Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #1 Skrevet 17. mars 2014 Min datter på 9 år, har flere venninner. Det siste året har to av dem begynt å legge på seg mer enn godt er. Ingen av dem er farlig tykke i dag, men de begynner å bli såpass kraftige at både voksne og barn legger merke til det. Disse barna er her og spiser ca en gang i uka, noen ganger ofter. Her har vi vært ganske slepphendte i forhold til hva barna får spise. Det er for eksempel fri tilgang på nugati og syltetøy, saft, melk eller til og med nesquik ganske ofte osv. Dette føler vi ikke er noe problem ettersom ungene og vi selv stort sett velger sunnere alternativer selv om vi kan ta de søte produktene. Når det gjelder disse jentene er det derimot slik at de bare velger det søte og det i store mengder når de er her. De spiser mer nugati på et besøk enn vår familie spiser på 3 uker for eksempel. De vil heller ikke drikke vann eller spise grønnsaker. Bør jeg innføre egne regler når disse er på besøk i forhold til maten, bør jeg ta en telefon til foreldrene og høre hva de mener (de spiser mye kaker ol hjemme også) eller bør jeg bare la det være som det er ettersom ingen av ungene foreløpig er farlig overvektige? Hvor mye bør utenforstående blande seg i slike ting? Anonymous poster hash: af44d...829
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #2 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tror du skal la være å gjøre noen ting. Ikke din jobb å oppdra disse barna enten de er hos deg eller hjemme hos seg seg. Anonymous poster hash: 4d375...61e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #3 Skrevet 17. mars 2014 Har det også som dere har det. Har ett barn og barnet bryr seg fint lite om ei skål med twist eller annen sjokolade står på bordet. Aldri hatt regler på det, men det faller seg liksom naturlig at en tar seg noen twist i helgene- selv om det nå står fremme. Når det er besøk her derimot- ja, da mases det og noen nærmest kaster seg over. Jeg er ikke tenkt å gjøre noe endringer. Jeg tror at om jeg begynner innføre regler vil også mitt eget barn legge mer fokus på dette og det kan være at ting blir mer lokkende. Anonymous poster hash: 41bbb...dcb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #4 Skrevet 17. mars 2014 Jeg tror du skal la være å gjøre noen ting. Ikke din jobb å oppdra disse barna enten de er hos deg eller hjemme hos seg seg. Anonymous poster hash: 4d375...61e Jeg mente ikke å gjøre veldig mye spessielt, eventuelt bare å sørge for at vi ikke har søtt pålegg eller linende lilgjenglig akkurat da for eksempel. Jeg får på en måte dårlig samvittighet når jeg ser de spiser en halv boks nugati til et måltid. Anonymous poster hash: af44d...829
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #5 Skrevet 17. mars 2014 Ta bort det søte når jentene er på besøk. Det hadde jeg gjort. Eller: Her i huset har vi ikke noe særlig med søtt pålegg så det er ikke noe alternativ å servere det. Anonymous poster hash: ad218...9c6
soleia Skrevet 17. mars 2014 #6 Skrevet 17. mars 2014 Eg ville sett begrensingar for borna sidan dei ikkje klarar det sjølve. Det er ikkje så vanleg å ha nugatti, saft og sjokomelk til kvardags rundt om i familiar eg kjenner, og hadde ikkje likt om ungane mine fekk fri tilgang til dette så ofte som dei gjer hjå deg.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #7 Skrevet 17. mars 2014 Jeg forstår ikke nordmenns innstilling til at det skal være så kos med så mye sukker. Fri tilgang til nugatti, syltetøy og saft? I mine øyne er det dumhet. Jeg bor ikke i Norge lenger, og blir så sjokkert over vanene hvad gjelder sukker og sukkerholdig mat der oppe. Vi har tre barn på 9,6 og 2 år, som aldri drikke saft eller brus, og som får litt popcorn eller en skjokoladebit på lørdagene. Aldri har vi severt dem hverken nugatti eller syltetøy, det er bare dårlige vaner. Vet jeg blir slaktet nå og mistenkes sikkert for å være en av de som er hysteriske. Men tvert imot, jeg hat bare aldri synes det var naturlig at ungene mine skulle fōres med unødig sukker, og de har heller aldri savnet det;) Det er ekstremt mye sukker i norsk kosthold, og det er helt vanlig å spise snop og godis flere ganger i uka, både for barn og voksne. Det ER jo dumhet.. Hva er vitsen? Kose seg? Kroppen koser seg i hvert fall ikke.. Ser hvor mange av våre venner i Norge hvis barn er overvektige og tenker at foreldrene burde straffes! Det er jo deres skyld! Nei, venn ungene til et naturlig kosthold fra start uten å bli hysterisk, så får mam sunde, glade barn Anonymous poster hash: 3fc12...fbc
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #8 Skrevet 17. mars 2014 Har du pratet med mødrene deres om det? Kanskje de hadde satt pris på at du tok det opp? Anonymous poster hash: ebc68...450
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 17. mars 2014 #9 Skrevet 17. mars 2014 Min datter på 9 år, har flere venninner. Det siste året har to av dem begynt å legge på seg mer enn godt er. Ingen av dem er farlig tykke i dag, men de begynner å bli såpass kraftige at både voksne og barn legger merke til det. Disse barna er her og spiser ca en gang i uka, noen ganger ofter. Her har vi vært ganske slepphendte i forhold til hva barna får spise. Det er for eksempel fri tilgang på nugati og syltetøy, saft, melk eller til og med nesquik ganske ofte osv. Dette føler vi ikke er noe problem ettersom ungene og vi selv stort sett velger sunnere alternativer selv om vi kan ta de søte produktene. Når det gjelder disse jentene er det derimot slik at de bare velger det søte og det i store mengder når de er her. De spiser mer nugati på et besøk enn vår familie spiser på 3 uker for eksempel. De vil heller ikke drikke vann eller spise grønnsaker. Bør jeg innføre egne regler når disse er på besøk i forhold til maten, bør jeg ta en telefon til foreldrene og høre hva de mener (de spiser mye kaker ol hjemme også) eller bør jeg bare la det være som det er ettersom ingen av ungene foreløpig er farlig overvektige? Hvor mye bør utenforstående blande seg i slike ting? Anonymous poster hash: af44d...829 Du bør kanskje ikke sette fram nugatti og usunne ting når de er der. Da får de heller ikke muligheten til å velge dette. Ville aldri ha ringt til foreldrene og hørt med dem. Det kan bare bli dumt.
Gjest Sekretøsa Skrevet 17. mars 2014 #10 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er så kjip jeg at ungene får ikke bare ta det beste pålegget når de er på besøk. Det hender nemlig litt for ofte at det er enkelt å reise til de som har godt pålegg for å spise. Ser tendensene til kjedespising veldig ofte, og når de ikke får sjokolade på skiva så er de plutselig ikke så sultne...
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #11 Skrevet 17. mars 2014 Har du pratet med mødrene deres om det? Kanskje de hadde satt pris på at du tok det opp? Anonymous poster hash: ebc68...450 Nei, jeg har ikke pratet med dem om det. Det er et ganske ømtålig tema å ta opp føler jeg og ungene er ikke feite. De har bare lagt seg ut og blitt litt mer kvapsete det siste året. Når min datter har vært der har de stort sett bakt eller noe sånt hver gang. Jeg er derfor ganske sikker på at de ikke oppfatter barnas vekt som noe stort problem selv. Anonymous poster hash: af44d...829
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #12 Skrevet 17. mars 2014 Jeg har en jente på 13 år. Hun har veldig lett for å legge på seg. Det frustrerende de siste 3 årene er, at selv om vi har sunn mat her hjemme. Så har hun jo fått dritt andre steder. Og det er ofte kake og godis midt i uka. Det skjer ofte. Og jeg skjønner ikke at det er normalt. Vi koser oss vi og, men det gjør vi i helgen. Så føler at jeg klarer ikke å kontrollere om hun går opp i vekt lenger. Takk og pris er hun veldig fysisk aktiv, så hun har bare bittelitt mage, ellers helt normalvektig. Jeg serverer ikke noe skit her i hverdagen. De som kommer på besøk, får vanlig mat. Anonymous poster hash: 577fc...17e
*SommerFrisk* Skrevet 17. mars 2014 #13 Skrevet 17. mars 2014 (endret) Her har vi også barn som ikke eter godteri selvom det skulle stå på bordet. Det har aldri vært en fy-ting da vi ikke føler det er rett, og på den annen side servere det. Er det fy, så er det fy, slik som røyk er fy. Men over til det du spør om: Når mine barn har venner på besøk så er det reglene i vårt hjem som gjelder. Enten det dreier seg om snopspising, tv-titting eller maten vi har. - Jeg ser ikke helt grunnen til å sette frem nugatti til hvert måltid uansett hvor lite ungene dine velger det, men det er nå meg. Her hos oss så serverer vi det vi pleier å spise selvom det er besøk. Men passer såklart på at det er noe som kanskje likes av de fleste, de dagene det er besøk med hjem.Spises det kveldsmat/frokost osv her sammen med venner, så setter jeg aldri nugatti, nøtte, sjokade osv på bordet. Jeg ser ikke poenget med det. Du bør aller minst ringe foreldrene, jeg forstår ikke hvordan du kan tenke på det engang. Disse foreldrene er sikkert klar over det selv. I tillegg er det helt naturlig at unger på et stadie i livet legger på seg (les: valpefett), du sier jo selv at de har lagt på seg men ikke er-fete-. La foreldrene ta seg av den jobben, og stå heller for et sunt kosthold selv. Og det med nugattien......... det bør du kanskje droppe uansett? Hva er poenget med å ha den fremme hele tiden? Som sagt, mine unger eter heller ikke/bryr seg heller ikke om det står søstsaker fremme, men jeg har det selvfølgelig ikke alltid stående heller, bare for å bevise for meg selv hvor "perfekte" barn jeg har. For uansett så blir dette et kjennemerke for barna dine. Og plutselig kan ting snu og de vil ha hele tiden. Disse tingene kan vi ikke styre desverre. Barna våre er forløpig høye og slanke. men det kan også snu, om så for en periode, og det er helt normalt. Fri tilgang til saft og melk med sjokoladepulver?? jøss , det skjer ikke her. og jeg er IKKE hysterisk! Endret 17. mars 2014 av *Lionesse*
*SommerFrisk* Skrevet 17. mars 2014 #14 Skrevet 17. mars 2014 Jeg er så kjip jeg at ungene får ikke bare ta det beste pålegget når de er på besøk. Det hender nemlig litt for ofte at det er enkelt å reise til de som har godt pålegg for å spise. Ser tendensene til kjedespising veldig ofte, og når de ikke får sjokolade på skiva så er de plutselig ikke så sultne... åh jeg er så enig!
Elsker livet Skrevet 17. mars 2014 #15 Skrevet 17. mars 2014 Jeg ville vært et godt eksempel. Jeg serverer gjerne eggerøre eller kokt egg, hjemmelagde karbonader, har oppskårne grønnsaker og mugger med isvann tilgjengelig. Barna som ikke har så veldig godt kosthold hjemmefra ser ut til å like det. Vi serverer ikke alltid sunne ting, men som regel. Jeg vil ikke være bidragsyter til at barnas venner spiser unyttig mat, det får de heller gjøre hjemme.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #16 Skrevet 17. mars 2014 Jeg har slanke barn, men hadde virkelig ikke likt at de ble foret med sånn søppelmat og drikke hos vennene sine. Hva er liksom vitsen? Hvorfor skal vennebesøk være ensbetydende med usunn mat, snacks etc? Jeg er ganske så sikker på at disse foreldrene ikke liker det du har p tilby hvis de var klar over det. Du sier jo selv at de begynner å bli runde, hvorfor setter du frem det mest usunne du har? For p bli den "populære" moren i gata? Ingen unger har godt av dette i hverdagen! Når det er sagt, denne maten er ikke sunn for dine barn heller Anonymous poster hash: 95606...bd5
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #17 Skrevet 17. mars 2014 Jeg har ett barn som foretrekker sunn mat og et annet barn som foretrekker usunn mat. Vi har måttet forandre vaner hjemme, der eldstemann fint kunne ignorere innholdet i godte-hyllen på kjøkkenet, er minstemann på stadig utkikk etter "noe godt" (les: sjokolade/snop/karbohydrater). Så nå fokuserer vi på kjøtt/fisk/grønnsaker, og har innført regler som at skive nummer to i helgene kan være med sjokoladepålegg. Jeg har også gjort en stor innsats for å finne sunne middager som blir spist, og fokusere på å alltid ha sunn og lettvint mat tilgjengelig. Når vi har små gjester på besøk her hender det vi f.eks. lager pannekaker, men da er det som en aktivitet der ungene er med på å lage, og vi kan like godt lage salat eller noe annet sunt. Jeg mistenker at datteren min kaster i seg usunn mat hjemme hos andre, og synes det er helt greit hvis noen stopper henne. Men jeg vet veldig godt at hun har anlegg for å legge på seg, akkurat som sin mor :-( Og det viktigste er tross alt hva hun får i seg hjemme! Anonymous poster hash: 577fa...033
Virginia. Skrevet 17. mars 2014 #18 Skrevet 17. mars 2014 Jeg ville enkelt og greit bare ha satt unna Nugatti og usunne alternativer når barna er på besøk slik at kun de sunne alternativene gjenstår- og eventuelt tilby en enkelt is etter middag hvis dere skal ha noe søtt.. Hvis barna har restriksjoner på søte ting hjemme, så er det ikke uvanlig at de ønsker å fråtse i det forbudte der de får muligheten til det.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #19 Skrevet 17. mars 2014 VI har det som HI. Ikke sjokomelk da, men nugatti, syltetøy ol. Men også her har vi gjort det "normalt" og snop og godt er ikke farlig eller skummelt, og selv om vi har det tilgjengelig skal det ikke spises ofte. VI har et godteskap, som nesten alltid har bra med innhold. Om jeg føler det blir syltetøy eller nugatti for ofte, så påpeker jeg det for barna. Nå er det på tide og velge noe annet,- også gjør de det,- til de en dag spør om det er greit at de får nugatti igjen, også er de flinkere til og variere igjen. Har hatt anorexia selv, og er livredd for og overføre for mye følelser for mat til barna mine. Derfor er mat, mat. Og godteri er noe vi kan spise,- men som kroppen ikke liker så godt. Middag som de IKKE synes er veldig god, må de spise litt av,- og de får ikke annet før neste måltid. Jeg har selv noen retter jeg ikke liker veldig, og jeg forteller det til barna. DETTE er ikke jeg glad i, men kroppen er glad i det. SÅ da spiser jeg meg mett. Men ikke mer enn "Nødvendig" mett. Og slik har jeg fått ganske fornuftige barn når det kommer til kosthold. De forsyner seg av kakefatet, hvis det passer inn, er de mett, lar de være. Vi har påskeegg fremme hele påska, fyller i lite første dag, for da tømmes det. Men fyller de opp igjen,- og da tar de bare litt nå og da. Ikke hver dag en gang. Ang venninnene til jenta til HI, jeg synes ikke det er opp til henne og oppdra andres barn. Så lenge foreldre ikke gidder og lære barn at alt som er tilgjengelig ikke nødvendigvis må spises, så er det ikke hennes problem. Man gjør ikke barna sunne ved og ikke lære de og VELGE rett. I realiteten gir de ikke barna sine noe valg når det kun er litt godt på lørdag og at det alle andre dager er synd, skam og fy og fysj og nesten dødelig. Hva skjer den dag barna selv har litt penger, butikken er tilgjengelig og "himmelriket" åpner seg? Har flere eksemåler på "sunne barn",- som den dag de får ukepenger bruker mye av de på pizzaslice, bigbite, energidrikker, boller, smågodt osv osv.... De har jo aldri lært seg og holde igjen. De har ikke hatt slikt tilgjengelig og dermed ikke lært seg sunne valg.... Altså, noen har barn som "mangler" evne til også og lære måtehold, og som i tilegg har lett for og legge på seg. Da må man nødvendigvis gå den vei og ikke ha ting tilgjengelig. Alikvel mener jeg at disse også må, etter hvert, lære seg og ha godteri tilgjengelig uten at det dermed skal spises opp! Men stort sett så har ikke barn ødelagt sin "metthetsfølelse" og spiser ikke snop og godt om de er mett. Og ang mat og søtpålegg, det er ikke slik at de velger søtsaker fremfor annet pålegg om ingen av delene gjøres "mer spesielt" enn det andre. Jeg har til og med "testet" min datter på 11. Hun har fått med seg en hundrelapp til og kjøpe med Donald hjem på vei hjem fra skolen. Vekselen er hennes, og hun kan gjøre hva hun vil. Hun har aldri brukt noe på noe som helst. Hun kjøpte en pakke Extra tyggegummi en gang`... Og da spurte hun om jeg syntes det var greit. Hun hadde tenkt på sjokolade, men så tenkte hun at det var bare tirsdag, også er det bare 3 dager til fredag og vi skal ha godteri hjemme, så da ventet hun.. Så noe riktig må man vel ha gjort? Jeg tror HI sin måte og "ufarliggjøre" på er mer riktig for mange barn, enn det og holde alt "gjemt" for barn. Igjen, man må læres og ta riktige valg, da samfunnet er lagt opp med frister over alt. Det hjelper ikke og bare få servert sunn mat og utporsjonert usunn mat i passe mengde, man må LÆRE det selv,- lære ta riktige valg.....Den dag de må ta de selv, så er de ofte ikke gamle nok til og ta de riktige valg, fordi de har ikke evnen til og se konsekvensene av de. Anonymous poster hash: 6c27f...f17
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #20 Skrevet 17. mars 2014 Det jeg sikkert burde forklart bedre er at vennene er med hjem rett etter skolen. Da er det sjelden voksne inne selv om vi er i nærheten. Ungene finner da frem mat selv. Det er ikke slik at jeg setter frem den usunne maten, men mine unger har fått lov til å ta seg en skive med syltetøy eller noe annet søtt om de har villet. Det har ikke vært noe problem ettersom de stort sett heller velger sunnere. Slik er det med drikkevarer også. For mine unger er det normalt å ta seg et glass vann om de er tørste og det er det de nesten bestandig gjør. Jeg er litt redd for å gjøre det mer spennened med usunn mat med å legge ned forbud og jeg har ikke lyst til å fortelle ungene at det er forbudt når disse vennene er på besøk av redsel for at de skal begynne å tenke negativt om størrelsen deres. Samtidig har jeg jo ikke lyst til å være med på å overfore jenter som ikke har lært å begrense seg og som "ikke liker" nesten noe annet enn det som er søtt. Det er ikke så enkelt dette. HI Anonymous poster hash: af44d...829
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #21 Skrevet 17. mars 2014 Det jeg sikkert burde forklart bedre er at vennene er med hjem rett etter skolen. Da er det sjelden voksne inne selv om vi er i nærheten. Ungene finner da frem mat selv. Det er ikke slik at jeg setter frem den usunne maten, men mine unger har fått lov til å ta seg en skive med syltetøy eller noe annet søtt om de har villet. Det har ikke vært noe problem ettersom de stort sett heller velger sunnere. Slik er det med drikkevarer også. For mine unger er det normalt å ta seg et glass vann om de er tørste og det er det de nesten bestandig gjør. Jeg er litt redd for å gjøre det mer spennened med usunn mat med å legge ned forbud og jeg har ikke lyst til å fortelle ungene at det er forbudt når disse vennene er på besøk av redsel for at de skal begynne å tenke negativt om størrelsen deres. Samtidig har jeg jo ikke lyst til å være med på å overfore jenter som ikke har lært å begrense seg og som "ikke liker" nesten noe annet enn det som er søtt. Det er ikke så enkelt dette. HI Anonymous poster hash: af44d...829 #19 igjen. Akkurat som det er hos oss. Vi dekker ikke på bordet, de ordner seg selv. Nå skal det være sagt at det ene barnet vårt har en venn uten magemål. Som spiser og spiser,- og er EKSTREMT ivrig på godsaker. Da dette barnet var yngre, var det første det spurte om på barnebursdager,- når kommer kaken, når blir det godtepose osv. Men foreldrene har jobbet bevist,- og nå er det eldre og har sluttet. Men ser jo at det aldri stopper når de skal spise brødskive hos oss, eller middag. Men der har foreldre gitt beskjed om at vi prøver og begrense inntaket. I alle fall når det kommer til "mellomåltid";- og bedt om at vi ikke sier at vi har syltetøy og nugatti f.eks. Og det synes jeg er HELT greit. Nå er barnet blitt såpass mye eldre, og vet at det bør passe seg,- og sier fra selv at det ikke får spise sjokpålegg eller godis midt i uka. Og selv nå, når det vet at hjemme hos oss er "alt tilgjengelig", så mases det ikke mer. har til og med latt være og ta fra godteskåle de gangene vi har glemt og sette den bort. Det var vi alltid påpasselig med tidligere da dette barnet kom på besøk. Altså, vi har ikek godteskål konstant fremme, men er det igjen fra helga, eller vi har hatt kaffebesøk dagen før, så får ting som tåler det gjerne stå fremme. Ellers blir det glemt og må kastes. SÅ såfremt foreldre ikke sier noe, så gjør man ikke noe. Og om mine barn er på besøk til folk så bryr jeg meg ikke om hvordan det gjøres der med mat, der får barna ta skikken dit de kommer og spise det de blir servert. Prøver jeg og lære de Men selvsagt, de MÅ ikke forsyne seg av godt om det blir servert da Men har jo også fått tilbakemelding på det; "vi satte på film til de og gav de litt sjokolade, men gutten/jenta di spiste jo ikke? Liker hun ikke den typen, skulle hun fått noe annet? Osv osv",- har jeg faktisk fått spørsmål om. Nettopp fordi godteri og slik ikke er forbundet med "kos" hos oss. Og vi kan kose oss med spill eller film, til og med kino, uten at vi "må" ha noe og putte i munnen... Anonymous poster hash: 6c27f...f17
*Miss Marple* Skrevet 17. mars 2014 #22 Skrevet 17. mars 2014 Jeg hadde fortsatt å ha det sånn som dere syns passer best for dere. Det er ikke de fire skivene med nugatti på en gang i uken de legger på seg av. Deres hus, deres regler og kosthold.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #23 Skrevet 17. mars 2014 nå er det jo veldig vanlig for jenter på den alderen å være litt smålubne. Ikke alle blir det, men en del. Det er pga ujevn vekst og hormoner som begynner å settes i gang. Var selv litt rund og lubben i 9-11 års alderen, men plutselig vokste jeg veldig i høyden og ble veldig slank, men med kvinnlige former. Har vært normalvektig siden. Men det med at de kaster seg over nugattien ogsånn høres jo ikke helt bra ut..men synes ikke det er ditt problem egentlig Anonymous poster hash: 1f7c2...b9a
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #24 Skrevet 17. mars 2014 Ta bort det søte når jentene er på besøk. Det hadde jeg gjort. Eller: Her i huset har vi ikke noe særlig med søtt pålegg så det er ikke noe alternativ å servere det. Anonymous poster hash: ad218...9c6 Enig med seg;jeg hadde også tatt bor talt det usunne(uten at de hadde merka noe selvsagt) slik at det var rett og slett ikke et alternativ.slik slipper du HI å ha dårlig samvittighet og så gjør du det du kan for at disse jentene ikke blir mer overvektig Anonymous poster hash: a7854...c1b
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2014 #25 Skrevet 17. mars 2014 Vi hadde samme problem. Min datter kan spise hva som helst, uten å legge på seg. Hun er også veldig aktiv og lite interessert i søtsaker. Så har vi hennes bestevenninne, som er litt bedagelig anlagt, ekstremt glad i det søte og legger lett på seg. Jeg tok en prat med mammaen hennes, jeg, men det er jo enkelt når man har en god dialog fra før av. Så det kommer jo an på hvordan dere prater sammen.. Jeg sa selvsagt ikke noe om at jeg hadde lagt merke til at hennes datter la på seg, bare forklarte litt hvordan vi gjorde det hjemme, og spurte om det var okay for henne i forhold til at hennes datter var hos oss minst 4 ganger i uka! Det er jo tross alt så mye at det vil kunne bidra til vektøkning. Hun var kjempeglad for at jeg tok det opp, og sa at hun ville ikke begrense hva min datter spiste, men hvis det ikke spilte noen rolle for meg ville hun gjerne at jeg ryddet bort det usunne. Så det har jeg gjort siden! Og det er jeg glad for, for jenta har fortsatt å legge på seg, og jeg kan i alle fall si at det ikke er pga sjokoladeskålen som stadig vekk stod fremme på stuebordet mitt... Og ingen andre i familien tok skade av mindre hverdagshygge heller! ;-) Så altså, min erfaring er: Ta det som et generelt spørsmål, si at dere pleier å ha nugatti og syltetøy og spør om det er greit for dem. Evnt som mange andre sier, bare rydd det bort! Selv om man er slank, så trenger man jo ikke sukker... :-) Anonymous poster hash: 62622...8fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå