Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #26 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #27 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Begge deler involverer en uskyldig person som ikke har gitt sitt samtykke, og det finnes flere grader av det. Det skjer faktisk at unge jenter blir omskåret i hjemlandet under ikke-sterile forhold, derfor syns jeg det blir litt søkt med den forskjellsbehandlingen. Begge deler bør forbys, siden det er en styggedom! Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #28 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Begge deler involverer en uskyldig person som ikke har gitt sitt samtykke, og det finnes flere grader av det. Det skjer faktisk at unge jenter blir omskåret i hjemlandet under ikke-sterile forhold, derfor syns jeg det blir litt søkt med den forskjellsbehandlingen. Begge deler bør forbys, siden det er en styggedom! Anonymous poster hash: e2c59...012 Ja, det skjer, men dersom foreldrene er bosatt i Norge er det like straffbart som om det hadde blitt gjort i Norge. Og ja, vi er enige i at begge deler burde forbys, men omskjæring av gutter er altså fremdeles tillatt. Og da er det vel bra at det nå åpnes for å gjøre det under medisinsk forsvarlige forhold? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #29 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Begge deler involverer en uskyldig person som ikke har gitt sitt samtykke, og det finnes flere grader av det. Det skjer faktisk at unge jenter blir omskåret i hjemlandet under ikke-sterile forhold, derfor syns jeg det blir litt søkt med den forskjellsbehandlingen. Begge deler bør forbys, siden det er en styggedom! Anonymous poster hash: e2c59...012 Ja, det skjer, men dersom foreldrene er bosatt i Norge er det like straffbart som om det hadde blitt gjort i Norge. Og ja, vi er enige i at begge deler burde forbys, men omskjæring av gutter er altså fremdeles tillatt. Og da er det vel bra at det nå åpnes for å gjøre det under medisinsk forsvarlige forhold? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Nei, for det er det samme som å si at det er helt greit, når de burde forbys. Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #30 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Begge deler involverer en uskyldig person som ikke har gitt sitt samtykke, og det finnes flere grader av det. Det skjer faktisk at unge jenter blir omskåret i hjemlandet under ikke-sterile forhold, derfor syns jeg det blir litt søkt med den forskjellsbehandlingen. Begge deler bør forbys, siden det er en styggedom! Anonymous poster hash: e2c59...012 Ja, det skjer, men dersom foreldrene er bosatt i Norge er det like straffbart som om det hadde blitt gjort i Norge. Og ja, vi er enige i at begge deler burde forbys, men omskjæring av gutter er altså fremdeles tillatt. Og da er det vel bra at det nå åpnes for å gjøre det under medisinsk forsvarlige forhold? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Nei, for det er det samme som å si at det er helt greit, når de burde forbys. Anonymous poster hash: e2c59...012 Men det er ikke forbudt, og kommer ikke til å bli det med det første. Så da synes du at vi av prinsipp burde lukke øynene for at barn omskjæres under forhold som gir mye større sjanse for komplikasjoner enn om det hadde skjedd på sykehus? Da har du ikke barnas beste i tankene. Det er fint å ha idealer, men man må også kunne forholde seg til virkeligheten. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #31 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Begge deler involverer en uskyldig person som ikke har gitt sitt samtykke, og det finnes flere grader av det. Det skjer faktisk at unge jenter blir omskåret i hjemlandet under ikke-sterile forhold, derfor syns jeg det blir litt søkt med den forskjellsbehandlingen. Begge deler bør forbys, siden det er en styggedom! Anonymous poster hash: e2c59...012 Ja, det skjer, men dersom foreldrene er bosatt i Norge er det like straffbart som om det hadde blitt gjort i Norge. Og ja, vi er enige i at begge deler burde forbys, men omskjæring av gutter er altså fremdeles tillatt. Og da er det vel bra at det nå åpnes for å gjøre det under medisinsk forsvarlige forhold? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Nei, for det er det samme som å si at det er helt greit, når de burde forbys. Anonymous poster hash: e2c59...012 Men det er ikke forbudt, og kommer ikke til å bli det med det første. Så da synes du at vi av prinsipp burde lukke øynene for at barn omskjæres under forhold som gir mye større sjanse for komplikasjoner enn om det hadde skjedd på sykehus? Da har du ikke barnas beste i tankene. Det er fint å ha idealer, men man må også kunne forholde seg til virkeligheten. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Jeg er enig i tankegangen din, men ikke enig i konklusjonen Når det gjelder dette syns jeg ikke man kan ta noen halv-løsninger. Barn dør selv på sykehus av akkurat dette. Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #32 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Forstår du ikke hva jeg vil frem til? Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn. Anonymous poster hash: e2c59...012 Nei, jeg forstår ikke hva du vil frem til. Og omskjæring av gutter er ikke det samme som omskjæring av jenter, selv om mange har begynt å påstå det. Jeg er likevel for et forbud av begge deler, ettersom jeg mener at det er feil at foreldre skal kunne ta et valg som fysisk vil merke barnet for resten av livet, og fordi en del gutter og menn opplever komplikasjoner. Men så lenge staten ikke vil forby omskjæring av gutter, så mener jeg at det minste de kan gjøre er å kreve at det skal skje under trygge forhold og utføres av medisinsk ekspertise. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Begge deler involverer en uskyldig person som ikke har gitt sitt samtykke, og det finnes flere grader av det. Det skjer faktisk at unge jenter blir omskåret i hjemlandet under ikke-sterile forhold, derfor syns jeg det blir litt søkt med den forskjellsbehandlingen. Begge deler bør forbys, siden det er en styggedom! Anonymous poster hash: e2c59...012 Ja, det skjer, men dersom foreldrene er bosatt i Norge er det like straffbart som om det hadde blitt gjort i Norge. Og ja, vi er enige i at begge deler burde forbys, men omskjæring av gutter er altså fremdeles tillatt. Og da er det vel bra at det nå åpnes for å gjøre det under medisinsk forsvarlige forhold? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Nei, for det er det samme som å si at det er helt greit, når de burde forbys. Anonymous poster hash: e2c59...012 Men det er ikke forbudt, og kommer ikke til å bli det med det første. Så da synes du at vi av prinsipp burde lukke øynene for at barn omskjæres under forhold som gir mye større sjanse for komplikasjoner enn om det hadde skjedd på sykehus? Da har du ikke barnas beste i tankene. Det er fint å ha idealer, men man må også kunne forholde seg til virkeligheten. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Jeg er enig i tankegangen din, men ikke enig i konklusjonen Når det gjelder dette syns jeg ikke man kan ta noen halv-løsninger. Barn dør selv på sykehus av akkurat dette. Anonymous poster hash: e2c59...012 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #33 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #34 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #35 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Ikke i følge tall fra USA. Der er tallene temmelig jevne, dessverre. Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #36 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Ikke i følge tall fra USA. Der er tallene temmelig jevne, dessverre. Anonymous poster hash: e2c59...012 Jeg har sett de tallene, og det var de ikke. Har du link? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #37 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Ikke i følge tall fra USA. Der er tallene temmelig jevne, dessverre. Anonymous poster hash: e2c59...012 Jeg har sett de tallene, og det var de ikke. Har du link? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 http://researchnews.osu.edu/archive/circ.htm Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #38 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Ikke i følge tall fra USA. Der er tallene temmelig jevne, dessverre. Anonymous poster hash: e2c59...012 Jeg har sett de tallene, og det var de ikke. Har du link? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 http://researchnews.osu.edu/archive/circ.htm Anonymous poster hash: e2c59...012 Her får man vel egentlig inntrykk av at begge deler er ganske trygt? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #39 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Ikke i følge tall fra USA. Der er tallene temmelig jevne, dessverre. Anonymous poster hash: e2c59...012 Jeg har sett de tallene, og det var de ikke. Har du link? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 http://researchnews.osu.edu/archive/circ.htm Anonymous poster hash: e2c59...012 Her får man vel egentlig inntrykk av at begge deler er ganske trygt? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Fleste komplikasjoner ser man i voksen alder. Uansett, selv om det var 100 prosent trygt, noe det ikke er, så er det fremdeles moralsk forkastelig. Anonymous poster hash: e2c59...012
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #40 Skrevet 19. mars 2014 Men forbudet kommer altså ikke nå, det er ikke noe å lure på. Føler du ikke noe ansvar overfor de guttebarna som blir omskåret i mellomtiden? Det er ikke et spørsmål om de kommer til å bli omskåret, men hva slags forhold de vil bli omskåret under. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Selvfølgelig, men jeg håper i det lengste at foreldrene ikke er så hjernevasket at de gjør det på denne måten. Dødsfall og skader kan det derimot bli uansett. Anonymous poster hash: e2c59...012 Det blir litt for naivt for meg, for det er ikke tvil om at omsjæringer kommer til å skje så lenge det er lovlig i landet. Og selv om man aldri kan utelukke komplikasjoner som følge av et inngrep, så er det stor forskjell på risikoen man løper ved å gjøre det på sykehus eller privat. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Ikke i følge tall fra USA. Der er tallene temmelig jevne, dessverre. Anonymous poster hash: e2c59...012 Jeg har sett de tallene, og det var de ikke. Har du link? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 http://researchnews.osu.edu/archive/circ.htm Anonymous poster hash: e2c59...012 Her får man vel egentlig inntrykk av at begge deler er ganske trygt? Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Fleste komplikasjoner ser man i voksen alder. Uansett, selv om det var 100 prosent trygt, noe det ikke er, så er det fremdeles moralsk forkastelig. Anonymous poster hash: e2c59...012 Ja, det er jeg enig i. Men det hjelper liksom ikke, så lenge lovverket tillater det. Og nå begynner jeg å føle at jeg gjentar meg selv. Takk for debatten. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #41 Skrevet 19. mars 2014 Alt som beskytter barn er jo bra. Synes det er bra at de kun skal gjøre det på sykehuset. Hvis det kan gjøre at et barn ikke dør som det barnet som fikk komplikasjoner, så er det verdt det. Anonymous poster hash: 069db...338
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2014 #42 Skrevet 19. mars 2014 Alt som beskytter barn er jo bra. Synes det er bra at de kun skal gjøre det på sykehuset. Hvis det kan gjøre at et barn ikke dør som det barnet som fikk komplikasjoner, så er det verdt det. Anonymous poster hash: 069db...338 Problemet er jo at mange barn dør og får komplikasjoner selv på sykehus. Anonymous poster hash: e2c59...012
skjotta Skrevet 19. mars 2014 #43 Skrevet 19. mars 2014 Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 Men da mener du kanskje det samme om jenter da? Anonymous poster hash: e2c59...012 Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. Anonymous poster hash: 1fddd...7b5 jeg er helt enig. Barna må ivaretas best mulig. Og frem til et forbud er en realitet er sykehus beste alternativ.
*Miss Marple* Skrevet 19. mars 2014 #44 Skrevet 19. mars 2014 Det er helt vannvittig at denne ukulturen fremdeles praktiseres. Å skjære unødig i friske barn er omsorgssvikt!
CaptainHindsight Skrevet 19. mars 2014 #45 Skrevet 19. mars 2014 Det er helt vannvittig at denne ukulturen fremdeles praktiseres. Å skjære unødig i friske barn er omsorgssvikt! Ikke sant. Det er ingen middelvei på akkurat dette, barna kan miste livet eller risikere store traumer både på sinn og kropp selv på et sykehus. Om man åpner for dette, så sier man i praksis at dette er helt greit. Håper så inderlig på et forbud, at noen får andre til å kutte av deler av barna bør bli betegnet som grov omsorgssvikt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå