Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #51 Skrevet 21. mars 2014 Hæ ? Har selv Me og ja det er frustrerende at en del ikke vet hv det er og tror de er eksperter. Men vil aldri rakke ned andre sykdommer i min kamp for å gjøre min sykdom mer reell. Det blir helt feil! Nå gjør du akkurat det du ikke liker andre gjør mot deg. Uttaler deg om noe du ikke har peiling påAnonymous poster hash: 2eab2...dd0 For det første har vi ADHD på barn så jeg vet meget vel hva det handler om, for det andre er det ubegripelig at folk er blitt så dårlige i norsk at de ikke ser at dette ikke er min personlige mening, men et forsøk på å få folk til å tenke på hvorfor det ene er blitt så akseptert, men ikke det andre. På bakgrunn av det igjen bør faktisk folk forstå at de klokelig bør holde munn, for det er faktisk ikke så mange år siden ADHD medisinering ikke var videre reelt heller og folk (og leger) stilte spørsmålstegn ved om barnet faktsik var sykt eller et resultat av dårlige foreldre. Jeg gleder meg til me pasienter får sin oppreisning og medisiner finnes! Jeg snakker ikke nedlatende om de med ADHD, men om alle de som ikke bruker huet og ser det finnes mange diagnoser som ikke kan ses på første øyekastet, oppdages på blodprøver osv....Anonymous poster hash: 7b813...8b1 Er du HI? Jeg skjønnte godt hva du prøvde å formidle, men det var en veldig dårlig måte å prøve å få frem poenget med hvor vanskelig det er å leve med en stigmatisert diagnos, gjennom å slenge sleivsparket mot en annen stigmatisert diagnose. Det hadde holdt å skrive at det føles urettferdig å ga en diagnose som ikke blir tatt alvorlig. Trur du hadde fått mer sympati og forståelse av det. Nei du forsto det ikke! Er ikke ute etter sympati, men at folk bruker huet før de åpner munnen. Trur du på ADHD bør du faktisk tro på feks ME også! Det var ikke så altfor mange som trodde på ADHD for 30 år siden til sammenligning, men i dag så tviler vel de færreste, men enda har man problemer med å svelge feks me kamelen....Anonymous poster hash: 7b813...8b1 Jo jeg mener fortsatt at jeg godt skjønnte hensikten din med HI. Og JO jeg trur på ME,( har ei datter som er under utredning for dette, jeg har selv Fibromyalgi OG AD/HD pluss at jeg har en revmatisk sykdom så jeg vet GODT hva det vil si å bli stigmatisert. Jeg er ikke fienden din her, men jeg mener du bommet med retorikken i hovedinnlegget dit,t og endte opp med å stille spørsmålstegn ved enda en kontroversiell diagnos for å poengtere vanskeligheten med din egen. Ja og hvordan kan det være å bomme? Skulle jeg sammenlignet det med å brekke benet? Man må nesten sammenligne det med det man kan sammenligne det med! Folk lot seg provosere og det var hensikten, men at de surmaga meggene på dib alltid må bruke samme hersketeknikk hver eneste gang de er uenige er for meg helt uforståelig! Anonymous poster hash: 7b813...8b1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mars 2014 #52 Skrevet 21. mars 2014 Kan du heller ikke kjempe din sak da som me syk,i stedet for å rakke ned på vår kamp for våre adhd barn?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #53 Skrevet 21. mars 2014 Kan du heller ikke kjempe din sak da som me syk,i stedet for å rakke ned på vår kamp for våre adhd barn? Du forsto ikke innlegget Anonymous poster hash: 7b813...8b1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. mars 2014 #54 Skrevet 21. mars 2014 Kan du heller ikke kjempe din sak da som me syk,i stedet for å rakke ned på vår kamp for våre adhd barn? Du forsto ikke innleggetAnonymous poster hash: 7b813...8b1 Jo jeg ser hva du prøvde å formidle...bare fatter ikke hvorfor...og selvsagt vil folk la seg provosere. Du vil komme langt lenger med en saklig debatt og ikke ett angrep
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #55 Skrevet 21. mars 2014 Kan du heller ikke kjempe din sak da som me syk,i stedet for å rakke ned på vår kamp for våre adhd barn? Du forsto ikke innleggetAnonymous poster hash: 7b813...8b1 Jo jeg ser hva du prøvde å formidle...bare fatter ikke hvorfor...og selvsagt vil folk la seg provosere. Du vil komme langt lenger med en saklig debatt og ikke ett angrep argumentasjonen din tilsier du ikke forsto og har du fulgt med de siste ukene hadde du også visst det ikke nyttet å diskutere på andre måter. Anonymous poster hash: 7b813...8b1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #56 Skrevet 21. mars 2014 Er det så rart om man er bitter, da. Min manns beste venn har ME, og det har snudd livet hans på hodet. Hvorfor skal man smile og være positive bare fordi den kulørte ukepressen dyrker det? "Lenket til rullestolen, men livsglad som aldri før" er jo myten vi elsker å lese om. For ikke å snakke om hvor livsglad man må være når man får kreft, skulle man tro på veckorevyene så er smil og glede den eneste kuren. Sure mennesker kan liksom takke seg sjøl om de har smerter eller kreperer i utide.Nei det er ikke rart å bli bitter, man må bare passe seg for å sparke videre i rekkene mot andre som også sliter. Det blir meningsløst og hjelper hverken mot bitterhet eller forståelsen for hva man måtte slite med.Som sagt, det var nok et retorisk grep. Ikke et helt heldig et, skulle man dømme etter alle som tok det bokstavelig. Men jeg syns ikke det handlet om å "sparke nedover". Folk kan jo velge å lese det som Fanden leser Bibelen, men det var skrevet som retorikk.Jeg tok ikke HI sitt innlegg bokstavelig, jeg ble bare en smule satt ut av den lite intelligente måten det ble gjort på (og det klønete språket).Anonymous poster hash: ef727...34b Sparking nedover er aldri vakkert, enten det blir gjort mot ordblinde eller andre.Helt sant, noe HI også demonstrerte i sitt hovedinnlegg.Anonymous poster hash: ef727...34b ...på en klønete og lite intelligent måte, var noen rause nok til å påpeke. For selv om man godt skjønner hva folk mener, kan man jo gripe tak i noe som er saken uvedkommende og begynne å terske løs på det. Men man blir ikke større av det selv.Nei sier du det? Derfor jeg brukte ordet "også". Anonymous poster hash: ef727...34b Ja, jøss, det var hun som begynte. Håper hun får innestraff, da. Hah! Det hadde vært noe! Anonymous poster hash: ef727...34b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #57 Skrevet 21. mars 2014 Kan du heller ikke kjempe din sak da som me syk,i stedet for å rakke ned på vår kamp for våre adhd barn? Du forsto ikke innleggetAnonymous poster hash: 7b813...8b1 Jo jeg ser hva du prøvde å formidle...bare fatter ikke hvorfor...og selvsagt vil folk la seg provosere. Du vil komme langt lenger med en saklig debatt og ikke ett angrep argumentasjonen din tilsier du ikke forsto og har du fulgt med de siste ukene hadde du også visst det ikke nyttet å diskutere på andre måter. Anonymous poster hash: 7b813...8b1 For noe sludder! Anonymous poster hash: ef727...34b
skjotta Skrevet 21. mars 2014 #58 Skrevet 21. mars 2014 Jeg tror både me og adhd finnes. jeg tror mange er syke pga disse diagnosene. jeg tror mange med andre vansker har fått diagnosen me eller adhd og dermed blitt feildiagnostisert og ikke får behandling de trenger.
*Miss Marple* Skrevet 21. mars 2014 #59 Skrevet 21. mars 2014 (endret) Kan du heller ikke kjempe din sak da som me syk,i stedet for å rakke ned på vår kamp for våre adhd barn? Du forsto ikke innleggetAnonymous poster hash: 7b813...8b1 Jo jeg ser hva du prøvde å formidle...bare fatter ikke hvorfor...og selvsagt vil folk la seg provosere. Du vil komme langt lenger med en saklig debatt og ikke ett angrep argumentasjonen din tilsier du ikke forsto og har du fulgt med de siste ukene hadde du også visst det ikke nyttet å diskutere på andre måter. Anonymous poster hash: 7b813...8b1 Men syns du dette er en fruktbar måte å diskutere på? Du kjefter og bruker skjellsord på alle som er uenige med deg. Det er ikke god diskusjonsteknikk det heller, altså. Mange skjønner intensjonen med innlegget ditt, men nesten like mange er uenig med at det å sette to diagnoser opp mot hverandre som du gjør her bringer noe godt med seg. Trist at du sliter for å få aksept for diagnosen din, men at du angriper andre bedrer mildt sagt ikke din sak. Endret 21. mars 2014 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #60 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har også ME og merker at det er vanskelig å bli akseptert her inne. Men syns du velger en litt feil måte å få ME akseptert på. Anonymous poster hash: 2eab2...dd0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #61 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har også ME og merker at det er vanskelig å bli akseptert her inne. Men syns du velger en litt feil måte å få ME akseptert på.Anonymous poster hash: 2eab2...dd0 Men så er jeg i grunnen ikke ute etter aksept, men at folk skal bruke huet! Og skal man få folk til å bruke huet kan det være en måte å gjøre det på ved å få de til å tenke på andre diagnoser som i dag er akseptert. De var ikke akseptert for 30 år siden og de har i grunnen ikke kommet så altfor mye lengre med duagnotiseringen av ADHD, hadde de det ville alle nyfødte med ADHD oppdaget og medisinert før de måtte gå laaaaange omveier med ppt, venting, fastleger, venting osv... Like fullt er ADHD aksepter, me ikke, forstå det den som kan.... En teori de har på Aker sykehus er faktisk at ADHD uoppdaget kan resultere i me oppdaget i voksen alder.... Tygg på den og se nå om ikke de diagnosene fortjener samme respekt! Jeg sammenligner ikke diagnosene, Aker gjør det, men jeg forundrer meg over folks fordommer! At man ikke lærer.... Anonymous poster hash: 7b813...8b1
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #62 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har også ME og merker at det er vanskelig å bli akseptert her inne. Men syns du velger en litt feil måte å få ME akseptert på.Anonymous poster hash: 2eab2...dd0 Men så er jeg i grunnen ikke ute etter aksept, men at folk skal bruke huet! Og skal man få folk til å bruke huet kan det være en måte å gjøre det på ved å få de til å tenke på andre diagnoser som i dag er akseptert. De var ikke akseptert for 30 år siden og de har i grunnen ikke kommet så altfor mye lengre med duagnotiseringen av ADHD, hadde de det ville alle nyfødte med ADHD oppdaget og medisinert før de måtte gå laaaaange omveier med ppt, venting, fastleger, venting osv... Like fullt er ADHD aksepter, me ikke, forstå det den som kan.... En teori de har på Aker sykehus er faktisk at ADHD uoppdaget kan resultere i me oppdaget i voksen alder.... Tygg på den og se nå om ikke de diagnosene fortjener samme respekt! Jeg sammenligner ikke diagnosene, Aker gjør det, men jeg forundrer meg over folks fordommer! At man ikke lærer.... Anonymous poster hash: 7b813...8b1 Hvis du forventer å få svar som reflekterer folks intelligens burde du vel skrive innlegg som viser at du er intelligent og kan komme med intelligente argumenter? Anonymous poster hash: ef727...34b
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #63 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har også ME og merker at det er vanskelig å bli akseptert her inne. Men syns du velger en litt feil måte å få ME akseptert på.Anonymous poster hash: 2eab2...dd0 Men så er jeg i grunnen ikke ute etter aksept, men at folk skal bruke huet! Og skal man få folk til å bruke huet kan det være en måte å gjøre det på ved å få de til å tenke på andre diagnoser som i dag er akseptert. De var ikke akseptert for 30 år siden og de har i grunnen ikke kommet så altfor mye lengre med duagnotiseringen av ADHD, hadde de det ville alle nyfødte med ADHD oppdaget og medisinert før de måtte gå laaaaange omveier med ppt, venting, fastleger, venting osv... Like fullt er ADHD aksepter, me ikke, forstå det den som kan.... En teori de har på Aker sykehus er faktisk at ADHD uoppdaget kan resultere i me oppdaget i voksen alder.... Tygg på den og se nå om ikke de diagnosene fortjener samme respekt! Jeg sammenligner ikke diagnosene, Aker gjør det, men jeg forundrer meg over folks fordommer! At man ikke lærer.... Anonymous poster hash: 7b813...8b1 Hva er vitsen med å angripe alle som svarer i tråden her? Hva tror du du oppnår med dette? Anonymous poster hash: 2eab2...dd0
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2014 #64 Skrevet 21. mars 2014 Jeg har også ME og merker at det er vanskelig å bli akseptert her inne. Men syns du velger en litt feil måte å få ME akseptert på.Anonymous poster hash: 2eab2...dd0 Men så er jeg i grunnen ikke ute etter aksept, men at folk skal bruke huet! Og skal man få folk til å bruke huet kan det være en måte å gjøre det på ved å få de til å tenke på andre diagnoser som i dag er akseptert. De var ikke akseptert for 30 år siden og de har i grunnen ikke kommet så altfor mye lengre med duagnotiseringen av ADHD, hadde de det ville alle nyfødte med ADHD oppdaget og medisinert før de måtte gå laaaaange omveier med ppt, venting, fastleger, venting osv... Like fullt er ADHD aksepter, me ikke, forstå det den som kan.... En teori de har på Aker sykehus er faktisk at ADHD uoppdaget kan resultere i me oppdaget i voksen alder.... Tygg på den og se nå om ikke de diagnosene fortjener samme respekt! Jeg sammenligner ikke diagnosene, Aker gjør det, men jeg forundrer meg over folks fordommer! At man ikke lærer.... Anonymous poster hash: 7b813...8b1 Du skyter spurv med kanoner her! Det er umulig å ta det seriøst når du kommer med et sånt sammensurium av anklager og påstander. Du snakker om 'dere' som om alle som leser her mener at ME er en liksomsykdom. Jeg tror at alle konspirasjonene og angrepene stort sett er i ditt eget hode, og at motstanden du ev møter på like mye kommer av personligheten din (påståelig, uten evne til å ta inn motargumenter og ufin mot dem som har motspørsmål) som av mistro til sykdommen din. Når man bruker argumenter som 'dere' og 'alle' mister man fort troverdighet. Anonymous poster hash: 0a5fb...e2a
uhuffamei Skrevet 10. april 2014 #65 Skrevet 10. april 2014 ADHD er den diagosen som er best dokumentert gjennom vitenskapelig forskning. Den har blitt forsket på siden begynnelsen av 1900-tallet, og kan påvises gjennom fler ting enn observasjon av symptomer. Det er utrolig trist og respektløs å holde på på den måten, og gi uttrykk for ting man overhode ikke har belegg for å hevde. Finnes ikke depresjon heller da? Eller glede? Du kan måle redusert dopaminproduksjon. Det handler ikke om late foreldre i det hele tatt. Hilsen voksen dame med ADHD, og veldig flittige foreldre som likevel kom til kort
Anonym bruker Skrevet 10. april 2014 #66 Skrevet 10. april 2014 Jeg fikk diagnosen som voksen pga late foreldre, de har innrømmet at de merket at noe ikke stemte med meg men gadd ikke gjøre noe. Diagnosen er ekte. Tror du heller ikke på depresjoner? Og andre psykiatriske diagnoser? Når jeg ble utredet sa nevropsykologen som ga meg diagnosen at mange med adhd har unormalt mye thetabølger i frontallappen. Det er treg hjerneaktivitet som fører til dårlig konsentrasjon, og det er det adhd er nemlig altså treg aktivitet i frontallappen som fører til konsentrasjonsvansker. Jeg måtte ta EEG for å utelukke epilepsi og fikk epikrisen i posten hvor det stod at alt var normalt bortsett fra mye thetabølger i frontallappen min. Ergo jeg har adhd, uten tvil. Retningslinjene sier at alle voksne som utredes for adhd skal ta EEG for å utelukke epilepsi (som kan være umerkbart og gi konsentrasjonsvansker), men dessverre er det bare retningslinjer så flertallet får ikke vite om thetabølgene sine. Har ikke lest alle svar men de som ikke tror på adhd fordi dere ikke kan se det er veldig naive og tror på propaganda fra folk som hater diagnosen. Sier dere til folk som ser dårlig at de må skjerpe seg for dårlig syn finnes ikke og at brillene er bare tull (sammenlignet med ritalin) så de må de ta av? Anonymous poster hash: 90370...3ac
Anonym bruker Skrevet 11. april 2014 #67 Skrevet 11. april 2014 Jeg fikk diagnosen som voksen pga late foreldre, de har innrømmet at de merket at noe ikke stemte med meg men gadd ikke gjøre noe. Diagnosen er ekte. Tror du heller ikke på depresjoner? Og andre psykiatriske diagnoser? Når jeg ble utredet sa nevropsykologen som ga meg diagnosen at mange med adhd har unormalt mye thetabølger i frontallappen. Det er treg hjerneaktivitet som fører til dårlig konsentrasjon, og det er det adhd er nemlig altså treg aktivitet i frontallappen som fører til konsentrasjonsvansker. Jeg måtte ta EEG for å utelukke epilepsi og fikk epikrisen i posten hvor det stod at alt var normalt bortsett fra mye thetabølger i frontallappen min. Ergo jeg har adhd, uten tvil. Retningslinjene sier at alle voksne som utredes for adhd skal ta EEG for å utelukke epilepsi (som kan være umerkbart og gi konsentrasjonsvansker), men dessverre er det bare retningslinjer så flertallet får ikke vite om thetabølgene sine. Har ikke lest alle svar men de som ikke tror på adhd fordi dere ikke kan se det er veldig naive og tror på propaganda fra folk som hater diagnosen. Sier dere til folk som ser dårlig at de må skjerpe seg for dårlig syn finnes ikke og at brillene er bare tull (sammenlignet med ritalin) så de må de ta av? Anonymous poster hash: 90370...3ac Veldig interessant..! Tok et søk på det nå, og fant denne artikkelen: "Høye thetaverdier samsvarte med høye problemskårer for oppmerksomhet og eksekutive funksjoner som arbeidsminne, initiativ og organisering, men korrelerte ikke med impulsivitet." "En rekke forskningsstudier har vist at AD/HD kjennetegnes av mye theta-aktivitet; det vil si at langsomme bølger dominerer. De hjerneområdene som produserer slik EEG-aktivitet antas å være underaktiverte, eller i en slags hvilemodus. Støtte for dette har man fra andre metoder for undersøkelse av hjernens funksjon (PET-scan), der man har sett at det forbrukes mindre energi når hjerneområder domineres av langsom aktivitet som theta, sammenliknet med raskere bølger som beta. Forenklet er det slik at når EEG domineres av theta aktivitet er personen i en ufokusert tilstand, mens økte innslag av beta gjenspeiler fokusert oppmerksomhet. Theta/beta brøk, eller theta/beta ratio, er rett og slett et mål på hvor dominerende theta er i forhold til beta. Det har blitt publisert mange studier som viser at theta/beta ratio kan skille AD/HD fra normale kontroller med meget stor nøyaktighet, og ikke minst, kan skille AD/HD fra andre psykiatriske pasientgrupper med nesten like stor nøyaktighet." http://innsikt.org/index.asp?id=32153 Anonymous poster hash: d4474...c69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå