Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #26 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels.Klær gir oss muligheten til å være på vekselvis varme og kalde steder. Er ikke det smartere enn å bare følge naturen, med eller uten pels?Hva med solkrem? Vi har en naturlig beskyttelse mot solskader. Likevell er de fleste enige i at solkrem er smart.Hva med å koke tomatene. De kommer uklokt fra naturen, men de blir sunnere for oss når de kokes osv. Menneskene har funnet mange måter å forbedre naturen på. Hjernen vår er jo mye av grunnen til at arten vår har blitt så dominerende på jorda. Vi finner smarte løsninger.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er blitt så kult å være dum at å skrive feil på nettet gir null angst! Tips om en god bok: http://www.nordhelle.no/bokutgivelser.htm Anonymous poster hash: e56db...1de Hæ? Hva var det du ikke var enig i? Anonymous poster hash: 0334c...e03
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #27 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels.Klær gir oss muligheten til å være på vekselvis varme og kalde steder. Er ikke det smartere enn å bare følge naturen, med eller uten pels?Hva med solkrem? Vi har en naturlig beskyttelse mot solskader. Likevell er de fleste enige i at solkrem er smart.Hva med å koke tomatene. De kommer uklokt fra naturen, men de blir sunnere for oss når de kokes osv. Menneskene har funnet mange måter å forbedre naturen på. Hjernen vår er jo mye av grunnen til at arten vår har blitt så dominerende på jorda. Vi finner smarte løsninger.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er blitt så kult å være dum at å skrive feil på nettet gir null angst! Tips om en god bok: http://www.nordhelle.no/bokutgivelser.htm Anonymous poster hash: e56db...1de Hæ? Hva var det du ikke var enig i? Anonymous poster hash: 0334c...e03 At mennesket ikke blir lykkelig å leve kun etter naturens lover. Pupp er bra, men ikke til alt. Når damer gir pupp til mannen sin pga han er blitt syk, da tenker jeg amme tåken ligger så tykt at det bare er å avslutte besøket og si god bedring Den gyldne middelvei. Anonymous poster hash: e56db...1de
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #28 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels.Klær gir oss muligheten til å være på vekselvis varme og kalde steder. Er ikke det smartere enn å bare følge naturen, med eller uten pels?Hva med solkrem? Vi har en naturlig beskyttelse mot solskader. Likevell er de fleste enige i at solkrem er smart.Hva med å koke tomatene. De kommer uklokt fra naturen, men de blir sunnere for oss når de kokes osv. Menneskene har funnet mange måter å forbedre naturen på. Hjernen vår er jo mye av grunnen til at arten vår har blitt så dominerende på jorda. Vi finner smarte løsninger.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er blitt så kult å være dum at å skrive feil på nettet gir null angst! Tips om en god bok: http://www.nordhelle.no/bokutgivelser.htm Anonymous poster hash: e56db...1de Hæ? Hva var det du ikke var enig i?Anonymous poster hash: 0334c...e03 At mennesket ikke blir lykkelig å leve kun etter naturens lover. Pupp er bra, men ikke til alt. Når damer gir pupp til mannen sin pga han er blitt syk, da tenker jeg amme tåken ligger så tykt at det bare er å avslutte besøket og si god bedring Den gyldne middelvei. Anonymous poster hash: e56db...1de Men hva hadde det med mitt innlegg å gjøre? Anonymous poster hash: 0334c...e03
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #29 Skrevet 25. mars 2014 Interessant. Så du sier at selvom jeg ga morsmelkerstatning fra ungen var 1 måned fordi jeg ble innlagt på sykehuset og de regelrett ødela ammingen min ved å nekte meg mulighet til å pumpe, så er det håp for ungen, fordi jeg i utgangspunktet fikk til ammingen perfekt, hadde masse melk osv? Godt! Anonymous poster hash: 8a0a3...05e
Dette er min mening: Skrevet 25. mars 2014 #30 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels.Klær gir oss muligheten til å være på vekselvis varme og kalde steder. Er ikke det smartere enn å bare følge naturen, med eller uten pels?Hva med solkrem? Vi har en naturlig beskyttelse mot solskader. Likevell er de fleste enige i at solkrem er smart. Hva med å koke tomatene. De kommer uklokt fra naturen, men de blir sunnere for oss når de kokes osv. Menneskene har funnet mange måter å forbedre naturen på. Hjernen vår er jo mye av grunnen til at arten vår har blitt så dominerende på jorda. Vi finner smarte løsninger. Anonymous poster hash: 0334c...e03 Såklart har du en del gode poeng her. Hjernen vår har hjulpet oss til å dominere, men også til å ødelegge veldig mye av det som har en naturlig balanse. Menneskene i nord har ikke utviklet pels, nettopp fordi det på grunn av vårt intellekt, ikke har vært nødvendig. Mye ved klesproduksjonen i dag kan og bør likevel stilles spørsmål ved. Likens er bruk av f.eks. solkrem omstridt pga at det bl.a. kan være hormonforstyrrende. Det er vel heller rådet å først og fremst bruke solvett, enn solkrem. Naturen bruker tid på å tilpasse seg, og dagens samfunn utvikler seg så fort (og unaturlig?), at naturen ikke klarer å henge med alltid. Det er vel lite som tyder på at kjemisk fremstilt mat er sunnere enn naturlig mat. Vestlig kosthold er ikke akkurat kjent for å gjøre underverker for kroppen. Når det gjelder MM og MME er det en totalsituasjon som må vurderes. Det vil si at for noen er MME et godt alternativ, men for de fleste vil MM (totalt sett) være det beste alternativet. Endret 25. mars 2014 av Dette er min mening:
Fru vims Skrevet 25. mars 2014 #31 Skrevet 25. mars 2014 Artikkelen sier jo ikke at det ikke er sunt å amme. Men at de barna som blir ammet lengst og mest har også hatt det best i magen pga. av hormoner osv. Det sier jo egentlig seg selv, ihvertfall når det er snakk om hormoner. Kan jo også være andre grunner til at barnet ikke har det bra i mors mage, så stemmer nok ikke i alle tilfellene. Men har selv hat barn som har vokst godt inne i magen. Og når jeg først fikk til ammingen har jeg hatt godt med veldig god melk. Har også fullammet i nesten 7 måneder uten at barnet tok skade av det. God og rund og veldig sunn Men får man ikke til amming er MME et godt alternativ. Også hatt et flaske barn pga. av puppenekt. Og han vokste godt opp han også.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #32 Skrevet 25. mars 2014 Enig, sånn som HIV, tuberkulose, malaria, fugleinfluensa, SARS, ebola, soppsporer, radon, alkohol osv osv osv Naturen vet best, det som er naturlig slår aldri feil....punktum Anonymous poster hash: 488f9...10c Anonymous poster hash: 1c6dc...f3a for en latterlig kommentar Anonymous poster hash: 9de20...ddd
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #33 Skrevet 25. mars 2014 enda en "klapp-på-baken" tråd for mødre som ikke fikk til amminga! La vær mødre som ammer for Guds skyld! Anonymous poster hash: 78905...c79
Rediken Skrevet 25. mars 2014 #34 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels. Og ikke minst at menneske utviklet seg i et helt annet klima, vi stammer fra Afrika. Det er i senere tid(etter vi kvittet oss med pelsen) vi emigrerte ut fra Afrika. Men naturen vet ikke alltid best, de aller fleste "oppfinnelsene" fra naturen sin side blir utryddet, mens et fåtall overlever og fører til evolusjonen. Men pattedyr med egen næringskilde på kroppen er en særdeles suksessfull "oppfinnelse" fra naturen sin side. De aller fleste forskere er enig at bryst er best for spedbarn, dette betyr nødvendigvis ikke at mme vil gi noe negativt utslag for de barna som må ha det. Jeg tenker at det er bra for barnet å få bryst, men jeg har liten tro på at det gjør noe utslag på faktorer som intelligens (hvertfall ikke nevneverdig), men at barnet får viktige antistoffer som hindrer sykdom fra morsmelken er et faktum.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #35 Skrevet 25. mars 2014 Konklusjon er at MME er like bra som morsmelk. Morsmelk er IKKE usunt. Det er bare det at forskere tidligere har sett at barn som blir ammet har bedre helse. Nå viser det seg at disse helsefordelene ammede barn har allerede er utviklet i magen. Så selve morsmelken er ikke den avgjørende faktoren. Anonymous poster hash: b0ba4...c80
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #36 Skrevet 25. mars 2014 Jeg "påstår" ingenting, bare viser at forskere har funnet ut at det IKKE er selve ammingen som gjør at barn som blir ammet er sunnere. Det hele avgjøres nemlig før babyen er født. Det må da være godt å ta med seg for de som ikke får til å amme. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 Kunne ikke brydd meg mindre og har ikke komplekser for at ammingen ikke gikk. Mine barn har to foreldre med veldig høyt utdanningsnivå og betydelige ressurser psykososialt. Jeg tror ikke det er MME som vil velte dem i feil retning, deres fremtid er nok mer avhengig av genetikk og ressurser. Anonymous poster hash: bed75...73f
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #37 Skrevet 25. mars 2014 enda en "klapp-på-baken" tråd for mødre som ikke fikk til amminga! La vær mødre som ammer for Guds skyld! Anonymous poster hash: 78905...c79 Har ammet som bare det to barn, men jeg har selvinnsikt til å forstå at det skal mer til enn pupp for å få glade barn. Heia meg som klarte å produsere melk i puppen klubben, den klarer jeg meg fint uten! Anonymous poster hash: e56db...1de
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #38 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels.Og ikke minst at menneske utviklet seg i et helt annet klima, vi stammer fra Afrika. Det er i senere tid(etter vi kvittet oss med pelsen) vi emigrerte ut fra Afrika. Men naturen vet ikke alltid best, de aller fleste "oppfinnelsene" fra naturen sin side blir utryddet, mens et fåtall overlever og fører til evolusjonen. Men pattedyr med egen næringskilde på kroppen er en særdeles suksessfull "oppfinnelse" fra naturen sin side. De aller fleste forskere er enig at bryst er best for spedbarn, dette betyr nødvendigvis ikke at mme vil gi noe negativt utslag for de barna som må ha det. Jeg tenker at det er bra for barnet å få bryst, men jeg har liten tro på at det gjør noe utslag på faktorer som intelligens (hvertfall ikke nevneverdig), men at barnet får viktige antistoffer som hindrer sykdom fra morsmelken er et faktum. De viktigste og fleste antistoffene får vel barnet gjennom placenta i siste del av svangerskapet, slik at amming er ikke nødvendigvis en forutsetning for at barnet får sterkere immunforsvar. Anonymous poster hash: bed75...73f
Fru vims Skrevet 25. mars 2014 #39 Skrevet 25. mars 2014 Konklusjon er at MME er like bra som morsmelk. Morsmelk er IKKE usunt. Det er bare det at forskere tidligere har sett at barn som blir ammet har bedre helse. Nå viser det seg at disse helsefordelene ammede barn har allerede er utviklet i magen. Så selve morsmelken er ikke den avgjørende faktoren. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 .Min datter var aldri syk men hun ble ammet. Men så fort vi sluttet ble hun smittet av det ene og det andre i barnehagen. Nesten så jeg angret på at vi sluttet.Så det har nok en del å si på imunforsvaret mens det blir ammet. Om det har så mye å si etterpå vet jeg ikke. Men merker at barnet som ble ammet blir fortere frisk enn han som ikke ble det. Selv om de begge egentlig har ganske godt imunforsvar. Det har de nok arvet av oss som foreldre. Så det er flere ting som spiller inn.
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #40 Skrevet 25. mars 2014 Konklusjon er at MME er like bra som morsmelk. Morsmelk er IKKE usunt. Det er bare det at forskere tidligere har sett at barn som blir ammet har bedre helse. Nå viser det seg at disse helsefordelene ammede barn har allerede er utviklet i magen. Så selve morsmelken er ikke den avgjørende faktoren. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 .Min datter var aldri syk men hun ble ammet. Men så fort vi sluttet ble hun smittet av det ene og det andre i barnehagen. Nesten så jeg angret på at vi sluttet.Så det har nok en del å si på imunforsvaret mens det blir ammet. Om det har så mye å si etterpå vet jeg ikke. Men merker at barnet som ble ammet blir fortere frisk enn han som ikke ble det. Selv om de begge egentlig har ganske godt imunforsvar. Det har de nok arvet av oss som foreldre. Så det er flere ting som spiller inn. Sensasjon! Kjenner de som ammer mannen og når han får skue, fantastisk, hærlig, full pupp til mann og barn All respekt til de som ammer offentlig! Anonymous poster hash: e56db...1de
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #41 Skrevet 25. mars 2014 Handler trolig om ammende mødre ofte er mye mer beviste på forhånd når det kommer til kosthold osv. Kan man amme, ikke har noen psykiske vansker med amming så bør man amme, ikke bare for babyens skyld, men like mye for egen helse. Jeg komme til å pumpe litt slik at mannen også kan mate og jeg kan feks kan lufte meg en liten tur uten baby et par ganger i uka. Viktig for far og baby med litt alenetid også. Anonymous poster hash: 28fbd...f13
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #42 Skrevet 25. mars 2014 Konklusjon er at MME er like bra som morsmelk. Morsmelk er IKKE usunt. Det er bare det at forskere tidligere har sett at barn som blir ammet har bedre helse. Nå viser det seg at disse helsefordelene ammede barn har allerede er utviklet i magen. Så selve morsmelken er ikke den avgjørende faktoren. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 .Min datter var aldri syk men hun ble ammet. Men så fort vi sluttet ble hun smittet av det ene og det andre i barnehagen. Nesten så jeg angret på at vi sluttet.Så det har nok en del å si på imunforsvaret mens det blir ammet. Om det har så mye å si etterpå vet jeg ikke. Men merker at barnet som ble ammet blir fortere frisk enn han som ikke ble det. Selv om de begge egentlig har ganske godt imunforsvar. Det har de nok arvet av oss som foreldre. Så det er flere ting som spiller inn. Min datter var ikke syk før hun var 4 år og ble vaksinert. Så, slik du konkluderer, så har nok vaksinen mye av skylden for at barn er syke? Poenget er at det nytter ikke å bare se på enkelt individer. Da har en lett for å sette ting i samenheng som lett kan være tilfeldigheter. Anonymous poster hash: b0ba4...c80
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #43 Skrevet 25. mars 2014 Konklusjon er at MME er like bra som morsmelk. Morsmelk er IKKE usunt. Det er bare det at forskere tidligere har sett at barn som blir ammet har bedre helse. Nå viser det seg at disse helsefordelene ammede barn har allerede er utviklet i magen. Så selve morsmelken er ikke den avgjørende faktoren. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 .Min datter var aldri syk men hun ble ammet. Men så fort vi sluttet ble hun smittet av det ene og det andre i barnehagen. Nesten så jeg angret på at vi sluttet.Så det har nok en del å si på imunforsvaret mens det blir ammet. Om det har så mye å si etterpå vet jeg ikke. Men merker at barnet som ble ammet blir fortere frisk enn han som ikke ble det. Selv om de begge egentlig har ganske godt imunforsvar. Det har de nok arvet av oss som foreldre. Så det er flere ting som spiller inn. Min datter var ikke syk før hun var 4 år og ble vaksinert. Så, slik du konkluderer, så har nok vaksinen mye av skylden for at barn er syke? Poenget er at det nytter ikke å bare se på enkelt individer. Da har en lett for å sette ting i samenheng som lett kan være tilfeldigheter. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 Enkelte har ikke tilfeldigheter, bare ren stålkontroll! Full pupp er kravet fra Staten Norge kvinner! Anonymous poster hash: e56db...1de
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #44 Skrevet 25. mars 2014 Leste artikkelen, ikke noe nytt. Fortsatt er ammingen best i konklusjonen (om kvinnen har nok melk). Anonymous poster hash: e5917...b4f
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #45 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels.Og ikke minst at menneske utviklet seg i et helt annet klima, vi stammer fra Afrika. Det er i senere tid(etter vi kvittet oss med pelsen) vi emigrerte ut fra Afrika. Men naturen vet ikke alltid best, de aller fleste "oppfinnelsene" fra naturen sin side blir utryddet, mens et fåtall overlever og fører til evolusjonen. Men pattedyr med egen næringskilde på kroppen er en særdeles suksessfull "oppfinnelse" fra naturen sin side. De aller fleste forskere er enig at bryst er best for spedbarn, dette betyr nødvendigvis ikke at mme vil gi noe negativt utslag for de barna som må ha det. Jeg tenker at det er bra for barnet å få bryst, men jeg har liten tro på at det gjør noe utslag på faktorer som intelligens (hvertfall ikke nevneverdig), men at barnet får viktige antistoffer som hindrer sykdom fra morsmelken er et faktum. De viktigste og fleste antistoffene får vel barnet gjennom placenta i siste del av svangerskapet, slik at amming er ikke nødvendigvis en forutsetning for at barnet får sterkere immunforsvar. Anonymous poster hash: bed75...73f Det er riktig at barnet får antistoffer fra morkaken, dette er det første steget for beskyttelse. Det andre steget er antistoffer fra morsmelken, denne gir beskyttelse der og da for spedbarnet. Men på lenger sikt gir det nok ikke nødvendigvis et sterkere immunforsvar. Morsmelken har også en høy konsentrasjon av lymfocytter som også skal bidra til mindre sykdom hos spedbarn. Dette betyr selvfølgelig ikke at brystbarn aldri er syke, mens flaskebarn er ofte syke. Det er jo flere faktorer som spiller inn. Har ikke moren antistoffet vil heller ikke morsmelk beskytte. Immunsystemet består jo heller ikke bare av antistoffer, vi har jo også flere forsvarsmekanisner, som avgjør hvor godt rustet vi er i kampen mot bakterier og virus. Anonymous poster hash: 39d20...d39
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #46 Skrevet 25. mars 2014 Så vidt jeg kan se, er det eneste han egentlig har klart å påvise, at i noen tilfeller er det vanskeligere for mødre med hormonforstyrrelser å amme. Amming må sees som en totalsituasjon. Hvis ikke mor får tungtveiende psykologiske konsekvenser av å amme (!), tilsier alt at amming er best. Morsmelk har en optimal næringssammensetning, med antistoffer og naturlige vitaminer (ikke kunstig fremstilt). Det kommer i en naturlig og hygienisk forpakning. Forskningen viser at barn som dier får en IQ fordel. Lite forteller forskningen her om den mentale/psykiske utviklingen som påvirkes av faktorer som hudkontakt, den unike tilknytningsprosessen som skjer ved amming (som nettopp har med hormoner å gjøre), nærhet osv. Typisk vil slik forskning bli (miss)brukt for det det er verd av politikere som vil ta fra mødre ammegoder, få de ut i arbeid tidligere etc. Det vil også bli missbrukt av uetiske firma som Nestlé osv. Anonymous poster hash: 8bdfc...d4e Det du sier her er jeg veldig enig i! I tillegg så mener jeg at dette er typisk eksempel på at mange forskere er dyktige på akkurat sin del av feltet - men at de ikke ser helheten i det. Jeg kritiserer ikke forskningen hans, den er sikkert riktig akkurat isolert sett - men jeg mener at fokuset i etterkant blir veldig feil. Røyking, overvekt og pcos kan altså øke risikoen for å ikke greie å amme, samt at det gjør at barnet har hatt det mindre bra i magen pga de hormonelle ubalansen som finnes eller skapes hos røykende, overvektige og personer med pcos. Ikke alle, men mange med pcos er også overvektige og/eller har insulinresistenser - dette er noe det går an å gjøre noe med selv. Likeså røyking og overvekt. Ergo burde fokuset ikke være at amming ikke er så sunt som vi trodde - men fokuset burde være at mor tar helsemessige grep i god tid før hun vurderer å få barn! Fokuset burde være at dine valg som mor får følger for barnet mens det ligger i magen - og resten av livet til barnet. Det er også ganske opplagt at en sunn kropp (hos både mor og far) er et bedre utgangspunkt for å lage et nytt barn, enn om man ikke passer sin egen helse, gir blaffen i kosthold. Journalisten og forskeren her evner tydeligvis ikke å se bak det som er kommet feil.... Det forskeren har funnet ut er jo kjempeviktig - det bekrefter at sunn helse hos mor er enda viktigere for barnet og amming. Men... det er jo omtrent som å banne i kirken å be folk ta stort nok ansvar for egen kropp og egen helse.... Anonymous poster hash: bf8f8...cc0
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #47 Skrevet 25. mars 2014 Det ser ut som det er mange som egentlig ikke vet så mye om morsmelk. Jeg har lest mye, mange artikler. Jo mer du vet om morsmelk, jo mer får du lyst å amme. Det er virkelig ikke rart at man kaller det for "magisk". Dere som ikke har gjort det, burde undersøke litt... Anonymous poster hash: e5917...b4f
Fru vims Skrevet 25. mars 2014 #48 Skrevet 25. mars 2014 (endret) Konklusjon er at MME er like bra som morsmelk. Morsmelk er IKKE usunt. Det er bare det at forskere tidligere har sett at barn som blir ammet har bedre helse. Nå viser det seg at disse helsefordelene ammede barn har allerede er utviklet i magen. Så selve morsmelken er ikke den avgjørende faktoren. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 .Min datter var aldri syk men hun ble ammet. Men så fort vi sluttet ble hun smittet av det ene og det andre i barnehagen. Nesten så jeg angret på at vi sluttet.Så det har nok en del å si på imunforsvaret mens det blir ammet. Om det har så mye å si etterpå vet jeg ikke. Men merker at barnet som ble ammet blir fortere frisk enn han som ikke ble det. Selv om de begge egentlig har ganske godt imunforsvar. Det har de nok arvet av oss som foreldre. Så det er flere ting som spiller inn. Min datter var ikke syk før hun var 4 år og ble vaksinert. Så, slik du konkluderer, så har nok vaksinen mye av skylden for at barn er syke? Poenget er at det nytter ikke å bare se på enkelt individer. Da har en lett for å sette ting i samenheng som lett kan være tilfeldigheter. Anonymous poster hash: b0ba4...c80 Hun ble ammet til hun var godt over året, og fikk vaksine fra hun var 3 måneder. Så ingen sammenheng. Men her hadde vi alle omgangsyken utenom henne mens hun ble ammet. Så noe å si har det nok. Det er jo antistoffer i melken. Og dette er vel ingen uenige om. Det som er usikkert er jo om det hjelper etter at banet får morsmelk. Endret 25. mars 2014 av Fru vims
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #49 Skrevet 25. mars 2014 Ikke alle får ikke til amming pga hormoner da. Noen har underutviklede bryst hvor man ikke har nok melkekjertler. Dette vil ikke gå utover barnet i magen. For ikke å snakke om medisiner som går ut i morsmelken, etc. Anonymous poster hash: 6339f...71e
Anonym bruker Skrevet 25. mars 2014 #50 Skrevet 25. mars 2014 Uten å ta stilling til hvor bra MM er i forhold til MME så er det ingen selvfølge at "naturen vet best". Ta noe så enkelt som klær. Vi er født uten men ville frosset i hjel uten klær i vårt klima. Mange dyr begynner også tidlig med tillegg hvis de har muligheten.Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er jo fordi menneskene var smarte nok til å kunne anvende klær ettersom de bevegde seg til kaldere klima. Likevel tilpasset naturen seg der det var nødvendig, ved å f.eksempel produsere mindre pigment, slik at kroppen lettere skulle få nok D-vitamin. Dyrene her nord, har derimot f.eks. tykk pels. Klær gir oss muligheten til å være på vekselvis varme og kalde steder. Er ikke det smartere enn å bare følge naturen, med eller uten pels?Hva med solkrem? Vi har en naturlig beskyttelse mot solskader. Likevell er de fleste enige i at solkrem er smart. Hva med å koke tomatene. De kommer uklokt fra naturen, men de blir sunnere for oss når de kokes osv. Menneskene har funnet mange måter å forbedre naturen på. Hjernen vår er jo mye av grunnen til at arten vår har blitt så dominerende på jorda. Vi finner smarte løsninger. Anonymous poster hash: 0334c...e03 Det er blitt så kult å være dum at å skrive feil på nettet gir null angst! Tips om en god bok: http://www.nordhelle.no/bokutgivelser.htm Anonymous poster hash: e56db...1de Har du røyka noe rart i det siste? Anonymous poster hash: b2e02...2ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå