Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 Jeg har gjort det til meg selv, ris til egen bak og alt det der. Men nå går det bare ikke lengre. Jeg får ikke gjort noe av det jeg planlegger da jeg må gå etter dem. De er 12 og 14 år, jenter. Søsteren deres på 5 rydder mer etter seg. Vi har et stort hjem. Som barn selv jobbet jeg hele tiden hjemme, og hadde ingen fritid. Jeg gjorde mer enn mine foreldre. Og lekser måtte jeg gjøre på natta. Dette har gått helt feil i forhold til mine barn. Jeg har hele tiden ville at de skal ha tid til arbeidsaktiviteter og lekser. De er gode i sine idretter samt at de er flinke på skolen. Jeg er sliten. Jeg synes de kunnet hjelpe til med støvsuging en gang i blant, tømme oppvaskmaskinen ol. Jeg har prøvd si det, men de glemmer det. Jeg har hengt opp lister. Men det nytter ikke. Jeg vet ikke hva som er normalt for noen i deres alder. Vi har et hjem der det er stadig folk innom, flere ganger om dagen. Og jeg klarer ikke rothus! Og jeg hater skippertak! Alle planer jeg selv har, går i vasken, da jeg alltid må rydde etter ungene. Stresset med å komme meg på badet fortest mulig etter at en av de har vært der osv, ja det er fælt. For der kan det ligge skittentøy og ting andre ikke skal se, så jeg må plukke opp å fjerne før besøk ser det. Truser på vranga osv......... Trenger sårt råd, for jeg er så himla sliten. Mannen min og meg er lei nå, og vet vi har mislykket. Men vil gjerne rette opp. Anonymous poster hash: af996...9e5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #2 Skrevet 18. mars 2014 Til hun på 15. Slutt å vask klærne hennes. La dette være hennes oppgave. Da må hun selv ta tak når det ikke er klær igjen. Ikkr la det få penger til aktiviteter hvis de ikke hjelper til hjemme. Anonymous poster hash: 17dc6...6ea
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Til hun på 14. Slutt å vask klærne hennes. La dette være hennes oppgave. Da må hun selv ta tak når det ikke er klær igjen. Ikkr la det få penger til aktiviteter hvis de ikke hjelper til hjemme. Anonymous poster hash: 17dc6...6ea Anonymous poster hash: 17dc6...6ea
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Kast alt av rot inn på rommet dens, alt fra vrengte truser til glass de ikke har satt i oppvaskmaskinen.. Si at de ikke får ha noe besøk eller bli kjørt en meter før de begynner å hjelpe til i huset! Anonymous poster hash: 4c1a7...47e
gale damen Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 Hvis du må skynde deg inn på badet for å plukke opp etter dem fordi andre ikke må se det.. Da har du et problem som du trenger hjelp for å få bukt med. At de ikke plukker opp etter seg og hjelper til, ja vel, Annie 11:51 har gitt deg en utmerket oppskrift. Så lenge du fortsetter å plukke opp, vaske og generelt ha orden i alt rundt dem, er det ingen verdens grunn til at de selv skal gidde å gjøre noe som helst. Kvinn deg opp, legg ned arbeidet, og godta at det blir mer rot enn det du klarer å rydde opp i umiddelbart.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #6 Skrevet 18. mars 2014 Kast alt av rot inn på rommet dens, alt fra vrengte truser til glass de ikke har satt i oppvaskmaskinen.. Si at de ikke får ha noe besøk eller bli kjørt en meter før de begynner å hjelpe til i huset! Anonymous poster hash: 4c1a7...47e Enig. Rommene skal shaines også shaines et par ganger i mnd. Ingen penger eller ekstraservice fra dere før de bidrar på hjemmebane. De må se at det får konsekvenser å ikke hjelpe til. Å bare henge opp lister/maser hjelper ikke i den alderen der. Anonymous poster hash: 802a8...1c0
Gjest lillehi Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 Her har datteren min på snart 14 faste plikter som hun MÅ gjøre, og så vet hun at jeg blir veldig glad for all hjelp utenom så hun gjør ofte andre ting som jeg ikke "krever" for å hjelpe meg ekstra😃 det avhenger selvsagt hvor mye tid hun har til overs etter lekser ol, så i perioder med mye skolearbeid er jeg fornøyd når de faste tingene blir gjort!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Hva gjør mannen din? Fordel oppgavene i hjemmet. Velg selv de oppgavene du vet vil plage deg mest hvis ikke blir utført. Bli enig om hva som er godt nok. Du kan ikke forvente at andre skal ha like høye krav som deg til hva som skal bli gjort. Velg kampene dine. Skryt når noe blir gjort, selv om det ikke er godt nok. Hev eventuelt kravene etter hvert. Noe kan du slutte å gjøre med en gang, f.eks. å vaske 14-åringens klær. Unngå oppgaver på en strategisk måte i tilvenningsfasen. Vet du at du ikke skal spise middag hjemme på torsdagen, så trenger du ikke rydde av bordet på onsdagen. La dem komme til et skittent kjøkken, da åpner de gjerne øynene. Du skriver at du har stort hus, har du f.eks. en kjellerstue som bare ungene bruker, så er det ingen grunn til at du skal rydde den. Anonymous poster hash: 00546...585
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Hi her:) Lillehi: Hva er din 14årings faste oppgaver? Gale damen: Min mann er selvstendignæringsdrivende, bonde og er mye ute. Men han hjelper mye til. Bor på bygda, så det stikker folk innom i tid og utid. Folk som tar en pause, og folk som hjelper han. Før brydde jeg meg ikke så mye, men nå gidder jeg ikke disse skippertakene lengre. Jeg gjør tingene heller selv enn å mase. Men har kommet dit hen at jeg kjenner meg trist og lei. Egentid utgår. Tusen takk alle for svar. Vil gjerne ha tips om eksakte ting ungene kan hjelpe til med. Er det urimelig be dem støvsuge feks den stua de bruker mest? Vaske badet de bruker selv? Lage mat en dag i uka? (feks helg) Anonymous poster hash: af996...9e5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Hi her:) Lillehi: Hva er din 14årings faste oppgaver? Gale damen: Min mann er selvstendignæringsdrivende, bonde og er mye ute. Men han hjelper mye til. Bor på bygda, så det stikker folk innom i tid og utid. Folk som tar en pause, og folk som hjelper han. Før brydde jeg meg ikke så mye, men nå gidder jeg ikke disse skippertakene lengre. Jeg gjør tingene heller selv enn å mase. Men har kommet dit hen at jeg kjenner meg trist og lei. Egentid utgår. Tusen takk alle for svar. Vil gjerne ha tips om eksakte ting ungene kan hjelpe til med. Er det urimelig be dem støvsuge feks den stua de bruker mest? Vaske badet de bruker selv? Lage mat en dag i uka? (feks helg) Gale damen skulle være til anonymbruker 1242. Gikk litt fort i svingene der............ Anonymous poster hash: af996...9e5 Anonymous poster hash: af996...9e5
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #11 Skrevet 18. mars 2014 Jeg hadde som oppgave å sette på potet hver dag. Så når mamma kom hjem ordnet hun resten. Anonymous poster hash: 17dc6...6ea
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. mars 2014 #12 Skrevet 18. mars 2014 Støvsuge, ta ut av oppvaskmaskinen, vaske badet, ta ut søppel og ta inn posten, holde sine egene rom ryddige og rene, vaske sine egene klær, brette klær. De burde klare å hjelpe til 30 min hver dag.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #13 Skrevet 18. mars 2014 1: Slapp litt av selv. Det er ikke krise med litt rot og ingen blir støtt om de ser en truse på badet ditt. 2: Plukk bare opp etter ungene og dump det på senga deres eller på PCen. Truser, halvspiste brødskiver, bøker og rene klær i blanding. Du blir raskt kvitt rotet og de lærer at det ikke skal ligge utover. 3: Lag faste avtaler om hva du forventer av husarbeid. Ikke mas men vær helt konsekvent på at er det ikke gjort blir det heller ikke ukepenger og dere dekker ikke annet enn helt nødvendige utgifter (uten penger ingen telefon, ikke nye klær, ikke penger til bussen osv) Anonymous poster hash: ed0e5...e2c
*Miss Marple* Skrevet 18. mars 2014 #14 Skrevet 18. mars 2014 Det som funker her er å hente synderen tilbake når f.eks badet er bomba etter de og gi beskjed om å ikke komme ut før det er helt ryddig. Det samme når de har lagd seg mat. Ellers så imponerer det meg faktisk at det går an å gå forbi en søppelpose som står ved utgangsdøren 4-5 ganger iløpet av en dag og ikke en gang tenke tanken på ta den med ut i dunken Ellers syns jeg så store barn kan holde oppholdsrommene sine rene og noenlunde ryddige, skifte eget sengetøy, bære skittentøy i vaskekjelleren og ellers hjelpe til når de blir spurt.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #15 Skrevet 18. mars 2014 Jeg har en tenåring, og hun har ingen faste oppgaver. Men jeg forventer at hun klarer å holde det ryddig etter seg selv. Hun klarer det fint i "fellesarealet", men gud bedre for et kaos det er på rommet hennes til tider! Men det får bli hennes problem. Jeg har kun satt som krav at mat- og drikkerester ikke skal stå på rommet over natta, alt som kan tiltrekke dyr eller som stinker skal fjernes med en gang. Ellers får hun styre rommet som hun vil. Det stopper seg jo uansett etterhvert, for det ender med at hun ikke finner det hun trenger, den kule toppen hun skulle hatt på seg på "festen" ligger visst møkkete under at berg av rot, hun skal få besøk av en ny "venn" og da er det flaut med alt rotet osv Å ikke putte klærne i skittentøyet etter bruk er jo direkte latskap. Hvis jeg var deg ville jeg kjøpt en egen skittentøyskurv som de kan ha på rommene sine. Da kan du bare tømme den fra tid til annen Du kan jo også gjøre slik ei venninne av meg gjorde mot sin datter for å skremme henne. Dattera hennes slang også møkkete truser o.l rundt. Jenta hadde fått seg kjæreste og en dag det ringte på døra latet mora som om det var ham som kom. Da dattera kom ned og spurte hvem det var som ringte på, svarte mora at det var "Petter", men han måtte bare låne badet før han gikk inn til henne. Skal tro dattera fikk panikk, hun ble livredd for at Petter skulle se de møkkete trusene hennes. Hun var helt fortvilet der hun trippet rundt og ventet på at han skulle komme ut fra badet. Da mora avslørte spøken ble jenta så klart fly forbanna, men tro meg, trusene ligger nå i skittentøyet og ikke på gulvet Jeg syns dere burde starte med et familieråd der dere forklarer hvordan dere ser for dere hvordan ting skal være framover. Legg fram en liste over arbeidsoppgavene, så kan de selv plukke ut noen faste oppgaver fra lista. Blir ikke dette gjort så blir det heller ingen lommepenger eller ekstraservice.. Jeg forklarte ungene at "vi er 5 som roter, og 1 som rydder, det sier seg selv at det regnestykket ikke går opp!" Det skjønte de.. hehe.. De er 3, 5, 7 og 14 år, og jeg er veldig glad for at de hjelper til såpass mye. Det gjør hverdagen så mye enklere. Det er alltid litt "hverdagsrot", men med 30 min effektiv jobbing så er det ganske strøkent. Og det er greit. Ungene bor jo her, de også, man kan jo ikke leve som i et interiørblad til enhver tid når man har barn Anonymous poster hash: f207f...a9b
Jallow B Skrevet 18. mars 2014 #16 Skrevet 18. mars 2014 De kan støvsuge, vaske gulv, tørke støv, vaske vinduer, vaske/brette/henge opp klær, lage mat, tømme oppvaskmaskin, og hjelpe til på gården. Uten problem. Inndra ukepenger o.l.
Gjest lillehi Skrevet 18. mars 2014 #17 Skrevet 18. mars 2014 Hi her:) Lillehi: Hva er din 14årings faste oppgaver? Gale damen: Min mann er selvstendignæringsdrivende, bonde og er mye ute. Men han hjelper mye til. Bor på bygda, så det stikker folk innom i tid og utid. Folk som tar en pause, og folk som hjelper han. Før brydde jeg meg ikke så mye, men nå gidder jeg ikke disse skippertakene lengre. Jeg gjør tingene heller selv enn å mase. Men har kommet dit hen at jeg kjenner meg trist og lei. Egentid utgår. Tusen takk alle for svar. Vil gjerne ha tips om eksakte ting ungene kan hjelpe til med. Er det urimelig be dem støvsuge feks den stua de bruker mest? Vaske badet de bruker selv? Lage mat en dag i uka? (feks helg) Anonymous poster hash: af996...9e5 Hei😃 ta ut bosset, holde rommet ryddig, handle det vi evt mangler hvis jeg har en dårlig dag, støvsuge leiligheten en gang i uken og sortere/rydde på plass klærne sine. Og selvfølgelig ting som å rydde opp det hun har rotet/rydde etter seg når hun har laget kvelds ol😃
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #18 Skrevet 18. mars 2014 Da jeg var i den alderen var jobben min å støvsuge hele underetasjen (kjøkken,gang,bad,og to stuer) holde orden på rommet mitt, hente ved, ta ut fra oppvaskmaskina og henge opp klær på masstua,sat ta ned klær derifra og legge det i riktige bunker. Så fikk jen ukeløn for takk for jobben. Forresten,dere bor på gård eller? Jeg vokste opp på gård,og det var forventet av meg og de to søstrene mine at vi hjalp til hver eneste helg og ferie med de tusen ting som må hele tiden gjøres på en går. Vi fikk betaling for det selvsagt,så det hjalp en stor del! Anonymous poster hash: 5839e...bb3
Contura Skrevet 18. mars 2014 #19 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tror du må skifte litt fokus - hva med å heller tenke at du faktisk skal gjøre jentene klare til å leve på egenhånd og flytte hjemmefra istedet for å tenke på hva som er rimelig at de gjør hjemme? Tenk hva de kan, ikke hva de ikke kan. Selv lærte jeg "ingenting" hjemme, og den dagen jeg skulle stå på egne bein var det veldig mye jeg ikke kunne eller hadde rutiner på. Det har vært tungt å få på plass i voksenlivet. Jeg har gitt mine egne barn (som nå er 6, 10 og snart 18) ansvar i hjemmet så fort de rett og slett kunne mestre det. 6-åringen kan både støvsuge, sette i oppvaskmaskinen og rydde sine egne klær, og 10-åringen hjelper gjerne til med å veilede han når han ikke får til. Jeg driver ikke "slavearbeid", men de deltar når noe trengs å gjøres - noe jeg synes hører hjemme i en familie. En familie: Som drar lasset sammen, ikke en samling personer der noen lever i luksus og latskap mens andre drar lasset tyngst. Jeg tror mange er redde for å gi barna ansvar i redsel for å være den upopulære voksne. Jada, det er absolutt ganger der jeg er upopulær, men jeg ser jo også at barna vokser på å få ansvar. De trenger jo også å lære seg å gjøre kjedelig rutinearbeid som vasking og rydding - for det slipper man jo ikke unna som voksen.....og da er det veldig godt å ha de innarbeidet. Jeg er enig med flere her som sier "intet bidrag, ingen goder" - jeg lever også etter "What is your currency" - skal du ha noe, må du jobbe for det. Vil ungene mine bli overrasket med noe, da forventer jeg at de tar et tak uten å måtte bli bedt om det. Jeg synes heller ikke at de skal ha "lønn" for alt de gjør - hos oss er det en selvfølge at man bidrar. Jeg har også lempet ting inn på rommet til ungene - en gang gikk jeg så langt at jeg kastet skittenklærne til eldstemann ut ytterdøra for vi var alle lei av å vasse i skitne klær som aldri ble gjort noe med. Det ble med den ene gangen, for det var visst flaut at alle kunne se klær og undertøy......men at alle besøkende kunne se dem på badet? Nei, var visst ikke så farlig - inntil klærne lå ute. Noen ganger har jeg fått ungene mine til å rydde opp mitt rot slik at de skal få kjenne på følelsen å måtte ta opp etter noen andre som kunne gjort det selv. Det har også virket. Jeg har også brukt metoden "Har du ikke gjort pliktene dine eller rommet ser for jævlig ut - ja, da får du hverken ha besøk eller dra ut". Det har vært effektivt. Mulig jeg høres "nazi" ut.....men sånn har vi det
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #20 Skrevet 18. mars 2014 Slik var min stedatter da jeg var sammen med faren, håndkle ble sluppet på stuegulvet ved sofaen hvis hun ville se på TV etter hun har vært i dusjen, skitne truser på badegulvet med mens og alt, smuler, oppspiste brødskiver i sofaen osv. Jenta er nå 24 og fortsatt singel, lurer på hvorfor? (eller kanskje ikke). Jeg fikk ikke lov å gi jenta oppgaven eller irettesette henne når hun griset og ikke ryddet etter seg, og faren mente det var min jobb som stemor å gå rundt og plukke etter en 15-åring som griser. Har nå 3 barn selv og alle deltar i husarbeidet uten å måtte bli mast på. De får faste ukepenger på 100 kr uka, men det forutsetter at de ikke går forbi en søppelsekk ved utedøra når de skal ut og leke og ikke slenger tallerkner på benken fordi oppvaskmaskinen er full og de ikke gidder å tømme den. Anonymous poster hash: b72e5...f61
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #21 Skrevet 18. mars 2014 Du høres ut som ei tøffelmor. Gi nå for pokker beskjed om at fra nå av lager du middagen, resten kan de fikse selv. Vil de ha rene fat får de se til å vaske opp, vil de ha rene klær får de faktisk finne ut hvordan vaskemaskinen fungerer. Gidder de ikke gjøre noe? Wops, null penger + husarrest på deg. Høres ut som du har lagd deg et lite helvete, så kos deg med å gjøre ingenting en stund, lemp tingene inn på rommet deres, vis dem hvor støvsugeren er og vis dem også hvordan de fyller vann i vaskebøtta og hvor klutene ligger. Jaggu ikke rart det finnes så mange sløve tenåringer der ute med mødre som deg. Anonymous poster hash: 80468...0e9
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #22 Skrevet 18. mars 2014 Jeg er enig, hva bør man kunne når man flytter for seg selv? Mine gutter er 10 og 12 år. Vi har ryddekvarter hver kveld! Setter timer på nedtelling og ALLE rydder 15 minutter. De begynner på rommene sine pga de skal ryddes hver kveld. Legobygging/hytter osv får stå men legorot ryddes. De syns det er mye hyggeligere å være på ryddige rom. Det er utrolig hvor mye man får gjort på et kvarter! Da er huset rydding hver kveld! Vi er strenge med at de skal rydde etter seg når de har spist, inn i oppvaskemaskinen og tørk bordet. Glemmer de det ropes de tilbake. Jakker, sko osv skal på plass. Jeg rydder ikke etter de men roper de tilbake. Nå har vi begynt å lære dem å vaske do! Mye gutter innom, så de må vaske doen og vasken hver sin dag i uka. Hvite trapper blir skitne. Før de får gå ut må trappene støvsuges (annenhver dag på hver). Vi har en liten støvsuger uten ledning så det tar de 5 minutter! Tenkte de skulle få begynne å lage mat hver sin lørdag. Da har vi god tid god tid og de kan velge meny selv! Anonymous poster hash: 665a5...da1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #23 Skrevet 18. mars 2014 Jeg smurte min egen matpakke fra skole start, vasket klær og hengte opp fra syv år, gikk med søppel, tok oppvasken og jeg lagde middager og kunne bake enkle kaker som åtte åring. Klipte plenen, vasket biler osv... ingen begrensninger der i gården Speiderkniv brukte jeg fra fire år... oi oi oi Utrolig stas og jeg følte meg nyttig. Moren min rådet og veiledet. Min flinke mamma og jeg gjør det samme med mine unger Anonymous poster hash: 97d51...fcb
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #24 Skrevet 18. mars 2014 Vi har en som blir 13 i år. Hun er med i en idrett som koster mye. Hun må derfor støvsuge to ganger i uka og det er hennes jobb å tømme oppvaskmaskin. Gjør hun det ikke kjøres hun ikke på trening. De fleste på hennes alder gjør ikke noe hjemme og jeg syns det er tåpelig. De er mer enn store nok til å lære seg å bidra. Anonymous poster hash: b704b...269
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #25 Skrevet 18. mars 2014 Hi her igjen. Takker igjen. Det er derfor jeg stresser litt også, med å få orden på dette. Fordi en dag skal disse ut på egne ben. Men samtidig er jeg ikke redd for det. Fordi når de vil, ja så er det så dyktige at det er nesten vondt å se på. De kan hvis de vil. De har alltid fått lov til å være med, og jeg har forklart og prøvd vise dem. De er noe kløppere til å lage mat egentlig, og kan rydde etter seg om de må. Det er bare det at de føler at de ikke må, og de tar meg ikke alvorlig. Jeg har fire barn, der den eldste er voksen nå, 20 år. Han har en annen pappa enn dem. Hele barndommen og frem til han var 18 var kaotisk mht far. Jeg hadde foreldreansvaret, men han dro meg til rettsak og truet med å ta fra meg gutten. Gutten lot seg kjøpe. Og jeg var redd for at han skulle dra fra meg da han var gammel nok til å bestemme selv. Så jeg la ikke så mye ansvar på han. Jeg var dumsnill. Men han også måtte lære seg de viktigeste ting. Så da han flyttet på hybel ett år da han var 16, ja så gikk det som en drøm både på skolen, økonomisk og praktisk. Han klarte seg godt. Jeg likte setningen noen skrev her oppe: At alle skal dra lasset, ikke bare en! Den skal jeg adoptere! For her er det for det meste meg, og mannen min da. Nå ser jeg han sliter veldig. I sine normale gjøremål prøver han avlaste meg også. Jeg er gravid i 21 uke, og har en historie med mange spontanaborter bak meg og en grav har vi å. Så jeg må ta det med ro. Jeg skal ta et familieråd. Og notere masse av det dere skriver her. Dere er fantastiske! Takk. Kom gjerne med flere råd. Kan ikke skrive mer, det sparkes fælt i maven når jeg sitter her ved pulten. Herlig følelse, disse sparkene:) Anonymous poster hash: af996...9e5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå