Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 Hva spiser de? Gir de gaver til hverandre? Liker de å bli bedt i barnebursdag? Anonymous poster hash: d4be8...5f3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Varierer, vil jeg tro. De av vennene til sønnen min som er muslimer, både feirer egen bursdag og kommer i andres. De gir gaver som alle andre. Anonymous poster hash: e353b...868
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 Tror egentlig ikke det er så vanlig å feire så mye.. Vi bor ett sted hvor det er veldig mye muslimer og andre utenlandske. Flesteparten dukker som regel aldri opp i bursdager, tror ikke de feirer heller. Hører ingenting heller. Tror mange foreldre kanskje er redd for hva slags mat som blir servert, så de "tør" ikke å sende de i bursdag (er jo ganske vanlig med pølser). Før klassefester og andre arrangementer gir vi beskjed om at det blir servert halalmat, og da dukker nesten alle opp. Så lurer på om jeg skal skrive det på invitasjonen neste gang. Anonymous poster hash: 27e2b...2c6
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Tror egentlig ikke det er så vanlig å feire så mye.. Vi bor ett sted hvor det er veldig mye muslimer og andre utenlandske. Flesteparten dukker som regel aldri opp i bursdager, tror ikke de feirer heller. Hører ingenting heller. Tror mange foreldre kanskje er redd for hva slags mat som blir servert, så de "tør" ikke å sende de i bursdag (er jo ganske vanlig med pølser). Før klassefester og andre arrangementer gir vi beskjed om at det blir servert halalmat, og da dukker nesten alle opp. Så lurer på om jeg skal skrive det på invitasjonen neste gang. Anonymous poster hash: 27e2b...2c6 Så lurt å skrive at du serverer Halal mat. Vet du hvilke kjeder som selger dette? Anonymous poster hash: d4be8...5f3
Snuppa09 Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt! Heee?? 👼 Anonymous poster hash: cd875...321
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt! Signerer! Anonymous poster hash: 96820...5ec
Snuppa09 Skrevet 27. mars 2014 #8 Skrevet 27. mars 2014 Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt!Heee?? 👼 Anonymous poster hash: cd875...321 Google halalslakting du så skjønner du hvis du ikke vet hva det går ut på. Ingen med engleglorie som driver med det i alle fall😉
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Muslimer feirer bursdag de også . Med kake og gaver Anonymous poster hash: d453b...d8b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #10 Skrevet 27. mars 2014 De vennene til ungene som er muslimer kommer i bursdag og ber i bursdag akkurat som alle andre barn,uavhengi av relgionhos oss. (Kun en som ikke kommer, hun er Jehovas vitne og begynte i klassen noen dager før mitt barn fylte år) Vi har laget liste på skolen i hver klasse over hvem som er allergiske og hvem som kan spise hva. Det er ingen som har skrevet det må være halallkjøtt. Kylling går helt fint, evt annen type kjøtt enn gris. Noen av de spiser også gris om de blir servert, begge mine to unger har en søsken hver i klassen sin og bor like borte i gata så de har vært endel sammen med de. Vi snakket med foreldrene før lists på skolen ble i orden. De sa at det ikke var noe farlig om de spiste gris, de var ikke veldig nøye på dette. De selv syns det var veldig vanskelig å passe på dette sålenge de bodde i norge, og de ville ikke at ungene skulle føle seg veldig anderledes så de forlangte ikke at andre la alt tilrette for de. Jeg syns det er greit å kunne tilpasse meg besøket litt. Så de dagene vi har barn som ikke kan spise gris, har vi noe annet til middag. Har ungene med seg venner som er allergiske mot gluten har jeg glutenfrie rundstykker i frysen. Dette har jeg for jeg syns det er enklere om jeg baker noen og har i frysen slik at vi ikke må planlegge så mye når ungene kan få besøk av disse. Om de ringer fra skolen så kan de bli med uten problemer. Anonymous poster hash: d4db3...dfe
NormaJean Skrevet 27. mars 2014 #11 Skrevet 27. mars 2014 Her kommer alle i selskap og alle inviterer. Tar hensyn til alle religioner og alle som har allergier. Det er overraskende lett, man trenger ikke å gjøre det så problematisk. Serverer kyllingpølser og det går greit for alle. Dvs, det er ett barn som er vegetarianer men der sender foreldrene med middagsalternativ alltid i tilfelle det ikke er veggis mat. Vi bor i Søndre Nordstrand, og har aldri opplevd noen problemer med tanke på bursdager, mat, feiring osv. Barnehagen vår har sommerfest og da er det en vanlig grill og en halalgrill. Om vinteren har nabolaget skirenn, da er det også en vanlig grill og en halal. Oppmøtet er formidabelt og alle har det gøy. Man trenger ikke å gjøre ting vanskelig. Som oftest kommer man langt med litt forståelse (dette går begge veier selvfølgelig)
❤lille stjerne❤ Skrevet 27. mars 2014 #12 Skrevet 27. mars 2014 De jeg kjenner feirer med familie/venner og god mat og kaker.
Snuppa09 Skrevet 27. mars 2014 #13 Skrevet 27. mars 2014 De vennene til ungene som er muslimer kommer i bursdag og ber i bursdag akkurat som alle andre barn,uavhengi av relgionhos oss. (Kun en som ikke kommer, hun er Jehovas vitne og begynte i klassen noen dager før mitt barn fylte år) Vi har laget liste på skolen i hver klasse over hvem som er allergiske og hvem som kan spise hva. Det er ingen som har skrevet det må være halallkjøtt. Kylling går helt fint, evt annen type kjøtt enn gris. Noen av de spiser også gris om de blir servert, begge mine to unger har en søsken hver i klassen sin og bor like borte i gata så de har vært endel sammen med de. Vi snakket med foreldrene før lists på skolen ble i orden. De sa at det ikke var noe farlig om de spiste gris, de var ikke veldig nøye på dette. De selv syns det var veldig vanskelig å passe på dette sålenge de bodde i norge, og de ville ikke at ungene skulle føle seg veldig anderledes så de forlangte ikke at andre la alt tilrette for de. Jeg syns det er greit å kunne tilpasse meg besøket litt. Så de dagene vi har barn som ikke kan spise gris, har vi noe annet til middag. Har ungene med seg venner som er allergiske mot gluten har jeg glutenfrie rundstykker i frysen. Dette har jeg for jeg syns det er enklere om jeg baker noen og har i frysen slik at vi ikke må planlegge så mye når ungene kan få besøk av disse. Om de ringer fra skolen så kan de bli med uten problemer. Anonymous poster hash: d4db3...dfe Halalkjøtt handler ikke om å spise gris eller ikke. Det handlet om å slakte alle typer dyr på en særdeles smertefull og grusom måte. Som jeg skrev i det andre innlegget mitt kan jeg ikke fatte at noen ikke muslimer godtar å spise slikt kjøtt! (Eller kjøper det for å tekkes andre av religiøse grunner)
Øyne som ser!! Skrevet 27. mars 2014 #14 Skrevet 27. mars 2014 Vil dere virkelig kjøpe halalkjøtt for å tekkes en annen religion og dermed god ekstrem dyreplageri. Mine barn får ikke under noen omstendigheter spise kjøtt som er merket halal. Synes det er veldig spesielt at noen foreldre ser så lett på denne problematikken. Tenk på hva dere faktisk godtar ved å spise halalkjøtt!Enig. I barnehagen serverte de halalpølser når de hadde pølser, det ga jeg klart beskjed om at det skal ikke ungen min ha. Det var litt sure miner og at da måtte de kjøpe 2 sorter pølser.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #15 Skrevet 27. mars 2014 Hva spiser de? Anonymous poster hash: d4be8...5f3 Anonymous poster hash: b7e26...88a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #16 Skrevet 27. mars 2014 Jeg trodde også at de feiret bursdager, men det kom ei muslimsk jente i 1. klasse bort til meg her om dagen og sa at hun hadde bursdag den dagen. Jeg spurte om hun skulle feire, og så sa hun nei. Jeg spurte så om hun skulle spise noe godt den dagen. Det skulle hun. De skulle lage en god muslimsk rett. Jeg spurte så om hva hun hadde ønsket seg i gave, og fikk så vie at hun ikke får gaver. Da turte jeg ikke spørre mer. Er det slik at de som er mest religiøse ikke feirer? Det er jo forskjell også mht pølser. Noen nøyer seg med kyllingpølser, noen må ha halal og andre igjen spiser ikke kjøtt. HI Anonymous poster hash: d4be8...5f3
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #17 Skrevet 27. mars 2014 Barnet mitt har muslimsk venninne med foreldre fra Iran de går i alle bursdager. Men en klassevenninne med foreldre fra Palestina kom bare i mitt barn sin bursdag. Selv spiser jeg svin, men foreldrene stolte på at jeg serverte kyllingpølser. Halal kjøtt tenkte jeg ikke på, hadde det vært på butikken hadde jeg nok laget valgt det. Begge barna koset seg mye hos oss og vi gjorde det typisk norske med leker og gaver. Veldig viktig å inkludere barn og gi de gode opplevelser av norsk kultur synes jeg Anonymous poster hash: de1d7...397
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #18 Skrevet 27. mars 2014 Mitt barns muslimske venner kommer i bursdager her. Men jeg snakker alltid med foreldrene og sier i fra om at jeg har halalpølser til dem. Barne er også flinke til å si ifra selv også. Anonymous poster hash: 512aa...e85
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #19 Skrevet 27. mars 2014 Det kan være greit å skrive på innbydelsen hva som blir servert ja, alle min sønn har bedt har kommet i hans bursdag uansett hva slags religion de har, men jeg har enten skrevt på hva som blir servert eller bedt min sønn om å gi beskjed om dette.PS: Kylling blir slaktet på samme måte. Anonymous poster hash: 2be32...3a1
NormaJean Skrevet 27. mars 2014 #20 Skrevet 27. mars 2014 Jeg trodde også at de feiret bursdager, men det kom ei muslimsk jente i 1. klasse bort til meg her om dagen og sa at hun hadde bursdag den dagen. Jeg spurte om hun skulle feire, og så sa hun nei. Jeg spurte så om hun skulle spise noe godt den dagen. Det skulle hun. De skulle lage en god muslimsk rett. Jeg spurte så om hva hun hadde ønsket seg i gave, og fikk så vie at hun ikke får gaver. Da turte jeg ikke spørre mer. Er det slik at de som er mest religiøse ikke feirer? Det er jo forskjell også mht pølser. Noen nøyer seg med kyllingpølser, noen må ha halal og andre igjen spiser ikke kjøtt. HI Anonymous poster hash: d4be8...5f3 Er jo også mulig at denne 6 åringen skrønte litt? uansett, alle jeg kjenner feirer bursdag. Spesielt en familie er veldig religiøse, barna går på koranskole vet jeg. Men de feirer og inviterer alle vennene. Så kan jo faktisk rett og slett være at vi alle er forskjellige og har ulike former å feire på uavhengig av religion Kjenner norske foreldre som ikke feirer så voldsomt for eksempel....
La rubia Skrevet 27. mars 2014 #21 Skrevet 27. mars 2014 Halalslakting skjer ikke på en serdeles grusom og smerrtefull måte slik som en over påstår. Selve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en fSelve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en faglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn.aglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn. Både i Stavanger og i Kr.Sand er det norske slakterforretninger som utfører halalslakt i samråd med norsk islamsk råd. De andre byene vet jeg ikke noe om da jeg ikke har tilknytning til disse. Det norske lovverket er strengt når det gjelder avlivning av dyr og det er ikke lov å tappe blod uten bedøvelse. For islam skal dyret være i live når slakten skjer, det vil si at hjertet slår.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #22 Skrevet 27. mars 2014 Vi ferier bursdager på samme måte som alle andre. Gaver, fest og av og til spiser vi også kaker. Helt utrolig assa:-):-) Anonymous poster hash: 028c8...6b2
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #23 Skrevet 27. mars 2014 Vi ferier bursdager på samme måte som alle andre. Gaver, fest og av og til spiser vi også kaker. Helt utrolig assa:-):-) Anonymous poster hash: 028c8...6b2 Men... Vanlig kake med krem? Så krem er ikke haram? Eller er det jøder? Anonymous poster hash: b7e26...88a
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #24 Skrevet 27. mars 2014 Vi ferier bursdager på samme måte som alle andre. Gaver, fest og av og til spiser vi også kaker. Helt utrolig assa:-):-) Anonymous poster hash: 028c8...6b2 Men... Vanlig kake med krem? Så krem er ikke haram? Eller er det jøder? Anonymous poster hash: b7e26...88a Eh, jeg spiser alt mulig. Men man skal ikke spise melk etter å ha spist kjøtt. Inviterer du på pølse og krem kake, da kommer jeg Nam, nam Anonymous poster hash: de1d7...397
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #25 Skrevet 27. mars 2014 Halalslakting skjer ikke på en serdeles grusom og smerrtefull måte slik som en over påstår. Selve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en fSelve slaktingen foregår som en rituell handling hvor det blir vist respekt for dyret, de blir behandlet med omsorg og roes ned før slaktingen. Det hele utføres av en faglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn.aglig kompetent person, mann eller kvinne. Slakteren skal helst være muslim. Kniven slakteren anvender må være skarp, slik at dyret dør raskt og så smertefritt som mulig. Strupen blir kuttet forfra, hvor halspulsårene, luftrøret og spiserøret blir rammet. Slakteren må kutte slik at dyrekroppen tømmes for blod så raskt som mulig. Slakteren skal slakte i Guds navn, ”Bismillah Allahu akbar” – <<i Guds navn, Gud er den største>> er anbefalt, men det holder også med å si Allahu akbar, dermed har slaktingen skjedd i Guds navn. Både i Stavanger og i Kr.Sand er det norske slakterforretninger som utfører halalslakt i samråd med norsk islamsk råd. De andre byene vet jeg ikke noe om da jeg ikke har tilknytning til disse. Det norske lovverket er strengt når det gjelder avlivning av dyr og det er ikke lov å tappe blod uten bedøvelse. For islam skal dyret være i live når slakten skjer, det vil si at hjertet slår. Er det sånn for dere at spiser man blod så får man i seg sjelen til dyret? I barnehagen min serverte de blodpølse til familiens store skrekk Anonymous poster hash: de1d7...397
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå