hol(L)y COW Skrevet 18. mars 2014 #1 Skrevet 18. mars 2014 (endret) Jeg vet at dette har blitt diskutert opp og ned i mente flere ganger før, men jeg kjenner at jeg blir så provosert over folk som stadig drar paralleller mellom møkkete unger og barn som bare blir dusjet en gang i uka. 1. Klut med såpe og vann vasker rent. Man «gnikker» ikke bakteriene bare rundt om kring i ansiktet/rumpa/underlivet/hendene. Når man vasker med klut fjerner man bakteriene mekanisk i tillegg til å fjerne skitt og urenheter med såpe. Dette er en metode man bruker på sykehus/sykehjem og andre steder der renslighet og hygiene er viktig – så ja, det er nok til daglig vask mellom dusjing/bading. Man bruker selvsagt en klut, og starter i ansiktet og avslutter nedentil. 2. Om barn som lukter «surt»: Jeg har personlig aldri luktet ett barn som lukter surt. Jeg har derimot (selvsagt) luktet på ett svett barn. Det lukter ikke vondt som hos svette voksne, det har en søtlig lukt. Det er derimot ikke noe problem – da er det bare å dusje/bade. Vi bader og dusjer ved behov. Jeg kjenner derimot til (tilsynelatende oppegående) voksne mennesker som sprayer 3-åringen sin med parfyme hver dag. Jeg må virkelig si at jeg foretrekker naturlig lukt av aktive barn heller enn parfyme og parfymert såpelukt. 3. Norge er på verdenstoppen i antall personer som får immunsykdommer. Det er for eksempel vesentlig flere personer med MS i Norge enn i resten av verden. (http://www.atlasofms.org/index.aspx) Astma og allergi er andre eksempler. Det er tusenvis av forskningsrapporter som linker hygiene og slike sykdommer. (Google immunology hygiene hypothesis og les i vei) Det betyr naturligvis ikke at vi skal kutte all hygiene og leve i jordhytter som i land der MS er nærmest ikke-eksisterende, men at man i det minste bør prøve å opprettholde (den naturlige) bakteriefloraen på huden er ikke tull. (Les: unngå overdreven hygiene) Immunforsvaret trenger å jobbe for å fungere optimalt. Og bare for å poengtere det. At man bader ungene en gang i uka (og ellers etter behov), det betyr IKKE at man har barn med skittrender under neglene og undertøy som ikke skiftes hver dag. Pjuh, jammen godt å få opplyse uvitende mennesker…. Endret 18. mars 2014 av hol(L)y COW
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #3 Skrevet 18. mars 2014 Enig med deg ja! Jeg har ei datter som må dusjes litt oftere pga håret, men hun er jo ikke møkkete ellers. Anonymous poster hash: 461ab...234
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #4 Skrevet 18. mars 2014 Mja, jeg synes iallefall barn skal få dusje oftere, om så ikke akkurat hver dag eller annenhver dag. Det er jo like kjapt å spyle dem i dusjen?? Dessuten, jeg har en venninne med en femåring som stinker. Svette, intenst, matlukt og til tider bæsj. Jeg har trodd hun har gjort på seg noen ganger altså, så sterkt har det luktet. Og moren fremholder at hun bedriver klutvask hver dag. Enten juger hun, eller så er det ikke godt nok. For ungen lukter drit, og mine unger har til og med lagt merke til det.. Anonymous poster hash: 3de69...98e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #5 Skrevet 18. mars 2014 Jeg vet at dette har blitt diskutert opp og ned i mente flere ganger før, men jeg kjenner at jeg blir så provosert over folk som stadig drar paralleller mellom møkkete unger og barn som bare blir dusjet en gang i uka. 1. Klut med såpe og vann vasker rent. Man «gnikker» ikke bakteriene bare rundt om kring i ansiktet/rumpa/underlivet/hendene. Når man vasker med klut fjerner man bakteriene mekanisk i tillegg til å fjerne skitt og urenheter med såpe. Dette er en metode man bruker på sykehus/sykehjem og andre steder der renslighet og hygiene er viktig – så ja, det er nok til daglig vask mellom dusjing/bading. Man bruker selvsagt en klut, og starter i ansiktet og avslutter nedentil. 2. Om barn som lukter «surt»: Jeg har personlig aldri luktet ett barn som lukter surt. Jeg har derimot (selvsagt) luktet på ett svett barn. Det lukter ikke vondt som hos svette voksne, det har en søtlig lukt. Det er derimot ikke noe problem – da er det bare å dusje/bade. Vi bader og dusjer ved behov. Jeg kjenner derimot til (tilsynelatende oppegående) voksne mennesker som sprayer 3-åringen sin med parfyme hver dag. Jeg må virkelig si at jeg foretrekker naturlig lukt av aktive barn heller enn parfyme og parfymert såpelukt. 3. Norge er på verdenstoppen i antall personer som får immunsykdommer. Det er for eksempel vesentlig flere personer med MS i Norge enn i resten av verden. (http://www.atlasofms.org/index.aspx) Astma og allergi er andre eksempler. Det er tusenvis av forskningsrapporter som linker hygiene og slike sykdommer. (Google immunology hygiene hypothesis og les i vei) Det betyr naturligvis ikke at vi skal kutte all hygiene og leve i jordhytter som i land der MS er nærmest ikke-eksisterende, men at man i det minste bør prøve å opprettholde (den naturlige) bakteriefloraen på huden er ikke tull. (Les: unngå overdreven hygiene) Immunforsvaret trenger å jobbe for å fungere optimalt. Og bare for å poengtere det. At man bader ungene en gang i uka (og ellers etter behov), det betyr IKKE at man har barn med skittrender under neglene og undertøy som ikke skiftes hver dag. Pjuh, jammen godt å få opplyse uvitende mennesker…. Godt det ikke bare er folk med "må dusjes hver dag" holdninger her inne Føler ikke at jeg er uhygienisk i det heletatt, men dusjer/bader nok ikke barnet mitt mer enn et par ganger i uka. Anonymous poster hash: 1780a...1a3
hol(L)y COW Skrevet 18. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 18. mars 2014 Mja, jeg synes iallefall barn skal få dusje oftere, om så ikke akkurat hver dag eller annenhver dag. Det er jo like kjapt å spyle dem i dusjen?? Dessuten, jeg har en venninne med en femåring som stinker. Svette, intenst, matlukt og til tider bæsj. Jeg har trodd hun har gjort på seg noen ganger altså, så sterkt har det luktet. Og moren fremholder at hun bedriver klutvask hver dag. Enten juger hun, eller så er det ikke godt nok. For ungen lukter drit, og mine unger har til og med lagt merke til det.. Anonymous poster hash: 3de69...98e Da synes jeg at du bør ta det opp med denne venninnen din. Ett barn som lukter bæsj må nesten få mer hjelp til å tørke seg etter dobesøk og vaske seg skikkelig. Det kan jo skape problemer med det sosiale. Om en 5-åring lukter svette, bør du foreslå en time hos legen. Det er ikke vanlig at en 5-åring har utviklet svettelukt. (http://www.lommelegen.no/legesvar/illeluktende-svette-hos-barn)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #7 Skrevet 18. mars 2014 Er bare hun Julia dama som blir så jævlig grinete når folk ikke gjør som hun gjør. Ikke noe jeg tar seriøst akkurat Anonymous poster hash: 2a010...cf1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #8 Skrevet 18. mars 2014 Er bare hun Julia dama som blir så jævlig grinete når folk ikke gjør som hun gjør. Ikke noe jeg tar seriøst akkurat Anonymous poster hash: 2a010...cf1 Ha, ha! Det tenkte jeg også! Anonymous poster hash: 1f06c...92d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #9 Skrevet 18. mars 2014 Vi dusjer 3 åringen hver 2 dag, og klut mårran og kveld. Vi vasker henne grundig, men syns det lukter, men hun bruker bleie enda(akkurat fylt 3, så prøver og slutte) bhg har ikke sakt noe om det, så kansje bare noe jeg innbiller meg?! Anonymous poster hash: efdf7...2f1
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #10 Skrevet 18. mars 2014 Mi har atypisk eksem og har fått beskjed om å ikke dusje henne så ofte. Så det blir et par ganger i uka,vasker henne og skifter undertøy både morgen og kveld. ser ikke problemet, vært barn har forskjellige behov:) Anonymous poster hash: 50b29...e7e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #11 Skrevet 18. mars 2014 *Atopisk Anonymous poster hash: 50b29...e7e
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #12 Skrevet 18. mars 2014 Jeg dusjer barnet mitt hver kveld for han trenger det etter barnehage. Ikke håret men kroppen, ja. Det er en kveldsrituale vi har hatt siden han var baby og ser ikke noe galt i det. Det er så hjerteskjerende å lukte og se barn som ser ustelte ut...det lukter søt melk av det. Klut vasking syns jeg ikke fungerer, i hvertfall ikke for oss. Anonymous poster hash: 94448...0dc
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #13 Skrevet 18. mars 2014 Har jeg den eneste 5-åring som har føtter som stinker gammalost? Lover, han lukter etter en dag ut. Ikke dikrete dårlig der og da, men rimelig uferkst dagen etter. Og gutter slipper ofte en dråpe eller to etter å ha tisset, underlivet lukter heller ikke særlig friskt etter en dag. Ordentlig klutvask tar like lang tid som en kort dusj, man trenger ikke bruke såpe en gang, bare skylle bort svett blandet med sand og støv. Om vinteren dusjer vi mindre ofte, men i dag var 18 grader der vi bor, og når jeg hentet han kl. 17.00 var første stopp i huset dusjen. Anonymous poster hash: 6ead5...eb2
☆☆☆ Skrevet 18. mars 2014 #14 Skrevet 18. mars 2014 Ikkje noko gale i å dusje barna dagleg om dei toler det. Mi har sensitiv hud, og no som vi er i symjehallen kvar veke merkast det godt på huda. Har fått litt eksem her og der. Men nytta av å lære å trivast i vatned gjer at det er verdt det. Ho er glad i badekaret også, og får seg eit bad i veka der også. Og så hender det stadig at vi må ta ein dusj imellom dette også grunna mat i håret. Å utsetje huda for ekstra belasting ved dagleg dusj er ikkje like fristande.
*Miss Marple* Skrevet 18. mars 2014 #15 Skrevet 18. mars 2014 Jeg kunne aldri tenkt meg å bare dusje en gang i uken selv, samme hvor mye klutvask jeg hadde gjort, så det syns jeg ikke barnet mitt skal måtte heller. Våre barn har i snitt badet/dusjet annenhver dag noe alle med normal hud bør tåle bra.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #16 Skrevet 18. mars 2014 Vi dusjen også etter behov, dvs når vi har vært spesielt fysisk aktive, er møkkete eller er en stund siden sist... Vasker aldri kroppen til barna med klut? Hvorfor skal jeg vaske dem nedentil morra og kveld? Tørker etter do besøk, er det mye bruker vi en våtserviett eller klut til slutt. De har aldri luktet noe. Er helt enig Ivar overdreven hygiene gjør det verre og ikke bedre for kroppen! Anonymous poster hash: 7a70b...e06
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #17 Skrevet 18. mars 2014 Skjønner dere med inne-barn... Men mine to barn går i naturbarnehage og er i skogen, fjøset eller på fusketurer fra kl 9 om morgenen og hele dagen. Veldig fysisk aktive! De ser ut som jordrotter når jeg henter de og de dagene de har fisket stinker de i tillegg. Ikke noe annet enn dusjing er bra nok - legger seg rene og pene i sengen hver kveld. Anonymous poster hash: 3466b...dc9
Appelsinpiken Skrevet 18. mars 2014 #18 Skrevet 18. mars 2014 Skulle gjerne dusjet min oftere enn en gang i uka, men han hater det og blir helt hysterisk. Så da får vi bare tole litt mat i håret en dag eller to. Men han lukter ikke vondt, det hadde jeg merket så sensitiv lungesyke som jeg har (lukter når mannen har snørr i nesa feks..)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #19 Skrevet 18. mars 2014 Som voksen dusjer jeg to ganger i uka men vasker meg godt alle andre dager. Ser ingen grunn til at barna skal dusje oftere. Med mindre det er trening med svette involvert såklart. Anonymous poster hash: 3c249...b77
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #20 Skrevet 18. mars 2014 Jeg syns faktisk det er verre å bruke klut med såpe, rett og slett fordi det kan være vanskelig å få all såpen bort. Og SÅPE er grunnen til at folk får allergier, ikke om de vasker kroppen i kun vann! Anonymous poster hash: b7b41...f8d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #21 Skrevet 18. mars 2014 Jeg syns faktisk det er verre å bruke klut med såpe, rett og slett fordi det kan være vanskelig å få all såpen bort. Og SÅPE er grunnen til at folk får allergier, ikke om de vasker kroppen i kun vann! Anonymous poster hash: b7b41...f8d Enig... Man kan vel ikke bruke såpe på kluten når man ikke skyller etterpå? Eller. Rikes en skikkelig bløt klut til slutt? I så fall høres det ut som veldig mye mer arbeid enn en enkel dusj. Synes skrubbing av hud med klut høres voldsomt ut og jeg da. Her bades det eller dusjer hver dag, med litt såpe i vannet (spyler kroppen for såpe før hun står opp). Anonymous poster hash: 8551a...74c
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #22 Skrevet 18. mars 2014 Hvis barnet, eller den voksne for den del, er skikkelig møkkete holder det ikke å dusje. Da må man bruke klut. Det blir som når du vasker hendene. Det er ikke nok å bare holde dem under rennende vann. Du må gni også. Anonymous poster hash: 94ea7...32b
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #23 Skrevet 18. mars 2014 Hvis barnet, eller den voksne for den del, er skikkelig møkkete holder det ikke å dusje. Da må man bruke klut. Det blir som når du vasker hendene. Det er ikke nok å bare holde dem under rennende vann. Du må gni også. Anonymous poster hash: 94ea7...32b Gnir du ikke på kroppen når du dusjer altså? Jeg bruker aldri klut, men er da ren likevel Anonymous poster hash: b7b41...f8d
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #24 Skrevet 18. mars 2014 Hvis barnet, eller den voksne for den del, er skikkelig møkkete holder det ikke å dusje. Da må man bruke klut. Det blir som når du vasker hendene. Det er ikke nok å bare holde dem under rennende vann. Du må gni også.Anonymous poster hash: 94ea7...32b Gnir du ikke på kroppen når du dusjer altså?Jeg bruker aldri klut, men er da ren likevel Anonymous poster hash: b7b41...f8d Jeg gjør det når jeg dusjen, men det høres ikke ut som om det er normalen når mange snakker om hvor raskt det er å bare skylle av ungene i dusjen. Det blir de ikke spesielt rene av. Anonymous poster hash: 94ea7...32b
BellaSuz Skrevet 18. mars 2014 #25 Skrevet 18. mars 2014 (endret) Vi vasker barna med klut morgen og kveld, så blir det et bad 2 g/uka, pluss en dusj eller to ved behov for barnehagegutten. Babyen behøver ikke mer enn 2 bad i uka synes jeg. Begge barna får nytt undertøy hver dag og lukter himmelsk godt synes jeg :-) De er også svært sjeldent syke.... Endret 18. mars 2014 av BellaSuz
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå