Gå til innhold

Vil tilby omskjæring på sykehus.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forslaget skal opp i Stortinget i løpet av de neste ukene.

Hva tenker dere om det?

Et godt forslag for de stakkars barna som ellers må gjennom dette i ulovlige former? Et banebrytende forslag som kan føre til krav om at andre religiøse/ rituelle blir lovlige?

Annet?

Kjenner jeg er noe delt, men det er klart at det at barna det gjelder vil vinne på det stiller sterkt!

Anonymous poster hash: e011d...bbf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns mannlig omskjæring bør behandles som kvinnelig omskjæring, nemlig et totalt forbud med legesjekk. Alt man kan si om fordeler ved dette kan også sies om kvinnelig omskjæring. FORBY DET!

Anonymous poster hash: e2c59...012
Skrevet

Jeg syns mannlig omskjæring bør behandles som kvinnelig omskjæring, nemlig et totalt forbud med legesjekk. Alt man kan si om fordeler ved dette kan også sies om kvinnelig omskjæring. FORBY DET!

Du har et veldig viktig poeng der og jeg tenker at om det ene blir lovlig kommer snart debatten om det andre.

Skrevet

Du har et veldig viktig poeng der og jeg tenker at om det ene blir lovlig kommer snart debatten om det andre.

Syns det rett og slett er forferdelig at Norge skal gå bakover i tid på denne måten, kun for å tilfredsstille blodtørstige kulturer og religioner. Håper man kommer frem til at gutter fortjener like mye beskyttelse som det jenter gjør.

Skrevet

Hvis dere ikke visste det, omskjærte gutter er mye rensligere, det er mindre fare for seksuelle sykdommer, så bare positivt på alle måter!

Anonymous poster hash: 783f4...8e4
Skrevet

Hvis dere ikke visste det, omskjærte gutter er mye rensligere, det er mindre fare for seksuelle sykdommer, så bare positivt på alle måter! Anonymous poster hash: 783f4...8e4

Haha.

Som om bakterier bryr seg om hvorvidt en mann er omskjært...

Anonymous poster hash: 8b3a3...289

Skrevet

Jeg synes det er helt forkastelig og heller bør forbys. Religion og kultur skal ikke inn på norske sykehus på den måten! Hva da om diskusjonen rundt jenter kommer etter? Skal vi lage store underlepper og lange halser på folk etterhvert også? Kostnaden for dette er jeg i det minste ikke villig til å ta! Betale for andres unødvendige inngrep på bakgrunn av religion og kultur blir i grunnen makabert når andre med alvorlige problemer står i kø eller ikke får behandling!

Anonymous poster hash: d1ebf...8b8

Skrevet

Jeg synes det er helt forkastelig og heller bør forbys. Religion og kultur skal ikke inn på norske sykehus på den måten! Hva da om diskusjonen rundt jenter kommer etter? Skal vi lage store underlepper og lange halser på folk etterhvert også? Kostnaden for dette er jeg i det minste ikke villig til å ta! Betale for andres unødvendige inngrep på bakgrunn av religion og kultur blir i grunnen makabert når andre med alvorlige problemer står i kø eller ikke får behandling! Anonymous poster hash: d1ebf...8b8

Og kan legge til at jammen er jeg imponert over den nye regjeringen! Slikt som de steller i stand! Dette folk ønsket seg høyest sant? Fy fader :( Få de ut!

Anonymous poster hash: d1ebf...8b8

Skrevet

Hvis dere ikke visste det, omskjærte gutter er mye rensligere, det er mindre fare for seksuelle sykdommer, så bare positivt på alle måter!

Det eneste som gjør deg ren er vann, og det eneste som beskytter mot seksuelt overførbare sykdommer er kondomer/sølibat.

Det er en myte at omskårne har mindre risk for hiv, og en temmelig farlig myte. Om du leser forskningen så vil du selv se hvor mangelfull den er.

Jeg syns det er helt tragisk at vi i det hele tatt skal vurdere dette. Hurra for å sette et land hundrevis av år tilbake i tid.

Skrevet

Faktisk så er det mer renslig å ha forhud ;) !

Jeg er HELT IMOT omskjæring, det er en styggedom. Forby det! Forkast det! Se ned på det!

Anonymous poster hash: 710f8...e65

Skrevet

uten å gå inn på om det BØR være lov eller ikke, så er mannlig omskjæring lovlig nå og. Det utføres til og med på norske sykehus...

Skrevet

uten å gå inn på om det BØR være lov eller ikke, så er mannlig omskjæring lovlig nå og. Det utføres til og med på norske sykehus...
Så trist at det norske samfunnet støtter overgrep mot barn, da..

Anonymous poster hash: 710f8...e65

Skrevet

Det de har snakket om er vel om det skal forbys, om det skal tilbys på sykehus eller om skattebetalerne skal være med på å dekke styggedommen. 

Tragisk er det uansett. 

Skrevet

Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. 

Anonymous poster hash: 1fddd...7b5
Skrevet

En helt forferdelig tradisjon. Håper så inderlig at det blir totalforbud. For å forhindre at tradisjonen finner sted blir innvandrere opplyst om det og mister barnet med en eneste gang ettersom barna skal sjekkes i en utsatt alder. Det er iallefall min mening.

Anonymous poster hash: d6897...aed
Skrevet

Så lenge det ikke finnes et forbud mot omskjæring av gutter, synes jeg det skulle være påbudt å utføre det på sykehus - hvis man altså vil utføre det. Jeg er for forbud, men det har vi ikke, og da må vi i alle fall sørge for at det skjer under tryggest mulige forhold. 

Men da mener du kanskje det samme om jenter da?

Skrevet

Omskjæring av jenter er noe helt annet. Da skjæres underlivet i stykker. På gutter er det ikke noe som skades.

Skrevet

Omskjæring av jenter er noe helt annet. Da skjæres underlivet i stykker. På gutter er det ikke noe som skades.

Så du mener at når man fysisk kutter bort saker på en penis så skades den ikke??

Skrevet

"bare positivt"? Hva med smerten den stakkars stakkars lille babyen går igjennom da? Er det positivt??Å bli skjært i med skalpell når du er er 100% frisk, er det positivt??

Anonymous poster hash: ff05f...d9f

Skrevet

I Amerika har flere grupper av radikale jødiske menn samlet seg for og gjøre alternativ omskjæring vanlig. Altså, at omskjæringen, som pr i dag "må" gjøres innen babyen er 7 dgr (eller noe), faktisk skal gjøres når gutten/mannen er voksen nok til og ta avgjørelsen selv. Det fordi det ikke spesifikt og entydig står i Toraen at det må gjøres så og så tidlig, dels fordi det er mye større fare for skade når det gjøres på barn: Det er jo fysisk "mindre" forhold og forholde seg til, bedøvelse gjøres IKKE, nettopp pga dette, da det er så mange nerveceller på så liten at plass at oddsen for at bedøvelsen virker der den skal er like stor som og lage permanent skade der nede. Etter hvert som gutt og penis vokser er det dessuten stor sjanse for at huden langt ned på skaftet og også fra baller, draes oppover penis, og man får hårvekst på selve penisen...Mindre følomhet, til den grad at det påvirker ereksjon er også større sannsynlighet for skjer jo mindre gutten er.

Ang smitte av kjønnssykdommer, så er HIV og andre potensielt dødelig sykdommer mest eksplosivt der det faktisk drives omskjæring av gutter. IKKE fordi de er omskjært, men ga de sosiale forhold. Omskjæring er dermed IKKE en betryggende faktor.

Var en YouTubevideo som verserte en stund...En film viste en gutt på 6-8år som fikk dratt frem forhuden og en mann med machete (!!!!) hugg av huden. Fort og gæli. Var dratt såpass mye at det var et par cm og gå på fra tuppen av huden til penis...Det andre viste en "sivilisert" omskjøring av en babygutt som først ble kledd naken. Så ble han bundet fast, så ble han vasket og så fikk han en "klemme" på for og stoppe blodet og bedøvet litt. SÅ begynte man og dra og vaske enda litt mer, FØR man begynte og snitte og skjære og vasek litt mellom og dra litt i hud og penis for og "sjekke" resultat..

Begge deler gav meg kvalme, men om jeg hadde vært mann, og måtte velge,- så hadde jeg valgt første metode.......Gitt at machete var sterilisert og penis ble lagt på en steril overflate og smertestillende i ettertid hadde vært likt tilgjengelig......

Anonymous poster hash: 819fa...e2c
Skrevet

Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. 

Skrevet

Nå kan man vel ikke bare forby omskjæring sånn uten videre. Det er jo et inngrep som er nødvendig for en del gutter. Da i litt mindre grad enn hva rituell omskjæring innebærer, men likevel. Vil tro at foreldre som "absolutt" vil ha det gjennomført derfor kan få det gjort alikvel..Man kan jo bare si at forhuden er litt trang og gir unødvendige plager....En velvillig/korrupt doktor vil sikkert gå med på det.. Vil bli spennende og følge med på om antall slike "Nødvendige inngrep" vil gå opp om det blir innført forbud mot rituell omskjæring ...

Skrevet

I Amerika har flere grupper av radikale jødiske menn samlet seg for og gjøre alternativ omskjæring vanlig. Altså, at omskjæringen, som pr i dag "må" gjøres innen babyen er 7 dgr (eller noe), faktisk skal gjøres når gutten/mannen er voksen nok til og ta avgjørelsen selv. Det fordi det ikke spesifikt og entydig står i Toraen at det må gjøres så og så tidlig, dels fordi det er mye større fare for skade når det gjøres på barn: Det er jo fysisk "mindre" forhold og forholde seg til, bedøvelse gjøres IKKE, nettopp pga dette, da det er så mange nerveceller på så liten at plass at oddsen for at bedøvelsen virker der den skal er like stor som og lage permanent skade der nede. Etter hvert som gutt og penis vokser er det dessuten stor sjanse for at huden langt ned på skaftet og også fra baller, draes oppover penis, og man får hårvekst på selve penisen...Mindre følomhet, til den grad at det påvirker ereksjon er også større sannsynlighet for skjer jo mindre gutten er.

Ang smitte av kjønnssykdommer, så er HIV og andre potensielt dødelig sykdommer mest eksplosivt der det faktisk drives omskjæring av gutter. IKKE fordi de er omskjært, men ga de sosiale forhold. Omskjæring er dermed IKKE en betryggende faktor.

Var en YouTubevideo som verserte en stund...En film viste en gutt på 6-8år som fikk dratt frem forhuden og en mann med machete (!!!!) hugg av huden. Fort og gæli. Var dratt såpass mye at det var et par cm og gå på fra tuppen av huden til penis...Det andre viste en "sivilisert" omskjøring av en babygutt som først ble kledd naken. Så ble han bundet fast, så ble han vasket og så fikk han en "klemme" på for og stoppe blodet og bedøvet litt. SÅ begynte man og dra og vaske enda litt mer, FØR man begynte og snitte og skjære og vasek litt mellom og dra litt i hud og penis for og "sjekke" resultat..

Begge deler gav meg kvalme, men om jeg hadde vært mann, og måtte velge,- så hadde jeg valgt første metode.......Gitt at machete var sterilisert og penis ble lagt på en steril overflate og smertestillende i ettertid hadde vært likt tilgjengelig......

Fy fan- nå ble jeg skikkelig kvalm. Stakkars barn.

Skrevet

Nå kan man vel ikke bare forby omskjæring sånn uten videre. Det er jo et inngrep som er nødvendig for en del gutter. Da i litt mindre grad enn hva rituell omskjæring innebærer, men likevel. Vil tro at foreldre som "absolutt" vil ha det gjennomført derfor kan få det gjort alikvel..Man kan jo bare si at forhuden er litt trang og gir unødvendige plager....En velvillig/korrupt doktor vil sikkert gå med på det.. Vil bli spennende og følge med på om antall slike "Nødvendige inngrep" vil gå opp om det blir innført forbud mot rituell omskjæring ...

Det har aldri vært snakk om å forby medisinsk nødvendige omskjæringer. Det kan godt være at noen foreldre ville klart å manipulere leger til å få en omskjæring selv om det ikke er medisinsk nødvensig, men den risikoen vil man ikke kunne komme unna - man må bare satse på at leger gjør jobben sin.

Skrevet

Leste du hva jeg skrev? Jeg er for et forbud, men så lenge det ikke finnes, så synes jeg det er en selvfølge at omskjæringene skal foregå under trygge forhold. Hvis omskjæring av jenter hadde vært lov, så hadde jeg definitivt ment at de burde utføres på sykehus også, ja - men nå er det gudskjelov forbud mot det. 

Forstår du ikke hva jeg vil frem til?

Det er jo like stor risiko for jentene, men likevel forbyr man det. Et kjønn er et kjønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...