Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #1 Skrevet 24. mars 2014 Er det noe dere gjør? Evt kunne tenke dere å gjøre? Er det mulig der dere bor? Da mener jeg ikke bare indrefile og sånt til spesielle anledninger, men også kjøttdeig, pølser, egg, ost osv. Hvis prisen var noe det samme som hos matvarekjedene. Jeg vurderer å starte opp direktesalg av økologiske matvarer, liker tanken på kortreist mat og ser ikke vitsen med å "forsyne" de som eier matvarekjedene med enda mere penger.. Kanskje landbruket etterhvert blir mindre avhengig av subsidier for å overleve på denne måten.. Hva mener dere? Anonymous poster hash: 66528...a17
smurfis Skrevet 24. mars 2014 #2 Skrevet 24. mars 2014 Ja,det kunne jeg absolutt tenke meg. Om det er dyrevennlig og økologisk. Prisen kan ikke være for stiv da, men jeg er villig til å betale litt mer om det kommer dyrene til gode.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #3 Skrevet 24. mars 2014 Vi bor på bygda og handler egg, potet og grønnsaker direkte fra naboene. Står boder langs veien hvor vi henter en sekk gulrøtter eller et brett egg, og legger igjen en 50-lapp eller så i et skrin. Fungerer og er lov på ubearbeidede produkter. Så snart det dreier seg om slakt, ferskvarer eller bearbeidede produkter (ost, pølser), kommer mattilsynet inn og legger strenge krav til hygiene og produksjon. Det vil si at man da må opp i et nokså stort kvanta av omsatte varer før man kan forsvare det økonomisk, så jeg ville absolutt gjort en grundig jobb med forarbeidet før jeg gikk i gang med et slikt prosjekt. Erfaringsmessig ender det ofte med svært høye priser på slike produkter for å kunne forsvare det økonomisk, og da må man nødvendigvis bo i et område med høy befolkningstetthet for å få inn nok til at driften går rundt. Anonymous poster hash: 6740b...125
skjotta Skrevet 24. mars 2014 #4 Skrevet 24. mars 2014 Det kommer veldig an på fasiliteter og kunnskap. jeg vet at kortreist ikke nødvendigvis betyr humant. Hvilke kunnskaper har du om avlivning? Håndtering av kjøtt? Oppbevaring av kjøtt? Egg og grønnsaker kjøper jeg gjerne fra gårdsutsalg. På kjøtt tenker jeg på hygiene og håndtering av dyr og skrokk.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #5 Skrevet 24. mars 2014 Jeg handler ofte direkte fra bonden. Egg, ull, lammelår, lammesteik og fisk (han fisker i sesongen). Handler også ved og poteter. Anonymous poster hash: dc55b...846
yogajente Skrevet 24. mars 2014 #6 Skrevet 24. mars 2014 (endret) Kunne også tenke meg dette. Har planer om å kjøpe hele dyr når vi kommer oss tilbake til østlandet. Også ønsker jeg meg drivhus så vi kan dyrke litt selv, i tillegg til de standard frukttrærne og bærbuskene som mannen i gata har :-) Vil begynne å fiske litt selv også, ellers har jeg en ivrig fiskebror. Plukke bær og sopp i sesongen. Planer om å kjøpe røykeovn og dehydrator sånn at vi kan lage mye selvsom kan lagres. Ja jeg er over snittet interessert i mat :-) Endret 24. mars 2014 av yogajente
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #7 Skrevet 24. mars 2014 Nei, det gjør jeg svært sjelden. Det tar rett og slett for mye tid å handle i flere butikker og å kjøre til bonden. Jeg solgte imidlertid grønnsaker selv fra gården tidligere. Det kom jo en del kunder, men med dagens dokumentasjonskrav (mva registrering ol), krav fra mattilsynet og krav om dokumentasjon for for eksempel forskningsavgift, har jeg sluttet med det. Jeg ble jo også veldig bundet. Måtte være tilstede uansett. Anonymous poster hash: 77da3...744
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #8 Skrevet 24. mars 2014 Det kommer veldig an på fasiliteter og kunnskap. jeg vet at kortreist ikke nødvendigvis betyr humant. Hvilke kunnskaper har du om avlivning? Håndtering av kjøtt? Oppbevaring av kjøtt? Egg og grønnsaker kjøper jeg gjerne fra gårdsutsalg. På kjøtt tenker jeg på hygiene og håndtering av dyr og skrokk. Det stilles jo strenge krav til fasiliteter om man velger direktesalg og mattilsynet skal godkjenne driften og kommer på inspeksjoner. Man må gå kurs og mattilsynet skal kontrollere slaktet før det kan selges. Dyrene som blir slaktet her på gården slipper stresset med transport, stå trangt og masse dyr før de skal avlives. Selve avlivingen gjøres selvfølgelig på en human måte..om man kan kalle avliving humant i det hele tatt, men de lider ikke iallfall. Det er krav til nok areal, utagang og beiting og nok fast liggeareal i økologisk landbruk. Anonymous poster hash: 66528...a17
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #9 Skrevet 24. mars 2014 Kunne også tenke meg dette. Har planer om å kjøpe hele dyr når vi kommer oss tilbake til østlandet. Også ønsker jeg meg drivhus så vi kan dyrke litt selv, i tillegg til de standard frukttrærne og bærbuskene som mannen i gata har :-) Vil begynne å fiske litt selv også, ellers har jeg en ivrig fiskebror. Plukke bær og sopp i sesongen. Planer om å kjøpe røykeovn og dehydrator sånn at vi kan lage mye selvsom kan lagres. Ja jeg er over snittet interessert i mat :-) Så flott å høre at noen (faktisk) kjøper hele dyr! Og vet hva den skal gjøre med dem før de havner i fryseren:) Anonymous poster hash: 66528...a17
skjotta Skrevet 24. mars 2014 #10 Skrevet 24. mars 2014 Det kommer veldig an på fasiliteter og kunnskap. jeg vet at kortreist ikke nødvendigvis betyr humant. Hvilke kunnskaper har du om avlivning? Håndtering av kjøtt? Oppbevaring av kjøtt? Egg og grønnsaker kjøper jeg gjerne fra gårdsutsalg. På kjøtt tenker jeg på hygiene og håndtering av dyr og skrokk. Det stilles jo strenge krav til fasiliteter om man velger direktesalg og mattilsynet skal godkjenne driften og kommer på inspeksjoner. Man må gå kurs og mattilsynet skal kontrollere slaktet før det kan selges.Dyrene som blir slaktet her på gården slipper stresset med transport, stå trangt og masse dyr før de skal avlives. Selve avlivingen gjøres selvfølgelig på en human måte..om man kan kalle avliving humant i det hele tatt, men de lider ikke iallfall. Det er krav til nok areal, utagang og beiting og nok fast liggeareal i økologisk landbruk. Anonymous poster hash: 66528...a17 ingen bønder her jeg bor som fyller de kravene (selv om der er flere som selger "i det stille" derfor kjøper jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #11 Skrevet 24. mars 2014 Så lenge bonden har dyrevelferd (høner som får gå ut/inn som de vil, i STOR hønsegård med godt fôr og stell, reint og fint), griser som går løse ute på svære områder med strømgjerde rundt og kuer som får gå inn/ut av fjøset som de vil, godt stell og melking, medisiner når det trengst osv), kan jeg tenke meg det, ja. Men da må dyrevelferden være tilstede. Anonymous poster hash: 4aadd...33e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #12 Skrevet 24. mars 2014 + at de tar hensyn til grisenes rang når de skal slaktes (ikke bare stapper griser inn i en bil) og at slakteriet er rett i nærheten/på gården Anonymous poster hash: 4aadd...33e
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #13 Skrevet 24. mars 2014 Kunne også tenke meg dette. Har planer om å kjøpe hele dyr når vi kommer oss tilbake til østlandet. Også ønsker jeg meg drivhus så vi kan dyrke litt selv, i tillegg til de standard frukttrærne og bærbuskene som mannen i gata har :-) Vil begynne å fiske litt selv også, ellers har jeg en ivrig fiskebror. Plukke bær og sopp i sesongen. Planer om å kjøpe røykeovn og dehydrator sånn at vi kan lage mye selvsom kan lagres. Ja jeg er over snittet interessert i mat :-) Ingenting er så deilig som å ta en runde i grønnsakshagen og velge ut hva man vil ha i dagens salat:) Vil også ha drivhus, enn så lenge er det på planleggingsstadiet.. Anonymous poster hash: 66528...a17
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #14 Skrevet 24. mars 2014 Så lenge bonden har dyrevelferd (høner som får gå ut/inn som de vil, i STOR hønsegård med godt fôr og stell, reint og fint), griser som går løse ute på svære områder med strømgjerde rundt og kuer som får gå inn/ut av fjøset som de vil, godt stell og melking, medisiner når det trengst osv), kan jeg tenke meg det, ja. Men da må dyrevelferden være tilstede. Anonymous poster hash: 4aadd...33e Ja, det er klart. Det vi kjøper i butikken aner vi ikke noe om iallfall Anonymous poster hash: 66528...a17
