Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #1 Skrevet 20. mars 2014 Hvorfor er disse vestlendingene så hinsides strenge på KS? Utrolig arrogant holdning til kvinner. Overlykkelig for at jeg bor i Oslo og den gode behandlingen jeg fikk på Ullevål! Anonymous poster hash: fdbdb...229
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #2 Skrevet 20. mars 2014 KK er ikke representativ for resten av vestlandet da. Det er Haukeland alene som fører en såpass strikt KS-politikk Anonymous poster hash: 7121d...b11
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #3 Skrevet 20. mars 2014 Hvordan kan de ha så ulik praksis til resten av landet? Og hvorfor? Anonymous poster hash: fdbdb...229
Gjest Antarctica Skrevet 20. mars 2014 #4 Skrevet 20. mars 2014 Hvorfor er disse vestlendingene så hinsides strenge på KS? Utrolig arrogant holdning til kvinner. Overlykkelig for at jeg bor i Oslo og den gode behandlingen jeg fikk på Ullevål!Anonymous poster hash: fdbdb...229 Hvorfor er det arrogant å gjøre en medisinsk vurdering som tilfeldigvis ikke sammenfaller med din personlige mening...?
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2014 #5 Skrevet 20. mars 2014 Hvordan kan de ha så ulik praksis til resten av landet? Og hvorfor? Anonymous poster hash: fdbdb...229 Husk på at HUS står alene om å dekke et svært folksomt område. I Oslo kan sykehusene avlaste hverandre mer, og hver pasient har flere valgmuligheter, det har man ikke i Bergen med mindre man godtar minst en time ekstra kjørevei. Da sier det seg selv at man ikke kan innvilge KS i hytt og pine. Sier ikke at andre sykehus er løsslupne på det, for helsevesenet, uansett landsdel, har ikke for mange ressurser i utgangspunktet. Anonymous poster hash: 7121d...b11
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #6 Skrevet 21. mars 2014 Je tror det er helt andre ting ved KK som burde diskuteres, og det er den vanvittig dårlige oppfølgingen man får på Barsel etter ks og om barnet ditt er på barneklinikken. Da er du som luft for personalet. KK har mange saker mot seg for tiden og ikke lengre siden fylkeslegen ga KK massiv kritikk. Anonymous poster hash: 3a964...34d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #7 Skrevet 21. mars 2014 "Greia" med KK er at de faktisk følger retningslinjene for ks - altså kun på medisinsk indikasjon - strengt. Da er "Angst og uro" ikke indikasjon. Angst og uro som vipper grensen til psykiatri er kanskje noe annet. Det å gi keisersnitt til en kvinne kan faktisk være en bjørnetjeneste. I land hvor keisersnittgraden er opp mot 80 % (Brasil og deler av USA) finner man ingen fordeler med keisersnitt, og tallene for livmorruptur er veldig høye. I Norge hadde vi knapt livmorruptur tidligere, nå er tallene stigende. Tallene for alvorlig blødning i svangerskap er også stigende, rett og slett fordi morkaken har satt seg godt fast i arr etter tidligere keisersnitt. Mange som vil ha keisersnitt sier det er fordi de vil ha kontroll under fødselen. Kontroll, når man ligger bak ei gardin, ikke ser hva de holder på med, er bedøvd...? Keisersnitt er et fantastisk tilbud til de som trenger det, men å "grine" seg til keisersnitt fordi man tror det er bedre for en selv....det er faktisk en operasjon med all den komplikasjonsrisikoen det medfører. En annen side av diskusjonen er hvordan KK velger å møte den gravide. Der har jeg ingen erfaring. Jeg har kun litt erfaring fra St.Olavs, hvor de har egne team for slike problemstillinger. De fleste velger da å gjennomføre en vaginal fødsel. (sagt på kurs med gynekolog derfra). Hvordan KK håndterer den gravide er dermed en litt annen diskusjon, men som såklart vil være ekstremt viktig. (Igjen - det er forskjell på "angst og uro" og "angst og uro", og det er UTROLIG viktig med god, riktig og empatisk informasjon! Hvis man er enig i de to tingene, og man i tillegg husker at helsevesenet jobber etter medisinsk indikasjon, har man kommet langt, og får en mye mer fruktbar debatt.) Anonymous poster hash: 589ff...13f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #8 Skrevet 21. mars 2014 Jeg tilhører kk og skjønner ikke helt all kritikken de får. Jeg går til kontroll en gang i uken der og får fantastisk oppfølging. Jeg må dessverre ha keisersnitt grunnet medisinske årsaker. Min første fødsel fødte jeg normalt (langvarig og veldig komplisert fødsel), men jeg hadde gladelig gått gjennom 20 slike fødsler i stedet for keisersnitt. Jeg har faktisk spurt om jeg kan få føde normalt, men det tør ikke kk. Anonymous poster hash: cfdb2...aec
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #9 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang. Anonymous poster hash: 5e006...6b6
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #10 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Tull! Tangforløsning brukes på alle sykehus. Det er årsaken til forløsningshjelp som avgjør om det brukes tang, vakuum eller keisersnitt. Anonymous poster hash: 70ce0...230
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #11 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Tull! Tangforløsning brukes på alle sykehus. Det er årsaken til forløsningshjelp som avgjør om det brukes tang, vakuum eller keisersnitt. Anonymous poster hash: 70ce0...230 Det er forskjell på vanlig forløsningstang og rotasjonstagn. Rotasjonstang brules kun på Haukeland i Norge. Anonymous poster hash: 5e006...6b6
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #12 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Tull! Tangforløsning brukes på alle sykehus. Det er årsaken til forløsningshjelp som avgjør om det brukes tang, vakuum eller keisersnitt. Anonymous poster hash: 70ce0...230 Det er forskjell på vanlig forløsningstang og rotasjonstagn. Rotasjonstang brules kun på Haukeland i Norge. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nei, da tror jeg du bør undersøke litt mer. Anonymous poster hash: 70ce0...230
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #13 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #14 Skrevet 21. mars 2014 Jeg tilhører kk og skjønner ikke helt all kritikken de får. Jeg går til kontroll en gang i uken der og får fantastisk oppfølging. Jeg må dessverre ha keisersnitt grunnet medisinske årsaker. Min første fødsel fødte jeg normalt (langvarig og veldig komplisert fødsel), men jeg hadde gladelig gått gjennom 20 slike fødsler i stedet for keisersnitt. Jeg har faktisk spurt om jeg kan få føde normalt, men det tør ikke kk. Anonymous poster hash: cfdb2...aec Veldig ignorant kommentar. Selv om du får god oppfølging så betyr ikke det at de som ikke får det lyger. Du kan ikke bruke din erfaring til å avgjøre om du skjønner eller ikke skjønner hvorfor KK får kritikk. Jeg følte meg også trygg på KK i starten av et høyrisikosvangerskap, men så gikk det skeis. De sviktet totalt da det gjaldt som mest. Bare se på forskjellene mellom håndtering av flerlingesvangerskap ved KK, Bergen, og klinikkene østpå. Det er som to forskjellige verdener. Anonymous poster hash: 3a964...34d
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #15 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kiellandstang er et av alternativene ved rotasjon/høy tang. Det står også i Veileder for fødselshjelp. Høy tang og rotasjonstang anbefales ikke brukt i Norge, da er stort sett kun ks alternativet. Anonymous poster hash: 5e006...6b6
mams87 Skrevet 21. mars 2014 #16 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk haste ks på kk. Andre gang valgt jeg selv å ta planlagt ks. Fikk møte med en lege ved sykehuset og senere med en jordmor. De presset meg ikke til noen ting, bare informerte meg om hvorfor det var bedre å prøve å føde vanlig. Om jeg skulle føde vanlig, skulle jeg bli igangsatt. Jeg har selv ikke noe å klage på. Ble møtt med respekt begge gangene.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #17 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kiellandstang er et av alternativene ved rotasjon/høy tang. Det står også i Veileder for fødselshjelp. Høy tang og rotasjonstang anbefales ikke brukt i Norge, da er stort sett kun ks alternativet. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nettopp, fant Kiellandstang som et alternativ når man ønsket å rotere, men ingenting som ble benevnet som rotasjonstang. Høy tang ser jeg ikke anbefales over keisersnitt. Står ingenting spesifikt om at rotasjonstang som eget instrument/egen prosedyre ikke anbefales, så ble rett og slett nysgjerrig på hva anonym over her viser til. Anonymous poster hash: 589ff...13f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #18 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kiellandstang er et av alternativene ved rotasjon/høy tang. Det står også i Veileder for fødselshjelp. Høy tang og rotasjonstang anbefales ikke brukt i Norge, da er stort sett kun ks alternativet.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nettopp, fant Kiellandstang som et alternativ når man ønsket å rotere, men ingenting som ble benevnet som rotasjonstang. Høy tang ser jeg ikke anbefales over keisersnitt. Står ingenting spesifikt om at rotasjonstang som eget instrument/egen prosedyre ikke anbefales, så ble rett og slett nysgjerrig på hva anonym over her viser til. Anonymous poster hash: 589ff...13f Høy tang/vakuum Hodet står over interspinallinjen. Forløsning herfra er forbundet med en øket risiko og det bør derfor primært gjøres keisersnitt istedenfor forsøk på vaginalforløsning. http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2008/kapittel-35-forlosning-med-tang-eller-vakuum/ Anonymous poster hash: 5e006...6b6
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #19 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kiellandstang er et av alternativene ved rotasjon/høy tang. Det står også i Veileder for fødselshjelp. Høy tang og rotasjonstang anbefales ikke brukt i Norge, da er stort sett kun ks alternativet.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nettopp, fant Kiellandstang som et alternativ når man ønsket å rotere, men ingenting som ble benevnet som rotasjonstang. Høy tang ser jeg ikke anbefales over keisersnitt. Står ingenting spesifikt om at rotasjonstang som eget instrument/egen prosedyre ikke anbefales, så ble rett og slett nysgjerrig på hva anonym over her viser til. Anonymous poster hash: 589ff...13f Høy tang/vakuum Hodet står over interspinallinjen. Forløsning herfra er forbundet med en øket risiko og det bør derfor primært gjøres keisersnitt istedenfor forsøk på vaginalforløsning. http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2008/kapittel-35-forlosning-med-tang-eller-vakuum/ Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nå kupper vi hele tråden Høy tang = OK, har sett. Rotasjonstang = Ikke nevnt, kun ulike tenger som kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #20 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kiellandstang er et av alternativene ved rotasjon/høy tang. Det står også i Veileder for fødselshjelp. Høy tang og rotasjonstang anbefales ikke brukt i Norge, da er stort sett kun ks alternativet.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nettopp, fant Kiellandstang som et alternativ når man ønsket å rotere, men ingenting som ble benevnet som rotasjonstang. Høy tang ser jeg ikke anbefales over keisersnitt. Står ingenting spesifikt om at rotasjonstang som eget instrument/egen prosedyre ikke anbefales, så ble rett og slett nysgjerrig på hva anonym over her viser til. Anonymous poster hash: 589ff...13f Høy tang/vakuumHodet står over interspinallinjen. Forløsning herfra er forbundet med en øket risiko og det bør derfor primært gjøres keisersnitt istedenfor forsøk på vaginalforløsning.http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2008/kapittel-35-forlosning-med-tang-eller-vakuum/Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nå kupper vi hele tråden Høy tang = OK, har sett. Rotasjonstang = Ikke nevnt, kun ulike tenger som kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kupert vil jeg ikke si. Denne praksisen er jo en viktig nedvirkende faktor til lav ks-tall på kk. Anonymous poster hash: 5e006...6b6
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #21 Skrevet 21. mars 2014 Kk setter sin stolthet i lav ks-tall, de foretrekker rotasjonstang hvor en på andre sykehus ville gått for ks. Kk er det eneste stedet i Norge, og et av de eneste sykehus i verden som fortsatt bruker rotasjonstang.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Hvilken tang tenker du på som "rotasjonstang"? Finner ingenting som benevnes som det i Veileder for fødselshjelp, der anføres det bare at flere forskjellige tenger kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kiellandstang er et av alternativene ved rotasjon/høy tang. Det står også i Veileder for fødselshjelp. Høy tang og rotasjonstang anbefales ikke brukt i Norge, da er stort sett kun ks alternativet.Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nettopp, fant Kiellandstang som et alternativ når man ønsket å rotere, men ingenting som ble benevnet som rotasjonstang. Høy tang ser jeg ikke anbefales over keisersnitt. Står ingenting spesifikt om at rotasjonstang som eget instrument/egen prosedyre ikke anbefales, så ble rett og slett nysgjerrig på hva anonym over her viser til. Anonymous poster hash: 589ff...13f Høy tang/vakuumHodet står over interspinallinjen. Forløsning herfra er forbundet med en øket risiko og det bør derfor primært gjøres keisersnitt istedenfor forsøk på vaginalforløsning.http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-gynekologisk-forening/Veiledere/veileder-i-fodselshjelp-2008/kapittel-35-forlosning-med-tang-eller-vakuum/Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Nå kupper vi hele tråden Høy tang = OK, har sett. Rotasjonstang = Ikke nevnt, kun ulike tenger som kan brukes til rotasjon. Anonymous poster hash: 589ff...13f Kupert vil jeg ikke si. Denne praksisen er jo en viktig nedvirkende faktor til lav ks-tall på kk. Anonymous poster hash: 5e006...6b6 Sant sant, men mer tekniske diskusjoner om hva en rotasjonstang faktisk er (Menes det Kiellands tang? Er det en egen tang?) var vel kanskje ikke helt meningen med tråden. HI, hva som er greia med keisersnitt kan du lese mer om her: http://tidsskriftet.no/article/1850161 http://tidsskriftet.no/article/1850649 Anonymous poster hash: 589ff...13f
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #22 Skrevet 21. mars 2014 Hva er greien med at man i Oslo kan grine seg til ks uten noen medisinsk grunn da? Dersom det er nødvendig får man ks på Haukeland. Dersom mor "ikke har så lyst å føde" får man ikke det. Anonymous poster hash: 4a602...d05
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #23 Skrevet 21. mars 2014 Jeg tilhører kk og skjønner ikke helt all kritikken de får. Jeg går til kontroll en gang i uken der og får fantastisk oppfølging. Jeg må dessverre ha keisersnitt grunnet medisinske årsaker. Min første fødsel fødte jeg normalt (langvarig og veldig komplisert fødsel), men jeg hadde gladelig gått gjennom 20 slike fødsler i stedet for keisersnitt. Jeg har faktisk spurt om jeg kan få føde normalt, men det tør ikke kk. Anonymous poster hash: cfdb2...aec Veldig ignorant kommentar. Selv om du får god oppfølging så betyr ikke det at de som ikke får det lyger. Du kan ikke bruke din erfaring til å avgjøre om du skjønner eller ikke skjønner hvorfor KK får kritikk. Jeg følte meg også trygg på KK i starten av et høyrisikosvangerskap, men så gikk det skeis. De sviktet totalt da det gjaldt som mest. Bare se på forskjellene mellom håndtering av flerlingesvangerskap ved KK, Bergen, og klinikkene østpå. Det er som to forskjellige verdener. Anonymous poster hash: 3a964...34d . Det var ikke meningen å være ignorant.. Hvis du oppfattet det sånn beklager jeg.. Jeg ønsket bare å si at jeg personlig opplever kk positivt. Også jeg har opplevd at ting har fått en ulykkelig utgang, der ene barnet mitt døde samme dag som det ble født. Da jeg skrev innlegget ønsket jeg egentlig bare å fortelle at jeg personlig hadde foretrukket vanlig fødsel + at min opplevelse i forhold til oppfølging har vært trygg og god. Men fikk dårlig samvittighet hvis innlegget mitt ble oppfattet som ignorant og lite følsomt. Var vondt å høre at du kom i en situasjon der de sviktet totalt da det gjaldt som mest. God klem til deg. Anonymous poster hash: cfdb2...aec
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #24 Skrevet 21. mars 2014 Jeg er en av dem som "gråt meg til KS". Eller det vil si, trengte ikke akkurat å sette opp et stort show, for legen på Ullevål var FANTASTISK!! Måten han møtte meg og min fødselsangst på skulle stått i lærebøkene til fødselsleger. Jeg fikk klar beskjed om at de ikke ville komme til å tvinge meg til å føde, men at de selvsagt ønsket at jeg skulle tenke ordentlig gjennom det en gang til. Jeg synes det faktisk til en viss grad får være opp til hver enkelt hvordan man forløses. Om det innebærer større blødningsrisiko - vel, da er det en risiko jeg har valgt å leve med. HI Anonymous poster hash: fdbdb...229
Rediken Skrevet 21. mars 2014 #25 Skrevet 21. mars 2014 Jeg fikk velge mellom ks og indusert fødsel på Haukeland. Jeg valgte indusert fødsel, men det var absolutt ingen som "presset" meg til det. Haukeland har ekstremt mange fødende kvinner og tar i motkomplikasjonssvangerskap fra småsykhus som blant annet Voss. Det sier seg selv at de må prioritere de som MÅ ha keisersnitt, ikke de som bare ønsker det. I slike tilfeller skulle man hatt private sykehus...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå