Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #26 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tenker det er folk som i hvert fall nedprioriterer/velger bort all form for karriere. De som har fire barn er de som er villige til å vie HELE livet/hverdagen til å oppdra barn. Dette er mest sannsynlig ikke folk som bor på de mest urbane stedene, men heller de som bor litt avsides på landet i fred og ro. Anonymous poster hash: ab15a...e62 Synes det var en litt dryg antakelse å trekke at man absolutt må velge bort all form for karriere....?!! Anonymous poster hash: 9fa17...981 Generelt sett så er det jo sånn... Svært få toppledere som klarer å ha 4 barn og en krevende karriere. Bare for å sette det på spissen. Sier ikke at folk er husmødre alle mann, men noe stor kerriere får du neppe når du går for 4 barn. I så fall sliter du deg fullstedig ut, eller har masse hjelp fra familie/au pair... Anonymous poster hash: ab15a...e62 Tøys, har litt med innstilling, disiplin og hvordan man legger opp dagen. Vi venter nr 4 og verken jeg eller mannen har tenkt å kutte ned på jobb - heller motsatt. Vi ønsker begge å gjøre en grei karriere, og er begge på vei dit. Mine venninner med to barn og 60 % stilling er mer slitne og blir med på mindre enn hva jeg gjør. De har heller ikke tid/ork til å trene, noe jeg gjør om morgenen før jeg drar på jobb. Like mye tøys i det du skriver. Kan ikke dere supermammaer med 4 barn og heftig karriere forstå at dette ikke er "normalen" for gjennomsnittsbefolkningen?!? De fleste, jeg sier ikke ALLE, klarer ikke 4 barn og et stresset arbeidsliv! Flott for dere at dere klarer et liv med 4 barn og samtidig ha 100% stilling, trene, bake cupcakes og ha hyppige møter med venner, men dette er ikke standard for de fleste. Jeg et sikker på at det går, men det er de færreste som greier det! Anonymous poster hash: ab15a...e62
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #27 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tenker at de med fire barn ikke tenker på miljøet. At de er egoistiske, og ofte litt lavere status. Anonymous poster hash: ad893...f98
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #28 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tenker det er folk som i hvert fall nedprioriterer/velger bort all form for karriere. De som har fire barn er de som er villige til å vie HELE livet/hverdagen til å oppdra barn. Dette er mest sannsynlig ikke folk som bor på de mest urbane stedene, men heller de som bor litt avsides på landet i fred og ro. Anonymous poster hash: ab15a...e62 Signerer. Slik er det for de 4-barnsforeldrene jeg kjenner Anonymous poster hash: 24329...285 Jeg er 36 år og har 4 barn. Jeg har en karriere. Det å ha 4 barn betyr ikke at man har 4 tette. Og at man ikke rekker noe annet enn barn. Mine f.eks er 17,16,8 og 7 mnd. Har snille barn og liker å ha med de over alt:) Faktisk har jeg mere fritid enn de med 2-3 barn. Siden jeg ikke har tette barn og alltid har en mormor tilgjengelig som barnevakt. Anonymous poster hash: 1a16b...418
DaenerysStorm Skrevet 17. mars 2014 #29 Skrevet 17. mars 2014 Nå kan 4 barn være ganske spredt da... Vi er fire søsken, men mellom meg og lillebror skiller det 19 år! Det vil si at vi trengte aldri minibuss og sånne ting! Selv ville jeg aldri hatt 4 barn, holder nok med det ene som er på vei Jeg vil ikke ofre all min tid og min litt tidkrevende hobby på dugnader og sånt.
MrsMilla Skrevet 17. mars 2014 #30 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tenker det er folk som i hvert fall nedprioriterer/velger bort all form for karriere. De som har fire barn er de som er villige til å vie HELE livet/hverdagen til å oppdra barn. Dette er mest sannsynlig ikke folk som bor på de mest urbane stedene, men heller de som bor litt avsides på landet i fred og ro. Anonymous poster hash: ab15a...e62 Synes det var en litt dryg antakelse å trekke at man absolutt må velge bort all form for karriere....?!! Anonymous poster hash: 9fa17...981 Generelt sett så er det jo sånn... Svært få toppledere som klarer å ha 4 barn og en krevende karriere. Bare for å sette det på spissen. Sier ikke at folk er husmødre alle mann, men noe stor kerriere får du neppe når du går for 4 barn. I så fall sliter du deg fullstedig ut, eller har masse hjelp fra familie/au pair... Anonymous poster hash: ab15a...e62 Tøys, har litt med innstilling, disiplin og hvordan man legger opp dagen. Vi venter nr 4 og verken jeg eller mannen har tenkt å kutte ned på jobb - heller motsatt. Vi ønsker begge å gjøre en grei karriere, og er begge på vei dit. Mine venninner med to barn og 60 % stilling er mer slitne og blir med på mindre enn hva jeg gjør. De har heller ikke tid/ork til å trene, noe jeg gjør om morgenen før jeg drar på jobb. Like mye tøys i det du skriver. Kan ikke dere supermammaer med 4 barn og heftig karriere forstå at dette ikke er "normalen" for gjennomsnittsbefolkningen?!? De fleste, jeg sier ikke ALLE, klarer ikke 4 barn og et stresset arbeidsliv! Flott for dere at dere klarer et liv med 4 barn og samtidig ha 100% stilling, trene, bake cupcakes og ha hyppige møter med venner, men dette er ikke standard for de fleste. Jeg et sikker på at det går, men det er de færreste som greier det! Anonymous poster hash: ab15a...e62 Ingen som baker cupcakes her og er perfekte. Men det handler faktisk om innstilling og prioritering. Og en god del om likestilling vil jeg tro. Vi er to voksne som bidrar like mye i heimen, dette hjelper jo endel! Kanskje ser vi ikke på det som viktigst i verden å ha vasket hus fra gulv til tak hver helg, eller at sokkene matcher. Eller om den rosa overdelen ikke passet den røde buksa. Kanskje vi ikke setter oss ned i sofaen etter middag for å sove middag og slappe av, men river oss opp og går på trening selv om det var litt tungt akkurat da. Kanskje vi ikke sitter konstant og leker med barna, men lar de leke litt alene i hagen mens vi lager middag etter jobb. Og kanskje vi har fikset en god logistikk med samkjøring med andre til fritidsaktiviteter. I tillegg ofrer jeg den tv-tida mange har etter at barna er lagt og går heller og legger meg slik at jeg kommer meg opp halv seks til å løpe en tur. Det handler ikke om å være perfekt, det handler om å være litt bevisste på å prioritere hva man ønsker å bruke tiden sin på.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #31 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tenker det er folk som i hvert fall nedprioriterer/velger bort all form for karriere. De som har fire barn er de som er villige til å vie HELE livet/hverdagen til å oppdra barn. Dette er mest sannsynlig ikke folk som bor på de mest urbane stedene, men heller de som bor litt avsides på landet i fred og ro. Anonymous poster hash: ab15a...e62 Stemmer overhode ikke her. Vi har fire barn. Jeg har 6-årig høyere utdanning, mannen er sjef i et mellomstort firma med personalansvar for mange ansatte. Vi jobber fullt begge to og bor i en av landets største byer. Anonymous poster hash: 070e3...a12
Ærlige Ærna Skrevet 17. mars 2014 #32 Skrevet 17. mars 2014 Synes det blir feil å tenke så mye om de som har fire barn, som flere her gjør. For meg vitner det om forutinntatte meninger og stereotype feiloppfatninger. De med fire barn er vel like ulike som alle andre ellers. Men hvis jeg må mene noe, tenker jeg tvert imot enkelte andre her at det gjerne er ressurssterke mennesker, i gode jobber, som jeg har inntrykk av lever fine liv. Det handler vel om prioriteringer. Livet lar seg heller ikke alltid planlegge, men det blir til mens man går. Vi skal for eksempel ha en tredje nå, og det hadde jeg ikke trodd jeg ville for to- tre år siden. Tror generelt mange er litt imponerte over de med fire barn, kanskje fordi man vet hvor stor velsignelse det er med hvert barn, men i dag har mange så høye krav til karriere og fritid at man ikke ser mulighetene. Det er igrunn trist at de som ikke er helt A4 familie blir bedømt av andre...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #33 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tenker at de med fire barn ikke tenker på miljøet. At de er egoistiske, og ofte litt lavere status. Anonymous poster hash: ad893...f98 "status".. er ikke det litt gammeldags. Det med miljøet ser jeg ikke helt. Spørs på livsstilen. Kan likegodt være mer miljøvennlige enn de med 2 barn. Og at de er mindre ressurssterke stemmer ikke med noen av firebarnsfamiliene jeg vet om. Der er det faktisk helt motsatt. høyt utdannede mennesker, hvor ofte en av foreldrene har krevende jobb. Betyr vel ikke at alt er perfekt, med cupcakes og det hele. Føler meg ikke truffet så det er sagt, har ikke fire. Anonymous poster hash: f5956...919
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #34 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tenker at de med fire barn ikke tenker på miljøet. At de er egoistiske, og ofte litt lavere status. Anonymous poster hash: ad893...f98 "status".. er ikke det litt gammeldags.Det med miljøet ser jeg ikke helt. Spørs på livsstilen. Kan likegodt være mer miljøvennlige enn de med 2 barn. Og at de er mindre ressurssterke stemmer ikke med noen av firebarnsfamiliene jeg vet om. Der er det faktisk helt motsatt. høyt utdannede mennesker, hvor ofte en av foreldrene har krevende jobb. Betyr vel ikke at alt er perfekt, med cupcakes og det hele. Føler meg ikke truffet så det er sagt, har ikke fire. Anonymous poster hash: f5956...919 Du skjønner ikke at overbefolkning er en voldsom belastning for miljøet? Vi er allerede altfor mange her i verden, vi trenger virkelig ikke mer enn to barn pr familie! De som driter i det og kjører på med unger for å realisere seg selv synes jeg er egoistiske og mindre smarte. Anonymous poster hash: ad893...f98
DaenerysStorm Skrevet 18. mars 2014 #35 Skrevet 18. mars 2014 Du skjønner ikke at overbefolkning er en voldsom belastning for miljøet? Vi er allerede altfor mange her i verden, vi trenger virkelig ikke mer enn to barn pr familie! De som driter i det og kjører på med unger for å realisere seg selv synes jeg er egoistiske og mindre smarte. Anonymous poster hash: ad893...f98 Det er vel ikke her i Norge man må tenke på overbefolkning først og fremst...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #36 Skrevet 18. mars 2014 Du skjønner ikke at overbefolkning er en voldsom belastning for miljøet? Vi er allerede altfor mange her i verden, vi trenger virkelig ikke mer enn to barn pr familie! De som driter i det og kjører på med unger for å realisere seg selv synes jeg er egoistiske og mindre smarte. Anonymous poster hash: ad893...f98 Det er vel ikke her i Norge man må tenke på overbefolkning først og fremst... Blir ganske tåpelig å tenke at vi ikke er en del av resten av verden. Selvom du bor i Norge har du selvsagt et ansvar for miljøet og fremtiden. Anonymous poster hash: ad893...f98
Dama på bygda Skrevet 18. mars 2014 #37 Skrevet 18. mars 2014 Vi var 4 søsken, foreldre i full jobb med høy utdanning begge to. Min mot med master før hun slo til med en 5-årig utdannelse på toppen igjen. Min far også god utdanning og jobbet en slags medleverturnus. Vokste opp i by, hadde bikkje som krevde mye arbeid og stimuli, ingen annen familie i nærheten. Men alikavel, har hatt en harmonisk oppvekst med foreldre som fint har klart dette alene uten å jobbe redusert noen av dem. Vi var født i 83, 85, 88 og 94 om det har noe å si.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #38 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tenker det er folk som i hvert fall nedprioriterer/velger bort all form for karriere. De som har fire barn er de som er villige til å vie HELE livet/hverdagen til å oppdra barn. Dette er mest sannsynlig ikke folk som bor på de mest urbane stedene, men heller de som bor litt avsides på landet i fred og ro. Anonymous poster hash: ab15a...e62 Jeg kjenner en del med 4 barn og de har alle sammen en karriere. De er ikke direktører noen av dem, men gjør det absolutt godt i arbeidslivet. Ikke bor de på landet heller. Anonymous poster hash: 0c50f...eff
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #39 Skrevet 18. mars 2014 Du skjønner ikke at overbefolkning er en voldsom belastning for miljøet? Vi er allerede altfor mange her i verden, vi trenger virkelig ikke mer enn to barn pr familie! De som driter i det og kjører på med unger for å realisere seg selv synes jeg er egoistiske og mindre smarte. Anonymous poster hash: ad893...f98 Det er vel ikke her i Norge man må tenke på overbefolkning først og fremst...Blir ganske tåpelig å tenke at vi ikke er en del av resten av verden. Selvom du bor i Norge har du selvsagt et ansvar for miljøet og fremtiden. Anonymous poster hash: ad893...f98 Nei vet du hva! Det der blir bare for dumt. Da bør du helst ikke ha noen barn og heller ikke kjører bil. Du bør også være selvforsynt med alt du trenger. Gud forby om du går og kjøper deg klær. Nei, du får pent tove deg klær av ull... Get the point? Om man har 1 eller 3 barn så kan man da gjenbruke det man allerede har. Det er ikke dermed sagt at man er miljøsvin om man har 4 barn! Jeg har forresten ikke det selv men blir kraftig provosert over dine tåpelige svar her inne. Vi må da vel få lov til å leve våre liv som vi selv ønsker. Det er ekstremt mange andre ting å forbedre med tanke på miljø, enn å kritisere de som ønsker stor familie. Anonymous poster hash: 00b77...ca3
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #40 Skrevet 18. mars 2014 Vi var en søskenflokk på 4 stk Veldig kjekt da vi alle hadde noen å leke med og at det var 2-3 år mellom hvert søsken.Foreldrene våre hadde bestandig tid til oss og vi ble godt tatt vare på. Både mamma og pappa jobbet 100% hele tiden bortsett fra når mamma hadde permisjon Anonymous poster hash: ae062...d1c
Gjest lillehi Skrevet 18. mars 2014 #41 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tenker at de med fire barn ikke tenker på miljøet. At de er egoistiske, og ofte litt lavere status. Anonymous poster hash: ad893...f98 Hvordan i all verden kom du frem til den konklusjonen?
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #42 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tenker at de med fire barn ikke tenker på miljøet. At de er egoistiske, og ofte litt lavere status. Anonymous poster hash: ad893...f98 Hvordan i all verden kom du frem til den konklusjonen? Sukk. Orker ikke gjenta meg selv. Kan dere ikke bare lese dere opp litt om temaet selv, så kanskje dere forstår litt mer? Feks denne artikkelen http://www.aftenposteninnsikt.no/1-mai-2008/den-virkelige-trusselen-miljøet Anonymous poster hash: ad893...f98
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #43 Skrevet 18. mars 2014 Jeg tenker at de med fire barn ikke tenker på miljøet. At de er egoistiske, og ofte litt lavere status. Anonymous poster hash: ad893...f98 Hvordan i all verden kom du frem til den konklusjonen? Sukk. Orker ikke gjenta meg selv. Kan dere ikke bare lese dere opp litt om temaet selv, så kanskje dere forstår litt mer? Feks denne artikkelen http://www.aftenposteninnsikt.no/1-mai-2008/den-virkelige-trusselen-miljøet Anonymous poster hash: ad893...f98 Enig! selv om det sikkert er en berikelse med mange barn, er det en strutsementalitet og ansvarsfraskrivelse. Anonymous poster hash: 0a727...369
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #44 Skrevet 18. mars 2014 Synes det blir feil å tenke så mye om de som har fire barn, som flere her gjør. For meg vitner det om forutinntatte meninger og stereotype feiloppfatninger. De med fire barn er vel like ulike som alle andre ellers. Men hvis jeg må mene noe, tenker jeg tvert imot enkelte andre her at det gjerne er ressurssterke mennesker, i gode jobber, som jeg har inntrykk av lever fine liv. Det handler vel om prioriteringer. Livet lar seg heller ikke alltid planlegge, men det blir til mens man går. Vi skal for eksempel ha en tredje nå, og det hadde jeg ikke trodd jeg ville for to- tre år siden. Tror generelt mange er litt imponerte over de med fire barn, kanskje fordi man vet hvor stor velsignelse det er med hvert barn, men i dag har mange så høye krav til karriere og fritid at man ikke ser mulighetene. Det er igrunn trist at de som ikke er helt A4 familie blir bedømt av andre... Forutinntatte meninger og stereotype feiloppfatninger?! Vel, det er riktig som du skriver at det finns ulike familier med fire barn, men poenget er vel at man uansett kan trekke konklusjoner om at majoriteten av "4-barns familier" tilhører en gruppe hvor en av foreldrene jobber redusert, ikke har høyere utdannelse og ikke bort i de mest sentrale strøk. Statistikk er vel stikkordet her! Og statistikk er fakta, ikke noe synsing fra enkeltindivider.... Det gjelder som sagt ikke alle, men DE FLESTE i denne gruppen! Anonymous poster hash: ab15a...e62
Ærlige Ærna Skrevet 18. mars 2014 #45 Skrevet 18. mars 2014 Synes det blir feil å tenke så mye om de som har fire barn, som flere her gjør. For meg vitner det om forutinntatte meninger og stereotype feiloppfatninger. De med fire barn er vel like ulike som alle andre ellers. Men hvis jeg må mene noe, tenker jeg tvert imot enkelte andre her at det gjerne er ressurssterke mennesker, i gode jobber, som jeg har inntrykk av lever fine liv. Det handler vel om prioriteringer. Livet lar seg heller ikke alltid planlegge, men det blir til mens man går. Vi skal for eksempel ha en tredje nå, og det hadde jeg ikke trodd jeg ville for to- tre år siden. Tror generelt mange er litt imponerte over de med fire barn, kanskje fordi man vet hvor stor velsignelse det er med hvert barn, men i dag har mange så høye krav til karriere og fritid at man ikke ser mulighetene. Det er igrunn trist at de som ikke er helt A4 familie blir bedømt av andre... Forutinntatte meninger og stereotype feiloppfatninger?! Vel, det er riktig som du skriver at det finns ulike familier med fire barn, men poenget er vel at man uansett kan trekke konklusjoner om at majoriteten av "4-barns familier" tilhører en gruppe hvor en av foreldrene jobber redusert, ikke har høyere utdannelse og ikke bort i de mest sentrale strøk. Statistikk er vel stikkordet her! Og statistikk er fakta, ikke noe synsing fra enkeltindivider.... Det gjelder som sagt ikke alle, men DE FLESTE i denne gruppen! Anonymous poster hash: ab15a...e62 Javel, da vil jeg gjerne at du henviser til den statistikken. Skulle vært interessant å se om det du sier stemmer. Ja, det er min mening at jeg oppfatter dette som forutintatt og stereotypier, men du må gjerne motbevise meg med statistikk på dette. Uansett, de jeg kjenner med fire barn, bor både i by og mer landlig, og min oppfatning (for det var vel spørsmålet her; hvordan man oppfatter de med fire barn) er at dette er ressurssterke mennesker hvor begge jobber og har høyere utdannelse. Men uansett, hva spiller nå det for rolle da? Vi er alle ulike mennesker og tar ulike livsvalg - det viktigste er vel at man velger det som gir en selv mest her i livet, enten det er ingen eller mange barn, karriere, eller begge deler. Så lenge man holder seg unna NAV synes jeg alt er bra jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2014 #46 Skrevet 18. mars 2014 De 4 barnsforeldrene jeg kjenner er alle ressurssterke familier der begge foreldrene har høyere utdanning og er i full jobb. Og alle bor i byen. Skulle likt å se statistikken som viser at 4 barnsforeldre er ressurssvake, for mitt inntrykk er nemlig det motsatte. Anonymous poster hash: 95858...d8f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå