Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #1 Skrevet 27. mars 2014 hei, jeg er en jente på 17 år og har en datter på omtrent 2 mnd nå, jeg har leid leilighet av min far og nå har det seg sånn at han behandler meg ganske dårlig etter at jeg flyttet i pappas(eieren) sin leilighet. når jeg var borte i 2 dager så hadde han gått inn i leiligheten min uten min tillatelse, han hadde ikke gitt noe varsel eller noe som helst om det, og det synest jeg er veldig dårlig gjordt i og med at nå har jeg har startet mitt eget liv og fått meg barn! vi hadde en liten krangel og da truet han meg med og kaste meg ut mange ganger også tvinger han seg inn i leiligheten selvom jeg ikke ønsker han inn i leiligheten! Jeg betaler så og si 6000kroner for og bo i denne leiligheten pluss strøm! nå som han har truet meg med utkastelse og går inn uten tillatelse både når jeg er hjemme og når jeg ikke er hjemme. Jeg har nå bestemt meg for og ikke betale husleien siden alt han gjør, han behandler meg som et lite barn! Hvis ikke jeg betaler innen kl 16.00 så skulle han da gå inn i leiligheten min og flytte ALLE tingene mine hjem til seg selv noe som er helt uaktuelt for meg! Jeg er nå ikke hjemme så hva skal jeg gjøre? kan jeg ringe politiet hvis han går inn i leiligheten min.. skal jeg komme hjem til et tomt hus, eller med at han har skiftet lås og at jeg ikke kommer meg inn i leiligheten? hva med barnet? ja og oppsigelsestiden er på 2mnd. hjelp vær så snill!.. ble litt rot her men håper på noen skikkelige svar og om hva jeg skal gjøre nå. kan de virkelig gjøre noe sånt når jeg har barn? Anonymous poster hash: 058b9...156
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #2 Skrevet 27. mars 2014 Kjære deg! Her trenger du hjelp av noen som kan lovverket og som kan hjelpe deg på praktiske måter. Jeg kan dessverre ikke lovverket godt nok til å gi deg konkrete råd. Siden du er 17 år er du i utgangspunktet umyndig, og dine foreldre er i utgangspunktet dine verger og kan ta viktige avgjørelser for deg - som også inkluderer det å leie bolig. Jeg har prøvd å undersøke litt, men fant ikke ut av det. Men jeg synes det er merkelig om din far kan kreve leie av deg så lenge du er umyndig (mulig han kan det, jeg stiller bare spørsmålet). Når din far har leid ut til deg, dere har inngått en kontrakt og du betaler vanlig husleie, så skal du i utgangspunktet ha samme rettigheter som andre leietakere. I så fall kan din far ikke komme og gå uten din tillatelse. I utgangspunktet så skal han da heller ikke kunne kaste deg ut, og i hvert fall ikke på dagen. Men - så er det det igjen at du er umyndig og da kan slike kontrakter ugyldiggjøres hvis verge mener det er riktig (jeg forstår ikke detaljene i loven). Som du forstår, så er dette trolig ikke bare enkelt. Hadde du vært 18 år og myndig hadde det ikke vært tvil, da kunne ikke din far ha gjort det han nå truer med. Men så lenge du er 17 år og umyndig så er jeg veldig usikker på hvor sterke dine rettigheter er. Og det er derfor du trenger hjelp av noen som vet hva de snakker om. Er konflikten mellom din far slik at dere ikke blir venner igjen? Jeg tror det er viktig for både deg og dine foreldre at rollene blir avklart nå. Dere må finne ut hvilke plikter og rettigheter du har som umyndig og mor og hvilke plikter og rettigheter dine foreldre har. Familievernkontoret kan evt hjelpe dere til å snakke bedre sammen igjen, men det er ofte litt ventetid der, selv om jeg tror en sak som din vil bli prioritert. Hvis jeg var deg så ville jeg ha kontakten barnevernet i kommunene du bor i morgen tidlig med det samme de åpner telefonen. De vil trolig kunne råde deg til hva som er det beste å gjøre, hvem som kan hjelpe deg angående dine rettigheter, hvilken hjelp du kan få hvis det er helt uholdbart å flytte hjem til din far/foreldre. Det kan hende det vil være lettere for deg å betale husleien nå slik at du har et sted å komme hjem til. Da kan du bo der mens du finner ut hva du gjør videre, mens du får hjelp til å finne ut dine rettigheter. Det kan hende det er bedre for deg og babyen din at du nå greier å svelge denne kamelen akkurat nå, slik at du ikke plutselig befinner deg i en situasjon uten sted å bo. Men ring barnevernet med det samme de åpner i morgen tidlig og be om hjelp og råd. Evt kan du snakke med en advokat også, men jeg vet ikke hvordan dine rettigheter er ift å få dekket kostnader til advokat. Det er også en mulighet at du kan bli innvilget myndighet før du er 18 år, men det er i så fall noe som avgjøres av fylkesmannen, tror jeg, og da dekkes kostnader, mener jeg. Skulle ønske jeg kunne komme med noe mer konkret til deg, men jeg har ikke kunnskaper nok om lovverket til det. Så søk råd hos de som kan det. Det er tøft når det står på, men på ene eller andre måten så blir det en ordning. Så vær sterk og søk hjelp. Sender deg en stor klem og ønsker deg masse lykke til videre <3 Anonymous poster hash: c0fd6...dce
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #3 Skrevet 27. mars 2014 Får bare krysse fingrene for at dette her går min vei! Jeg og mine foreldre går ikke overens når de kommer og skal behandle meg som dritt og tro at nå som jeg har født en unge så skal de få bestemme over livet mitt plutselig? De skal vite hvert skritt av hvor rævva mi flyttes henn og hva jeg og barnefaren gjør på og vårt privatliv! De har rett og slett blandet seg opp i vårt liv/forhold. Har fått mer enn nokk og pga all stresset så har jeg heller ikke nokk melk men det gir mine foreldre blanke F i.. Føler ikke at jeg får kost meg skikkelig med lille jentami når det er et sånnt styr hele tiden! Så jeg holder meg nå hos kjæresten sine foreldre til de roer seg ned.. Mener det blir helt feil og begynne og bestemme over meg når jeg først har blitt mor men... Tusen takk for at du tok deg tid og skrive så masse!) Anonymous poster hash: 058b9...156
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #4 Skrevet 27. mars 2014 Du bør først og fremst skille på to ting, og det er hvordan du forholder deg til din far som far, og hvordan du forholder deg til han som utleier. Du kan ikke blande trassen og krangelen med pappa oppi det at du leier en leilighet av han som utleier. Jeg skjønner at du er sur på han, at du ønsker å bli behandlet som en voksen, selvstendig og ansvarlig dame, men da bør du også oppføre deg voksent, betale husleia og vise at du håndterer dette på en klok måte. Ingen utleiere vil la deg bli boende om du nekter å betale husleia fordi du er sur. Les husleiekontrakten grundig. selv om det er to måneders oppsigelsestid (man må betale leie under oppsigelsen), så kan det ligge en klausul om umiddelbar heving av leieforholdet om du ikke betaler. Så er det biten med det at faren din kommer inn i leiligheten din. Jeg sier ikke at det er greit, men du er faktisk fortsatt et barn, hans barn og hans ansvar, fram til du er 18, og jeg kan forstå at han ønsker å holde øye med deg og leiligheten. At du har fått et barn er ikke det samme som at du er voksen og at de ikke lenger har noe med det livet du lever. Du er ikke myndig, og de er fortsatt ansvarlige for deg. Dere bør sette dere ned og snakke skikkelig sammen om hvordan dette skal fungere, og om hvordan du og han skal skille på de to rollene dere nå har i forhold til hverandre, og hva som hører til far/datter-problematikken, og hva som hører til i leietaker/utleier-konflikten. Om du vil at han skal respektere deg og dine ønsker om privatliv, så bør du starte med å oppføre deg som en voksen, prate med han på en skikkelig måte, holde de forpliktelsene du har påtatt deg, og vise at du er ansvarlig. Å holde tilbake husleie og på den måten risikere å miste boligen til deg og barnet ditt, er ikke ansvarlig. Da bør du heller betale leie mens du ser etter noe annet, si opp selv og avslutte leieforholdet på en skikkelig måte. Bare vær klar over at så lenge du er under 18, så kan du ikke inngå leieavtale med noen uten t foreldrene dine, eller en verge, signerer. Om NAV dekker husleia di, så kan du ta en prat med de i forhold til hvordan du skal håndtere dette her, men det er helt på jordet å tro at du skal få bli boende i en leilighet når du ikke betaler. Anonymous poster hash: 295eb...d63
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #5 Skrevet 27. mars 2014 Uff, for et rot! Du er nødt til å finne et annet sted å bo. Ikke bland inn politiet eller lignende, det blir for dumt, og du må tenke på om du vil at barnet ditt skal bli blandet inn i en fille-politisak allerede som 2 måneder gammel. Anonymous poster hash: 76a48...f3b
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #6 Skrevet 27. mars 2014 Du kan ikke gå inn i noen juridisk bindende avtale siden du er under 18, så bare husk at selv om du finner en ny plass å bo må foreldrene signere for deg! Anonymous poster hash: c387d...5a0
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #7 Skrevet 27. mars 2014 For et rot! Kan du snakke med foreldrene til din kjæreste og få hjelp/ råd av dem? Jeg ville ikke blandet inn barnevern og politi!! Anonymous poster hash: 8a01a...5d5
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #8 Skrevet 27. mars 2014 Du kan ikke gå inn i noen juridisk bindende avtale siden du er under 18, så bare husk at selv om du finner en ny plass å bo må foreldrene signere for deg! Anonymous poster hash: c387d...5a0 Dette kan da ikke stemme? Jeg flyttet ut som 17 åring, uten at foreldrene mine måtte skrive under noe som helst. Jeg klarte meg helt selv fra dagen jeg flyttet. Anonymous poster hash: 0eaa9...af6
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #9 Skrevet 27. mars 2014 Nå som du er mor til ditt barn, så vet du at de aller fleste foreldre ønsker sine barn bare godt! Tenk litt over at din far ønsker også deg godt og at han egentlig ser på deg som sin liten datter som er egentlig alt for ung til å få barn. Anonymous poster hash: 65849...8ef
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #10 Skrevet 27. mars 2014 Ikke finn på å kontakte barnevernet. De kan fort se en ung jente som de mener ikke klarer å ta vare på barnet sitt på en forsvarlig måte. Prøv heller å komme i en god dialog med din far så du kan bli boende til du får ordnet noe annet. Betal husleie og svelg noen kameler! Anonymous poster hash: d71bc...1ae
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #11 Skrevet 27. mars 2014 Du bør først og fremst skille på to ting, og det er hvordan du forholder deg til din far som far, og hvordan du forholder deg til han som utleier. Du kan ikke blande trassen og krangelen med pappa oppi det at du leier en leilighet av han som utleier. Jeg skjønner at du er sur på han, at du ønsker å bli behandlet som en voksen, selvstendig og ansvarlig dame, men da bør du også oppføre deg voksent, betale husleia og vise at du håndterer dette på en klok måte. Ingen utleiere vil la deg bli boende om du nekter å betale husleia fordi du er sur. Les husleiekontrakten grundig. selv om det er to måneders oppsigelsestid (man må betale leie under oppsigelsen), så kan det ligge en klausul om umiddelbar heving av leieforholdet om du ikke betaler. Så er det biten med det at faren din kommer inn i leiligheten din. Jeg sier ikke at det er greit, men du er faktisk fortsatt et barn, hans barn og hans ansvar, fram til du er 18, og jeg kan forstå at han ønsker å holde øye med deg og leiligheten. At du har fått et barn er ikke det samme som at du er voksen og at de ikke lenger har noe med det livet du lever. Du er ikke myndig, og de er fortsatt ansvarlige for deg. Dere bør sette dere ned og snakke skikkelig sammen om hvordan dette skal fungere, og om hvordan du og han skal skille på de to rollene dere nå har i forhold til hverandre, og hva som hører til far/datter-problematikken, og hva som hører til i leietaker/utleier-konflikten. Om du vil at han skal respektere deg og dine ønsker om privatliv, så bør du starte med å oppføre deg som en voksen, prate med han på en skikkelig måte, holde de forpliktelsene du har påtatt deg, og vise at du er ansvarlig. Å holde tilbake husleie og på den måten risikere å miste boligen til deg og barnet ditt, er ikke ansvarlig. Da bør du heller betale leie mens du ser etter noe annet, si opp selv og avslutte leieforholdet på en skikkelig måte. Bare vær klar over at så lenge du er under 18, så kan du ikke inngå leieavtale med noen uten t foreldrene dine, eller en verge, signerer. Om NAV dekker husleia di, så kan du ta en prat med de i forhold til hvordan du skal håndtere dette her, men det er helt på jordet å tro at du skal få bli boende i en leilighet når du ikke betaler. Anonymous poster hash: 295eb...d63 Litt merkelig at du forventer at HI skal behandle far som utleier, samtidig som du forsvarer utleier med at han er HI sin pappa. HI: Utleier har IKKE lov til å ta seg inn i husværet du leier, bortsett fra i nødstilfeller (vannlekkasje, brann el.).Ønasker huseier edgang skal det varsles og leietager kan si nei (bortsett fra i oppsigelsestiden). Huseier kan ikke bare kaste noen ut. Det skal gå gjennom namsmannen dersom leietager ikke flytter frivillig. Her har din far gjort MANGE feil! Anonymous poster hash: 53ba8...dfb
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #12 Skrevet 27. mars 2014 Jeg vet ikke hva slags leilighet du leier av faren fin, men om ikke den er veldig flott synes jeg det er kynisk av ham å ta så mye betalt. Ved et vanlig leieforhold skal utleier si ifra om han trenger å gå inn i leiligheten på forhånd og han skal ha god grunn! Ser ut som det er endel blanding av roller her og familivernkontoret eller barnevernet vil hjelpe dere å nøste opp i rotet. Ønsker deg lykke til og gratulerer så mye med babyen! Klem Anonymous poster hash: 406d8...521
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #13 Skrevet 27. mars 2014 Du bør først og fremst skille på to ting, og det er hvordan du forholder deg til din far som far, og hvordan du forholder deg til han som utleier. Du kan ikke blande trassen og krangelen med pappa oppi det at du leier en leilighet av han som utleier. Jeg skjønner at du er sur på han, at du ønsker å bli behandlet som en voksen, selvstendig og ansvarlig dame, men da bør du også oppføre deg voksent, betale husleia og vise at du håndterer dette på en klok måte. Ingen utleiere vil la deg bli boende om du nekter å betale husleia fordi du er sur. Les husleiekontrakten grundig. selv om det er to måneders oppsigelsestid (man må betale leie under oppsigelsen), så kan det ligge en klausul om umiddelbar heving av leieforholdet om du ikke betaler. Så er det biten med det at faren din kommer inn i leiligheten din. Jeg sier ikke at det er greit, men du er faktisk fortsatt et barn, hans barn og hans ansvar, fram til du er 18, og jeg kan forstå at han ønsker å holde øye med deg og leiligheten. At du har fått et barn er ikke det samme som at du er voksen og at de ikke lenger har noe med det livet du lever. Du er ikke myndig, og de er fortsatt ansvarlige for deg. Dere bør sette dere ned og snakke skikkelig sammen om hvordan dette skal fungere, og om hvordan du og han skal skille på de to rollene dere nå har i forhold til hverandre, og hva som hører til far/datter-problematikken, og hva som hører til i leietaker/utleier-konflikten. Om du vil at han skal respektere deg og dine ønsker om privatliv, så bør du starte med å oppføre deg som en voksen, prate med han på en skikkelig måte, holde de forpliktelsene du har påtatt deg, og vise at du er ansvarlig. Å holde tilbake husleie og på den måten risikere å miste boligen til deg og barnet ditt, er ikke ansvarlig. Da bør du heller betale leie mens du ser etter noe annet, si opp selv og avslutte leieforholdet på en skikkelig måte. Bare vær klar over at så lenge du er under 18, så kan du ikke inngå leieavtale med noen uten t foreldrene dine, eller en verge, signerer. Om NAV dekker husleia di, så kan du ta en prat med de i forhold til hvordan du skal håndtere dette her, men det er helt på jordet å tro at du skal få bli boende i en leilighet når du ikke betaler. Anonymous poster hash: 295eb...d63 Litt merkelig at du forventer at HI skal behandle far som utleier, samtidig som du forsvarer utleier med at han er HI sin pappa. HI: Utleier har IKKE lov til å ta seg inn i husværet du leier, bortsett fra i nødstilfeller (vannlekkasje, brann el.).Ønasker huseier edgang skal det varsles og leietager kan si nei (bortsett fra i oppsigelsestiden). Huseier kan ikke bare kaste noen ut. Det skal gå gjennom namsmannen dersom leietager ikke flytter frivillig. Her har din far gjort MANGE feil! Anonymous poster hash: 53ba8...dfb Jeg sier at hun må skille på hva som tilhører hvilken konflikt, og at de to må finne ut av hvordan rollene skal være. Hun leier av sin far. Hun kan ikke skrive under leiekontrakter selv, slik at det er gyldig, før hun er myndig. Dermed er det vel tvil om hvorvidt kontrakten gjelder, eller dette blir mer som om hun bor i kjellerstua hjemme hos pappa, og betaler litt for seg. http://www.regjeringen.no/upload/KRD/Vedlegg/BOBY/veiledninger_og_brosjyrer/en_nar%20gjelder%20husleieloven.pdf Anonymous poster hash: 295eb...d63
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #14 Skrevet 27. mars 2014 Får bare krysse fingrene for at dette her går min vei! Jeg og mine foreldre går ikke overens når de kommer og skal behandle meg som dritt og tro at nå som jeg har født en unge så skal de få bestemme over livet mitt plutselig? De skal vite hvert skritt av hvor rævva mi flyttes henn og hva jeg og barnefaren gjør på og vårt privatliv! De har rett og slett blandet seg opp i vårt liv/forhold. Har fått mer enn nokk og pga all stresset så har jeg heller ikke nokk melk men det gir mine foreldre blanke F i.. Føler ikke at jeg får kost meg skikkelig med lille jentami når det er et sånnt styr hele tiden! Så jeg holder meg nå hos kjæresten sine foreldre til de roer seg ned.. Mener det blir helt feil og begynne og bestemme over meg når jeg først har blitt mor men... Tusen takk for at du tok deg tid og skrive så masse! ) Anonymous poster hash: 058b9...156 HI, du synes sikkert jeg er slem som skriver dette, men det er ikke slik ment - jeg ønsker bare å gjøre deg oppmerksom på noe. I dette innlegget fremstår du som veldig umoden. Du er bare 17 år, og umyndig. Foreldrene dine bestemmer i utgangspunktet fremdeles en del ting i ditt liv. At du har fått et barn endrer ikke på det. Jeg vil også tro at de ikke "plutselig" begynte å bestemme over livet ditt da du fikk barn, det gjorde de vel også tidligere, slik foreldre skal? Ja, du har rett til privatliv, til en viss grad. Og ja, faren din behandler deg dårlig, og har selvsagt ingen rett til å gå inn i en leilighet som du betaler leie for. Men hvis du vil bli tatt på alvor, så må du legge av deg den "furten tenåring"-tonen. Hvis ikke så er det nok faren din som får medhold og sympati. Anonymous poster hash: 4bf91...3cc
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #15 Skrevet 27. mars 2014 nei tidligere så gjorde jeg selv hva jeg ville når jeg ville, de som overbeviste meg om å beholde;) sier ikke her at jeg ikke ønsket dette barnet for det gjorde jeg men jeg tengte ikke så langt når jeg tok dette valget og min kjære mor klikket helt når jeg bestemte meg egentlig for en abort så.. jeg vet ikke hva som skjer, alt er faktisk et stort rot. Jeg er på utkikk etter en ny leilighet en time unna i selve byen så jeg orker desverre ikke og betale noe husleie. Får jeg 1 mnd på meg så kommer jeg meg ut. Men jeg vet enda ikke om jeg har rett på dette i og med at jeg er under 18. Det er 4 mnd til jeg fyller 18 og det er i mine tanker 4 helvete mnd! Og til dere som sier ikke blant barneværnet i bilder så vil jeg bare si at de har blandet inn barneværnet nå for 2 uker siden fordi jeg har stengt meg for foreldrene mine. Men jeg kan jo ikke stole på de folkene! Og jeg vet hva jeg gjør, hadde ikke min far gått inn i leiligheten og truet meg med og kaste meg ut hadde jeg selvsagt betalt husleien. Men det han har gjordt aksepterer jeg ikke dessverre... Synd at min far er så jævlig mot meg, han har tross alt 3 andre inntekter, og hvorfor han skal kreve de pengene fra meg er jo helt sprøtt når det rennet penger fra lommeboken hans frafør av;) Anonymous poster hash: 058b9...156
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #16 Skrevet 27. mars 2014 Herregud så mange skrive feil, skrev fra en mobil. Anonymous poster hash: 058b9...156
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #17 Skrevet 27. mars 2014 Ååh guri malla... han virker da ikke helt god med sine fulle 5?? Høres nesten ut som faren min..:sNoens sjans om du kan bo hos barnefaren?? Dette er tross alt så viktig at du trenger hjelp fra dem du kan få fra!Kom han i forkjøpet og skift låsen selv! Anonymous poster hash: b8018...af4
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #18 Skrevet 27. mars 2014 Det er vel en grunn til at din far oppfører seg sånn(du virker ikke moden i innlegget). Modenhet kommer ikke over natta! (Selv om du er blitt mor) Foreldre vil ALLTID barnas beste, og de ser vel at du/dere ikke gjør det som trengs. Jo du har flyttet hjemmefra.. i fars leilighet.. han krever at du holder ditt ord, betale leia. Ellers vil de ha deg tilbake på pikerommet og få inntekt på leiligheten. Forståelig ikke sant? Han var den snille fra start, ga deg mulighet til å flytte. Du er jo bare en "drittunge" enda(ufint sagt men fakta ) Du har ikke levd et voksent liv enda, og trenger enda masse veiledning. Og når du ikke ser det selv er du umoden Ta til deg det din far sier, som regel er det rett Anonymous poster hash: d1e36...a3a
Våryr ✿ Skrevet 27. mars 2014 #19 Skrevet 27. mars 2014 (endret) Det er vel en grunn til at din far oppfører seg sånn(du virker ikke moden i innlegget). Modenhet kommer ikke over natta! (Selv om du er blitt mor) Foreldre vil ALLTID barnas beste, og de ser vel at du/dere ikke gjør det som trengs. Jo du har flyttet hjemmefra.. i fars leilighet.. han krever at du holder ditt ord, betale leia. Ellers vil de ha deg tilbake på pikerommet og få inntekt på leiligheten. Forståelig ikke sant? Han var den snille fra start, ga deg mulighet til å flytte. Du er jo bare en "drittunge" enda(ufint sagt men fakta ) Du har ikke levd et voksent liv enda, og trenger enda masse veiledning. Og når du ikke ser det selv er du umoden Ta til deg det din far sier, som regel er det rett Anonymous poster hash: d1e36...a3a Jeg må si meg enig med dette. Dere bør prate med noen. Familievernkontoret? Kanskje dere kan komme opp med noen regler. Jeg syns det høres veldig fornuftig ut at du bor i leiligheten til faren din. Da har du foreldrene dine i nærheten. Men din far må så klart akseptere dine grenser. Siden bv er inne i bildet, tror jeg det vil lønne seg å samarbeide. Lykke til! Endret 27. mars 2014 av Våryr ✿
Gjest beef sister Skrevet 27. mars 2014 #20 Skrevet 27. mars 2014 Det er slettes ikke gitt at foreldre alltid vil barnas beste. Når det er sagt, skal han selvfølgelig ikke låse seg inn i leiligheten du leier og betaler for, bekymret eller ei. Det er neppe heldig å leie hos sin far når dere har et forhold med masse følelser, irritasjon og hvor han gjør som det passer ham. Jeg tenker allikevel at du ikke bør holde tilbake leie. Hva skal du gjøre? Hvor skal du og babyen din bo? Betal leie, forsøk å forholde deg rolig og let etter et nytt sted å bo. Hvis du allerede er involvert med barnevernet er det ikke særlig heldig at du plutselig står uten et sted å bo. Du må legge egne følelser til side og leve med situasjonen frem til du finner et annet sted du og barnet kan bo.
Virginia. Skrevet 27. mars 2014 #21 Skrevet 27. mars 2014 Kjære deg! Her trenger du hjelp av noen som kan lovverket og som kan hjelpe deg på praktiske måter. Jeg kan dessverre ikke lovverket godt nok til å gi deg konkrete råd. Siden du er 17 år er du i utgangspunktet umyndig, og dine foreldre er i utgangspunktet dine verger og kan ta viktige avgjørelser for deg - som også inkluderer det å leie bolig. Jeg har prøvd å undersøke litt, men fant ikke ut av det. Men jeg synes det er merkelig om din far kan kreve leie av deg så lenge du er umyndig (mulig han kan det, jeg stiller bare spørsmålet). Når din far har leid ut til deg, dere har inngått en kontrakt og du betaler vanlig husleie, så skal du i utgangspunktet ha samme rettigheter som andre leietakere. I så fall kan din far ikke komme og gå uten din tillatelse. I utgangspunktet så skal han da heller ikke kunne kaste deg ut, og i hvert fall ikke på dagen. Men - så er det det igjen at du er umyndig og da kan slike kontrakter ugyldiggjøres hvis verge mener det er riktig (jeg forstår ikke detaljene i loven). Som du forstår, så er dette trolig ikke bare enkelt. Hadde du vært 18 år og myndig hadde det ikke vært tvil, da kunne ikke din far ha gjort det han nå truer med. Men så lenge du er 17 år og umyndig så er jeg veldig usikker på hvor sterke dine rettigheter er. Og det er derfor du trenger hjelp av noen som vet hva de snakker om. Er konflikten mellom din far slik at dere ikke blir venner igjen? Jeg tror det er viktig for både deg og dine foreldre at rollene blir avklart nå. Dere må finne ut hvilke plikter og rettigheter du har som umyndig og mor og hvilke plikter og rettigheter dine foreldre har. Familievernkontoret kan evt hjelpe dere til å snakke bedre sammen igjen, men det er ofte litt ventetid der, selv om jeg tror en sak som din vil bli prioritert. Hvis jeg var deg så ville jeg ha kontakten barnevernet i kommunene du bor i morgen tidlig med det samme de åpner telefonen. De vil trolig kunne råde deg til hva som er det beste å gjøre, hvem som kan hjelpe deg angående dine rettigheter, hvilken hjelp du kan få hvis det er helt uholdbart å flytte hjem til din far/foreldre. Det kan hende det vil være lettere for deg å betale husleien nå slik at du har et sted å komme hjem til. Da kan du bo der mens du finner ut hva du gjør videre, mens du får hjelp til å finne ut dine rettigheter. Det kan hende det er bedre for deg og babyen din at du nå greier å svelge denne kamelen akkurat nå, slik at du ikke plutselig befinner deg i en situasjon uten sted å bo. Men ring barnevernet med det samme de åpner i morgen tidlig og be om hjelp og råd. Evt kan du snakke med en advokat også, men jeg vet ikke hvordan dine rettigheter er ift å få dekket kostnader til advokat. Det er også en mulighet at du kan bli innvilget myndighet før du er 18 år, men det er i så fall noe som avgjøres av fylkesmannen, tror jeg, og da dekkes kostnader, mener jeg. Skulle ønske jeg kunne komme med noe mer konkret til deg, men jeg har ikke kunnskaper nok om lovverket til det. Så søk råd hos de som kan det. Det er tøft når det står på, men på ene eller andre måten så blir det en ordning. Så vær sterk og søk hjelp. Sender deg en stor klem og ønsker deg masse lykke til videre <3 Anonymous poster hash: c0fd6...dce Nominerer dette lange, gode svaret til månedens innlegg Anne Victoria!
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #22 Skrevet 27. mars 2014 Husleieloven er helt klar mht dine rettigheter. Jeg hadde kontaktet en advokat, eller eventuelt prøvd meg på nav for å få litt hjelp. Anonymous poster hash: a4be2...2dd
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2014 #23 Skrevet 27. mars 2014 Her tenkter jeg så bra at du får oppfølging av bv! Eneste fornuftige som kom ut av de innleggene dine. Du skriver ingenting om hvorfor din far gikk inn til deg. Og så lite moden som du virker tipper jeg at han hadde god grunn. Håper du tar til vett og oppfører deg som den voksne du vil bli behandlet som før.eet går ut over barnet ditt og du virkelig har rotet alt til. Anonymous poster hash: 601c5...480
skjotta Skrevet 27. mars 2014 #24 Skrevet 27. mars 2014 Du kan ikke gå inn i noen juridisk bindende avtale siden du er under 18, så bare husk at selv om du finner en ny plass å bo må foreldrene signere for deg! Anonymous poster hash: c387d...5a0 Dette kan da ikke stemme? Jeg flyttet ut som 17 åring, uten at foreldrene mine måtte skrive under noe som helst. Jeg klarte meg helt selv fra dagen jeg flyttet. Anonymous poster hash: 0eaa9...af6 enhver kontrakt du skriver under som 17 åring er ugyldig fordi du ikke har lov til å skrive under. Lik det eller ikke, men i lovens øyne er du et barn.
Virginia. Skrevet 27. mars 2014 #25 Skrevet 27. mars 2014 Her tenkter jeg så bra at du får oppfølging av bv! Eneste fornuftige som kom ut av de innleggene dine. Du skriver ingenting om hvorfor din far gikk inn til deg. Og så lite moden som du virker tipper jeg at han hadde god grunn. Håper du tar til vett og oppfører deg som den voksne du vil bli behandlet som før.eet går ut over barnet ditt og du virkelig har rotet alt til. Anonymous poster hash: 601c5...480 Det er naturligvis vanskelig å si. Det finnes helt klart foreldre som aldri noensinne klarer å innse at barna deres på et tidspunkt har blitt voksne, og respektere deres rett til privatliv og deres avgjørelser. Noen ganger ser man selv dette når barna har blitt 30, er gift og har flere barn . Men her er det snakk en 17- åring som helt korrekt er umyndig, og hennes far har dermed ansvaret for henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå