Gå til innhold

Felles økonomi... I praksis.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gjør dere det?

Vi har 2 barn sammen og skal gifte oss neste vinter.

Vi har ca 50 000 inn tilsammen.. Deler man alt i 2? Gi meg noen smarte tips.

Her i huset er det fortsatt sånn at hvis jeg får baksmell (f.eks) på 5000 og han får igjen, så ser han på summen sin som en personlig bonus mens jeg må sitte å betale ut min baksmell...

Anonymous poster hash: 97623...6a8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi setter inn en lik sum på en konto hvor alle utgifter trekkes fra. Summen tilsammen er litt mer enn utgiftene kommer seg på. Det som står igjen på kontoene våre er også felles, vi bruker kortene utfra hvor det står penger. Om jeg skulle få baksmell, så er det vår baksmell og omvendt.

Skrevet

Deler man alt i to har man ikke felles økonomi.

Felles økonomi er at alle inntekter er begges penger, alle utgifter er begges utgifter. Vi ser det slik at pengene jeg og mannen tjener (kun jeg som tjener penger nå) er familien sine. Vi har kun felles kontoer.

Anonymous poster hash: f0c5b...139

Skrevet

Vi har totalt felles økonomi, vi deler absolutt alt etter behov. Har tilgang på hverandres kontoer og det fungerer fint, og får en baksmell på skatten, får begge ;)

Skrevet

Vi betaler inn penger til regninger osv sånn at vi sitter igjen med ca like mye på brukskontoene våre. Fra dem betaler vi alt annet, som klær til oss selv og barna, mat, kino osv. Vi bruker stort sett bare penger fra vår egen konto, men hvis den ene er tom før lønn, så betaler den andre. I tillegg sparer vi hver mnd, rent praktisk har vi hver vår sparekonto, men vi bruker dem om hverandre når vi kjøper større ting.

Hvis en får baksmell, så er jo det pga måten vi har flyttet over fratrekk osv, så det er noe vi slår sammen og betaler den enes baksmell med pengene den andre får tilbake.

Anonymous poster hash: b36de...66d
Skrevet

Her får VI penger tilbake på skatten, eller VI får baksmell. Får en baksmell og en tilbake brukes selvfølgelig de pengene den ene får igjen til å betale den andres baksmell. Bonuser, overtidslønn osv er selvfølgelig også felles.

Vi har flere felles kontoer, matkonto og regningskonto, sparekonto osv.

Vi har også hver vår personkonto, men det blir jo nesten bare lommepenger igjen på de kontoene etter at det er overført nok til å dekke de faste utgiftene vi har fra de andre kontoene (overføringene går automatisk på lønningsdagene våre, har faste trekk i banken fra lønnskonto til felleskontoer).

De pengene vi har igjen på personkontoene brukes også om hverandre, vi har overhodet ikke noe mine og dine penger her i huset, bare våre.

Anonymous poster hash: b5b31...69e
Skrevet

IKKE ha felles økonomi,hvorfor vil du det? Vil du spørre mannen din hver gang du vil kjøpe deg noe til deg selv du da?Snakk om å gå bakover inn i  fortiden..!

Nei,ha felles mat/regningskonto,sånn at dere betaler ca like mye (synes at den som tjener mest også betaler mer) og får du igjen på skatten mens mannen din må betale,så får dere bli enige om hva dere skal gjøre med disse pengene da;sette de i huslånet,reise på felles reise, eller at du skal få lov til å nyte de helt selv.

Jeg anbefaler iallefall ikke delt økonomi.

Anonymous poster hash: c77cb...8b8
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Gi etter evne, få etter behov.

Han tjener mer, og betaler mer. Jeg har mer penger hver mnd enn han siden jeg står for innkjøp av alt mulig ungene trenger f.eks

Skrevet

Vi har felles økonomi. Tjener og forbruker ganske likt. Hvis vi hadde veldig ulikt forbruk, ville det kanskje ha vært bedre å dele, og ha egen regningskonto osv.

Vi pleier å kunne kjøpe oss stort sett det vi vil (så klart innenfor hva vi har råd til i vår ikke så veldig gode økonomi) det er ikke sånn som en over her sier, at man må spørre mannen om lov til å kjøpe noe. Men hvis det er snakk om større kjøp, tar vi det så klart opp med hverandre før vi kjøper. Og det går begge veier.

Er vi blakke, så er vi blakke sammen, og har vi litt til overs, så er det til felles kos :-)

Skrevet

Hver sin personkonto/lommepenger der vi har litt til eget småforbruk. Shopping, lunch, div vi skulle få lyst på osv.

Resten er felleskontoer for mat, regninger og sparing.

Begge har tilgang og kort på felleskontoer.

Alt som kommer inn er felles, alt som skal ut er felles (enten det er mat eller en vennetur for en av oss).

Vi er begge fornuftige og har ikke skjedd at vi har vært uenige om pengebruk enda etter 12år på felles.

Siden skatt var et tema, her er det felles gode og felles sorg.

Anonymous poster hash: fdf34...658

Skrevet

IKKE ha felles økonomi,hvorfor vil du det? Vil du spørre mannen din hver gang du vil kjøpe deg noe til deg selv du da?Snakk om å gå bakover inn i fortiden..!

Nei,ha felles mat/regningskonto,sånn at dere betaler ca like mye (synes at den som tjener mest også betaler mer) og får du igjen på skatten mens mannen din må betale,så får dere bli enige om hva dere skal gjøre med disse pengene da;sette de i huslånet,reise på felles reise, eller at du skal få lov til å nyte de helt selv.

Jeg er helt uenig med deg. Her kommer alle inntekter inn på samme konto, og fordeles ut til regnings-, bruks- og sparekonto. Det er trygt og godt, vi har ikke mitt og ditt, men vårt. Jeg spør pille mannen om lov hvis jeg vil ha noe heller. Noen ganger bare kjøper jeg. Andre ganger kan jeg si f eks "jeg drar å kikker på klær i dag, trenger et par sko og ei ny bukse". Mannen sier selvfølgelig ikke nei. Vi unner hverandre begge det vi har behov for, og er fornuftige med penger begge to... Jeg ser ingen ulemper med felles økonomi!

Anonymous poster hash: 2342a...ed7

Skrevet

IKKE ha felles økonomi,hvorfor vil du det? Vil du spørre mannen din hver gang du vil kjøpe deg noe til deg selv du da?Snakk om å gå bakover inn i fortiden..!

Man trenger ikke spørre mannen sin om å bruke penger selv om man har felles økonomi! Både jeg og mannen er oppegående og fornuftige mennesker og klare selv å skjønne hva vi kan bruke penger på.

Anonymous poster hash: f0c5b...139

Skrevet

IKKE ha felles økonomi,hvorfor vil du det? Vil du spørre mannen din hver gang du vil kjøpe deg noe til deg selv du da?Snakk om å gå bakover inn i  fortiden..!

For det kan aldri i livet tenkes at HUN tjener mest eller de tjener omtrent likt eller?

Skrevet

Vi har alt felles. Men det er jeg som gjør innkjøp og derfor settes inn ett fast beløp på en konto som bare jeg har kort til. Det skal gå til mat, klær og kostnader som dukker opp når jeg og barna er på farten. Jeg prøver å holde meg til det beløpet, men jeg er nok en som bruker det jeg har og litt til. Mannen er billig i drift når det gjelder personlig forbruk, så han bruker av sin/felles konto. 

Skrevet

Vi har én konto med hvert vårt kort, som begge får lønnen sin inn på. Der betaler vi alle regninger og lån og mat og alt annet fra :) Også ting vi vil ha "personlig".

Og summen av selvangivelsene våre er det vi forholder oss til sammen, så 100% fellesøkonomi her, og vi trives med det ;-)

Skrevet

Jeg synes jo kanskje det blir litt skevt, at vi skal dele ALT i 2, (bortsett fra bil og bensin)og da sitter han igjen med mye penger som går til hobby og personlig sparing. Mens jeg kjøper alt til barna (i tillegg) og sparer en tusenlapp. Da går jeg i null... + at det er jeg som finansierer familiebilen( har lån på den) og han kjører en lånfri bil tilogfra jobb...

Det blir jo litt feil?

HI

Skrevet

Jeg er helt uenig med deg. Her kommer alle inntekter inn på samme konto, og fordeles ut til regnings-, bruks- og sparekonto. Det er trygt og godt, vi har ikke mitt og ditt, men vårt. Jeg spør pille mannen om lov hvis jeg vil ha noe heller. Noen ganger bare kjøper jeg. Andre ganger kan jeg si f eks "jeg drar å kikker på klær i dag, trenger et par sko og ei ny bukse". Mannen sier selvfølgelig ikke nei. Vi unner hverandre begge det vi har behov for, og er fornuftige med penger begge to... Jeg ser ingen ulemper med felles økonomi!

Anonymous poster hash: 2342a...ed7

Enig med damen over, altså ikke felles økonomi.

Litt fordi at det er litt kjipt om det blir litt tamt på slutten av måneden, og så bruker den andre opp resten....  Hos oss ville det endt med at mannen hadde kjøpt seg kule jakker og gått til frisøren fordi det var fint med penger igjen, og så hadde jeg ikke kunnet unnet meg nesten noe fordi det plutselig var tomt - og så ville det blitt krangel om typisk du-bruker-mer-enn-meg eller at man må snakke med den andre om det er greit å kjøpe ditt eller datt, spesielt om det er dyrt.

Funker sikkert der man har noe mer lik tanke om hvordan man fordeler pengene og tanker om sparing etc - men ikke hos oss!

Vi har forresten ingen krangler om økonomi fordi vi begge må ta ansvar for inntekten vår selv, og for de kostnadene vi setter opp som ikke er felles og faste.

Skrevet

Hver vår lønnskonto hvor kun jeg har kort til min og han har kort til sin. Fra disse går det faste trekk hver mnd til felles sparekonto, felles mat/forbrukskonto som vi begge har kort til, felles regningskonto, huslån osv. Det er fordelt slik at vi sitter igjen med noen tusenlapper hver etterpå.

Hvis en av oss har overtid eller lignende en mnd og derfor får mer penger bestemmer vi sammen hva vi skal gjøre, stort sett spare eller kjøpe større ting. Hvis en av oss går tom på vår personlige konto bruker den av oss av felleskontoen eller får penger av den andre overført. Hvis jeg trenger nye klær eller går på kafé så bruker jeg enten mitt eget kort eller kortet som hører til felles matkonto, alt etter hvor det er penger.

I nettbanken har vi begge tilgang til alle kontoene, og det skjer flere ganger i året at jeg overfører penger fra mannen lønnskonto til min egen eller til f.eks regningskonto eller annet ved behov. Stort sett avklarer vi det på forhånd, noen ganger sier jeg bare etterpå at jeg overførte pengene.

Når det gjelder innkjøp av ting til over 1000kr pleier vi å gi den andre beskjed på forhånd eller "spørre om lov" hvis det er dyre luksusting. Da diskuterer vi i forkant om vi skal kjøpe det. Nå trengte jeg nettopp nye klær, så da sa jeg fra til mannen at jeg trenger bukse, sko osv, at det nok blir 1-2000kr, og gikk og handlet. Stort sett er vi enige om hva vi trenger og hvordan vi bruker pengene våre.

Ift skatt så er både baksmell og igjen på skatten felles!

Anonymous poster hash: 70556...bf0

Skrevet

Prøver å legge det opp sånn at vi har ca. like mye hver til overs. Det betyr at han betaler litt mer enn meg. Litt kjipt, men føler ikke at jeg snylter likevel. Pengene våre ender stort sett med å gå til felles ting uansett, det er ikke sånn at jeg shopper i øst og vest for det jeg får til overs.

Skrevet

Jeg synes jo kanskje det blir litt skevt, at vi skal dele ALT i 2, (bortsett fra bil og bensin)og da sitter han igjen med mye penger som går til hobby og personlig sparing. Mens jeg kjøper alt til barna (i tillegg) og sparer en tusenlapp. Da går jeg i null... + at det er jeg som finansierer familiebilen( har lån på den) og han kjører en lånfri bil tilogfra jobb...

Det blir jo litt feil?

HI

Vi har løst det slik at vi har ca like mye TIL OVERS etter at alle trekk er gått ut av kontoene våre. Dvs at mannen har litt høyere trekk fra sin konto en jeg, da han tjener litt mer. I tillegg overfører han penger til meg eller omvendt dersom en av oss går tom før neste lønning.

Synes du skal forslå noe slikt. Altså at dere ikke deler utgiftene 50/50, men etter evne slik at dere begge sitter igjen med nok penger til deres eget forbruk!

Skrevet

Enig i at det nok kun funker i forhold hvor mange har omtrent samme bruksmønster og formening om det.

Hos oss så shopper jeg oftere, men billigere ting, mens mannen driver med jakt så når han først kjøper noe så svir han av endel tusen. Totalt så havner vi vel omtrent likt ;-)

Vi tenker sånn at så lenge vi har det vi trenger og har lyst på (to biler, tak over hodet og mat på bordet) så er alt ok og hvis vi skulle blitt skilt i morgen så er det ikke sånn at hadde vi vært single de siste 10 årene hadde vi sittet med en sparekonto som rant over hvis vi aldri hadde møttes ;-)

Men er man ikke på samme "plan" tror jeg felles økonomi kan føre til mange diskusjoner og kjipe situasjoner!

Skrevet

Vi gjør det sånn: Vi har en felles konto som all lønn går inn på. Så har vi faste trekk fra denne hver måned, til regningskonto, sparekonto, og hver vår felles "lommepengekonto". Lommepengekontoen er til shopping, gaver, div utskjeielser vi har hver for oss. Felleskontoen brukes til alt i det daglige.

Skrevet

Det blir jo litt feil?

HI

Vi har løst det slik at vi har ca like mye TIL OVERS etter at alle trekk er gått ut av kontoene våre. Dvs at mannen har litt høyere trekk fra sin konto en jeg, da han tjener litt mer. I tillegg overfører han penger til meg eller omvendt dersom en av oss går tom før neste lønning.

Synes du skal forslå noe slikt. Altså at dere ikke deler utgiftene 50/50, men etter evne slik at dere begge sitter igjen med nok penger til deres eget forbruk!

Og så må du jo få ham til å betale for halvparten av alt du kjøper til barna i det minste!!! Så fremt det ikke er særkullsbarn? Er jo bare for dumt at du skal sitte igjen med ingenting fordi du kjøper alt barna trenger!

Skrevet

Vi beholder 2500 hver hver måned, til "lommepenger". Resten brukes til å betale regninger og sparing, felles sparekonto. Funker fint for oss. Alt i hverdagen betales med trumf visa kredittkort som vi begge har et kort til.

Anonymous poster hash: 61b7e...ba0

Skrevet

Hmm, vi bare betaler som det passer, vi:) Som regel har det blitt sånn at han betaler hoved-delen av boliglån og bil, og jeg betaler det meste av andre regninger; strøm, tv og andre utgifter. Mat betaler den som handler, og det varierer. Den som har mest penger, betaler de større engangsutgiftene. Vi anser ikke pengene som "dine og mine", men som "våre". Hvis man deler likt og bruker av sin "pott", er det vel ikke så "felles" økonomi likevel..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...