Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #26 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning. http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652 Anonymous poster hash: fdbdb...229
Rediken Skrevet 21. mars 2014 #27 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning.http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652Anonymous poster hash: fdbdb...229 Men det må jo tenkes i forhold til bemanning. Jeg aner virkelig ikke hvordan det er på Ullevål, men på Kk er det FÅ leger og anestesipersonale. Jeg husker ene kvelden jeg var innlagt, det var fullstendig krise fordi det var bare EN lege på hele KK. Dette er nok neppe normalen, men legene som arbeider der springer fra pasient til pasient. (Som de helt sikkert gjør på andre sykehus også..)Om ikke bemanningen og pengekapasiteteb øker, kan de rett og slett ikke øke antall keisersnitt. Jeg ser heller ingen grunn til at friske kvinner med et normalt svangerskap skal få innvilget ks, de burde heller få hjelp til å bearbeide angsten sin.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #28 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning.http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652Anonymous poster hash: fdbdb...229 Men det må jo tenkes i forhold til bemanning. Jeg aner virkelig ikke hvordan det er på Ullevål, men på Kk er det FÅ leger og anestesipersonale. Jeg husker ene kvelden jeg var innlagt, det var fullstendig krise fordi det var bare EN lege på hele KK. Dette er nok neppe normalen, men legene som arbeider der springer fra pasient til pasient. (Som de helt sikkert gjør på andre sykehus også..)Om ikke bemanningen og pengekapasiteteb øker, kan de rett og slett ikke øke antall keisersnitt. Jeg ser heller ingen grunn til at friske kvinner med et normalt svangerskap skal få innvilget ks, de burde heller få hjelp til å bearbeide angsten sin. Vel, jeg ser ingen grunn til at kvinner med normale svangerskap men sterk fødselsangst IKKE skal få innvilget KS. Og heldigvis er det min oppfatning som er rådende blant leger på det sentrale østland - som er det eneste sted i Norge jeg ville vurdert å føde. Anonymous poster hash: fdbdb...229
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #29 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning.http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652Anonymous poster hash: fdbdb...229 Men det må jo tenkes i forhold til bemanning. Jeg aner virkelig ikke hvordan det er på Ullevål, men på Kk er det FÅ leger og anestesipersonale. Jeg husker ene kvelden jeg var innlagt, det var fullstendig krise fordi det var bare EN lege på hele KK. Dette er nok neppe normalen, men legene som arbeider der springer fra pasient til pasient. (Som de helt sikkert gjør på andre sykehus også..)Om ikke bemanningen og pengekapasiteteb øker, kan de rett og slett ikke øke antall keisersnitt. Jeg ser heller ingen grunn til at friske kvinner med et normalt svangerskap skal få innvilget ks, de burde heller få hjelp til å bearbeide angsten sin. Jeg er helt enig i at de burde få hjelp til å bearbeide angsten - ikke bare mtp forestående fødsel/ks, men også for tiden etterpå. MEN det er ikke alle som klarer å komme over angsten, selv ikke med god hjelp. Og oppfølging kan kreve store ressurser, mange timer hos lege/jordmor gjennom hele svangerskapet. Det kan også være greit å ta med inn i diskusjonen at vi her ikke snakker om kvinner som er "litt redde", og det er ikke "bare å skjerpe seg". Like lite som det er "bare å skjerpe seg" når det gjelder annen angst. Det kan også være greit å vite at de fleste som får innvilget ks pga fødselsangst, er flergangsfødende med dårlige fødselsopplevelser bak seg, mange har tatt ks tidligere (ofte akutte ks). Det er mao ikke en gjennomsnittlig gruppe fødende, men en gruppe fødende som i utgangspunktet har økt risiko før akutt ks hvis de skulle føde vaginalt, da mange av dem har opplevd komplikasjoner i tidligere forløsninger, og mange har tatt ks før. Andre vanlige årsaker til å innvilge ks på mors ønske er en historie med seksuelle overgrep, samt tidligere psykiske problemer. Det er mao en gruppe som på ulike vis allerede er tungt belastet psykisk, og som en som har vært der selv (i tidligere traumatisk fødsel-gruppa), synes jeg det er krenkende at kvinner med fødselsangst av enkelte i denne tråden blir omtalt på en så overfladisk og nedverdigende måte. Jeg sier IKKE at alle som ber om ks bare skal få dette. Men det er ikke svart-hvitt, og jeg ser på det som uheldig at rutinene skal være så ulike fra et sykehus til et annet. Det er ikke til pasientenes beste. Det er også et faktum at KK har fått knallhard kritikk fra fylkeslegen bl.a. vedrørende dette (har selv sett rapporten), og det bør også være som et moment i diskusjonen. Anonymous poster hash: 76fe0...b34
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #30 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning.http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652Anonymous poster hash: fdbdb...229 Men det må jo tenkes i forhold til bemanning. Jeg aner virkelig ikke hvordan det er på Ullevål, men på Kk er det FÅ leger og anestesipersonale. Jeg husker ene kvelden jeg var innlagt, det var fullstendig krise fordi det var bare EN lege på hele KK. Dette er nok neppe normalen, men legene som arbeider der springer fra pasient til pasient. (Som de helt sikkert gjør på andre sykehus også..)Om ikke bemanningen og pengekapasiteteb øker, kan de rett og slett ikke øke antall keisersnitt. Jeg ser heller ingen grunn til at friske kvinner med et normalt svangerskap skal få innvilget ks, de burde heller få hjelp til å bearbeide angsten sin. Sykehuset får penger basert på koding for ulike typer pasienter/prosedyrer. Flere keisersnitt = mer penger til sykehuset. De får mer penger for et planlagt ks enn for en normal vaginal fødsel. Så det argumentet holder ikke mål. Anonymous poster hash: 76fe0...b34
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #31 Skrevet 21. mars 2014 B34, det var et knakende godt innlegg. Anonymous poster hash: fdbdb...229
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #32 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning.http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652Anonymous poster hash: fdbdb...229 Men det må jo tenkes i forhold til bemanning. Jeg aner virkelig ikke hvordan det er på Ullevål, men på Kk er det FÅ leger og anestesipersonale. Jeg husker ene kvelden jeg var innlagt, det var fullstendig krise fordi det var bare EN lege på hele KK. Dette er nok neppe normalen, men legene som arbeider der springer fra pasient til pasient. (Som de helt sikkert gjør på andre sykehus også..)Om ikke bemanningen og pengekapasiteteb øker, kan de rett og slett ikke øke antall keisersnitt. Jeg ser heller ingen grunn til at friske kvinner med et normalt svangerskap skal få innvilget ks, de burde heller få hjelp til å bearbeide angsten sin. Sykehuset får penger basert på koding for ulike typer pasienter/prosedyrer. Flere keisersnitt = mer penger til sykehuset. De får mer penger for et planlagt ks enn for en normal vaginal fødsel. Så det argumentet holder ikke mål. Anonymous poster hash: 76fe0...b34 Finansiering er nå en ting, ressurser er noe helt annet. Det krever vesentlig mer ressurser for et keisersnitt enn for en fødsel (anestesipersonell, operasjonsstue, vasketeam til stuen, utstyr, medikamenter, osv), så det må nødvendigvis dekkes med mer enn en vaginal fødsel. Så summa summarum - får (kanskje, DRG-finansiering er ikke alltid tilstrekkelig til å dekke reelle kostnader) "mer" penger, uten at det nødvendigvis blir overskudd i regnskapet av den grunn, og binder opp utrolig mye ressurser som kunne blitt brukt på andre ting. Hvis flere "krever" keisersnitt, blir det færre gynekologer som kan drive poliklinikker og operere andre ting. Er ikke nødvendigvis så enkelt å bare ansette flere, gynekologer vokser ikke på trær! Anonymous poster hash: 589ff...13f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #33 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus... Ihht til denne stmeldingen (som riktignok omhandler 2007), hadde Ullevål 6667 fødsler, mens kk hadde 4948. Så kk har ingen unnskyldning.http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/regpubl/stmeld/2008-2009/stmeld-nr-12-2008-2009-/6/3.html?id=545652Anonymous poster hash: fdbdb...229 Men det må jo tenkes i forhold til bemanning. Jeg aner virkelig ikke hvordan det er på Ullevål, men på Kk er det FÅ leger og anestesipersonale. Jeg husker ene kvelden jeg var innlagt, det var fullstendig krise fordi det var bare EN lege på hele KK. Dette er nok neppe normalen, men legene som arbeider der springer fra pasient til pasient. (Som de helt sikkert gjør på andre sykehus også..)Om ikke bemanningen og pengekapasiteteb øker, kan de rett og slett ikke øke antall keisersnitt.Jeg ser heller ingen grunn til at friske kvinner med et normalt svangerskap skal få innvilget ks, de burde heller få hjelp til å bearbeide angsten sin. Sykehuset får penger basert på koding for ulike typer pasienter/prosedyrer. Flere keisersnitt = mer penger til sykehuset. De får mer penger for et planlagt ks enn for en normal vaginal fødsel. Så det argumentet holder ikke mål. Anonymous poster hash: 76fe0...b34 Finansiering er nå en ting, ressurser er noe helt annet. Det krever vesentlig mer ressurser for et keisersnitt enn for en fødsel (anestesipersonell, operasjonsstue, vasketeam til stuen, utstyr, medikamenter, osv), så det må nødvendigvis dekkes med mer enn en vaginal fødsel. Så summa summarum - får (kanskje, DRG-finansiering er ikke alltid tilstrekkelig til å dekke reelle kostnader) "mer" penger, uten at det nødvendigvis blir overskudd i regnskapet av den grunn, og binder opp utrolig mye ressurser som kunne blitt brukt på andre ting. Hvis flere "krever" keisersnitt, blir det færre gynekologer som kan drive poliklinikker og operere andre ting. Er ikke nødvendigvis så enkelt å bare ansette flere, gynekologer vokser ikke på trær! Anonymous poster hash: 589ff...13f Og for ikke å glemme, de som sutrer seg til ks unødig tar operasjonstid vekk fra feks kreftpasienter. Pga økte ventelister. Anonymous poster hash: 8b63d...dc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå