Gå til innhold

Betaler dere toppskatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skulle det egentlig gjøre noe at bygda ble avfolket? For min del har det ingen betydning. Heller det enn at JEG skal finansiere villaene til folk på bygda.

Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Både jeg og mannen er herfra og har all familie her, og jobbene våre her.

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Helt enig. De som er rike burde få villaene helt gratis. Hvorfor skal rike folk bidra med noe som helst?!

Anonymous poster hash: 025bc...51c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!Anonymous poster hash: d78bb...aa6
Med en inntekt på tilsammen 1,2 mill så er det jo ikke voldsomt mye dere betaler toppskatten på. Det at dere fordeler toppskatten på to inntekter hjelper jo også. Anonymous poster hash: 9044f...e82

Neida, men poenget mitt er at prinsippet blir feil. Som sagt skjønner jeg at rike må betale mer, men å insinuere at vi er rike og dermed skal betale toppskatt er jo latterlig.

Skjønner deg, men er samtidig litt uenig. Dere er faktisk litt rike, selv om det ikke føles sånn. Dere tjener godt over gjennomsnittet. Selv har både jeg og mannen utdanning (jeg seks år og mannen tre) og vi tjener ikke mer enn 800 000 til sammen i året. Vi skulle gjerne bodd i byen, men på grunn av inntekten vår, så har vi valgt å bosette oss utenfor. Dere har jo faktisk muligheten til å bo i byen da, for oss ville det vært umulig å bodd sentralt i byen på 90 kvadrat. 

Anonymous poster hash: 9044f...e82

Skrevet

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!Anonymous poster hash: d78bb...aa6
Med en inntekt på tilsammen 1,2 mill så er det jo ikke voldsomt mye dere betaler toppskatten på. Det at dere fordeler toppskatten på to inntekter hjelper jo også. Anonymous poster hash: 9044f...e82
Neida, men poenget mitt er at prinsippet blir feil. Som sagt skjønner jeg at rike må betale mer, men å insinuere at vi er rike og dermed skal betale toppskatt er jo latterlig.Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skjønner deg, men er samtidig litt uenig. Dere er faktisk litt rike, selv om det ikke føles sånn. Dere tjener godt over gjennomsnittet. Selv har både jeg og mannen utdanning (jeg seks år og mannen tre) og vi tjener ikke mer enn 800 000 til sammen i året. Vi skulle gjerne bodd i byen, men på grunn av inntekten vår, så har vi valgt å bosette oss utenfor. Dere har jo faktisk muligheten til å bo i byen da, for oss ville det vært umulig å bodd sentralt i byen på 90 kvadrat.  Anonymous poster hash: 9044f...e82

Vi bor ikke sentralt :) skulle gjerne bodd midt på Frogner jeg. Vi bor nærme marka, og har en halvtimes reisevei til jobb begge to.

Skrevet

Hvorfor skulle det egentlig gjøre noe at bygda ble avfolket? For min del har det ingen betydning. Heller det enn at JEG skal finansiere villaene til folk på bygda.Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Både jeg og mannen er herfra og har all familie her, og jobbene våre her.Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Helt enig. De som er rike burde få villaene helt gratis. Hvorfor skal rike folk bidra med noe som helst?! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Mener du at jeg og mannen er "rike"?

Skrevet

Jeg går på aap med overgangsstønad.. Minstesats.. Men hadde deltidsjobb hvor jeg tjente 30000.. Måtte betale toppskatt.. Tjener under400 i året.. Rettferdig

Anonymous poster hash: 9fa22...4ec

Godt gjort med tanke på at innslagspunktet for toppslag i 2013 var kr 509.600,-.

Anonymous poster hash: 16bb6...c1f

Skrevet

Hvorfor skulle det egentlig gjøre noe at bygda ble avfolket? For min del har det ingen betydning. Heller det enn at JEG skal finansiere villaene til folk på bygda.Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Både jeg og mannen er herfra og har all familie her, og jobbene våre her.Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Du finansierer da ikke villaene på bygda, hvor fikk du egentlig det fra?Vi bor på "bygda", og betaler da toppskatt vi også selv om boligprisene selvfølgelig er lavere her enn midt i byen. I 2012 betalte både jeg og mannen toppskatt, mannen ganske mye siden han tjener mer enn trinn 2 på toppskatttabellen. I 2013 betalte ikke jeg toppskatt siden jeg kom under grensen, men mannen gjorde det. At du finansierer vårt hus fordi boligprisene er høyere i storbyen må være dagens latterligste  påstand. Anonymous poster hash: f801a...93e

Du må da forstå at jeg ikke mener deg og mannen din, som er toppskattytere. Jeg tenker på naboene deres. Du vet Vigdis som jobber 50 % i barnehage, og Arnfinn som jobber som ufaglært håndverker, men som likevel sitter med et 250 kvm stort hus, to nye biler og hytte på fjellet.

Skrevet

Du finansierer da ikke villaene på bygda, hvor fikk du egentlig det fra?Vi bor på "bygda", og betaler da toppskatt vi også selv om boligprisene selvfølgelig er lavere her enn midt i byen. I 2012 betalte både jeg og mannen toppskatt, mannen ganske mye siden han tjener mer enn trinn 2 på toppskatttabellen. I 2013 betalte ikke jeg toppskatt siden jeg kom under grensen, men mannen gjorde det. At du finansierer vårt hus fordi boligprisene er høyere i storbyen må være dagens latterligste  påstand. Anonymous poster hash: f801a...93e

Du må da forstå at jeg ikke mener deg og mannen din, som er toppskattytere. Jeg tenker på naboene deres. Du vet Vigdis som jobber 50 % i barnehage, og Arnfinn som jobber som ufaglært håndverker, men som likevel sitter med et 250 kvm stort hus, to nye biler og hytte på fjellet.

Jøss, kødder du eller?

Det er da ingen her på bygda heller med så lave inntekter som har villaer på 250 kvm og hytte på fjellet. De jeg kjenner hvor mannen er håndverker og kona jobber redusert bor i en rekkehusleilighet innredet med Ikeamøbler og kjører en gammel bil, SÅ mye billigere er det ikke å bo i distriktene altså...

Anonymous poster hash: f801a...93e

Skrevet

Jepp, både mannen og jeg gjør det.

Skrevet

Jeg betaler toppskatt for intervallene mellom begge innslagspunktene. Tjener rundt 900000 brutto, og skatter ca 47 %. Det er faktisk kjipt siden inntekten min baserer seg på lange arbeidsuker mellom 50-60 timer.

Anonymous poster hash: ab907...2de

Skrevet

Folk prioriterer forskjellig. Kutter du ned på andre utskeielser så kanskje også du hatt råd til ei lita hytte på fjellet utenfor de populære strøkene? To biler er som oftest helt nødvendig på landet, for der går det ofte ikke egnet kollektivtransport. Strengt tatt burde det nesten blitt å anse som utgift til inntekts ervervelse og altså være fradragsberettiget, for å bli like usaklig som deg.

Anonymous poster hash: f961b...108

Skrevet

Du må da forstå at jeg ikke mener deg og mannen din, som er toppskattytere. Jeg tenker på naboene deres. Du vet Vigdis som jobber 50 % i barnehage, og Arnfinn som jobber som ufaglært håndverker, men som likevel sitter med et 250 kvm stort hus, to nye biler og hytte på fjellet.Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Folk prioriterer forskjellig. Kutter du ned på andre utskeielser så kanskje også du hatt råd til ei lita hytte på fjellet utenfor de populære strøkene? To biler er som oftest helt nødvendig på landet, for der går det ofte ikke egnet kollektivtransport. Strengt tatt burde det nesten blitt å anse som utgift til inntekts ervervelse og altså være fradragsberettiget, for å bli like usaklig som deg. Anonymous poster hash: f961b...108

Ja da regner jeg med du mener månedskort på bussen også skulle vært det. Transport til arbeid anses forøvrig ihht ligningspraksis fradragsført gjennom minstefradraget.

Skrevet

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!

Hvor dere har valgt å bosette dere er jo deres valg, hvis dere hadde flyttet litt ut av byen så blir problemet ditt løst.

Ofte er det slik at de på bygda ikke har det samme kollektivtilbudet og må kjøre bil til jobb og har da større utgifter til drivstoff og vedlikehold. Skal det også trekkes fra da? Og ja, vet det finnes et slikt fradrag, men det gjelder ikke for alle pga antall kilometer og uansett er det så lite at det ikke er i nærheten av å dekke de faktiske utgiftene.

Anonymous poster hash: 23396...fa8

Skrevet

Hvorfor skulle det egentlig gjøre noe at bygda ble avfolket? For min del har det ingen betydning. Heller det enn at JEG skal finansiere villaene til folk på bygda.

Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Både jeg og mannen er herfra og har all familie her, og jobbene våre her. Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Mulig du har bra jobb og betaler toppskatt altså. Men smart og reflektert er du iallfall ikke. *ler*
Skrevet

Ja, vi betaler begge toppskatt, og jeg synes det er helt greit at vi bidrar til samfunnet etter evne. Vi bor for øvrig også i Oslo og har dermed valgt å bosette oss et sted med høye boligpriser, jeg ser ikke noen grunn til at vi skal betale mindre skatt av den grunn...

Anonymous poster hash: c0bc5...05f
Skrevet

Betaler toppskatt og topp-topp skatt for de som tjener over 800.000 eller noe..

Anonymous poster hash: e3b22...bf3

Skrevet

Vi betaler også toppskatt begge to. Jeg syns innslagspunktet er noe lavt, men er enig i prinsippet med toppskatt.

Anonymous poster hash: 55b26...773
Skrevet

Hahahahahaha, så du mener seriøst at toppskatteytere i storbyene finansierer hytta på fjellet for rørleggeren som bor på landet? Skulle gjerne sett det regnestykket altså, hvordan mener du det går for seg egentlig?

Må si jeg seriøst lurer på hvordan du har klart å få en jobb som er såpass godt betalt at du betaler toppskatt, for intelligensen må det være noe alvorlig galt med hos deg.....

Anonymous poster hash: f801a...93e

Skrevet

Når slår toppskatten inn?

Anonymous poster hash: c964c...9fd
Skrevet

Når slår toppskatten inn?

Fant det :) Da må jeg nok betale toppskatt neste år :(

Bonus blir vel regnet med her også, så da vil jeg gå over.

Noen grep man kan ta for å holde seg under? 

Ok med toppskatt altså, men litt kjip når man ligger i grenseland.

Skrevet

Beklager HI, men du virker bare sutrete i denne tråden. Ingen sympati herfra.

Og , JA, i mitt hus betaler vi begge toppskatt og bor jæveldyrt i Oslo. Sånn er reglene og det er helt greit faktisk.

Anonymous poster hash: 2e21b...804

Skrevet

Du betaler ikke for husene til dem som bor på landet, det gjør de selv! Forøvrig velger du selv hvor du vil bo. Flytt litt ut av byen så har du råd til både bil og hus. Men belag deg på kø hver dag, mindre tid med ungene etc. Og skal du ta buss koster det flesk, her er det ca 70 kr hver vei. Og det koster også med drivstoff etc. Folk kjøper hus etter evne og prioriteringer.

Anonymous poster hash: d3fca...cee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...