Gå til innhold

Felles økonomi... I praksis.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har totalt felles økonomi, vi deler absolutt alt etter behov. Har tilgang på hverandres kontoer og det fungerer fint, og får en baksmell på skatten, får begge ;)

samme her :)
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har to felleskonti som begge setter inn et fast og likt beløp på hver måned. Fra den ene trekkes felles regninger som strøm, bolig og forsikringer. Den andre har begge hvert sitt kort til. Denne brukes til alt felles forbruk som mat, ting til baby, felles aktiviteter, restaurant, felles reiser - alt som begge har glede av.

I tillegg har jeg min egen regningskonto der regninger som bare er mine trekkes fra. Som studielån, tlf regning, trening, egne forsikringer.

Så har jeg min egen brukskonto med penger jeg bruker akkurat som jeg vil. Dette går til klær, middag med venninner, sminke, frisør, venninneturer. Disse koser jeg meg for og kan bruke med god samvittighet.

Jeg har i tillegg en egen BSU konto og en egen høyrentekonto. Skal vi kjøpe noe stort sammen betaler vi like mye. Det pleier også å hope seg litt opp på felleskontiene så det fungerer også som felles sparing.

For oss fungerer dette best, jeg vil kunne styre fritt over mine penger uten dårlig samvittighet. Det er bare jeg som har oversikt over hva jeg har behov for en mnd og han som har oversikt over hva han har behov for. Ser for meg det hadde vært dumt om han hadde planlagt å betale noe viktig en mnd, som et kurs eller noe, og så hadde jeg brukt opp pengene på spa fordi jeg ikke visste om det..

I år får jeg igjen 5000 på skatten, han får 5000 i smell. Men det er penger som han jo har brukt for mye i løpet av året, men som jeg ikke har brukt. Ikke snakk om at mine 5 skal dekke hans..

Akkurat nå tjener vi omtrent likt. Innen et par år vil jeg stige ganske mye fortere enn han. Jeg har dobbelt så lang utdannelse som han, dobbelt så krevende jobb som han og dobbelt så mye i studielån som han. Han har valgt sitt løp, jeg har valgt mitt. Jeg skal ikke drive å betale på han fordi om. I hvert fall ikke fast. Selvfølgelig kan man spandere noe på hverandre om man ønsker det, men jeg skal ikke ha faste trekk fra kontoen min over på hans...

Anonymous poster hash: 96aac...60f

Skrevet

Vi har felles regningskonto der alle små og store regninger betales fra, huslånet, mitt studielån, bilavgifter, bokklubb-regninger, leie av nettsteder et.c. Han setter inn litt mer enn meg fordi han har litt høyere månedslønn, pluss at han setter inn ekstra hvis han tar jobber ved siden av.

Ellers har vi hver vår konto, den som har penger kjøper det vi trenger. Vi bytter på utgiftene til mat, klær til barn og annet vi trenger. Ingen av oss bruker mye på shopping, men skal vi foreta store innkjøp av dyre produkter er dette noe vi drøfter på forhånd. Selvom min konto= mine penger, vil jo han merke økte utgifter hvis jeg bruker dem opp.

Har en penger på konto og den andre er blakk setter vi over penger til hverandre, baksmell dekkes av begge og skatt tilbake skal komme hele familien til gode.

Jeg hadde blitt gal av ikke å ha oversikt over min egen konto, vanskelig nok å holde oversikten når jeg bare bruker av den selv. Tenker allikevel at vi har felles økonomi, siden vi deler alt og ikke tenker så mye på hvem som betaler hva og når.

Anonymous poster hash: 511f3...21c

Skrevet

Han betaler faste utgifter(lån, regninger). Jeg gjør all innkjøp. Det som er igjen, settes på sparing.

Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Vi har 2 barn sammen og skal gifte oss neste vinter.

Vi har ca 50 000 inn tilsammen.. Deler man alt i 2? Gi meg noen smarte tips.

Her i huset er det fortsatt sånn at hvis jeg får baksmell (f.eks) på 5000 og han får igjen, så ser han på summen sin som en personlig bonus mens jeg må sitte å betale ut min baksmell...

Anonymous poster hash: 97623...6a8

Vi har felles brukskonto hvor begge lønningene kommer inn og felles sparekonto som det trekkes til hver måned. Våre penger. Han jobber og tjener mer enn meg da jeg jobber redusert for at han skal fullføre sin spesialisering. Får jeg tilbake på skatten, er det våre penger, likesom baksmell betales av samme pott.

Anonymous poster hash: dfdf3...295

Skrevet

Her regnes alle intektene sammen, deretter trekkes det for faste fellesutgifter, sparing og andre utgifter som vi vet kommer hver mnd (typisk: boliglån, strøm, mat, studielån, osv.), deretter deles det som er igjen i 2 like deler, jeg får halvparten og han får halvparten.

Det han gjør med sine penger etter at faste utgifter er betalt angår ikke meg, og omvendt. Jeg sparer litt til egen pensjon, litt til gaver og egne prosjekter og koser meg med god samvittighet med resten.

Vi har ingen felleskonto noe som gjør øvelsen litt komplisert, men det er bare en vanesak etter 20 år sammen. Vi kunne forenklet det ved å ha felles lønnskonto det lønnen blir utbetalt og som faste utgifter og sparing trekkes fra, og hver vår brukskonto til privat bruk.

Anonymous poster hash: 7b396...501

Gjest thricane
Skrevet

Alt går inn på en konto. Alle regninger går ut av samme konto. Forbruk etter behov. Ikke mer vanskelig enn det. Ingen av oss spør om det er greit å bruke penger på klær, hår og div sosialt. Kun store summer hvor vi diskuterer det først, som å bygge garasje, kjøpe ny sofa, ferier til utlandet osv.

Skrevet

Vi har en felles konto til alt av utgifter/regninger, samt en matkasse hvor vi legger i penger til mat. Vi legger i sånn at hver av oss sitter igjen m ca like mye på egen brukskonto, og det bruker vi på det vi ønsker kino/sminke/klær osv.

Det vi får igjen på skatten går på felleskontoen, og får en av oss smell trekkes dette fra felleskontoen.

Anonymous poster hash: 056ff...cfc

Skrevet

Alt inn på en konto som man bruker til alt fra innkjøp til regninger og trekk til sparkonotoer osv. Er vel ikke værre enn det. Vi har en felles konto og to bankkort. Hans og mine penger er våre penger. Vi sitter aldri og regner på hvem som har flest utgifter eller drar inn mest penger. Alt er felles.

Anonymous poster hash: 476a7...208
Skrevet

Vi gjør forresten aldri private innkjøp (klokker/felger/smykker osv) uten å nevne det for den andre og være enige om innkjøpene. Man må jo være sammen med en som er fornuftig skal det funke da. Har man en gubbe som sitter og gambler på nett så går det jo ikke. Man må ha åpen dialog om alt.

Anonymous poster hash: 476a7...208
Skrevet

Er man oppegående og fornuftige mennesker er ikke felles økonomi noe problem. Vi har det som ei over skrev, alt er felles, tilgang på hverandres kort og konto. Aldri vært noe problem. Vi vet hvor mye vi kan bruke på mat klær osv.

Skrevet

Vi har felles økonomi men ikke felles kontoer. Hvis en går tom før den andre bytter vi bare bankkort. Hans baksmell ble betalt med mine penger til gode. Den med mest penger på konto tar regninger osv.

Anonymous poster hash: 9d62f...d22

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...