Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig med Downs-folk i samfunnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

De gir meg et levebrød :)

De er verdifulle i seg selv fordi de er mennesker med tanker, ønsker og behov. De hjelper meg med å se ting i et annet perspektiv, tenke annerledes.

Hvor vil du sette grensen for hvem vi har bruk for? De med trygd bør tvangssteriliseres, de uten høyskole bør tvinges til abort før de har tatt seg en høyere utdanning. Blondiner er jo kjent for å være dumme, så om man har gener som kan gi blonde og blåøyde barn bør man avstå fra å få.

Eller er du mer på Hitler sin side og vil helst ha de blonde og blåøyde kanskje?

Har du noengang møtt en med downs som ikke har vært en livsnyter? Selvsagt har de også dårlige dager, og de er slettes ikke bare blide som mange tror, men i det store og hele har de absolutt et fullverdig liv.

Jeg er mørk, så nei ingen fan av Hitler. Ditt syke menneske. Skam deg

Anonymous poster hash: 305dc...655

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De gir meg et levebrød :)

De er verdifulle i seg selv fordi de er mennesker med tanker, ønsker og behov. De hjelper meg med å se ting i et annet perspektiv, tenke annerledes.

Hvor vil du sette grensen for hvem vi har bruk for? De med trygd bør tvangssteriliseres, de uten høyskole bør tvinges til abort før de har tatt seg en høyere utdanning. Blondiner er jo kjent for å være dumme, så om man har gener som kan gi blonde og blåøyde barn bør man avstå fra å få.

Eller er du mer på Hitler sin side og vil helst ha de blonde og blåøyde kanskje?

Har du noengang møtt en med downs som ikke har vært en livsnyter? Selvsagt har de også dårlige dager, og de er slettes ikke bare blide som mange tror, men i det store og hele har de absolutt et fullverdig liv.

Jeg er mørk, så nei ingen fan av Hitler. Ditt syke menneske. Skam deg

Anonymous poster hash: 305dc...655

Jeg er syk??

Skrevet

Fordi toleranse og bla bla bla.

De fleste vet nok innerst inne at det er en genetisk blindvei, men vi er jo så opptatt av å redde alle at det kan man ikke si høyt.

Anonymous poster hash: 73f41...e80
Skrevet

Det er absolutt ikke de med down sin feil at de har down, de har like rett til å leve som deg og meg.. min mening er at alle disse forbanna romenerne skal bli kasta ut av landet, slik at de pengene vi bruker på dem heller kan brukes på de med downs..så pengene til romenere og "skurker" blir trekket fra og puttet til de med downs syndrom. men får du barn etter 35 år kan du skylde deg selv om du får et barn med downs syndrom og hvis du først tar abort pga du får beskjed om at det er en lite barn med downs inni deg syns jeg du bare kan legge fra deg idéen om å få barn i det store og hele. min første var helt frisk men jeg vil ha tre barn så om et av de to andre blir jeg like glad i det som i det første fordi det er mine barn og jeg har bært på dem og skapt dem og hvis det er noe galt med dem er det min feil og da er det min oppgave som mor å ta ansvar å hjelpe barnet så godt jeg kan med fremtiden sin fremover i livet jeg vil ikke bare kutte ut livet dems uten engang å gi dem sjangsen til å åpne øynene sine..

Anonymous poster hash: 3b203...560
Skrevet

Ingen er viktige. Livet går videre samme hvem som forsvinner. Om så kongen selv døde i morgen ville livet og Norge gå videre. Samme om så Jens, Siv og Erna alle tre falt døde om i dette nu. Ingen er viktige for alle. Men alle er viktige for noen. Det samme med barn. Samme hvilke diagnoser barna har, samme hvilke feil og skavanker, samme om de er små eller store, barna er viktige for noen som står dem nær. Hvis ikke er det trist, fryktelig trist. Men da har ikke det noe med diagnose å gjøre men med mangelen på noen som elsker dem å gjøre. De er fortsatt like verdifulle. De er bare ikke elsket. Og det er trist.

Anonymous poster hash: 8ff50...705

De er ikke elsket? Selvfølgelig er de elsket! Elsket av sin mor og far og søsken og familie. Slik som alle andre.

Skrevet

Fordi, helt uavhengig av antall kromosomer, så er de noens ufødte barn, noens elskede sønn, noens teite søster, noens snille tante, noens morsomme kamerat, noens dyktige kollega og noens uerstattelige kjæreste. Vi trenger alle slag i samfunnet vårt. Om vi skal begynne å snakke lønnsomhet i forhold til om enkeltindivider skal få eksistere og ha en plass, så er det mange vi burde kvitte oss med enten ved fødsel eller etterhvert som det viser seg at de ikke er samfunnsnyttige.

Ja, lønnsomhet er et dårlig argument. Men det er jo ikke slik at mangfoldet forsvinner om det ikke blir født barn med downs! Der er fremdeles utrolig mange lyter og skavanker der ute som "skaper mangfold".

Skrevet

Helt enig. Jorden blir overbefolket, vi trenger ikke en haug med folk med masse diagnoser som ikke kan jobbe osv.

Ok, dette er ikke nødvendigvis min mening, men lurer objektivt sett på hvorfor det er så viktig å ha Downs-folk og andre med diagnoser som en kan se på UL i samfunnet?

Mange av dem har tilleggsdiagnoser som gjør dem vondt, de koster samfunnet masse penger med ulike skoletiltak/støttekontakter/bolig/medisin osv

Om en ser HELT objektivt på det så er de en belastning for samfunnet, så hvorfor er det så viktig at en ikke tar abort eller at en har ordinær Ul når det egentig er for sent med abort?

Anonymous poster hash: c31c2...302

Anonymous poster hash: 27c68...20e

Skrevet

Ok, dette er ikke nødvendigvis min mening, men lurer objektivt sett på hvorfor det er så viktig å ha Downs-folk og andre med diagnoser som en kan se på UL i samfunnet?

Mange av dem har tilleggsdiagnoser som gjør dem vondt, de koster samfunnet masse penger med ulike skoletiltak/støttekontakter/bolig/medisin osv

Om en ser HELT objektivt på det så er de en belastning for samfunnet, så hvorfor er det så viktig at en ikke tar abort eller at en har ordinær Ul når det egentig er for sent med abort?

Noen andre diagnoser du tenker er greit å bli kvitt? Eller det det bare de med downs syndrome som plager deg? Sånn objektivt sett? 👼

Anonymous poster hash: 1cf30...8e6

Skrevet

Fordi kvaliteten på et samfunn kan kan dømmes utfra hvordan de behandler sine svakeste. Jeg liker å tenke at jeg bor i et samfunn av høy kvalitet.

Anonymous poster hash: 0fa06...fb3
Skrevet

Det er ikke viktig for samfunnet å ha mennesker med downs, men det er ikke viktig å ha mennesker med lyst hår, på over 1.80 eller med gap mellom fortennene heller. Samfunnet klarer seg like godt uten, men enkeltmenneskene kan ha andre viktige egenskaper og livene deres har verdi for dem selv og de som er glade o dem.

Anonymous poster hash: 9f939...78c

Skrevet

Nei, hvorfor er det egentlig så viktig med mennesker i samfunnet i det hele tatt? 

Rent "objektivt sett" ville jo denne planeten, naturen og resten av dyra som bor her hatt det endel greiere om vi mennesker ikke eksisterte i det hele tatt. Vi er jo på god vei til å kjøre hele sulamitten til helvete, så kanskje vi likegodt skal utrydde oss selv med en gang?

Skrevet

Jeg skjønner svært godt at de som har barn med Downs/diagnoser elsker barnet sitt, men da er det jo allerede blitt født.

Hvorfor er ordinær ultralyd i uke 18, hvor det i utgangspunktet er for sent med abort for lenge siden? Da er det jo sånn at vi nesten blir "tvunget" til å få syke barn (som ja, koster samfunnet penger og som på mange måter ikke kan bidra).

Med tanke på at nesten alle svarte "ja" på tråden om de hadde tatt abort om fosteret hadde Downs så skjønner bare ikke helt den at samfunnet/regjeringen/hvem det er som bestemmer Ul-reglene nesten påtvinger oss diagnose-barn som (om en ser veldig kaldt og kynisk på det) er en belastning for samfunnet.

Skrevet

Det kan argumenteres for at tanker om inkludering, mangfold og likeverd står sentralt i vårt samfunn. Vi lever i en sosialdemokratisk velferdsstat hvor vi i prinsippet har kapasitet til å ta vare på alle. Det finnes altså rom og ressurser til å ivareta mennesker med lav (og ikkeeksisterende) funksjonsevne. Samfunnet har, med andre ord, tatt et valg. Dette gjør at eksempelvis psykisk utviklingshemmede får mange av de samme mulighetene som "alle andre" og kan være synlige, aktive aktører i samfunnet.

Man kan kanskje si at "vi" har et positivistisk menneskesyn og betrakter de som er litt annerledes som en berikelse?

Ikke alle land ha denne "luksusen". Dette har selvsagt sammenheng med økonomi, men også verdier og holdninger. I mange land er det en "selvfølge" å terminere fostere med anomalier eller plassere utviklingshemmede på institusjon.

På verdensbasis tør jeg påstå at Norge (Skandinavia) er svært unikt.

Derfor, HI, kan man si at det hersker konsensus om at "Down's folk er viktige for samfunnet".

Skrevet

Problemstillingen kommer om ikke lang tid til å være omtrent ikke-eksisterende. Tidlig UL kommer (hva skal man egentlig med UL i uke 18?), rett og slett fordi folk vil ha den. For tiden er det en begrenset gruppe eldre gravide eller noen med problemer i graviditet, men mange betaler privat og det vil føre til at etterhvert alle får tilbud.

Siden Downs er såpass lett å oppdage i de fleste tilfeller vil mange står overfor et valg om å fullføre graviditeten eller ei. Vi vet at omtrent 90% av alle som får vite at fosteret i magen har Downs tar abort, så det er lett å regne ut hva som vil skje.

Men ikke noen grunn å fortvile, de aller fleste med handikap blir det ikke før fødsel men mens de er i live. Så vi går ikke tom for pleietrengende, pluss vi har jo også eldrebølgen som ligner mer en tsunami.

Skrevet

Så man skal avlive alle som havner i trafikkulykker og blir lamme, alle som knekker beinet (belastning for samfunnet i potensielt mange år eller resten av livet, ved riktig brudd), alle som har psykiske problemer (det være seg medfødt eller pga traumer), alle som er allergiske, som må ha ammefri og amme, som får mer enn én unge og er i permisjon og snylter på staten osv?

Anonymous poster hash: f3d4e...adc

Skrevet

For vi skal ha et mangfold. Ikke alle her i verden blir rakettforskere, lege, advokat og andre høystatusyrker. 

Men vi trenger de som sitter i kassa på rema, de som tømmer bosset, de som vasker på sykehjem, hushjelper, barnehageassistenter osv, osv.

Hva med de som er kriminelle å koster oss millioner av kroner når de sitter inne i fengsel å ikke betaler skatt eller bidrar til samfunnet på noen som helt måte. 

Hva med pedofile ? Jeg tar en en med Downs fremfor en pedo any day!!!

Skrevet

For vi skal ha et mangfold. Ikke alle her i verden blir rakettforskere, lege, advokat og andre høystatusyrker. 

Men vi trenger de som sitter i kassa på rema, de som tømmer bosset, de som vasker på sykehjem, hushjelper, barnehageassistenter osv, osv.

Hva med de som er kriminelle å koster oss millioner av kroner når de sitter inne i fengsel å ikke betaler skatt eller bidrar til samfunnet på noen som helt måte. 

Akkurat der er det jo ingen motsetning. En med Downs kan like godt være pedofil som en annen.

Anonymous poster hash: 9f939...78c

Skrevet

Om et barn blir kriminelt eller ikke vises ikke på UL, men Downs vises ofte. 

Her er det ikke snakk om folk som sitter i kassen på rema eller jobber som barnehageassistenter (sammeligner du dem med dem med Downs btw?), men diagnoser som de fleste svarer ja på når spørsmålet om abort dukker opp.

Så hvorfor skal staten (som i utgangspunktet tenker penger) likevel påtvinge oss sen UL og dermed ofte diagnosebarn?

Og ja, folk kan bli syke og uføre, men en lever jo i håper om at det ikke blir sånn. Med Downs VET en at barnet trenger tilrettelegging og oppfølging og ikke alle ønsker dette ansvaret.

Skrevet

Kjenner jeg blir forbannet av at Downs barn blir kalt for en belastning for samfunnet. Det er de ikke! Og de skal søren meg slippe å få høre, og føle på, at de går rundt og er en byrde for resten av oss.

I den grad de er en økonomisk utgiftspost, så er det bare en dråpe i havet sammenlignet med resten av statsbudsjettet. Hører ingen protestere når staten sløser vekk mange milliarder(!) på ubrukelige militærfly, men de stakkars menneskene med Downs må for all del ikke bli født, for det er dyrt!

Anonymous poster hash: 87623...c9e

Skrevet

Fordi det handler om menneskeverd.Det sies at kvaliteten på et samfunn måles i hvor godt det tar vare på de svakeste....

Skrevet

Hva med hun Laguna blogg damen, skryter uhemmet i media om livet med downs unge og på intervjuer om sin downs gutt... Det som ikke kommer frem er at gutten bor hos faren, 6 timer unna med bil!! "Forandret livet mitt" ja, du flyttet unna hjembygda of den lille sønnen din..!

Anonymous poster hash: 27c68...20e

Skrevet

For meg er abort et problematisk tema. Jeg aksepterer at noen ikke ønsker seg barn, selv om det også sitter langt inne. Men å velge bort barnet fordi det ikke er det barnet en ønskte seg blir over grensa synes jeg.

Anonymous poster hash: 43970...929

Skrevet

Mangfold i samfunnet er bra. Alle kan ikke være like. Vi blir alle født med ulike behov. Funksjonshemning blir skapt av samfunnet med et stadig økende press om effektivitet. Skal menneskets verdi måles i samfunnsnytte og profuksjonsnivå?

Hva en person koster samfunnet avhenger av så mye. Hva med de som får medisiner til flere milioner i året, skulle ikke de fått medisinen sin fordi de koster for mye? Hvem skal sette en pris på menneskelivet?

Hvis vi skal sortere samfunnet på den måten så kan vi jo like gjerne trekke frem kun de beste genene fra alle mennesker som er egnet til å bli foreldre for å skape et barn. Kanskje vi skulle tvangssterilisert alle de som står i fare for få barn som koster samfunnet ekstra kroner enn "normalen". Hva med de foreldrene som ikke kan ta seg av barna sine, som havner i fosterhjem? Det er ikke gratis for Norge AS, det heller. Hva med de som sitter i fengsel, skulle vi bare gitt de en sprøye å endt livet deres med en gang så de ikke hadde kostet "oss" noe?

Det blir nesten litt som rasehygiene. Og vi er vel ikke der enda? Samfunnet burde ha kommet lenger enn som så, men vi har kanskje ikke det, i hvert fall ikke etisk sett.

Vi er alle sammen like mye verdt. Og vi har ingen garantier i livet. Men vi er heldige som har muligheter for et godt liv her i Norge, til tross for for mange kromosomer eller noe annet "unormalt".

Anonymous poster hash: 98a09...cf5

Skrevet

Mener du at denne jenta ikke har noe i samfunnet å gjøre? 

Hun er verdens snilleste. Hun koser på alle rundt seg uansett alder, farge, lidelse. 

Hun er kjempe flink til å tegne, hun er kjempeflink til å synge. Hun er glad dagen lang. Hun viser enorm omsorg for dyr. Hun er smart.  

Hun er nydelig. Og hun er min datter. <3

Anonymous poster hash: 63a10...369

For en vakker datter du har, og for en tåpelig diskusjon dette er.

Jeg hadde tatt imot et barn med Downs med åpne armer og elsket barnet like høyt som ett friskt barn.

Det er mange velfungerende med downs som både jobber og lever for seg selv. 

Så det er som himmel og hav sier. De er ikke så sjeldene som folk tror. 

En annen ting er at mange har en utrolig stor evne til å minne oss på de viktige tingene i livet som aksept, kjærlighet, omtanke og RETTFERDIGHET. 

At livet faktisk ikke dreier seg om penger og prestisje som mange fasade pussere er så forbanna opptatt av ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...