Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Jenta er 8.5 år, går i 3 klasse. Vi pleier begynne rett med leksene når vi kommer hjem fra sfo. Hun jobber veldig seint. Hun diller masse. Pirker på ditt og på datt, og så tenker hun på andre ting, og så synger hun litt og så skal hun fortelle noe, og så blir hun lei, og så er hun sulten, og så er det en flue i vinduet og så bla bla bla . Jeg blir gal. Og jeg blir sur, med den konsekvensen at hun blir sur, hvilket medfører at jeg blir enda surere, ja jeg er barnslig, men. milde måne altså. Hun har ikke mye lekser. Ikke var de vanskelige heller, 2 sider med pluss i matteboka, en enkel opgave i språkboka, og lese 2 sider i leseboka 3 ganger. Problemet er at hun ikke har lyst, hun gidder ikke. om regel blir hun skikkelig sur dersom jeg henter henne FØR halv 5 på sfo. Jeg ønsker å hente henne tidligere nettopp pga at hun da blir tidligere ferdig med leksene, og da kan leke med nabojentene. Men hun blir så sur dersom hun blir henta før halv 5 at da er iallefall sjangsen til å få leksene unnagjort uten sure miner ødelagt. Noen ganger snakker vi om det og blir enige om ett tidspungt. I dag ble vi enige om at hun skulle hentes kl halv 4. Vi var hjemme kvart på 4. Vanligvis har vi knallharde rutiner på at vi gjør lekser umiddelbart etter vi kommer hjem, og middag etter leksene, dette pga at hun blir så grinete på kvelden at å utsette leksene til da er heeelt håpløst. Men i dag, da var hun bare så sulten, å himmel så sulten hun var. Å vææær så snill la oss spise først. Ja, jeg skal da ikke være urimeli, og lager favoritten hennes fiskeminner. Hun spiser 1. Jeg blir litt irritert da jeg skjønner at hun påsto hun var sulten bare fpr å slippe å begynne med leksene. Så var det til å begyne med lekser når vi var ferdig med middag, og det var kosing med en bamse, bare sitter å ser ut, diller med viskelæret bla bla bla, og jeg vet ikke hva. Skriver litt, visker ut, tegner en strek i ett hjørne, og visker det ut, dill dall, dill dall. Jeg blir altså så irritert og lei. Ber henne vere så snill å gjøre leksene nå, hun svare surt, og kaller meg sur, og påstår jeg er sint, og rykker demonstrativt bak i stolen og later som om hun er redd meg. Påstår at jeg er sint hele tiden, og så brøler hun til meg, og så brølerjeg til henne. Jeg angrer jo tvert, men jeg kan ikke for det. Jeg kjefter, og trygler, ber og komanderer. Så, -Ding dong. Bestevennen, nabojenta, jeg går og sender de hjem, frøken fryd er ikke ferdig med leksene. Prøver å si til ho at herregud, hadde du jobbet skikkelig hadde hun vert ferdig no. Mere dill og dall. Til slutt har vi sitter der ved kjøkkenbenken i 3 timer......TRE timer..... Åh, gode Gud asså. Da er klokka halv 7 og hun løper bort å henter hit de to nabojentene og nå leker de her av hjertens lyst. Klokka halv 8 skal jeg som altid sende vennene hjem. Gruer meg til lekselesingen igjen i morra. Hva gjør jeg, skal jeg virkelig sitte der ved siden av henne ved kjøkkenbenken å se på at hun diller i 3 timer?? Hun blir jo så sur dersom jeg går på stua, for innimellom blir jeg sur og gidder ikke sitte der å se på henne, så jeg går på stua, men DA blir hun enda surere, og da nekter hun iallefall å gjøre noe. Så kommer jeg ut igjen på kjøkkenet, og jeg får jo fnatt av å sitte der å se på ho, ho sitt jo bare der å pirker på ting, og vil snakke om ale andre ting, vrir seg og makker og rett og slett irriterer vettet av meg. Er det virkelig slik at jeg bør sitte der sammen med henne i 3 timer? Nå er det vel 1 time og 15-20 minutt som er vanligst leksetid, de 3 timene i dag var litt ekstremt altså. Men når hun nekter å gjøre det hun skal, sitter bare å sukker og vrir seg, pirker på blyanten og styrer på, kan ikke jeg forlate kjøkkenet i protest? Jeg kjenner jeg blir så sur at jeg har virkelig ikke godt av det. Trenger gode råd. -Ikke sure spydige komentarer!!!!! S Anonymous poster hash: f33e5...6d0
Appelsinpiken Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Ingen gode råd, men min mor slet med det samme trøst deg med t sannsynligvis snur det en dag. Med meg gjorde det etter juleferie. I 7. Klasse. Da våknet jeg om morgenen og tenkte: I dag skal jeg begynne å gjøre leksene mine kan det være at hun rett og slett synes det er så enkelt at hun ikke ser vitsen/kjeder seg?
Følelsesvims Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Gi henne litt mat (en skive, noen grønnsaksstenger, noen kjeks) som hun kan gumle på mens hun jobber? Jeg klarer iallefall ikke konsentrere meg når jeg er sulten
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Oj. Du må virkelig jobbe med hvordan du gjør ting og reagerer. Ikke rart dere sliter. Anonymous poster hash: 88a67...534
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Syns du lar henne bestemme for mye. Jeg hadde aldri latt henne bestemme hvor lenge hun skulle ha SFO- da måtte det vært spesielle aktiviteter. Hadde hentet en god del tidligere og hatt middag da- om det passer med resten av familien. Hvis ikke hadde hun fått frukt/ smoothie ol mens hun gjorde lekser- for så å ha middag etterpå. Nå ser jeg på SFO som noe en har om en har behov for det. Har selv andreklassing, trenger ikke SFO og mange i klassen er sluttet så da er vi også sluttet. Gjør lekser i ro og mak før middag/ evt etter middag før så å dra på trening eller gå ut å leke. Anonymous poster hash: a0172...f16
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Kanskje det kan nytte med et belønningssystem? Hvis hun gjør leksene på en tilfredsstillende måte så og så mange ganger, gjør dere noe morsomt sammen (kino, museum, svømme sov) Anonymous poster hash: a368d...581
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 Poenget er jo at hun ER jo ikke sulten.... hun spiste 1 fiskepinne. Hun ELSKER sfo. Hun trenger den ikke, men alle vennene er der. Og hun vil leke sammen med dem. De fleste andre blir hentet mellom 4 og halv 5. Vi GJØR lekser i ro å mak før middagen vanligvis. Men hun er såååå sein. Hun diller så vanvittig mye. Du anonyme som mener jeg må jobbe med hvrdan jeg reagerer.............råd mottas med takk!! Anonymous poster hash: f33e5...6d0
Superdolly Skrevet 17. mars 2014 #8 Skrevet 17. mars 2014 Er hun slik på skolen også, eller går arbeidet greit der? Kunne det vært en ide å melde henne på leksehjelp? Ta kontakt med læreren og legg fram problemet. Vær dønn ærlig. Kanskje dere kan få en avtale på at dere sitter for eksempel en time hver dag, og det hun ikke har rukket da blir ikke gjort. Og rekker hun alt, vanker det belønning. Så synes jeg ikke at det er barnet som skal få bestemme når hun skal hentes på SFO. Det bestemmer du, ikke hun. Blir hun sur, så blir hun sur. Det kan du overse. For øvrig høres det ut som dere har kjørt dere litt fast i en ond sirkel som dere trenger hjelp til å bryte.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #9 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er muligens streng, men hadde rett og slett ditt beskjed om at de dagene hun bruker unødvendig lang tid (3 timer?!?!?), hentes hun tidlig på SFO. Da vil det kanskje ikke friste så mye å dille og dalle neste dag... Anonymous poster hash: c5573...6b9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #10 Skrevet 17. mars 2014 Hentes hun tidlig DAGEN ETTER skulle det stå... Anonymous poster hash: c5573...6b9
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #11 Skrevet 17. mars 2014 Har hun samme vansker med konsentrasjon og oppmerksomhet på skolen også? Vår sønn var helt lik, men han slet like mye på skolen, og det viste seg å være ADHD... Han kunne faktisk ikke noe for at han var så urimelig treg. Anonymous poster hash: 02913...04b
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Jeg ville sagt at desto lengre tid hun brukte på leksene, desto kortere tid fikk hun på SFO neste dag. Dvs at hun brukte 3 timer idag, da blir det 3 timer mindre på SFO. Naboen her gjorde det sånn, funket som bare det. Anonymous poster hash: 0d1e1...545
Fandens Oldemor Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 Min synes også det er kjedelig å gjøre lekser, men jeg er konsekvent på at det skal gjøres med en gang etter skolen. Når det klages over at det er så kjedelig, terper jeg på at jo lengre tid som brukes, desto lengre tid er det kjedelig. Da øker alltid tempoet greit. Her er det ingen belønning for å gjøre lekser annet enn at man får fritid etterpå (og alt rett på ukesluttprøvene).
