Gå til innhold

Hvordan feirer muslimer i Norge bursdager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trodde også at de feiret bursdager, men det kom ei muslimsk jente i 1. klasse bort til meg her om dagen og sa at hun hadde bursdag den dagen. Jeg spurte om hun skulle feire, og så sa hun nei. Jeg spurte så om hun skulle spise noe godt den dagen. Det skulle hun. De skulle lage en god muslimsk rett. Jeg spurte så om hva hun hadde ønsket seg i gave, og fikk så vie at hun ikke får gaver. Da turte jeg ikke spørre mer. Er det slik at de som er mest religiøse ikke feirer? Det er jo forskjell også mht pølser. Noen nøyer seg med kyllingpølser, noen må ha halal og andre igjen spiser ikke kjøtt. HI

Anonymous poster hash: d4be8...5f3

Er jo også mulig at denne 6 åringen skrønte litt?

uansett, alle jeg kjenner feirer bursdag. Spesielt en familie er veldig religiøse, barna går på koranskole vet jeg. Men de feirer og inviterer alle vennene. Så kan jo faktisk rett og slett være at vi alle er forskjellige og har ulike former å feire på uavhengig av religion ;) Kjenner norske foreldre som ikke feirer så voldsomt for eksempel....

Synes at for barnet sin del så må skolen ta ansvar og veilede foreldre. Skrev et innlegg her om en lærer vi har som totalt overser en muslimsk jente i klassen. Vet det ikke er mitt ansvar, men barnet faller litt utenfor.

Anonymous poster hash: de1d7...397

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt!

Enig. I barnehagen serverte de halalpølser når de hadde pølser, det ga jeg klart beskjed om at det skal ikke ungen min ha. Det var litt sure miner og at da måtte de kjøpe 2 sorter pølser.

Ble det sure miner fordi ditt barn ikke skal spise halal??

Ble det sure miner da de måtte slutte å kjøpe "vanlig" pølser og byttet til halal, eller var det helt greit?

Anonymous poster hash: 66e50...08c

Skrevet

Vi ferier bursdager på samme måte som alle andre. Gaver, fest og av og til spiser vi også kaker. Helt utrolig assa:-):-)

Anonymous poster hash: 028c8...6b2

Men... Vanlig kake med krem? Så krem er ikke haram? Eller er det jøder?

Anonymous poster hash: b7e26...88a

Med mindre du har kjøtt eller alkohol i kremen funker det fint;-)

Skrevet

Muslimer feirer bursdag de også . Med kake og gaver

Anonymous poster hash: d453b...d8b

Ikke alle muslimer.

Jeg kjenner et muslomsk par som hverken feirer bursdag eller 17.mai, fordi det ikke er islamske høytider.

Anonymous poster hash: 23b24...a82

Skrevet

Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt!

Har du sett hvordan dyr i Norge slaktes? Jeg har jobbet flere år som slakter og tro meg, dyrene har det ikke godt der de blir stuet sammen for så å bli fraktet til slakting. Dessuten halal slakting i Norge er ikke samme som halalslakting i arabiske land som feks Syria, Iran osv. Jeg har vært med å sett på halalslakting i Norge og det går helt fint for seg. Er nok ikke verre enn hvordan vi slakter dyr til vanlig. Men enig at halal slakting slik de gjøres i mange muslimske land er forferdelig.

Anonymous poster hash: 762a7...834

Skrevet

Muslimer kan ikke spise gele heller. Eller noe annet med gelatin i.

For det er svinespekk i gelatin.

Bare så dere er klar over det ift bursdager.

Skrevet

Halalslakting skjer ikke på en serdeles grusom og smerrtefull måte slik som en over påstår.

Selve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en fSelve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en faglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn.aglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn. Både i Stavanger og i Kr.Sand er det norske slakterforretninger som utfører halalslakt i samråd med norsk islamsk råd. De andre byene vet jeg ikke noe om da jeg ikke har tilknytning til disse. Det norske lovverket er strengt når det gjelder avlivning av dyr og det er ikke lov å tappe blod uten bedøvelse. For islam skal dyret være i live når slakten skjer, det vil si at hjertet slår.

http://www.newscientist.com/article/dn17972-animals-feel-the-pain-of-religious-slaughter.html#.UzRkGah5OSo

Anonymous poster hash: 96820...5ec

Skrevet

Muslimer kan ikke spise gele heller. Eller noe annet med gelatin i.

For det er svinespekk i gelatin.

Bare så dere er klar over det ift bursdager.

Vi kan spise gelé uten gelatin. Feks ferdiglaget gelé fra freia. :-);-)

Skrevet

Ikke alle muslimer.

Jeg kjenner et muslomsk par som hverken feirer bursdag eller 17.mai, fordi det ikke er islamske høytider.

Trodde det var fokus på at man burde stille på brusdager for barnas del fra bhg og skole. Vi opplever det slik. 

Skrevet

Ikke alle muslimer.

Trodde det var fokus på at man burde stille på brusdager for barnas del fra bhg og skole. Vi opplever det slik. 

Ja, det trodde jeg også. Jeg trodde også at muslimer feiret bursdager.  

Tenk så sårt for et barn å ikke få delta på det som er mange barns store høydepunkt.

Skrevet

Ikke alle muslimer.

Ja, det trodde jeg også. Jeg trodde også at muslimer feiret bursdager.  

Tenk så sårt for et barn å ikke få delta på det som er mange barns store høydepunkt.

Klarer ikke å se for meg en barndom uten det sosiale som bursdager gir. Med meg snakker muslimer mye om alt mulig trodde de var sånn med alle. Men ser jo her på tråden at det er få svar fra muslimske foreldre.

Skrevet

Halalslakting skjer ikke på en serdeles grusom og smerrtefull måte slik som en over påstår.

Selve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en fSelve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en faglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn.aglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn. Både i Stavanger og i Kr.Sand er det norske slakterforretninger som utfører halalslakt i samråd med norsk islamsk råd. De andre byene vet jeg ikke noe om da jeg ikke har tilknytning til disse. Det norske lovverket er strengt når det gjelder avlivning av dyr og det er ikke lov å tappe blod uten bedøvelse. For islam skal dyret være i live når slakten skjer, det vil si at hjertet slår.

Er det sånn for dere at spiser man blod så får man i seg sjelen til dyret?

I barnehagen min serverte de blodpølse til familiens store skrekk :)

Vi spiser blod vi, men vi er ikke muslimske. Jeg er humanetiker og mannen min er katolsk.

Skrevet

Ja, jøss! Mye bedre å sende sende dyra i slaktebil i 4 timer å utsette de for massivt stress. Eller overfylte bur med kyllinger med minimale bevegelsesfriheter.

Skrevet

Er det sånn for dere at spiser man blod så får man i seg sjelen til dyret?

I barnehagen min serverte de blodpølse til familiens store skrekk :)

Vi spiser blod vi, men vi er ikke muslimske. Jeg er humanetiker og mannen min er katolsk.

Ok, fikk inntrykket av det men så feil kan man ta. Kjenner en annen humanetiker som også er gift med katolikk :)

Skrevet

Ja, jøss! Mye bedre å sende sende dyra i slaktebil i 4 timer å utsette de for massivt stress. Eller overfylte bur med kyllinger med minimale bevegelsesfriheter.

Har jobbet da det den gang var Gilde. Mye myter om slakting som man bare må riste på hodet av. En ting skal ekte dyrevernere ha ved å være vegetarianer sparer de miljøet!  

Skrevet

Tror egentlig ikke det er så vanlig å feire så mye.. Vi bor ett sted hvor det er veldig mye muslimer og andre utenlandske. Flesteparten dukker som regel aldri opp i bursdager, tror ikke de feirer heller. Hører ingenting heller.

Tror mange foreldre kanskje er redd for hva slags mat som blir servert, så de "tør" ikke å sende de i bursdag (er jo ganske vanlig med pølser).

Før klassefester og andre arrangementer gir vi beskjed om at det blir servert halalmat, og da dukker nesten alle opp. Så lurer på om jeg skal skrive det på invitasjonen neste gang.

Anonymous poster hash: 27e2b...2c6

Så lurt å skrive at du serverer Halal mat. Vet du hvilke kjeder som selger dette?

Anonymous poster hash: d4be8...5f3

Jeg vet ikke, har ikke vært på utkikk etter det før. Men typiske innvandrerbutikker regner jeg med at har det.

Jeg tror faktisk at det kan gjøre at flere kommer. Ønsker man ikke å kjøpe halal, så kan man evt skrive på innbydelsen at det blir servert pizza, både vegetar og vanlig.

Skrevet

Ikke så hissig da. Mitt barn spiser heller ikke halal. Jeg har aldri kjøpt det før heller. Men tenker å gjøre unntak den ene dagen i året slik at flere av gutta i klassen kanskje kommer. Det er faktisk viktig for klassemiljøet også.

Skrevet

Halv-muslimsk familiestand her.

Vi kjøper enten halal-kjøtt, eller kylling/kyllingpølser, alt ettersom. For mannen er det ikke nødvendig at det MÅ være halal, selv om han foretrekker det, mens svin er helt forbudt. Alle, absolutt alle, muslimer vi kjenner og omgås sier det samme; det må ikke være halal, men det kan IKKE være svin.

I hans land feirer de ikke bursdag, rett og slett pga økonomiske årsaker. Ikke er det sett på som "viktig" heller ute i bushen, da det ikke er noen spesielle årstall å se fram til på samme måte som her. Mens andre, som en nevnte, ikke feirer fordi det ikke er islamske høytider ( som JV og bursdager.. ).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...