Gå til innhold

Jentas venner begynner å legge på seg.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Altså, helt uavhengig av om man tillater sjokoladepålegg, snop, brus og saft i sitt hjem til hverdags; jeg hadde ALDRI latt _noen_ stappe i seg en halv boks Nugatti sånn uten videre. Ikke mine egne unger, og ikke naboens. 

Jeg er ikke hysterisk når det gjelder slike ting, og ungene mine kan godt få syltetøy eller sjokopålegg på skiva om de vil det, selv om det er tirsdag og ikke lørdag. Men da er det EN skive, og en passelig mengde pålegg. Ingen her i huset får tømme en påleggsboks alene, uansett hva det er snakk om.

Så jeg ville uansett begrenset dette, og om så sagt at de kun fikk en skive hver med nugatti på, og deretter fikk de spise noe annet. Og evt smurt på skiva deres selv slik at mengden ble begrenset.

Samme med saft- ett glass holder i massevis, er man mer tørst da, får man drikke vann. Eller aller helst hadde jeg kun servert _vann_.

Ingen unger dauer av å "måtte" drikke vann og ha sunt pålegg på skiva..

Red: skriveleif

Endret av LillaGorilla♥♥
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg sikkert burde forklart bedre er at vennene er med hjem rett etter skolen. Da er det sjelden voksne inne selv om vi er i nærheten. Ungene finner da frem mat selv. Det er ikke slik at jeg setter frem den usunne maten, men mine unger har fått lov til å ta seg en skive med syltetøy eller noe annet søtt om de har villet. Det har ikke vært noe problem ettersom de stort sett heller velger sunnere. Slik er det med drikkevarer også. For mine unger er det normalt å ta seg et glass vann om de er tørste og det er det de nesten bestandig gjør. Jeg er litt redd for å gjøre det mer spennened med usunn mat med å legge ned forbud og jeg har ikke lyst til å fortelle ungene at det er forbudt når disse vennene er på besøk av redsel for at de skal begynne å tenke negativt om størrelsen deres. Samtidig har jeg jo ikke lyst til å være med på å overfore jenter som ikke har lært å begrense seg og som "ikke liker" nesten noe annet enn det som er søtt. Det er ikke så enkelt dette.

HI

Anonymous poster hash: af44d...829

Du bør ikke si noe til egne barn, og syltetøy ser jeg ikke problemet med, men Nugatti og snop bør da ikke stå fremme til vanlig mener jeg. 

Å begrense seg er ikke noe barn lærer. Noen er mer søtsugne og impulsive av natur, og andre barn er det ikke.

Anonymous poster hash: 031a8...295

Skrevet

Det jeg sikkert burde forklart bedre er at vennene er med hjem rett etter skolen. Da er det sjelden voksne inne selv om vi er i nærheten. Ungene finner da frem mat selv. Det er ikke slik at jeg setter frem den usunne maten, men mine unger har fått lov til å ta seg en skive med syltetøy eller noe annet søtt om de har villet. Det har ikke vært noe problem ettersom de stort sett heller velger sunnere. Slik er det med drikkevarer også. For mine unger er det normalt å ta seg et glass vann om de er tørste og det er det de nesten bestandig gjør. Jeg er litt redd for å gjøre det mer spennened med usunn mat med å legge ned forbud og jeg har ikke lyst til å fortelle ungene at det er forbudt når disse vennene er på besøk av redsel for at de skal begynne å tenke negativt om størrelsen deres. Samtidig har jeg jo ikke lyst til å være med på å overfore jenter som ikke har lært å begrense seg og som "ikke liker" nesten noe annet enn det som er søtt. Det er ikke så enkelt dette.

HI

Du bør ikke si noe til egne barn, og syltetøy ser jeg ikke problemet med, men Nugatti og snop bør da ikke stå fremme til vanlig mener jeg. 

Å begrense seg er ikke noe barn lærer. Noen er mer søtsugne og impulsive av natur, og andre barn er det ikke.

Anonymous poster hash: 031a8...295

Selvfølgelig kan barn lære å begrense seg akkurat som voksne kan. Alt er ikke genetisk.

Skrevet

Jeg forstår ikke nordmenns innstilling til at det skal være så kos med så mye sukker. Fri tilgang til nugatti, syltetøy og saft? I mine øyne er det dumhet.

Jeg bor ikke i Norge lenger, og blir så sjokkert over vanene hvad gjelder sukker og sukkerholdig mat der oppe. Vi har tre barn på 9,6 og 2 år, som aldri drikke saft eller brus, og som får litt popcorn eller en skjokoladebit på lørdagene. Aldri har vi severt dem hverken nugatti eller syltetøy, det er bare dårlige vaner. Vet jeg blir slaktet nå og mistenkes sikkert for å være en av de som er hysteriske. Men tvert imot, jeg hat bare aldri synes det var naturlig at ungene mine skulle fōres med unødig sukker, og de har heller aldri savnet det;)

Det er ekstremt mye sukker i norsk kosthold, og det er helt vanlig å spise snop og godis flere ganger i uka, både for barn og voksne. Det ER jo dumhet.. Hva er vitsen? Kose seg? Kroppen koser seg i hvert fall ikke..

Ser hvor mange av våre venner i Norge hvis barn er overvektige og tenker at foreldrene burde straffes! Det er jo deres skyld!

Nei, venn ungene til et naturlig kosthold fra start uten å bli hysterisk, så får mam sunde, glade barn

Anonymous poster hash: 3fc12...fbc

Jeg er fra et annet europeisk land og vi har mye mer dessert etter middag enn nordmenn, så det er bare tull at i Norge har man mest sukker. Mine barn har fri tilgang til godis, men rører det sjeldent. I mitt land er det også færre overvektige enn i Norge, selv om vi spiser mye mer dessert, fordi vi spiser mindre brød (som man BLIR tjukk av, uansett hvor mye man vrir og vender på det) og lager ofte lette supper og lignende til middag.

Anonymous poster hash: 1dcb2...0a0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...