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #14 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er muligens streng, men hadde rett og slett ditt beskjed om at de dagene hun bruker unødvendig lang tid (3 timer?!?!?), hentes hun tidlig på SFO. Da vil det kanskje ikke friste så mye å dille og dalle neste dag... Anonymous poster hash: c5573...6b9 Dette synes jeg var et godt råd. Hun hentes kl 3 hver gang hun har dillet unødvenig med leksene. Hadde det for øvrig slik med min gutt...Utrolig frustrerende! Han brukte mesteparten av tiden på å syte å klage over hvor mye lekser han hadde, eller forsøke å tenke ut besvarelser som krevde færrest mulig ord å skrive Vi løste det ved at han gjorde de fleste leksene en dag i uka, søndag, og da fikk han kose seg med kjeks og frukt samtidig Anonymous poster hash: 64a6f...0a8
midgard Skrevet 17. mars 2014 #15 Skrevet 17. mars 2014 Jeg hadde nok en gang prøvd å gjøre klare avtaler på forhånd. Hun burde klare å være ferdig på 1t, ta fra henne goder - du vet best selv hva som er viktig for henne, og ikke minst: HOLD DET DU LOVER - GJENNOMFØR! Jeg har jobbet litt som spesialpedagog og med enklete har det fungert å si: jeg sitter her til du gjør det du skal.. og jeg gjør det... friminutt kommer, friminutt går - de gjør det 1 gang.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #16 Skrevet 17. mars 2014 Jeg har ADD, og fikk aldri hjelp av foreldrene mine til å gjøre lekser, vi hadde null regler og null oppfølging. Leksene gikk deretter for å si det sånn. Jenten din er heldig som får oppfølging, det kommer til å gjøre god nytte for henne senere i livet! Jeg var aldri god på å gjøre lekser eller rydde hjemme og sånt. Den eneste gangen jeg virkelig fikk det til var den gangen foreldrene mine tilfeldigvis klarte å lage et belønningssystem som gagner meg når jeg gjorde mine oppgaver! Det gikk fra å være et ork til å være det første jeg gjorde da jeg kom hjem fra skolen. Jeg var superstolt og supermotivert! Men så gikk de vekk fra belønningssystemet igjen og da gikk det dårlig for min del igjen. Lag et skjema. Hver gang jenten din er ferdig med leksene kl f.eks. halv 5, så setter dere en stjerne på skjemaet. Når hun har f.eks. 10 stjerner(ikke for mange av gangen, da blir det vanskeligere å holde motivasjonen oppe) så reiser dere f.eks på kino og jenta får bestemme film. Om du gjør dette er det viktig å vise superengasjement for systemet+arbeidet hun gjør. Alt positivt belønner du, alt negativt overser du. Men det er lov å minne på hvor mye/lite tid det er igjen! Anonymous poster hash: 10fae...16e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #17 Skrevet 17. mars 2014 Jenta er 8.5 år, går i 3 klasse. Vi pleier begynne rett med leksene når vi kommer hjem fra sfo. Hun jobber veldig seint. Hun diller masse. Pirker på ditt og på datt, og så tenker hun på andre ting, og så synger hun litt og så skal hun fortelle noe, og så blir hun lei, og så er hun sulten, og så er det en flue i vinduet og så bla bla bla . Jeg blir gal. Og jeg blir sur, med den konsekvensen at hun blir sur, hvilket medfører at jeg blir enda surere, ja jeg er barnslig, men. milde måne altså. Hun har ikke mye lekser. Ikke var de vanskelige heller, 2 sider med pluss i matteboka, en enkel opgave i språkboka, og lese 2 sider i leseboka 3 ganger. Problemet er at hun ikke har lyst, hun gidder ikke. om regel blir hun skikkelig sur dersom jeg henter henne FØR halv 5 på sfo. Jeg ønsker å hente henne tidligere nettopp pga at hun da blir tidligere ferdig med leksene, og da kan leke med nabojentene. Men hun blir så sur dersom hun blir henta før halv 5 at da er iallefall sjangsen til å få leksene unnagjort uten sure miner ødelagt. Noen ganger snakker vi om det og blir enige om ett tidspungt. I dag ble vi enige om at hun skulle hentes kl halv 4. Vi var hjemme kvart på 4. Vanligvis har vi knallharde rutiner på at vi gjør lekser umiddelbart etter vi kommer hjem, og middag etter leksene, dette pga at hun blir så grinete på kvelden at å utsette leksene til da er heeelt håpløst. Men i dag, da var hun bare så sulten, å himmel så sulten hun var. Å vææær så snill la oss spise først. Ja, jeg skal da ikke være urimeli, og lager favoritten hennes fiskeminner. Hun spiser 1. Jeg blir litt irritert da jeg skjønner at hun påsto hun var sulten bare fpr å slippe å begynne med leksene. Så var det til å begyne med lekser når vi var ferdig med middag, og det var kosing med en bamse, bare sitter å ser ut, diller med viskelæret bla bla bla, og jeg vet ikke hva. Skriver litt, visker ut, tegner en strek i ett hjørne, og visker det ut, dill dall, dill dall. Jeg blir altså så irritert og lei. Ber henne vere så snill å gjøre leksene nå, hun svare surt, og kaller meg sur, og påstår jeg er sint, og rykker demonstrativt bak i stolen og later som om hun er redd meg. Påstår at jeg er sint hele tiden, og så brøler hun til meg, og så brølerjeg til henne. Jeg angrer jo tvert, men jeg kan ikke for det. Jeg kjefter, og trygler, ber og komanderer. Så, -Ding dong. Bestevennen, nabojenta, jeg går og sender de hjem, frøken fryd er ikke ferdig med leksene. Prøver å si til ho at herregud, hadde du jobbet skikkelig hadde hun vert ferdig no. Mere dill og dall. Til slutt har vi sitter der ved kjøkkenbenken i 3 timer......TRE timer..... Åh, gode Gud asså. Da er klokka halv 7 og hun løper bort å henter hit de to nabojentene og nå leker de her av hjertens lyst. Klokka halv 8 skal jeg som altid sende vennene hjem. Gruer meg til lekselesingen igjen i morra. Hva gjør jeg, skal jeg virkelig sitte der ved siden av henne ved kjøkkenbenken å se på at hun diller i 3 timer?? Hun blir jo så sur dersom jeg går på stua, for innimellom blir jeg sur og gidder ikke sitte der å se på henne, så jeg går på stua, men DA blir hun enda surere, og da nekter hun iallefall å gjøre noe. Så kommer jeg ut igjen på kjøkkenet, og jeg får jo fnatt av å sitte der å se på ho, ho sitt jo bare der å pirker på ting, og vil snakke om ale andre ting, vrir seg og makker og rett og slett irriterer vettet av meg. Er det virkelig slik at jeg bør sitte der sammen med henne i 3 timer? Nå er det vel 1 time og 15-20 minutt som er vanligst leksetid, de 3 timene i dag var litt ekstremt altså. Men når hun nekter å gjøre det hun skal, sitter bare å sukker og vrir seg, pirker på blyanten og styrer på, kan ikke jeg forlate kjøkkenet i protest? Jeg kjenner jeg blir så sur at jeg har virkelig ikke godt av det. Trenger gode råd. -Ikke sure spydige komentarer!!!!! S Anonymous poster hash: f33e5...6d0 Jøss! Har vi samme barn!? Min var også sånn. Lekser gikk fint i 1 og 2 klasse. Etter det satt jeg i 3-5 timer med lekser hver dag. Så ble lærere sure, for etterhvert "glemte" hun bøker det skulle gjøres lekser i på skolen. Og da ble det mange glemmekryss. Så begynte hun å gjøre det dårligere og dårligere faglig. I 5 klasse tryglet jeg læreren om å hjelpe henne. Noe måtte ho gjøre at hun ble sånn. Så laget de en avtale med oss på strenge lekserutiner og ble ikke leksene gjort i helgen, så ble det rektors kontor på mandag. Hun hadde noen timer på det kontoret. I 6 klasse ba jeg på mine knær om hjelp igjen. Det samme i 7. Men det var ikke noe hjelp å få. Nå går hun i 8. Jar diagnose ADHD. Barneskolen har mottatt klage på læreren som burde ha gjort noe før. Nå er det spesial lekser og det er lettere. Endelig bestod hun nasjonal prøve for 5 trinn og endelig ser vi at hun får til noe. Sjekk syn og snakk med fastlegen er mitt råd. Når skolen henviser til ppt tar det lenger tid enn når fastlegen henviser. Anonymous poster hash: ce645...cff
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #18 Skrevet 17. mars 2014 Poenget er jo at hun ER jo ikke sulten.... hun spiste 1 fiskepinne. Hun ELSKER sfo. Hun trenger den ikke, men alle vennene er der. Og hun vil leke sammen med dem. De fleste andre blir hentet mellom 4 og halv 5. Vi GJØR lekser i ro å mak før middagen vanligvis. Men hun er såååå sein. Hun diller så vanvittig mye. Du anonyme som mener jeg må jobbe med hvrdan jeg reagerer.............råd mottas med takk!! Anonymous poster hash: f33e5...6d0 Slik det er nå høres det ut som dere er to søstre som krangler. Du er forelderen. Du trenger ikke å krangle med henne. Du sier hvordan det skal være og så holder du på det. Pust rolig. Vet det kan være vanskelig av og til. Det med at tuller hun blir hun hentet tidligere neste dag på SFO var lurt. Hun skulle heller ikke fått leke med vennene i dag når hun hadde tullet og ikke hadde gjort det hun skulle. Vær konsekvent. Bestem deg for hvordan du vil ha det mens du er rolig og ikke når du er sint. Da har du en plan som du også klarer å gjennomføre når du er irritert. Fortell henne om den nye planen i en rolig stund slik at hun vet hvordan det er nå. Anonymous poster hash: 88a67...534
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #19 Skrevet 17. mars 2014 Jeg hadde begynt med straff om ingenting annet fungerte. Begynner ikke hun å gjøre leksene sine får ikke hun leke med andre den dagen og evt neste siden hun skal ta igjen. Anonymous poster hash: 4e685...bc4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #20 Skrevet 17. mars 2014 Eller kutt ut tv, for eksempel. Anonymous poster hash: 4e685...bc4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #21 Skrevet 17. mars 2014 Jeg hadde begynt med straff om ingenting annet fungerte. Begynner ikke hun å gjøre leksene sine får ikke hun leke med andre den dagen og evt neste siden hun skal ta igjen. Anonymous poster hash: 4e685...bc4 Straff vil bare gjøre lekser enda verre! Herlighet for et forslag, du kan tydeligvis ikke noe om pedagogikk. HI og datteren er inne i en ond sirkel, og de må finne ut hvorfor. Ikke straffe! Jeg ville heller snakket med kontaktlærer og funnet ut hvordan hun jobber på skolen, og om det er mulig å finne en felles plan for å få gjennomført dette og komme inn i en god sirkel igjen. Anonymous poster hash: 02913...04b
kiki1980 Skrevet 17. mars 2014 #22 Skrevet 17. mars 2014 Kanskje hun er sur når du henter på SFO fordi hun veeet at lekserfølger? Prøv først å lage middag sammen med en avslappende samtale om hvordan dagen ble. RELAX! Etter middagen lekser. Så med tiden kan du kanskje gå over til å lage middag mens hungjør lekser men det erikke gitt at hun skal gjøre lekser rett etter en lang dag!
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #23 Skrevet 17. mars 2014 Her spiser vi middag først, og så lekser.. Hvis leksene ikke blir gjordt innen rimelighetens grenser , så får det konsekvenser. Det har fungert fint her, nå går leksen unna i en fei. Anonymous poster hash: 9603c...5a4
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #24 Skrevet 17. mars 2014 Takk for masse gode forslag. -Og ja,jeg VET at det høresut som om vi er to søstre som krangler. Jeg vet jeg er den voksene, og at jeg skal overse det negative. Men det ER SÅ vanskelig. Belønningssystem høres lurt ut. Likeså det medå hente henne tidligere fra sfo neste dag, så blir det på en måte en "straff", elller en konsekvens. Dette med å spise middag først funker dårlig, forde de spiser mat på sfo ca kl15. Så hun er jo ikke sulten dersom jeg lager middag kl 4. Eller 5. Som regel passer det aldeles utmerket at middagen er ferdig i 18 tiden. Men klart, jeg merker jo at når jeg hisser meg opp, og blir sur, så blir hun værre. Men når man står oppi det er det vanskelig å snu det. Men heldigvis nå er ikke kjefting og surkap hovedproblemet, men hun diller og er så vanvittig treig. Ja læreren "klager" innimellom på lav arbeidsinnsats, og at hun titter mye ut av vinduet og dagdrømmer, og er litt i sin egen verden. Add-adhd, huff det var ingen hyggelig tanke. Anonymous poster hash: f33e5...6d0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #25 Skrevet 17. mars 2014 Oj. Du må virkelig jobbe med hvordan du gjør ting og reagerer. Ikke rart dere sliter. Anonymous poster hash: 88a67...534 ok, O Orakel,hvordan hadde DU løst dette da?? HI trenger da virkelig ikke sånne idiotiske svar som dette,men hjelp..! Anonymous poster hash: 343c3...88a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå