Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #1 Skrevet 25. mars 2014 Ok, dette er ikke nødvendigvis min mening, men lurer objektivt sett på hvorfor det er så viktig å ha Downs-folk og andre med diagnoser som en kan se på UL i samfunnet? Mange av dem har tilleggsdiagnoser som gjør dem vondt, de koster samfunnet masse penger med ulike skoletiltak/støttekontakter/bolig/medisin osv Om en ser HELT objektivt på det så er de en belastning for samfunnet, så hvorfor er det så viktig at en ikke tar abort eller at en har ordinær Ul når det egentig er for sent med abort? Anonymous poster hash: c31c2...302
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #2 Skrevet 25. mars 2014 Av samme grunn som vi har bruk for DEG i samfunnet? Anonymous poster hash: 21e5f...58f
Isola&Lille+julegave Skrevet 25. mars 2014 #3 Skrevet 25. mars 2014 Nei, jeg skjønner ikke hvorfor det er så forbanna viktig jeg heller. Fnyser av hele sorteringssamfunns debatten!
Himmel og hav Skrevet 25. mars 2014 #4 Skrevet 25. mars 2014 Fordi, helt uavhengig av antall kromosomer, så er de noens ufødte barn, noens elskede sønn, noens teite søster, noens snille tante, noens morsomme kamerat, noens dyktige kollega og noens uerstattelige kjæreste. Vi trenger alle slag i samfunnet vårt. Om vi skal begynne å snakke lønnsomhet i forhold til om enkeltindivider skal få eksistere og ha en plass, så er det mange vi burde kvitte oss med enten ved fødsel eller etterhvert som det viser seg at de ikke er samfunnsnyttige.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #5 Skrevet 25. mars 2014 De med downs er ikke som koster samfunnet mest, det er gjerne autister med ekstrem utagering som må ha mye personale døgnet rundt. At de "verste" koster 7-10 mill i året. Anonymous poster hash: 90663...b68
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #6 Skrevet 25. mars 2014 Om vi ser helt objektivt på det så burde noen stått klar med hagla den dagen man går av med pensjon. For helt ærlig, hva bidrar man med det? Man blir bare eldre og eldre, mange blir syk, bruker mye medisin, gjerne må man få operert inn en ny hofte, så får man et hjerteinfarkt eller slag. Så må man gjerne bo på sykehjem en tid også dør man.. Og hva med narkomane, alkoholikere, uføretrygdede, de med lav inntekt, burde de også bare fått et skudd i hodet også hadde staten spart inn et par milliarder.. Anonymous poster hash: 378dc...0ad
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #7 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Anonymous poster hash: 8ff50...705 Endret 26. mars 2014 av Kira bjeffer Bilde fjernet grunnet brudd på opphavsrett
Elsker livet Skrevet 25. mars 2014 #8 Skrevet 25. mars 2014 Jeg har ikke noe veldig god forklaring på hvorfor vi trenger mennesker med Downs, Men jeg er i mot abort,. etisk sett er det galt å ta liv selv om det er et liv på et tidlig stadie. Mennesker med Downs kan ha et fullverdig og godt liv, og de fører med seg mye kjærlighet og glede som andre mennesker. Man kan ikke bare verdsette et menneskeliv ut i fra kroner og øre.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #9 Skrevet 25. mars 2014 HI nevnte også dette med tilleggsdiagnoser. Hvorfor svarer ingen på dette? De er dessverre ofte hjertesyke blant annet. Autisme har endel også. Det er unntakene som klarer seg så bra som de på tangerudbakken Anonymous poster hash: 305dc...655
Elsker livet Skrevet 25. mars 2014 #10 Skrevet 25. mars 2014 HI nevnte også dette med tilleggsdiagnoser. Hvorfor svarer ingen på dette? De er dessverre ofte hjertesyke blant annet. Autisme har endel også. Det er unntakene som klarer seg så bra som de på tangerudbakken Anonymous poster hash: 305dc...655 Det utgjør ingen forskjell med tanke på abort eller ei for min del. Barn med Downs har som oftest ikke så alvorlig tilleggsdiagnoser at blir født til et liv som kun består av smerter.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #11 Skrevet 25. mars 2014 HI nevnte også dette med tilleggsdiagnoser. Hvorfor svarer ingen på dette? De er dessverre ofte hjertesyke blant annet. Autisme har endel også. Det er unntakene som klarer seg så bra som de på tangerudbakken Anonymous poster hash: 305dc...655 Det utgjør ingen forskjell med tanke på abort eller ei for min del. Barn med Downs har som oftest ikke så alvorlig tilleggsdiagnoser at blir født til et liv som kun består av smerter.Nå er det vel ingen som har et liv kun bestående av smerter! Men mange downsbarn må gjennom smertefulle operasjoner allerede som babyer, så endel unødvendige plager får de ja. Dette gjelder ikke bare for downs. Noen får vite på ul at barnet de bærer kommer til å bli født alvorlig sykt og kanskje leve i få år. Da syns jeg faktisk det er verre å IKKE ta abort... Anonymous poster hash: 305dc...655
Himmel og hav Skrevet 25. mars 2014 #12 Skrevet 25. mars 2014 HI nevnte også dette med tilleggsdiagnoser. Hvorfor svarer ingen på dette? De er dessverre ofte hjertesyke blant annet. Autisme har endel også. Det er unntakene som klarer seg så bra som de på tangerudbakken Anonymous poster hash: 305dc...655 Det er mange mennesker her i verden som plages av et eller annet. I utgangspunktet helt friske mennesker som har fått invalidiserende angst, hjertevansker, ME, osv. Man mener jo ikke at de ikke lenger har livets rett bare fordi de har daglige plager. En som har downs syndrom er først og fremst et menneske. de har bare en del utfordringer i livet. Det har også et menneske med "bare" hjertefeil eller andre lidelser og funksjonshemminger. Det er ingen hemmelighet at jeg er mamma til en psykisk utviklingshemmet gutt. Han har gått på spesialskole hele veien og han har mange venner som er utviklingshemmede, noen av dem har downs. De aller fleste fungerer som "de på Tangerudbakken", så de er nok ikke så sjeldne som noen tror .
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #13 Skrevet 25. mars 2014 HI nevnte også dette med tilleggsdiagnoser. Hvorfor svarer ingen på dette? De er dessverre ofte hjertesyke blant annet. Autisme har endel også. Det er unntakene som klarer seg så bra som de på tangerudbakken Anonymous poster hash: 305dc...655 Det er mange mennesker her i verden som plages av et eller annet. I utgangspunktet helt friske mennesker som har fått invalidiserende angst, hjertevansker, ME, osv. Man mener jo ikke at de ikke lenger har livets rett bare fordi de har daglige plager. En som har downs syndrom er først og fremst et menneske. de har bare en del utfordringer i livet. Det har også et menneske med "bare" hjertefeil eller andre lidelser og funksjonshemminger. Det er ingen hemmelighet at jeg er mamma til en psykisk utviklingshemmet gutt. Han har gått på spesialskole hele veien og han har mange venner som er utviklingshemmede, noen av dem har downs. De aller fleste fungerer som "de på Tangerudbakken", så de er nok ikke så sjeldne som noen tror . De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655
Himmel og hav Skrevet 25. mars 2014 #14 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV?
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #15 Skrevet 25. mars 2014 Ingen er viktige. Livet går videre samme hvem som forsvinner. Om så kongen selv døde i morgen ville livet og Norge gå videre. Samme om så Jens, Siv og Erna alle tre falt døde om i dette nu. Ingen er viktige for alle. Men alle er viktige for noen. Det samme med barn. Samme hvilke diagnoser barna har, samme hvilke feil og skavanker, samme om de er små eller store, barna er viktige for noen som står dem nær. Hvis ikke er det trist, fryktelig trist. Men da har ikke det noe med diagnose å gjøre men med mangelen på noen som elsker dem å gjøre. De er fortsatt like verdifulle. De er bare ikke elsket. Og det er trist. Anonymous poster hash: 8ff50...705
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #16 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV? Ikke gidd. Det kommer ikke noe godt ut av det. Ingen tenker noe stygt om deg for at du ikke gidder ta en krangel med en anonym sjel på nettet (ja, jeg vet, ironisk...). Anonymous poster hash: 8ff50...705
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #17 Skrevet 25. mars 2014 Mener du at denne jenta ikke har noe i samfunnet å gjøre? Hun er verdens snilleste. Hun koser på alle rundt seg uansett alder, farge, lidelse. Hun er kjempe flink til å tegne, hun er kjempeflink til å synge. Hun er glad dagen lang. Hun viser enorm omsorg for dyr. Hun er smart. Hun er nydelig. Og hun er min datter. <3 Anonymous poster hash: 63a10...369
Himmel og hav Skrevet 25. mars 2014 #18 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV? Ikke gidd. Det kommer ikke noe godt ut av det. Ingen tenker noe stygt om deg for at du ikke gidder ta en krangel med en anonym sjel på nettet (ja, jeg vet, ironisk...). Anonymous poster hash: 8ff50...705 Takk! Det var bare et øyeblikk med manglende impulskontroll kombinert med det å være oppe over leggetid, selv om jeg vet at jeg har et møte kl. 8 i morra. Pelle seg i seng,nå
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #19 Skrevet 25. mars 2014 Mener du at denne jenta ikke har noe i samfunnet å gjøre? Hun er verdens snilleste. Hun koser på alle rundt seg uansett alder, farge, lidelse. Hun er kjempe flink til å tegne, hun er kjempeflink til å synge. Hun er glad dagen lang. Hun viser enorm omsorg for dyr. Hun er smart. Hun er nydelig. Og hun er min datter. <3 Anonymous poster hash: 63a10...369 Løgnhals. http://www.tineye.com/search/2385b60fc01d679e7ffff7b337dd4c9bd6c9f20a/ Anonymous poster hash: 8ff50...705
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #20 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV?Personlig kjenner jeg ingen lengre, men jeg ser mange i jobben min på sykehus der mange trenger kirurgi og det som hører med. Trenger ikke kjenne noen personlig for å vite hva man snakker om! Anonymous poster hash: 305dc...655
Dette er min mening: Skrevet 25. mars 2014 #21 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Ok, dette er ikke nødvendigvis min mening, men lurer objektivt sett på hvorfor det er så viktig å ha Downs-folk og andre med diagnoser som en kan se på UL i samfunnet? Mange av dem har tilleggsdiagnoser som gjør dem vondt, de koster samfunnet masse penger med ulike skoletiltak/støttekontakter/bolig/medisin osv Om en ser HELT objektivt på det så er de en belastning for samfunnet, så hvorfor er det så viktig at en ikke tar abort eller at en har ordinær Ul når det egentig er for sent med abort? Anonymous poster hash: c31c2...302 Hvis man skal begynne å sortere vekk mennesker på bakgrunn av hvor mye de bidrar økonomisk til samfunnet, eller hvor stor økonomisk belastning de utgjør, da er vi på vei til å stake ut en farlig vei. Det er vel unødvendig å forklare nærmere? Mennesker med Downs, er mennesker like fullt ut som de uten det ekstra kromosomet. Noen med større utfordringer og helseproblem enn andre, akkurat som oss "normale". Mange kan gå på skole, lære seg å lese og skrive, og de kan gjøre et arbeid (og nettopp bidra økonomisk i samfunnet som du er så opptatt av). De kan synge og le, trasse og protestere, hoppe og danse, skape vennskap, relasjoner og forelske seg. Alt dette har en verdi. Mange med Downs er flinke til å uttrykke følelser, og flinke til å vise hengivenhet og kjærlighet. De er også ofte åpne, og lite dømmende mot andre mennesker. Akkurat dette er noe mange av oss kan lære mye av. Det å ta vare på folk som er annerledes, som skiller seg ut, som har utfordringer, det tror jeg gjør noe godt med samfunnet. Det er med på å rette fokus bort fra et egoistisk og materialistisk perspektiv. Man kan langt på vei dømme et samfunn etter hvordan de tar vare på sine svakeste. Endret 25. mars 2014 av Dette er min mening:
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #22 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV? Ikke gidd. Det kommer ikke noe godt ut av det. Ingen tenker noe stygt om deg for at du ikke gidder ta en krangel med en anonym sjel på nettet (ja, jeg vet, ironisk...). Anonymous poster hash: 8ff50...705 Takk! Det var bare et øyeblikk med manglende impulskontroll kombinert med det å være oppe over leggetid, selv om jeg vet at jeg har et møte kl. 8 i morra. Pelle seg i seng,nå Har aldri vært noe ønske fra meg å krangle med noen. Jeg sier bare hva jeg har sett og det er ofte mer plager enn noe annet. Det betyr ikke at noen er mindre verdt i mine øyne. Anonymous poster hash: 305dc...655
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #23 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV?Personlig kjenner jeg ingen lengre, men jeg ser mange i jobben min på sykehus der mange trenger kirurgi og det som hører med. Trenger ikke kjenne noen personlig for å vite hva man snakker om! Anonymous poster hash: 305dc...655 . På sykehus ser man jo bare dem som er syke. Regner med det er mange med normal mengde kromosomer som er der for operasjoner og observasjoner også, eller? Anonymous poster hash: 87623...c9e
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 25. mars 2014 #24 Skrevet 25. mars 2014 De gir meg et levebrød De er verdifulle i seg selv fordi de er mennesker med tanker, ønsker og behov. De hjelper meg med å se ting i et annet perspektiv, tenke annerledes. Hvor vil du sette grensen for hvem vi har bruk for? De med trygd bør tvangssteriliseres, de uten høyskole bør tvinges til abort før de har tatt seg en høyere utdanning. Blondiner er jo kjent for å være dumme, så om man har gener som kan gi blonde og blåøyde barn bør man avstå fra å få. Eller er du mer på Hitler sin side og vil helst ha de blonde og blåøyde kanskje? Har du noengang møtt en med downs som ikke har vært en livsnyter? Selvsagt har de også dårlige dager, og de er slettes ikke bare blide som mange tror, men i det store og hele har de absolutt et fullverdig liv.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #25 Skrevet 25. mars 2014 De aller fleste av de " noen " du kjenner? Anonymous poster hash: 305dc...655 Hvor mange kjenner du? Bortsett fra de du har sett på TV?Personlig kjenner jeg ingen lengre, men jeg ser mange i jobben min på sykehus der mange trenger kirurgi og det som hører med. Trenger ikke kjenne noen personlig for å vite hva man snakker om! Anonymous poster hash: 305dc...655 . På sykehus ser man jo bare dem som er syke. Regner med det er mange med normal mengde kromosomer som er der for operasjoner og observasjoner også, eller? Anonymous poster hash: 87623...c9e Selvfølgelig er det det, men nå er det vel flest mennesker uten downs også! Tygg litt på den. Jeg gir opp. Les litt om det da. Forskning, statistikk, hjertesykdom osv... God natt Anonymous poster hash: 305dc...655
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå