Gå til innhold

Møkkete barn som dusjer bare en gang i uka?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her bades det ved lyst/ behov. Av og til har de lyst i badekaret uten at det er behov for det, og da får de et ekstra bad :) badeengler her i huset ;)

Anonymous poster hash: c6395...f0b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Amen!

Anonymous poster hash: d0dcc...1d5

Skrevet

Jeg vet at dette har blitt diskutert opp og ned i mente flere ganger før, men jeg kjenner at jeg blir så provosert over folk som stadig drar paralleller mellom møkkete unger og barn som bare blir dusjet en gang i uka.

1.       Klut med såpe og vann vasker rent. Man «gnikker» ikke bakteriene bare rundt om kring i ansiktet/rumpa/underlivet/hendene. Når man vasker med klut fjerner man bakteriene mekanisk i tillegg til å fjerne skitt og urenheter med såpe. Dette er en metode man bruker på sykehus/sykehjem og andre steder der renslighet og hygiene er viktig – så ja, det er nok til daglig vask mellom dusjing/bading. Man bruker selvsagt en klut, og starter i ansiktet og avslutter nedentil.

2.       Om barn som lukter «surt»: Jeg har personlig aldri luktet ett barn som lukter surt. Jeg har derimot (selvsagt) luktet på ett svett barn. Det lukter ikke vondt som hos svette voksne, det har en søtlig lukt. Det er derimot ikke noe problem – da er det bare å dusje/bade. Vi bader og dusjer  ved behov. Jeg kjenner derimot til (tilsynelatende oppegående) voksne mennesker som sprayer 3-åringen sin med parfyme hver dag. Jeg må virkelig si at jeg foretrekker naturlig lukt av aktive barn heller enn parfyme og parfymert såpelukt.

3.       Norge er på verdenstoppen i antall personer som får immunsykdommer. Det er for eksempel vesentlig flere personer med MS i Norge enn i resten av verden. (http://www.atlasofms.org/index.aspx) Astma og allergi er andre eksempler.

Det er tusenvis av forskningsrapporter som linker hygiene og slike sykdommer. (Google immunology hygiene hypothesis og les i vei) Det betyr naturligvis ikke at vi skal kutte all hygiene og leve i jordhytter som i land der MS er nærmest ikke-eksisterende, men at man i det minste bør prøve å opprettholde (den naturlige) bakteriefloraen på huden er ikke tull. (Les: unngå overdreven hygiene) Immunforsvaret trenger å jobbe for å fungere optimalt. 

Og bare for å poengtere det. At man bader ungene en gang i uka (og ellers etter behov), det betyr IKKE at man har barn med skittrender under neglene og undertøy som ikke skiftes hver dag.

Pjuh, jammen godt å få opplyse uvitende mennesker…. ;)

Flott innlegg! Hører sjeldenheten til, takk til deg :)

Anonymous poster hash: 05d37...2ff

Skrevet

Mitt barn elsker å bade, han vil gjerne bade 2 ganger for dag om han får, så her er ikke det et problem.

Jeg mener at en må se litt ann aktivitetsnivå, alder og hva barnet har gjort, og ta det deretter.

Et barn som nekter å bade/dusje må nok jobbes med, slik at han/hun liker det.

Her finnes ingen fasit, bare meninger.

Anonymous poster hash: 7b175...883

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...