Gå til innhold

Av ren nysgjerrighet...Hadde du reagert dersom...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du sitter på venteværelset til lege/tannlege. Et helt vanlig rom med noen stoler, et bord med blader på og fint lite annet. På venteværelse kommer det inn en mor med et barn du anslår er 12-13 år gammelt, begge setter seg ned på noen ledige stoler. Barnet blir fort rastløs. Vrir seg i stolen, rister med ene foten, peller på alt som kan pelles på, og reiser seg opp etter noen minutter. Barnet går så et skritt, tar en piruett, stopper, fekter litt med ene armen framfor seg og lager en "tsh-tsh" lyd, tar en nye piruett og setter seg så ned igjen. Er fortsatt urolig på stolen, reiser seg på nytt og gjentar samme prosedyre som i sted. Moren tar det med knusende ro, blar litt i et blad, formaner barnet om å ikke plukke på ting, men sier ellers ikke noe.

Hadde du reagert? Og hva hadde du tenkt?

Anonymous poster hash: 4cbfa...918
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hi hi :) Jeg hadde tenkt at barnet har en diagnose.

Anonymous poster hash: 7f0cc...674
Skrevet

Var de noe å reagere for da? De er et barn de har ikke ro til å sitte så lenge. Å h*n plaget jo inngen.

Anonymous poster hash: 67644...258

Skrevet

Hadde ikke reagert. Og hadde definitivt ikke skrevet om det her inne..

Anonymous poster hash: 939e6...1a2
Skrevet

Var de noe å reagere for da? De er et barn de har ikke ro til å sitte så lenge. Å h*n plaget jo inngen.

Anonymous poster hash: 67644...258

Man vil jo gjerne forvente at en 12-13 åring kan sitte noenlunde i ro?

HI

Skrevet

Hadde reagert mer om jeg var blitt så grundig observert, for så å lese om det her inne etterpå.

Skrevet

Hadde tenkt han skulle til legen for å evalueres i forhold til utredning av ADHD. Om jeg hadde reagert? Nei, hva skulle jeg reagert på?

Anonymous poster hash: c6244...247

Skrevet

Hadde jeg reagert? Nei, hadde vel bare registrert det,-og så??

Skrevet

Hadde regnet med at barnet hadde en diagnose og oversett det.

Anonymous poster hash: 8aac7...e88

Skrevet

Hadde tenkt at barnet hadde en eller annen diagnose, AD/HD, Tourettes, annen form for autisme. Og forøvrig ikke brydd meg noe om det, da jeg har en sønn som ville mest sannsynlig gjøre noe av det samme ;)

Skrevet

Tar gjerne i mot flere svar også, men takker aller som har svart så langt. Jeg kom til å tenke på det sist jeg var med barnet til lege og barnet mitt gjorde dette og ene damen som satt der så på barnet mitt med store øyne. Jeg tenker jo ikke så mye på det lenger, men så klart det kan være at andre reagerer. Derfor ble jeg litt nysgjerrig på hva andre egentlig tenker. Ville ikke skrive i HI at det var meg selv det gjaldt, for da får man gjerne bare sånne "pusesvar" i retning "Selvsagt ville jeg ikke tenkt noe!". Jeg vil helst ha ærlige svar ;) Barnet mitt har Tourette, og både bevegelsene og lydene er tics, mens uroen skyldes ADHD.

HI

Skrevet

Ville ikke tenkt noe som helst. Har sett langt pussigere ting.

Skrevet

Ville bare tenkt at barnet kanskje har en diagnose som gjør at han/hun er urolig og har tics.

Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig registrert en slik uvanlig oppførsel, men i mitt stille sinn antatt at det var snakk om at barnet hadde en en diagnose eller to.

Anonymous poster hash: ae7e7...2b6
Skrevet

Jeg hadde selvfølgelig registrert en slik uvanlig oppførsel, men i mitt stille sinn antatt at det var snakk om at barnet hadde en en diagnose eller to.

Anonymous poster hash: ae7e7...2b6

Da høres det ut som de fleste reagerer på "riktig" måte. Altså ikke tror barnet mitt er helt merkelig, men rolig antar at det har noen diagnoser (som jo er korrekt). Synes det er litt beroligende å lese svarene, for da den damen så på sønnen min med de enorme øynene begynte jeg å lure litt på om hun trodde barnet mitt var helt sprø ;) Vurderte nesten å opplyse om at det var tics, men da ser jeg at de fleste ser ut for å kunne tenke seg fram til dette selv :)

HI

Skrevet

Jeg hadde vel latt som ingenting, og prøvd å ikke glo. det skal mer til for å sjokkere meg ;)

Skrevet

Hadde nok tenkt i mitt stille sinn "stakkars tannlegen! den ungen kan umulig klare å sitte i ro i stolen". Men utover det hadde jeg ikke tenkt noe

Anonymous poster hash: a52bf...e45
Skrevet

Hadde reagert mer om jeg var blitt så grundig observert, for så å lese om det her inne etterpå.

Det er meg og mitt barn ;)

Men er det å grundig observere noen da?

F.eks. så spiste jeg lunsj helt alene litt tidligere i dag. Da satt jeg og kikket ut vinduet, sånn vanlig ser ut og tygger og lar tankene vandre. Der var det en gutt som syklet, han gikk av, fikset noe på ene hjulet og syklet videre. Etterpå kom en mann joggende fordi. Han hadde skikkelig stramme tights på seg så alle attributter var ganske tydelig. Er dette også å grundig observere noen? For meg er dette normal iakttakelse av andre. På et venterom legger jeg jo merke til de andre, og spesielt dersom noen skiller seg litt ut. Stirrer jo ikke på dem, men observerer litt i øyekroken og kan likesom ikke unngå å legge merke til en del ting :)

HI

Skrevet

Hadde nok tenkt i mitt stille sinn "stakkars tannlegen! den ungen kan umulig klare å sitte i ro i stolen". Men utover det hadde jeg ikke tenkt noe

Anonymous poster hash: a52bf...e45

Hehe... Det er faktisk helt riktig. Og enda verre, barnet plukker på alt! Før ble jeg veldig frustrert og flau over det, men nå som jeg vet at det er ukontrollerbart (tics) lar jeg det ikke stresse meg så mye. Da forklarer jeg heller lege/tannlege hvorfor barnet gjør som det gjør. Men ja, jeg misunner dem ikke akkurat å prøve å få barnet mitt til å sitte rolig nok lenge nok. Selv forbereder jeg barnet og forsøker å hjelpe til så godt jeg kan, men uroen og ticsene er vanskelig å dempe.

HI

Skrevet

Vel, jeg hadde ikke satt pris på å lese om meg og mitt barn i en så detaljert beskrivelse. En ting er å se og iaktta overfladisk. Men hovedinnlegget kunne vært en beskrivelse av meg og mitt barn, og med så detaljert informasjon vil jeg si det hadde vært en grundig observasjon om det var gjengitt av noen utenfor. At du som mor sitter med den innsikten og selv velger å beskrive dere blir ikke det samme.

Skrevet

Hadde tenkt barnet hadde en diagnose. Hadde ikke tenkt annet mot deg som mor at dette har du opplevd mange ganger. Hadde du derimot blitt oppfarende, - irettesatt tweenien, hadde jeg blitt mer negativ i mine tanker. Ingen i den alderen gjør slike ting frivillig, de blir dødsflau av slikt :)

Klart man observerer alt rundt seg! Alt fra damers rumper i bukser, menns frampart i trange bukser eller feks en gammel manns stokk. Alt blir sett og prosessert i hodet, og får label feks. pent, stygt, ufint, tøft, nydelig osv..

Anonymous poster hash: 16105...5cd
Skrevet

Jeg ville som de over tenkt at barnet hadde en diagnose.

Og jeg hadde også tenkt at det var lurt av moren å ikke irretesette barnet like før lege/tannlegebesøk. Å være avslappet så mye som mulig er mye lurere. 

Er litt som jeg og ungen min like før vi skal ut og fly og sitte i ro i mange timer. Da får ungen lov til å leke mest mulig først, især å springe rundt og få ut energien. Det øker oddsene for at flyturen/legebesøket/tannlegeturen blir mest mulig vellykket. Da må en jo sitte i ro og gjøre det en vilt fremmed sier, noe som ikke er lett for noe barn. Især hvis ungen synes det som skjer er litt skummelt.

Anonymous poster hash: 6f0c0...49a
Skrevet

Hadde tenkt at barnet hadde en diagnose eller var veldig nervøs for noe,

Skrevet

Siden mitt barn har autisme og fint finner på å gjøre slike ting så ville jeg ikke reagert på det nei.

Men jeg ville tenkt for meg selv at dette barnet sikkert har en diagnose slik mitt barn har

Anonymous poster hash: 53edc...4ec
Skrevet

Hadde ikke reagert. Jobber med barn og voksne med ulike diagnoser. De kunne funnet på å gjøre akkurat det du beskriver. Ikke lett å være annerledes i dagens samfunn når alle skal påpeke det, til og med skrive om det på nettforum

Anonymous poster hash: 385ec...e43

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...