Gå til innhold

Hva syntes dere om denne situasjonen,ang slankeoperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, du er ikke smålig. Men du er uvitende og har ingen kunnskap om fedmeproblematikk. 97% av alle som går ned mye, vil i løpet av en 5 års periode legge på seg alt + litt til. Dette vet vi som jobber med dette. Vi vet også at per i dag er det KUN fedmekirurgi som er effektiv og varig behandling av fedme.

Anonymous poster hash: 73f2f...e59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvis hun får dekket gastric bypass så følger det med ernæringsfysiolog og psykolog samtaler før hun blir godkjent. Det var nok der feilen lå første gangen til at hun ikke klarte å holde vekten nede. Nå får hun hjelp å snu tankemønstret rundt maten FØR operasjonen. Så ja jeg synes du er smålig, ønsk henne lykke til heller.

I så tilfelle hører ikke hun etter på hva som blir sagt, for da hadde man ikke fråtset i usunn mat i hverdagen!

Anonymous poster hash: eaa2f...10a

Skrevet

Reagert og reagert.... tja, nei, men jeg hadde nok tenkt mitt om jeg visste at det var livsstilen. Mener man er ansvarlig selv, så det er nok din venninne som nå må gjennom en stor operasjon i troen om at ja-nå-bli-det-bra-for-alltid  - og så gjør det nok sannsynligvis ikke det. Livsstilen må nok endres uansett, forskjellen er vel å gå gjennom operasjon og de konsekvenser det har+ varig endring eller den vanlige lange veien+ varig endring. Alternativt fortsette å være overvektig.

Som venninne ville jeg nok advart og bedt henne tenke over livsstilen da en operasjon ikke er en ufarlig og lett sak - og de samme problemene kommer uansett etter noen år, helt klart best fysisk for henne å endre tankegang og livsstil, men om hun har bestemt seg så får det bare bli som det blir.

Operasjonen tok hun for noen år siden, og hun har gått ned i vekt igjen, men som overnevnt så er det tilbake til gamle vaner med usunn mat, selv om jeg vil tro at hun ikke kan spise så mye av det!Anonymous poster hash: eaa2f...10a
Tja, da går det jo som det gikk sist vil jeg tro.

Det er jo faktisk desverre så enkelt at man legger på seg av å spise usunt.... jeg er slank, men kan jo heller ikke hive innpå sjokolade, spise lasagne hver dag og pizza. Da kommer jeg også til å legge på meg....

Men mener fortsatt det er hennes valg å da ha denne livsstilen, med de konsekvenser den har. Synes ikke synd på henne, hun er voksen nok til å stå for det hun velger :-)

Poenget er at en får dekket operasjon til fjerning av hud etter å ha klart og slanke seg med ren viljestyrke, og når henlegges på seg igjen etter fråtsing, så får hun søren meg dekket slankeoperasjon også! Hva koster ikke dette liksom??

Helt enig med deg! Dette dekkes av fellesskapet - altså du og jeg og alle andre her. Disse pengene kunne gått til mye annet fornuftig når hun velger å kaste bort muligheten.

Samtidig får jo ofte også røykere behandling når de får kreft etc - det er et valg vi som samfunn har gjort, vi velger også å la hjemmeværende få medisinsk behandling selv om de strengt tatt ikke bidrar med skattekroner etc.

Allikevel - dette er valg som er gjort av våre folkevalgte - som vi har valgt inn.

Skrevet

Så fremt hun ikke legger ut dagens alle måltider alle ukens dager, så sier ikke det ene kosemiddagsbildet noenting om balanseringen av resten av kostholdet. Dessuten er det jo en definisjon av hva usunn mat er.

Et eksempel;

Datteren min har OFTE nugatti på på kakskiva på skolen, og man kan derfor selvsagt anta at hun spiser usunt. Men nå er det slik at hvis hun velger dette på skolekaka, får hun det ikke på frukostskiva eller kveldsmaten, det skal da være noe sunt. Vi spiser sjeldent halvfabrikat mat, og aldri helfabrikat. Vi spiser ren fisk minimum 2 ganger i uken, har bestandig friske eller kokte grønnsaker til maten og jeg er ellers over middels opptatt av at mat skal være balansert og sunn. Vi spiser kanskje litt lite frukt, men vi jobber med det. Så da sier den nugattiskiva ingenting.

Nå kan det selvsagt være hun trykker i seg godteri, bakverk og sjokolade til den store gullmedaljen, mellom svære usunne måltider, men da har jeg heller villa sagt at skylden ligger hos psykologen som skal godkjenne at dem er moden operasjon og har forstått opplæringen rundt livstilsendringen som skal til. Man ser oftere dette hos de som betaler disse operasjonene selv, fordi dem får ikke denne opplæringen, og garmin de betalt fra egen lomme er det jo bære deres egen lommebok og helse det går utover.

Skrevet

Ja du er smålig.Det er bevist at det å holde vekten nede  etter store vekttap er så og si umulig.Kroppen vil hele tiden opp i vekt igjen. Anonymous poster hash: 829b8...943

For noe tull! Det er slettes ikke bevist.Anonymous poster hash: 39ee8...885

Jo, det er bevist at kroppen ønsker tilbake til kiloene, men allikevel kommer det ikke av seg selv, man må jo bekjempe lysten til å overspise/spise det man ikke trenger. Poenget er vel at man må ha selvdisiplin og holde stand, noe som er mer problematisk etter en slankekur enn etter en varig endring av livsstil....

Kanskje derfor man bør endre livsstil, ikke ha en kortvarig slankekur...

Poenget mitt er at det ikke er bevist. Forskning beviser ingenting som helst. Den kan bare antyde noe, slik som den teorien du nevner.

Anonymous poster hash: 39ee8...885

Skrevet

Ja, jeg synes du er smålig og nei, jeg hadde ikke reagert.

Skrevet

Ja, du er veldig smålig og en dårlig venninne!

Når man har tatt av så mange kilo er likevel bare halve jobben gjort. Utfordringen er å klare å holde seg der og det er der de fleste overvektige sliter mest. De fleste har klart å gå ned en eller ti ganger.

En overvektsoperasjon er et hjelpemiddel til 1.å gå ned i vekt og 2.klare å holde den vekten.

Man SKAL spise normal mat med hovedvekt på proteiner, men selvsagt i mye mindre mengder enn før. Mange sliter med å få i seg nok kcal og da kan det være at de må prioritere litt mer kaloririk mat enn hva man forbinder med slankekurer.

Hva med å glede seg på andres vegne?

Jeg har tatt av 30 kg, jeg var også stor! Men jeg har holdt meg stabil siden,j jeg endret holdning til kostholdet!Anonymous poster hash: eaa2f...10a

Og likene har du ikke forståelse for at det kan være verre for andre?

Du spør om du er smålig, og svaret mitt er at det syns jeg du er. Veldig!

Nei,fordi det handler om REN viljestyrke! Spise med måte! Anonymous poster hash: eaa2f...10a

Men hvorfor ble du tykk da? Hvorfor slanket du deg ikke før du ble så overvektig? Hvorfor fant du ikke viljestyrken før du ble sykelig overvektig? Hvorfor tillot du deg å bli så tykk i utgangspunktet?

Du hadde nok dine grunner på samme måte som din 'venninne' har sine. Og selv om du har funnet løsningen for deg, kan du ikke forvente at det er likt for alle.

Du er et typisk eksempel på en som har sett lyset og som ikke skjønner at andre har andre utfordringer. Dette er typisk når det gjelder all slags misbruk, enten det er mat, alkohol eller nikotin, ofte finner man minst forståelse hos dem man kanskje forventer mest fra.

Skrevet

HAHAHAHAHA!!

Her var det mange overvektige som mener HI er smålig. Normalt å tenke slik som deg HI, når man selv er tynn. Man blir ikke normal slank av seg selv, man må ha det i bakhodet at godisen setter seg på rumpa hele tiden. 

Anonymous poster hash: acb07...817
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, HI. Jeg har ikke noe til overs for mennesker som selv har påført seg sykdommer, slik som overvektige, røykere og narkotikamisbrukere. Jeg er klar over at det finnes unntak, noen overvektige kan faktisk ikke hjelpe for at de er overvektige (slik som bevegelseshemmede i rullestol f.eks.) men de aller fleste har bare dårlig viljestyrke, er egoistiske, og har et lavere intelligensnivå. Her snakker jeg om overvektige som er svære altså, ikke folk med ti eller tyve kilo ekstra... 

Ved å la være å hjelpe slike mennesker kan vi la naturen gjøre jobben sin gjennom "survival of the fittest" som de sier. 

Men, jeg synes likevel at du burde tenke på deg selv om ikke snakke drit om venninnen din :)

Anonymous poster hash: 139a8...603
Skrevet

Jeg er i utgangspunktet enig med deg, HI. Jeg har ikke noe til overs for mennesker som selv har påført seg sykdommer, slik som overvektige, røykere og narkotikamisbrukere. Jeg er klar over at det finnes unntak, noen overvektige kan faktisk ikke hjelpe for at de er overvektige (slik som bevegelseshemmede i rullestol f.eks.) men de aller fleste har bare dårlig viljestyrke, er egoistiske, og har et lavere intelligensnivå. Her snakker jeg om overvektige som er svære altså, ikke folk med ti eller tyve kilo ekstra...

Ved å la være å hjelpe slike mennesker kan vi la naturen gjøre jobben sin gjennom "survival of the fittest" som de sier.

Men, jeg synes likevel at du burde tenke på deg selv om ikke snakke drit om venninnen din :)

Anonymous poster hash: 139a8...603

Så du vil bare la de feite dø? Skal de ikke få helsehjelp heller?

Du vet at en operasjon kan være svært samfunnsøkonomisk positivt da de ofte får en bedre helse etter en operasjon? De blir mer stabile arbeidstakere og mer aktive i nærmiljøet bl.a.

Skrevet

Så fremt hun ikke legger ut dagens alle måltider alle ukens dager, så sier ikke det ene kosemiddagsbildet noenting om balanseringen av resten av kostholdet. Dessuten er det jo en definisjon av hva usunn mat er.

Et eksempel;

Datteren min har OFTE nugatti på på kakskiva på skolen, og man kan derfor selvsagt anta at hun spiser usunt. Men nå er det slik at hvis hun velger dette på skolekaka, får hun det ikke på frukostskiva eller kveldsmaten, det skal da være noe sunt. Vi spiser sjeldent halvfabrikat mat, og aldri helfabrikat. Vi spiser ren fisk minimum 2 ganger i uken, har bestandig friske eller kokte grønnsaker til maten og jeg er ellers over middels opptatt av at mat skal være balansert og sunn. Vi spiser kanskje litt lite frukt, men vi jobber med det. Så da sier den nugattiskiva ingenting.

Nå kan det selvsagt være hun trykker i seg godteri, bakverk og sjokolade til den store gullmedaljen, mellom svære usunne måltider, men da har jeg heller villa sagt at skylden ligger hos psykologen som skal godkjenne at dem er moden operasjon og har forstått opplæringen rundt livstilsendringen som skal til. Man ser oftere dette hos de som betaler disse operasjonene selv, fordi dem får ikke denne opplæringen, og garmin de betalt fra egen lomme er det jo bære deres egen lommebok og helse det går utover.

Men hvorfor nugatti på skiva? Du kunne jo like gjerne lagt på 20 sukkerbiter. Det er jo ren idioti!

Anonymous poster hash: 615a9...bd0

Skrevet

Et eksempel;

Men hvorfor nugatti på skiva? Du kunne jo like gjerne lagt på 20 sukkerbiter. Det er jo ren idioti!

Jeg er målløs av din evne til å fange essensen i et innlegg :o

Har du for vane å la poenget gå deg hus forbi?

Anonymous poster hash: 8da8a...dcd

Skrevet

Et eksempel;

Har du for vane å la poenget gå deg hus forbi?

Fordi oppegående mennesker ikke sender med ungene nugatti på skiva hver dag.

Skrevet

Men hvis hun får dekket gastric bypass så følger det med ernæringsfysiolog og psykolog samtaler før hun blir godkjent. Det var nok der feilen lå første gangen til at hun ikke klarte å holde vekten nede. Nå får hun hjelp å snu tankemønstret rundt maten FØR operasjonen. Så ja jeg synes du er smålig, ønsk henne lykke til heller.

Men hvorfor mener du de trenger slankeoperasjon hvis de må snu tankemønsteret før opr? Og får så god hjelp av ernæringsfysiologer og psykologer? Da kunne de jo bare gått ned uten opr.

Skrevet

HAHAHAHAHA!! Her var det mange overvektige som mener HI er smålig. Normalt å tenke slik som deg HI, når man selv er tynn. Man blir ikke normal slank av seg selv, man må ha det i bakhodet at godisen setter seg på rumpa hele tiden.  Anonymous poster hash: acb07...817

Ja det var tydelig at enkelte følte seg truffet her gitt,hehehe ;-)

Skrevet

Men hvorfor mener du de trenger slankeoperasjon hvis de må snu tankemønsteret før opr? Og får så god hjelp av ernæringsfysiologer og psykologer? Da kunne de jo bare gått ned uten opr.

Det er ikke jeg som mener det, det er slik opplegget er. Dem som får dekket dette må ha møter med psykolig og ernæringseksperter. Jeg regner med det er fordi det er en stor omvelting for kroppen og for å minimere risken til å falle tilbake i gamle vaner. Litt logisk i grunn.
Skrevet

Et eksempel;

Men hvorfor nugatti på skiva? Du kunne jo like gjerne lagt på 20 sukkerbiter. Det er jo ren idioti!Anonymous poster hash: 615a9...bd0

Har du for vane å la poenget gå deg hus forbi? Anonymous poster hash: 8da8a...dcd

Fordi oppegående mennesker ikke sender med ungene nugatti på skiva hver dag. Anonymous poster hash: 615a9...bd0

Hvor stod det at hun får det hver dag?? Jeg skrev ofte, men essensen i innlegget var at den skiva ikke sier NOE om helheten i et kosthold. Og nei, ut fra vår livsituasjon er det ikke idiotisk i hele tatt, da vi har en utfordring ifht at jenta vår pga medisin MÅ opp i vekt. Vi har derfor få restriksjoner.Hun får spise det hun liker.

Skrevet

Fy søren hvor mange slemme mennesker det er på dette forumet. Håper dere blir litt mere rause med årene, ikke minst for de medmenneskene som har dere rundt seg i livet.

Anonymous poster hash: 09ff4...5bd
Skrevet

Fy søren hvor mange slemme mennesker det er på dette forumet. Håper dere blir litt mere rause med årene, ikke minst for de medmenneskene som har dere rundt seg i livet. Anonymous poster hash: 09ff4...5bd

Jeg tror faktisk at de som svarer så ufint ikke har så mange rundt seg i hverdagen. De får nok ut mye gørr og innestengt aggresjon ved å tøffe seg her inne.

De er bare små, ubetydelige nuller i samfunnet.

Skrevet

Herregud for et smålig menneske du er..

Anonymous poster hash: 9fc6c...3aa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...