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #15 Skrevet 24. mars 2014 Så lenge bonden har dyrevelferd (høner som får gå ut/inn som de vil, i STOR hønsegård med godt fôr og stell, reint og fint), griser som går løse ute på svære områder med strømgjerde rundt og kuer som får gå inn/ut av fjøset som de vil, godt stell og melking, medisiner når det trengst osv), kan jeg tenke meg det, ja. Men da må dyrevelferden være tilstede. Anonymous poster hash: 4aadd...33e Ja, det er klart. Det vi kjøper i butikken aner vi ikke noe om iallfall Anonymous poster hash: 66528...a17 Dere kan vite ganske mye om maten som selges i butikkene. Det er klare regler for hvordan den skal fremsitlles, hvordan dyrene skal ha det ol. Her er for eksempel hva som må være oppfylt for at du skal kunne merke varen med "Nyt Norge" http://www.matmerk.no/kunder/matmerk/mm.nsf/lupgraphics/nyt-norge-kravsett-03-01-2014.pdf/$file/nyt-norge-kravsett-03-01-2014.pdf Disse reglene følges og det foretas kontroller. Jeg glemte for eksempel en gang å melde inn at jeg hadde revidert KSL-systemet mitt. Da gikk det automatisk melding til varemottaker om at de måtte stoppe uttak fra meg inntil det var i orden. Anonymous poster hash: 77da3...744
skjotta Skrevet 24. mars 2014 #16 Skrevet 24. mars 2014 Så lenge bonden har dyrevelferd (høner som får gå ut/inn som de vil, i STOR hønsegård med godt fôr og stell, reint og fint), griser som går løse ute på svære områder med strømgjerde rundt og kuer som får gå inn/ut av fjøset som de vil, godt stell og melking, medisiner når det trengst osv), kan jeg tenke meg det, ja. Men da må dyrevelferden være tilstede. Anonymous poster hash: 4aadd...33e Ja, det er klart. Det vi kjøper i butikken aner vi ikke noe om iallfall Anonymous poster hash: 66528...a17 etter å ha lest her inne om bønder som bedriver hjemmeslakt med strupekutt setter jeg veldig pris på mattilsynets regler for norskt kjøtt.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #17 Skrevet 24. mars 2014 Ja det ville jeg absolutt ha gjort. Ihvertfall grønnsaker og ost. Hender jeg kjøper lokal mat i butikken. Men er ikke så lett å få tak i. Anonymous poster hash: a5800...422
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #18 Skrevet 24. mars 2014 Ja, det gjør jeg gjerne. Men det blir ikke ofte. Da man gjerne må kjøre et stykke. Og prisen blir for høy. Anonymous poster hash: f739a...e4a
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #19 Skrevet 24. mars 2014 Nei, det gjør jeg svært sjelden. Det tar rett og slett for mye tid å handle i flere butikker og å kjøre til bonden. Jeg solgte imidlertid grønnsaker selv fra gården tidligere. Det kom jo en del kunder, men med dagens dokumentasjonskrav (mva registrering ol), krav fra mattilsynet og krav om dokumentasjon for for eksempel forskningsavgift, har jeg sluttet med det. Jeg ble jo også veldig bundet. Måtte være tilstede uansett. Anonymous poster hash: 77da3...744 Jeg har 40 kg kjøttdeig og masse annet liggende i fryseren, så trenger ikke løpe i butikken kun for det så ofte:) Anonymous poster hash: 66528...a17
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #20 Skrevet 24. mars 2014 Så lenge bonden har dyrevelferd (høner som får gå ut/inn som de vil, i STOR hønsegård med godt fôr og stell, reint og fint), griser som går løse ute på svære områder med strømgjerde rundt og kuer som får gå inn/ut av fjøset som de vil, godt stell og melking, medisiner når det trengst osv), kan jeg tenke meg det, ja. Men da må dyrevelferden være tilstede. Anonymous poster hash: 4aadd...33e Ja, det er klart. Det vi kjøper i butikken aner vi ikke noe om iallfall Anonymous poster hash: 66528...a17 etter å ha lest her inne om bønder som bedriver hjemmeslakt med strupekutt setter jeg veldig pris på mattilsynets regler for norskt kjøtt. Trodde det var forbeholdt de som gjør sånn ut fra religiøs overbevisning jeg.. Anonymous poster hash: 66528...a17
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #21 Skrevet 24. mars 2014 Nei, det gjør jeg svært sjelden. Det tar rett og slett for mye tid å handle i flere butikker og å kjøre til bonden. Jeg solgte imidlertid grønnsaker selv fra gården tidligere. Det kom jo en del kunder, men med dagens dokumentasjonskrav (mva registrering ol), krav fra mattilsynet og krav om dokumentasjon for for eksempel forskningsavgift, har jeg sluttet med det. Jeg ble jo også veldig bundet. Måtte være tilstede uansett. Anonymous poster hash: 77da3...744 Jeg har 40 kg kjøttdeig og masse annet liggende i fryseren, så trenger ikke løpe i butikken kun for det så ofte:) Anonymous poster hash: 66528...a17 Anbefalt holdbarhet på kjøttdeig i fryseren er 4 mnd. Spiser dere 10 kg pr mnd? Anonymous poster hash: 77da3...744
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #22 Skrevet 24. mars 2014 Nei, det gjør jeg svært sjelden. Det tar rett og slett for mye tid å handle i flere butikker og å kjøre til bonden. Jeg solgte imidlertid grønnsaker selv fra gården tidligere. Det kom jo en del kunder, men med dagens dokumentasjonskrav (mva registrering ol), krav fra mattilsynet og krav om dokumentasjon for for eksempel forskningsavgift, har jeg sluttet med det. Jeg ble jo også veldig bundet. Måtte være tilstede uansett. Anonymous poster hash: 77da3...744 Jeg har 40 kg kjøttdeig og masse annet liggende i fryseren, så trenger ikke løpe i butikken kun for det så ofte:) Anonymous poster hash: 66528...a17 Anbefalt holdbarhet på kjøttdeig i fryseren er 4 mnd. Spiser dere 10 kg pr mnd? Anonymous poster hash: 77da3...744 Det stemmer ikke, den vakumpakkende elgkjøttdeigen vi har er like god etter 1 år. Svinekjøttdeig med masse fett i derrimot, holder seg ikke så lenge. På storfe er holdbarheten 10-12 mnd. Anonymous poster hash: 66528...a17
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2014 #23 Skrevet 24. mars 2014 Nei, det gjør jeg svært sjelden. Det tar rett og slett for mye tid å handle i flere butikker og å kjøre til bonden. Jeg solgte imidlertid grønnsaker selv fra gården tidligere. Det kom jo en del kunder, men med dagens dokumentasjonskrav (mva registrering ol), krav fra mattilsynet og krav om dokumentasjon for for eksempel forskningsavgift, har jeg sluttet med det. Jeg ble jo også veldig bundet. Måtte være tilstede uansett. Anonymous poster hash: 77da3...744 Jeg har 40 kg kjøttdeig og masse annet liggende i fryseren, så trenger ikke løpe i butikken kun for det så ofte:) Anonymous poster hash: 66528...a17 Anbefalt holdbarhet på kjøttdeig i fryseren er 4 mnd. Spiser dere 10 kg pr mnd? Anonymous poster hash: 77da3...744 Det stemmer ikke, den vakumpakkende elgkjøttdeigen vi har er like god etter 1 år. Svinekjøttdeig med masse fett i derrimot, holder seg ikke så lenge. På storfe er holdbarheten 10-12 mnd. Anonymous poster hash: 66528...a17 Viltkjøtt holder lenge, ja og vanlig storfekjøtt anbefaler man gjerne ca 12 mnd for, men kjøttdeig tåler mye mindre enn kjøttstykker. Bare sjekk matprat sine sider: (litt på siden av temaet da) http://www.matprat.no/matnyttig/pa-kjokkenet-ditt/oppbevaring/oppbevaring-i-fryser Blir jo ikke farlig å spise om det ligger litt lengre da, men kan tape kvalitet. Anonymous poster hash: 77da3...744
MrsMilla Skrevet 24. mars 2014 #24 Skrevet 24. mars 2014 Her er det bondens marked innimellom, så mulig. Men ikke nødvendigvis lett i hverdagen, da man også må komme seg dit. Tilgjengelighet er jo et viktig punkt.... Samtidig kjøper vi økologiske grønnsaker og mel fra økomat innherred - og får levert på døra - det er vi fornøyde med. Skulle gjerne også fått økologisk kjøtt etc på samme måte, gjerne i samme leveranse. Betaler gjerne litt mer for økologiske varer enn rema-priser.
yogajente Skrevet 24. mars 2014 #25 Skrevet 24. mars 2014 Kunne også tenke meg dette. Har planer om å kjøpe hele dyr når vi kommer oss tilbake til østlandet. Også ønsker jeg meg drivhus så vi kan dyrke litt selv, i tillegg til de standard frukttrærne og bærbuskene som mannen i gata har :-) Vil begynne å fiske litt selv også, ellers har jeg en ivrig fiskebror. Plukke bær og sopp i sesongen. Planer om å kjøpe røykeovn og dehydrator sånn at vi kan lage mye selvsom kan lagres. Ja jeg er over snittet interessert i mat :-) Så flott å høre at noen (faktisk) kjøper hele dyr! Og vet hva den skal gjøre med dem før de havner i fryseren:) Anonymous poster hash: 66528...a17 Har vært heldig å fått jobbe i kjøttdisk som ung :-) Dessuten syns jeg det er viktig at sønnen min lærer seg hvor maten vår kommer fra, dette og hvordan man lager seg ordentlig supermat av gode råvarer er noe som er viktig for meg å få overlevert til nye generasjoner. Føler at mye kunnskap har gått tapt og det er så synd...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå