Gå til innhold

Hva når barna blir overvektige..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør man da? Greit nok å servere mest sunn mat, redusere godteri, prøve å unngå for store porsjoner osv. men.. Mine er klar over at de er for store, de ønsker å veie mindre og være slankere. Men barn i vekst skal jo heller ikke slanke seg. De burde vært mye mer aktive, men vanskelig å tvinge dem til det, det blir fort for mye iPad og TV.

Anonymous poster hash: 021c7...e36

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du sier jo selv hva som er problemet. Kutt ut ipad og tv.

Anonymous poster hash: 1828d...dbd
Skrevet

Det er vel du som bestemmer hvor mye tv og iPad de skal få bruke?

Jeg ville gjort noe med det.

Skrevet

Nytter ikke å beordre barna til aktivitet fra sofaen. Dere må bli mer aktive som familie. Ut på tur, aldri sur.

Anonymous poster hash: ac76d...d75

Skrevet

Oh yes, du kan ikke si til barna "ut og lek"...
DU må nemlig ut å leke.

Anonymous poster hash: 3104d...e2c
Skrevet

Hvor gamle er barna og går de på noe idretter?

Tenk sunt når det gjelder mat. En porsjon og så mye grønnsaker.

Kutt ut nugatti, syltetøy osv.

Knekkebrød istedenfor skiver

I helgene tar dere på familieturer, svømmehall, lekeland, klatresenter, skog og mark, sparke fotball med barna.

La de sykle til skole og idretter.

Finn idretter de liker!

Anonymous poster hash: d9fd8...904

Skrevet

De må aktiviseres, og det er ditt ansvar å si nei til stillesittende aktiviteter.

Skrevet

Syns ikke du skal nekte barna tv og ipad men heller berense det veldig.

Dere bør også bli mer aktiv som familie,

Anonymous poster hash: 32c5c...3a6
Skrevet

Fjern alt av snop, kjeks og usunne pålegg slik at når barna er hjemme alene så er det lite å finne i skap og skuffer!

Skrevet

Ja vi må nok bli mer aktive som familie. Men jeg er alene med dem, og yngste på 4 bremser jo aktivitetene litt for å si det sånn. Hva slags iPad og tv regler har dere for tenåringer da? De må jo få bestemme noe selv i den alderen, føler jeg da..

HI

Skrevet

De er forresten 10 og 13. Vi kan jo gå turer osv, men yngste på 4 henger da fort i bena mine og er sliten og må bæres. Hun har hatt motsatt problem og nesten vært for slank.

HI

Skrevet

De er forresten 10 og 13. Vi kan jo gå turer osv, men yngste på 4 henger da fort i bena mine og er sliten og må bæres. Hun har hatt motsatt problem og nesten vært for slank.

HI

Ta med trille som fireåringen kan sitte i når han blir sliten - og smil og vink til alle som finn det for godt å stirre på dykk.
Skrevet

Wii med aktive spill, dansematte, osv :)

Anonymous poster hash: 96430...ecc
Skrevet

Hva er det 4-åringen bremser da? Vi er aktive hver helg, har en på 5.

Anonymous poster hash: 5925e...a88
Skrevet

Går de på noe idrett på ettermiddagene?

Skrevet

Ikke alle barn er like utholdende da.

Anonymous poster hash: 32c5c...3a6

Skrevet

Er du alene med ungene, så på lange gåturer eller skiturer, så må du bære 5 åringen alene? Eller på sykkeltur.., ta med minste med trehjulssykkel? De to eldste ønsker et litt annet tempo ;)

Skrevet

Ikke alle er like utholdende, nei, men fireåringen har godt av bevegelse han også! Har barn på 10, 12 og 5 og vi gjør ting sammen. Fr to eldste trener, men utenom er vi sammen på sykkel, på ski, på svømming, på tur. Og hos oss er ingen pc/spill lov før kl 18, eller etter kl 20 for de store, mellom 17 og 18 for minste.

Anonymous poster hash: 6ed96...68e

Skrevet

Går de på noe idrett på ettermiddagene?

Nei ingen idrett. Eldste passer ikke til lagidrett pga ei diagnose. Har ikke råd til mange fritidsaktiviteter som koster penger. De har valgt seg én ting hver, kunst og korps.

HI

Skrevet

Minste kan fremdeles sitte i sykkelsete så da kan dere ut å sykle tur si sykle liten time hver dag feks å spesielt om di ikke har så mye fritidsaktiviteter :) finn nye mål å sykle til feks lenger å lenger for kvar tur :)

Anonymous poster hash: 6d061...61c

Skrevet

Ikke alle er like utholdende, nei, men fireåringen har godt av bevegelse han også! Har barn på 10, 12 og 5 og vi gjør ting sammen. Fr to eldste trener, men utenom er vi sammen på sykkel, på ski, på svømming, på tur. Og hos oss er ingen pc/spill lov før kl 18, eller etter kl 20 for de store, mellom 17 og 18 for minste.

Anonymous poster hash: 6ed96...68e

Yngste har godt av å bevege seg, men er veldig lite utholdende på gåturer. Sykler ikke på tohjulssykkel enda osv. Ikke lett å få til en aktiv tur med alle tre da.

Skrevet

Jeg syns faktisk du bør prioritere å få de med på noe idrett.

Kampsport, svømming feks.

Her i huset MÅ ungene trene to ganger i uka. Men de kan velge om de vil gå på kampsport, ballett, fotball,klatring osv.

De må finne noe de liker å gjøre. Begge har valgt taekwondo. I tillegg er de med på en sport til hver men den regner jeg med de slutter på nå når kravene blir større.

Jeg tror at dersom foreldre oppfordrer og legger til rette for idrett når de er barn så er det lettere å trene når de blir ungdommer også.

Skrevet

Her i huset bergrenses TV og spilling til det minimume i helgene. Har en sønn på 12 år og foruten 2 ettermiddag med tennis i uken så blir det meste av helgen brukt ute sammen med venner. En veldig lett måte å få det ut å finne på noe selv er det å sette opp lister for om hva de må gjøre om der er inne en hel lørdag/søndag: eksempel på gjøremål en lørdag/søndag:
- Støvsuge
- Henge opp klær (han her på 12 klarer nå det)
- Ta ut søppel
- Vaske balkong
- Tørke støv
- Tømme oppvaskmaskin
- Lese 10 sider i en bok

Poenget er at det meste av dette aldri blir gjort her i huset, men han har et valg: være ute å leke med venner eller hjelpe meg med husarbeid. Når han først er ute å leker så løper de jo mye, dermed er problemet løst her i huset.

Anonymous poster hash: d3544...0ad
Skrevet

Greit å oppfordre og legge til rette for idrett, men når slike aktiviteter gjerne koster noen tusen i året, jeg er alene med dem og to som skal være med, har dessverre ikke råd. Men både håndball og fotball er forsøkt. Jeg har jenter da, og kampsport er kanskje mer interessant for gutta. Unga kunne tenkt å vært med på flere ting, 4H, speideren osv osv, men er redd økonomien setter grenser. I en hektisk hverdag så rekker vi ikke stort. Kjøring hit og dit, lekser og leksehjelp, middag, oppvask og så er det kvelden. Men vi burde være flinkere til å være mye ute i helgene :)

HI

Skrevet

Vi har en svært enkel regel for 13-åringen: 1 time trening(ulike aktiviteter) eller 5 km på beina (ski/gå/løpe) eller 10km på sykkel =1time Playstation. Han bruker en treningsapp på mobilen så det er lett å kontrollere ;-)

I tillegg innførte vi TV-tid en periode, hvor tv'n kun skulle være på mellom 18-19.30. Det skled ut etter en stund, men da hadde vi likevel redusert tv-vanene. Vi la også inn passord på iPaden slik at 8-åringen alltid må komme og be om å få spille.

Hos oss er det ikke 13-åringen som bestemmer iPad og tv-bruk, men jeg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...