Gå til innhold

Betaler dere toppskatt?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og mannen betaler toppskatt, og synes det er fryktelig irriterende. Innslagspunktet er jo ALT for lavt!!! Håper dette er noe den nye regjeringen tar tak i.

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jeg tjener 270.000,- i året (delvis ufør) så det gjør jeg ikke.

 

Mannen betaler toppskatt da.



Anonymous poster hash: f801a...93e
Skrevet

Tjente 850 000, blir litt skatt av det

 

Anonymous poster hash: 51c9b...166

Skrevet

Nei, skatter rundt 17% :)

 

Anonymous poster hash: 23396...fa8

Skrevet

Synes det er så urettferdig! Det er en kjensgjerning at lønningene er høyere i de store byene, men så er bolig desto dyrere. På landet sitter folk dermed med store, fine hus de fint har råd til på "lave lønninger", og betaler ikke toppskatt. Gjelden burde vært trukket fra før toppskatt beregnes.

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skrevet

Ja det gjør både jeg og mannen. Synes det er helt greit. Vi med høy inntekt bør bidra mer til fellesskapet enn de med lav inntekt.

 

Anonymous poster hash: 16bb6...c1f

Skrevet

Ja det gjør både jeg og mannen. Synes det er helt greit. Vi med høy inntekt bør bidra mer til fellesskapet enn de med lav inntekt. Anonymous poster hash: 16bb6...c1f

Som sagt: hvordan blir dette rettferdig når folk "på landet" med lavere lønn får betraktelig større kjøpekraft enn oss andre?

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skrevet

Synes overhodet ikke det er urettferdig, det er sånn hele samfunnet vårt er bygd opp, at man bidrar etter evne.

 

At det er forskjell på boligpriser og lønn fra storby til bondeland synes jeg heller ikke er urettferdig, vi vil da ikke ha et land hvor landsbygda er helt avfolket. Det må være noen fordeler ved å bo ute i distriktene, og lavere boligpriser er en av dem.



Anonymous poster hash: f801a...93e
Skrevet

Ja begge to betaler toppskatt!

 

Anonymous poster hash: 2865d...5f3

Skrevet

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg!



Anonymous poster hash: 025bc...51c
Skrevet

Synes det er så urettferdig! Det er en kjensgjerning at lønningene er høyere i de store byene, men så er bolig desto dyrere. På landet sitter folk dermed med store, fine hus de fint har råd til på "lave lønninger", og betaler ikke toppskatt. Gjelden burde vært trukket fra før toppskatt beregnes.

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Å trekke fra gjelden før toppskatt beregnes ville bare føre til at boligprisene ble presset ytterligere oppover. Folk på landet har som regel langt lavere lønn enn folk i byen også. Flytt litt ut av byen selv da om du mener det er så flotte ordninger for de som bor på landet?

 

Anonymous poster hash: f961b...108

Skrevet

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skrevet

 

Synes overhodet ikke det er urettferdig, det er sånn hele samfunnet vårt er bygd opp, at man bidrar etter evne.

 

At det er forskjell på boligpriser og lønn fra storby til bondeland synes jeg heller ikke er urettferdig, vi vil da ikke ha et land hvor landsbygda er helt avfolket. Det må være noen fordeler ved å bo ute i distriktene, og lavere boligpriser er en av dem.

 

Anonymous poster hash: f801a...93e

Helt enig i dette!
Skrevet

 

Ja det gjør både jeg og mannen. Synes det er helt greit. Vi med høy inntekt bør bidra mer til fellesskapet enn de med lav inntekt. Anonymous poster hash: 16bb6...c1f

Som sagt: hvordan blir dette rettferdig når folk "på landet" med lavere lønn får betraktelig større kjøpekraft enn oss andre?

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

 

SÅ du mener du fortjener lavere skatt fordi du har valgt og bosette deg der det er høye boligpriser? Om du legger til 20min ekstra reisevei hver dag til jobb, vil jeg tro at boligprisene hadde blitt DRAMATISK redusert. Og de som "bor billig" har ofte en slik tidkrevende reiseveg uansett,- og de tjener mindre enn deg....

 

Så for og bedre kjøpekraft kan du bytte bosted. Og klage på skatt på lønn blir helt feil.. EI venninne jobbet som ingeniør i Tyskland. der var det 51% skatt... Hun betalte i alle fall det. God lønn og hun leide jo, eide ikke leilighet...Men hun sier allefall at skattetrykket her til lands ikke er ille. Nå jobber hun i Norge, med bedre lønn, stort hus, og sitter igjen med MER av lønna utbetalt enn hva hun gjorde i Tyskland... Og til tross for betaling av renter og avdrag på lån, har hun også mye mer og rutte med, såpass ye at prisene på varer og tjenester virker på henne mye rimeligere enn hva det koster i Tyskland. Utvalget er litt dårlig, det innrømmer hun, men prisene...De er lave..

 

Vi som tjener mer, må bidra mer. SÅ lenge man har råd til bolig, to biler, ferie en gang i året,- minst, kanskje hytte og en kjæresteweekend eller to i året osv osv..Ja, da bør man ikke klage over skatten. Ikke om man IKKE har hytte, eller "bare" en bil og kanskje ferie bare annethvert år heller...Uansett er det nok en liten promille av landets befolkning som betaler inn i skatt det man FÅR tilbake fra staten i form av subsidiert lege, sykehus, svangerskapsoppfølging, tannlege, skole og andre tjenester.....

 

Anonymous poster hash: a0fd5...82f

Skrevet

 

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

 

Det er jo fordi dere da bor et sted med unaturlig høye boligpriser!

 

Vi tjener ca 800.000,- i året og har en bolig med verdi på 3.7 mill (2,5 i gjeld), her vi bor får vi en enebolig for den prisen. Om dere velger å bo et sted dere "bare" får en leilighet for den prisen velgere dere jo helt selv. 

 

En enebolig i beste sossestrøk i Stavanger eller Oslo koster fletta, og man kan rett og slett ikke bo der om man ikke tjener mer enn folk flest. Sånn er det bare....

 

Anonymous poster hash: f801a...93e

Skrevet

Ja, jeg betalte toppskatt i fjor, mens min kjære slapp så vidt unna. I år har han betalt litt ekstra, for å ta høyde for det. Syns toppskatten kunne økes betraktelig for vi vanlige arbeidstaker. Vi tjener jo ikke søkkrik, og har en vanlig årsinntekt, men det slår fort inn når man jobber en god del overtid, som igjen blir spist opp av skatten :(



Anonymous poster hash: fe4a7...625
Skrevet

 

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

 

Med en inntekt på tilsammen 1,2 mill så er det jo ikke voldsomt mye dere betaler toppskatten på. Det at dere fordeler toppskatten på to inntekter hjelper jo også.

 

Anonymous poster hash: 9044f...e82

Skrevet

Jeg går på aap med overgangsstønad.. Minstesats.. Men hadde deltidsjobb hvor jeg tjente 30000.. Måtte betale toppskatt.. Tjener under400 i året.. Rettferdig

 

Anonymous poster hash: 9fa22...4ec

Skrevet

Hvorfor skulle det egentlig gjøre noe at bygda ble avfolket? For min del har det ingen betydning. Heller det enn at JEG skal finansiere villaene til folk på bygda.

 

Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Både jeg og mannen er herfra og har all familie her, og jobbene våre her.

 

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skrevet

 

 

Jeg synes det er urettferdig at rike ikke får mer. De fattige burde betale alt og de rike burde slippe betale noe, mener jeg! Anonymous poster hash: 025bc...51c

Utrolig usaklig. Vi tjener til sammen 1,2 mill i året, men har kun råd til en 90 kvm leilighet. Hvorfor vi skal betale toppskatt er beyond me. Sier ikke at de som er rike ikke bør betale mer (men da har vi jo formuesskatten), men vår familie er IKKE rik!Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Med en inntekt på tilsammen 1,2 mill så er det jo ikke voldsomt mye dere betaler toppskatten på. Det at dere fordeler toppskatten på to inntekter hjelper jo også. Anonymous poster hash: 9044f...e82

Neida, men poenget mitt er at prinsippet blir feil. Som sagt skjønner jeg at rike må betale mer, men å insinuere at vi er rike og dermed skal betale toppskatt er jo latterlig.

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skrevet

Jeg går på aap med overgangsstønad.. Minstesats.. Men hadde deltidsjobb hvor jeg tjente 30000.. Måtte betale toppskatt.. Tjener under400 i året.. RettferdigAnonymous poster hash: 9fa22...4ec

Det kan ikke stemme, innslagspunktet er 527 000...

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Skrevet

Jeg går på aap med overgangsstønad.. Minstesats.. Men hadde deltidsjobb hvor jeg tjente 30000.. Måtte betale toppskatt.. Tjener under400 i året.. Rettferdig

 

Anonymous poster hash: 9fa22...4ec

I følge skatteetaten sine sider betaler man toppskatt om man tjener over 509 600 kroner (i 2013) så om du betaler toppskatt på en inntekt under 400.000,- må noe være galt...

 

http://www.skatteetaten.no/no/Tabeller-og-satser/Toppskatt/

 

Anonymous poster hash: f801a...93e

Skrevet

Nei. Tjener 400.000 og betaler 20%. Allikevel fikk jeg igjen ganske mye. Trodde jeg skulle gå i 0.

 

Anonymous poster hash: 2a01f...cb4

Skrevet

Hvorfor skulle det egentlig gjøre noe at bygda ble avfolket? For min del har det ingen betydning. Heller det enn at JEG skal finansiere villaene til folk på bygda.

 

Og nei, det er ikke et alternativ å flytte. Både jeg og mannen er herfra og har all familie her, og jobbene våre her.

 

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

Du finansierer da ikke villaene på bygda, hvor fikk du egentlig det fra?

Vi bor på "bygda", og betaler da toppskatt vi også selv om boligprisene selvfølgelig er lavere her enn midt i byen. I 2012 betalte både jeg og mannen toppskatt, mannen ganske mye siden han tjener mer enn trinn 2 på toppskatttabellen. I 2013 betalte ikke jeg toppskatt siden jeg kom under grensen, men mannen gjorde det.

 

At du finansierer vårt hus fordi boligprisene er høyere i storbyen må være dagens latterligste  påstand.

 

Anonymous poster hash: f801a...93e

Skrevet

 

Jeg går på aap med overgangsstønad.. Minstesats.. Men hadde deltidsjobb hvor jeg tjente 30000.. Måtte betale toppskatt.. Tjener under400 i året.. RettferdigAnonymous poster hash: 9fa22...4ec

Det kan ikke stemme, innslagspunktet er 527 000...

 

Anonymous poster hash: d78bb...aa6

 

Det er for 2014, det var lavere i 2013. Men likevel over 500.000,- da, så ingen som tjener under 400.000 skal betale toppskatt.

 

Anonymous poster hash: f801a...93e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...