Gå til innhold

Lekser, 3 klassing, jeg blir gaaaaaaal.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tenker ikke på middaglaginga som om hun er sulten men som å slappe av etter en lang dag. Dere kan også gå en tur rett etter SFO.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Morsomt å se hvordan tingene har forandret seg i disse årene. Nå skal vi faktisk belønne barna for å gjøre leksene sine.

Hva er neste? 

Anonymous poster hash: 4e685...bc4
Skrevet

Vi har hatt omtrent samme problem med vår eldste. Selv om det egentlig ikke er så mye lekser virker det overveldende på henne når hun skal begynne. Det som virkelig hjalp her var å melde henne på leksehjelp på skolen. Da får hun gjort det meste der, sammen med venner som også gjør lekser. Det som er igjen til hun kommer hjem blir ikke så uoverkommelig.

En annen ting som er viktig er at hun har spist. Ikke middag, men en skive, et eple eller liknende. Det hjelper godt. Jeg har også blitt flink til å bryte av når jeg ser at hun ikke jobber konsentrert. Da sender jeg henne på badet for å ta vann i ansiktet, ber henne løpe tre ganger rundt huset eller ta 30 spensthopp før hun fortsetter. Det fungerer fint. Etter et slikt avbrekk kan hun begynne på nytt og jobber som oftest mye bedre en stund.

Vi godtar også at hun gjør lekser mens hun ligger på gulvet. Vi plugger gloser mens vi bokser eller løper i trappa osv. Datteren vår lærer mye raskere når leksene kombineres med bevegelse. Det krever mer av oppfølging, men det blir mindre frustrasjon og mer latter.

Anonymous poster hash: b6226...8f5

Skrevet

Jøss som tidene forandrer seg! Jeg og mine søsken hadde aldri noe vi skulle sagt, etter skole var det lekser, så var det middag og til slutt lek. På ung. skolen styrte vi litt mer selv, men fikk vi anmerkning eller lave karakterer på grunn av unnasluntring vanket det konsekvens, tap av mobil, husarrest, ikke ukelønn osv.

Joda, vi krangla med mamma om lekser alle mann, men hun rikket seg ikke. Vi fikk bare sitte der til vi var ferdig!

Men, vi fikk ALLTID hjelp! Vi kunne fake at noe var vanskelig for å få ekstra hjelp, men vi fikk uansett hjelp! Gir du nok hjelp til datteren din? Syns hun det er vanskelig kanskje??

Anonymous poster hash: ab938...632

Skrevet

Det er litt skremmende å se hvordan vi lar barna styre nå for tiden...hvor usikre vi er som foreldre og hvor redd vi er for å være litt strenge og bli sett som dårlig foreldre av andre. 

Anonymous poster hash: 4e685...bc4
Skrevet

Vi har hatt omtrent samme problem med vår eldste. Selv om det egentlig ikke er så mye lekser virker det overveldende på henne når hun skal begynne. Det som virkelig hjalp her var å melde henne på leksehjelp på skolen. Da får hun gjort det meste der, sammen med venner som også gjør lekser. Det som er igjen til hun kommer hjem blir ikke så uoverkommelig.

En annen ting som er viktig er at hun har spist. Ikke middag, men en skive, et eple eller liknende. Det hjelper godt. Jeg har også blitt flink til å bryte av når jeg ser at hun ikke jobber konsentrert. Da sender jeg henne på badet for å ta vann i ansiktet, ber henne løpe tre ganger rundt huset eller ta 30 spensthopp før hun fortsetter. Det fungerer fint. Etter et slikt avbrekk kan hun begynne på nytt og jobber som oftest mye bedre en stund.

Vi godtar også at hun gjør lekser mens hun ligger på gulvet. Vi plugger gloser mens vi bokser eller løper i trappa osv. Datteren vår lærer mye raskere når leksene kombineres med bevegelse. Det krever mer av oppfølging, men det blir mindre frustrasjon og mer latter.

Så gode forslag!

Forkning viser at det er mange former for læring, og at det å bruke kroppen når man lærer teoretiske ting gjør at det sitter på en helt egen måte. Skolen burde virkelig ha benyttet seg av flere av disse metodene.

Jeg vet ikke hvor HI bor, men dere kan vurdere Steinerskolen. De har de minimalt med lekser de første årene, men lærer ikke mindre av den grunn. De har en pedagogikk som innkorporerer det kroppslige og estetiske på en, etter min mening uhyre vellykket måte. De ser hele mennesket, ikke hode og kropp separert.

Lykke til!

Anonymous poster hash: c0967...cc8

Skrevet

Jeg har noen prøvd å være tydelig på at NÅ har jeg tid til å hjelpe deg. hvis du ikke gjør de nå, må du klare deg selv senere. Og hun vil helst ikke gjøre de alene så da setter hun i gang. 

Jeg har også sagt hun kan la være å gjøre leksene- men da ta konsekvensene sammen med læreren. Det tørr hun ikke så da gjør hun de.. 

Ellers så ville jeg kjørt belønningssystem. 

Leksehjelp, konsekvent tidligere henting på SFO er også ting du kan prøve

Anonymous poster hash: f3b53...8be
Skrevet

Dette er (heldigvis) ikke en uvanlig problemstilling og det finnes løsninger :)

Jeg er hverken tilhenger av straff (Huttetu!) eller belønningssystemer (dette skal IKKE brukes på normalt fungerende barn!).

Det er kjempeviktig at jenta di trener seg opp til å jobbe effektivt - det blir ikke mindre lekser og hun skal gå på skolen i noen år til. Målet er jo at hun skal bli selvstyrt, ikke sant? ;) Nøkkelen til suksess er å vekke hennes indre motivasjon og gjøre henne bevisst på tilfredstillelsen over å ferdigstille et stykke arbeid.

Jeg foreslår følgende:

Snakk med læreren hennes og finn ut hvor lang tid datteren din "bør" bruke på lekser. Så skaffer du deg en stoppeklokke og tar tiden. Når tiden et ute er det slutt med leksene. Sett en tidsramme med litt god margin og kutt tiden litt etter litt.

Alliér deg med læreren som gir henne tilbakemelding på at å ikke gjøre alle leksene ikke er OK. Noen ganger veier (dessverre) lærerens ord tyngre enn mor og far. Er du riktig heldig får hun også tilbakemeldinger fra medelever :)

De oppgavene som hun ikke blir ferdig med må gjøres i helgen - brutalt, men effektivt.

Lykke til!

Skrevet

Jeg har en dagdrømmer som ikke klarer å konsentrere seg om oppgaver han ikke liker. Ingenting som feiler ham, rett og slett giddelaus når det ikke passer ham.

På samtale med lærer klaget hun på hvor lite han jobbet i mattetimene. Han tegnet og drømte....

Han er 9 år og vi har sammen satt opp noen regler for hvordan vi vil ha det fremover. Pratet om hvor viktig det er å drive seg selv og at han jobber for å lære, ikke for å glede voksne ;)

Vi sa at feks grunnlaget i mattekunnskapene blir lagt nå - så bygger man videre på de kunnskapene videre oppover i klassetrinn.

Han har dager fremdeles der alt går i sirup og han drømmer seg vekk. Mitt virkemiddel er at Datatid forsvinner for flere dager. Da ser jeg tempoet skrur seg opp kjappere.

Jeg sitter ikke med ham, han må lære seg å tenke og lese oppgavene nøye. Står han da fast kan vi se på oppgaven sammen.

Jeg har tro på små pauser med mat, drikke og litt frisk luft om ting går litt å stå.

Anonymous poster hash: f1367...b08

Skrevet

Oj. Du må virkelig jobbe med hvordan du gjør ting og reagerer. Ikke rart dere sliter.

Anonymous poster hash: 88a67...534

ok, O Orakel,hvordan hadde DU løst dette da??

HI trenger da virkelig ikke sånne idiotiske svar som dette,men hjelp..!

Anonymous poster hash: 343c3...88a

Om du hadde tatt deg tid til å se etter ville du sett at jeg har svart henne :)

Etter at jeg hadde hjulpet mine egne barn.

Anonymous poster hash: 88a67...534

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Stakkars dagens unger som fremdeles må slite med dette gammeldagse leksesystemet som ikke er laget for dagens familieliv med lange dager med skole og sfo og slitne foreldre som har hatt fulle arbeidstider og som så skal sørge for leksegjøring og matlaging og sikkert andre ting også på en tid som både barn og voksne er sliten.  Situasjonen du beskriver er ikke uvanlig, vi hører den ofte fra foreldre, bortsett fra her på DiB hvor "alle" er perfekte foreldre med perfekt oppdragelse av barn og perfekte framgangsmåter på det meste.

Vi har hatt god hjelp av følgende: Vi har laget et fast "lekseskjema" som vi fyller ut hver søndag for hele den kommende uka, eller på mandag de få gangene vi ikke har fått ukeplanen.  Da snakker vi med ungene om hva som står på planen og hva som bør gjøres hvilke dager.  Så deler vi hver leksebolk opp i 3 eller 4 deler per dag - alt etter hva de har og hvordan ting passer og skriver det inn i lekseskjema.  Eks. Del 1: Mattelekse 1 side.  Del 2: Leselekse Del 3: Mattelekse side 2  Del 4:  Skrive ukas gloser i øveboka og lese dem høyt 2 ganger  (Dagens lekseskjema her hos oss).

Når barnet har gjort 1 del - fargelegges ruta for det som er gjort, så har vi "friminutt".  Friminuttet kan være å løpe en rundet rundt huset, spise litt frukt, danse til yndlingsmusikken eller andre ting som gir et lite avbrudd, bare på 2-3, kanskje max 5 minutter.  (PC, tv etc er ikke en del av friminuttet).  Så gjør vi neste del, friminutt, en del til osv helt til vi er ferdig.  

Disse små avbruddene er gull verdt her, både for barn og voksne - og ofte er vi med også, om det passer sånn.  Det med fargelegging gjør at ungene ser tydelig hva som har blitt gjort, og små økter gjør at det ikke blir så overveldende.  

Om du ikke gjør det så avansert, så kan det i alle fall være en ide og hjelpe ungen med å sorterer arbeidet litt og ikke minst med en liten pause som klarner hjernen.  

Skrevet

Takk for enda flere gode tilbakemeldinger.

Du som foreslo steinerskole, det er desverre hverken steinerskole eller montessori skole her. Bare vanlige.

Læreren sier at barna ikke bør sitte med lekser mer enn 1 time hver dag.

Og da tenker jeg at da slipper hun jo litt billig unna.

For slik som hun diller og dagdrømmer, så er det jo bare for henne å dille det, så vips har det gått en time, skal jeg da si, "ok kjære nå er det slutt på lekser i dag."? Men da finner hun jo fort ut at det er bare å dille så slipper man mer lekser.

Aktivitet og bevegelse kan nok være noe jeg tenker på.

Og det er vel noe i det at det kan ikke spille noen rolle om man leser sittende ved bordet eller liggende på gulvet.

-Det er egentlig sant.

Egentlig burde hele skolesystemet bli omorganisert. Det var anderledes npr jeg gikk i 3 kalsse, kom tuslende hjem kl 13, og da var mor hjemme, og alt var greit.

I dag er det mange som ikke er hjemme før 17, og så er det styr og kav og alle er sliten.

Selv om vi personlig har det litt greiere for tiden, og ikke trenger vente til 17før vi er hjemme, nå er det egentlig frivillig. Men jeg burde nok bli strengere der.

Takk for tilbakemeldinger

Anonymous poster hash: f33e5...6d0
Skrevet

En ting til som er veldig viktig.

Sørg for at arbeidsplassen er ryddig.Hvis hun gjør lekser på kjøkkenbordet så sørg for at det ikke er noen ting der utenom det hun må ha for å få gjort leksene, ikke penal, ikke en kurv med frukt, ikke duk eller noe som helst annet enn akkurat den boka hun leser eller gjør oppgaver i og eventuelt en blyant med viskelær på toppen hvis hun skal skrive. Jo færre ting jo mindre å bli distrahert av og jo mindre å dille med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...