Gå til innhold

Tunisia??? Er det trygt feriested?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm...

Anonymous poster hash: 5e1ef...5ae
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var i Tunisia for tre år siden, det er like trygt som Tyrkia:-)

Skrevet

Nei. Forferdelig sted med innpåslitne mennesker.

Barnet mitt er heeelt blondt, og flere ville kjøpe han. På et tidspunkt ble han båret avgårde av en mann.

Utrolig dårlig hygiene der nede også.

Anonymous poster hash: e6066...325
Skrevet

Leste linken, hvorfor anbefales man å registrere seg??

Anonymous poster hash: 5e1ef...5ae
Skrevet

Klippet fra http://www.landsider.no/traveladvice/Offisielt-reiserad-for-Tunisia2/

"Reiseregistrering.no er et tilbud til norske reisende som ønsker å registrere kontaktopplysningene sine hos Utenriksdepartementet. Dette vil gjøre det lettere for Utenrikstjenesten å få kontakt med deg i tilfelle noe alvorlig skulle skje der du er. I en krisesituasjon vil utenrikstjenesten ha mulighet til å kontakte deg via e-post, SMS eller telefon."

Personlig hadde jeg valgt et annet reisemål dersom det er 'Syden med familien' som er målet :)

Skrevet

Trygt eller ikke, Tunisia er et forferdelig ferieland.

Burde heller bli betalt enn å betale for å reise dit.

Innpåslitne, frekke og sære. Bra mat må du lete godt etter.

Eneste bra med Tunisia er at det er varmt og billig.

Skrevet

Trygt er det sikkert, men et fryktelig freiested. Stygt og stusslig og maten var av vanvittig dårlig kvalitet. Ikke dra dit.

Skrevet

Jeg var i Tunis for mange år siden. Nydelig sted med mange dufter, farger og eldgamle bygninger med mye historie. Joda, de var innpåslitne men det er jo litt av kulturen. Å handle på markedet var en opplevelse i seg selv med pruting, roping, høner i bur og skinnvesker. Fantastisk:-)

Det var til og med en som ville kjøpe meg for noen kameler.

Jeg skulle gjerne reist tilbake, men men slik som situasjonen er i verden nå så ville jeg ikke ha gjort det. Ikke når jeg har ansvaret for barn ihvertfall.

Anonymous poster hash: b6a42...f83
Skrevet

Er så enig! Verste stedet jeg noensinne har feriert.

Skrevet

Dere som syntes det var så fælt. Hvor var dere?

Jeg var i Monastir og det var nydelig!

Skrevet

Vi var også i Sousse. Men vi tilbrakte nesten hele ferien inne på resorten, og der var det fantastisk. Min favorittopplevelse var da toåringen sprang avgårde om kvelden i retning av bassenget, og en guttegjeng på 5-6 gutter lo da han kom springende mot han, satte seg ned på bakken og snudde han 180 grader slik at han sprang tilbake til oss. Mens de tullet med han, noe han syntes var så gøy. Har aldri før eller etter opplevd at en guttegjeng i den alderen har vært så avslappet og vist så klart at de elsker barn. Norske guttegjenger vil gjerne prøve å være mer kule og late som om småbarn er noe herk, de her var helt åpen på at de elsket barn. noe som var helt fantastisk. 

Var gjengs det. At vilt fremmede menn og kvinner tullet med barnet og var så åpen på å snakke med han og få oss til å føle oss velkommen med et barn som pga alderen ikke akkurat alltid oppførte seg eksemplarisk. Vilt fremmede menn og kvinner fortalte om barna sine og følte nesten som om et enormt barseltreff til tider.

Mitt barn var av det hypre slaget, og sprang fra meg hele tiden og sølte ved matbordet og alle, inkludert gjester og de som jobbet der, oppførte seg som om det var helt ok. Det virket som om de så og forsto at han bare var ung, ikke ulydig, og hjalp meg med å rettlede han på en god måte. (Barnet mitt har vokst det av seg selvsagt, han er veldig rolig nå og spiser nå fint, men der og da var all restaurantgåing et mareritt, bortsett fra i Tunisia der ansatte oppførte seg som om han var velkommen likevel. Noe som var utrulig godt, for jeg vet jo at han etterlot kaos). 

Skal sies at det var et hotellområde kun for gjester, og opplevdes som særdeles trygt. Var så rent der utendørs at til og med toåringen kunne springe rundt uten sko trygt for de vasket så rent. Og ingen slapp inn på området bortsett fra gjester og ansatte. 

Utenfor var verden dessverre litt mer stress med små barn. Stakkars selgere har hatt et ekstremt salgsdropp fordi turistene ikke kom og virket desperate. De tok ikke et nei for et nei, og brukte gjerne barnet som inngangsport for å tvinge oss inn i butikker. Og ble sure hvis vi ikke kjøpte noe.

Vi var der heldigvis som en stor familiegjeng, men ville ikke følt meg vel hvis jeg hadde vært der alene med barnet utenfor resortområdet dessverre. Til og med da vi var så mange og alle sa nei, var noen av selgerne utrulig innpåslitne til den grad at det føltes som forfølgelse. Og de angrep gjerne mest barna med prating, noe som er vanskelig for små barn å stå imot og overse. 

Maten på resorten var faktisk den beste jeg noensinne har spist i hele mitt liv. Ferskpresset appelsinjuice tilbredet mens en så på, kokker som serverte de mest fantastisk varierte delikatesser hver dag. Uendelig mange ulike nasjoners mat å velge mellom på all inclusive. Helt fantastisk. Var et hotell med mange stjerner da. Alle de lokale som bodde der hadde på dress hver dag, så helt klart for de litt rikere turister og fortetningsmenn. 

Hvis jeg hadde reist uten familie ville jeg utforsket litt mer utenfor. Men med unntak av organiserte turer, var jeg skeptisk. Men nydelig land på utrulig mange måter. Men tror dessverre ikke jeg ville reist tilbake dit nå, pga økonomi og ustabilitet. Men jeg er ikke eventyrlysten lenger. Som yngre, og mer er barnløs og mer eventyrlysten, så ville jeg gjerne dratt tilbake. 

Anonymous poster hash: 6662d...43a
Skrevet

Var også på Sousse.

Skrevet

Jeg og var i Monastir:-)...kjempefint:-)....

Skrevet

Jeg og var i Monastir:-)...kjempefint:-)....

Der er det fantastisk Husker jeg kjøpte nydelig Crepes nede ved havna. Og alt var hvitt og rent og pent der:-)

Skrevet

Jeg synes også at Tunisia er et høl! Jada fine strender etc, men makan til ubehagelige innpåslitne mennesker skal du lete lenge etter. Vi opplevde at menn snudde bilene og kjørte etter oss, guttegjenger som fulgte etter, de drev å klådde på gutta også- fordi de var så blonde. Ble matforgifta til de grader, maten særs dårlig mange steder! Uffameg!! Har jo vært uroligheter der, kan vel skje igjen.. Nei, personlig skal jeg aldri tilbake til nord Afrika- Egypt er samma dritten, bare spennende kultur og god mat da, men det holder ikke!!

Anonymous poster hash: 9bda9...998

Skrevet

Jeg og mannen var der for over ti år siden, og reiste rundt i landet i en uke.Synes det var et fantastisk land,med masse god mat,gode lukter, interessant landskap og hyggelige mennesker!Ett og annet skjevt blikk i Tunis pga at jeg er blond,men sånt må man desverre rekne med nå...

Anonymous poster hash: 5796b...7b9
Skrevet

Det regnes akkurat nå for uttrykt av UD pga den arabiske våren. Jøder blir frarådet å dra dit :( pga hadde de hadde nektet en gruppe jøder å gå i land under cruise, media har ikke skrevet om det, for liten nyhet så dette er internt i det jødiske miljøet. 

Har selv vært i Marokko før 2011 og det var mye som ikke var "vestlig", men om man er forsiktig så er det en opplevelse for livet å dra til Nord-Afrika. Møtte bare hyggelige mennesker (vel bortsett fra en opplevelse som ble litt heftig, ha med en mann når man drar slike steder : ) Jeg "kledde" meg etter forholdene og opplevde arabisk mat og kultur på en veldig positiv og fin måte. Kjempe fornøyd og vil tilbake!

Alene uten barn kunne jeg fint ha funnet på å dra til Tunisia nå selv om UD er streng, litt spennende å forstå hva som rører seg av tanker i den Arabiske verden i disse revolusjons tider de har der nede! Sikkert mer fun enn på Gaza :) sorry just had to :)

Anonymous poster hash: d0817...a17
Skrevet

Hvorfor i all verden skal man dra på ferie til et slikt møkkaland når det finnes så mange gode alternativer?

Anonymous poster hash: 4ac09...ca2
Skrevet

Jeg likte ikke Sousse noe særlig, men har veldig lyst til å ha til Tunis igjen, og gjerne i ørkenområdene også. Innpåslitne selgere kan jeg leve med, de finnes i alle utviklingsland som satser på masseturisme. Fenomenet blir ikke bedre av fallet i antall turister pga den arabiske våren. Stedet jeg ble mest plaget var på Bali når vi var der utenom sesong etter Bali bombingen, da var det garantert flere selgere enn turister.

På generelt grunnlag foretrekker jeg Morokko, jeg synes det er mer spennende der, maten er bedre (digger tajine og pastilla!) og sammenlignet med Sousse syntes jeg at lokalbefolkningen var vennligere.

Men det må sies at jeg snakker fransk og kan kommunisere med lokalbefolkningen begge stedene. Ikke er jeg blond heller.

Anonymous poster hash: 841d7...517

Skrevet (endret)

merkelige kommentarer på denne lenken! Om man ønsker seg europeisk mat, europeisk standard, og bare vil være inne på resorten for varme og bading, da kan man reise til Kanariøyene eller Teneriffe. Altså: Syden. Tunisia er anderledes, på samme måte som Marokko og Egypt. Dette er jo genuine reisemål med mye spennende å se, lukte, smake og se.

Vi reiste omkring i Tunisia i to uker, helt fra nord med gamle Kartago, til vest med den nydelige avslappede byen Madhia, og helt til ørkenen i sør. Du bør kunne litt fransk, og innse at du ikke skal inngå i handelspruting hvis du ikke kan spillereglene.

Nå har vi småbarn, og for noen år framover holder vi oss til Alicante, Mallorca etc. altså Syden. Men så snart ungene er store nok til det, drar vi til skikkelige reisemål igjen. 

Endret av Vil
Skrevet

merkelige kommentarer på denne lenken! Om man ønsker seg europeisk mat, europeisk standard, og bare vil være inne på resorten for varme og bading, da kan man reise til Kanariøyene eller Teneriffe. Altså: Syden. Tunisia er anderledes, på samme måte som Marokko og Egypt. Dette er jo genuine reisemål med mye spennende å se, lukte, snake og se.

Vi reiste omkring i Tunisia i to uker, helt fra nord med gamle Kartago, til vest med den nydelige avslappede byen Madhia, og helt til ørkenen i sør. Du bør kunne litt fransk, og innse at du ikke skal inngå i handelspluting hvis du ikke kan spillereglene.

Nå har vi småbarn, og for noen år framover holder vi oss til Alicante, Mallorca etc. altså Syden. Men så snart ungene er store nok til det, drar vi til skikkelige reisemål igjen. 

haha,enig!

Vi er så bortsekjemte at vi blir sure når de ikke har NORSK standard over hele verden,samme hvor vi er!

Vi gleder oss også til å dra til skikkelige reisemål igjen når barna blir litt større,men det er mange plasser man kan dra når barna er små uten at det er syden da!

Skrevet

Har stått stort i avisen de siste dagene om ei lokal (herifra byen)mor som er "fanget" i Tunisia, for hun prøvde å hente tilbake sin datter som barnefaren hadde kidnappet. Da kvinner har ingen rettigheter der, er moren selv dømt for kidnapping, for mannen fikk automatisk foreldrerett.

Ville ikke brukt feriepenger på et land med slike verdier, nei

Anonymous poster hash: 44905...506
Skrevet

merkelige kommentarer på denne lenken! Om man ønsker seg europeisk mat, europeisk standard, og bare vil være inne på resorten for varme og bading, da kan man reise til Kanariøyene eller Teneriffe. Altså: Syden. Tunisia er anderledes, på samme måte som Marokko og Egypt. Dette er jo genuine reisemål med mye spennende å se, lukte, snake og se.

Vi reiste omkring i Tunisia i to uker, helt fra nord med gamle Kartago, til vest med den nydelige avslappede byen Madhia, og helt til ørkenen i sør. Du bør kunne litt fransk, og innse at du ikke skal inngå i handelspluting hvis du ikke kan spillereglene.

haha,enig!

Vi er så bortsekjemte at vi blir sure når de ikke har NORSK standard over hele verden,samme hvor vi er!

Vi gleder oss også til å dra til skikkelige reisemål igjen når barna blir litt større,men det er mange plasser man kan dra når barna er små uten at det er syden da!

Haha, er det ikke vår stander er det ikke noe å se holdningen begynner å bli nærmest komisk. Lov å fleipe litt, men det er nok dessverre de som ikke klarer å tenke selv og ser en fin reklame og bare drar. Ikke alle er like så oppdatert på verden der ute. Men jeg vet seff alt, eh not. Bra vi har UD!

Anonymous poster hash: d0817...a17

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...