Gå til innhold

Eiendomsmegler og eier løy på visning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror det va styre tideligere, men virker ikke som om det er noe nå. Å hva kunne egentligt styre sagt?

Har tatt kontakt med megler, men de ville at det skulle bli stor sak ut av dette, og vi måtte kontakte et forsikringsselskap og ligende. Vi holder på, men ville bare høre om andre hadde hatt lignende saker? Og om selger kan si boden tilhører leiligheten når den ikke gjør det osv.

Et styre SKAL ha oversikt over bl.a. slike ting som dette. Det er en forpliktelse å ha oversikt over leil og fellesarealer, og historikk i sameiet i tillegg til regnskaper og papirer ift felles utgifter osv...

Anonymous poster hash: 57201...56f

Oversikten over leiligheten står jo i våre papiren. Vi har ingen fellesutgifter å lignende, så ingen utgifter å ha oversikt over.

Det stemmer bare ikke, rett og slett. Så fremt det ikke er snakk om rekkehus eller lignende. Og selv da er det så godt som umulig at det ikke finnes noen fellesutgifter. Bare for å komme med noen eksempler:

1) Bygningen dere eier leilighet i står for eksempel på en tomt. DET er en felles eiendom, som potensielt sett kan forårsake fellesutgifter.

2) Har hver eneste leilighet sine egne søppeldunker? Det normale er å ha et visst antall felles søppeldunker, som sameierne bruker, og dette er da en felles utgift.

3) Bygningen dere eier leilighet i har en fasade. Oppussing og vedlikehold av fasade er et felles ansvar, og en felles utgift.

4)

Hva er det du vil frem til? At om hun bare lytter til deg og undersøker vil hun oppdage at Joda, det er et styre og fellesutgifter? HI sier jo at det ikke er et styre, det er slettes ikke uvanlig...

Anonymous poster hash: 2519c...88e

Det jeg vil frem til er at her er det MANGE ting å ta tak i. Og at for å unngå å havne i enda større problemer bør hun absolutt finne ut av også dette. Høres ut som om HI overhodet ikke vet hva det er hun egentlig har kjøpt, spør du meg. Det er definitivt mye som ikke er som det skal være i dette sameiet, og det kan dessverre lage problemer for henne, også i denne aktuelle saken. Jeg sier jo ikke dette for å kritisere HENNE, men for faktisk å hjelpe henne. Tro det eller ei...

Hvis det er din mening at "det slettes ikke er uvanlig" å ikke ha styre i et sameie, noe som er påbudt ved lov, så er jo det ganske så hårreisende.

Men HVOR får du det fra at det er et sameie?!?! Det at man deler yttervegg betyr ikke at det er sameie.... Hjelp henne heller med det hun spør om, om du kan noe om det.

Anonymous poster hash: 2519c...88e

Aller først: Jeg HAR svart henne på det hun spør om med følgende:

Hun må ta kontakt med både megler/selger og egen advokat/eierskifteforsikringsselskap for å få hjelp til dette. Og nei, hun kan ikke få svar på om hun har en sak før hun/noen andre har fått studert absolutt all dokumentasjon i saken. DERAV er jeg også opptatt av styre, eller noen som helst form for fellespapirer for det jeg anser som et sameie, fordi noe av potensielt sett viktig dokumentasjon bør finnes der. Jeg har også bedt henne kontakte plan- og bygningsetaten (eller det som er tilsvarende etat i hennes kommune) for å forsikre seg om at de tegningene over leiligheten hun har er de korrekte. Det er jo ikke sikkert at det nødvendigvis er selger/megler som har løyet, men det kan like godt være hennes nabo som lyver eller sitter på gale opplysninger. Dette har jeg også antydet i tråden. Det er jo nemlig ganske så merkelig at han påstår han eier en bod som KUN har inngangsmulighet fra HENNES leilighet, og spesielt siden det ikke (så vidt vi vet) foreligger noen papirer på at naboen har rett på å få tilgang til denne boden via hennes leilighet...

Så hva mer mener du egentlig at jeg skal svare?? Jeg synes jeg har kommet med ganske så mye svar og råd ift denne saken om jeg skal være ærlig...

Slik jeg forstår det, ut fra det hun kommer med av opplysninger (som dog er veldig rotete og stykkevis referert) i denne tråden, har hun kjøpt en leilighet i en bygning hvor det er flere andre som også eier en leilighet. Altså en samling med flere selveierleiligheter i samme hus/bygning. Det er per definisjon et sameie...

Jeg har også spurt om det for eksempel er rekkehus hun har kjøpt eller annen form for "leilighet" hvor det muligens ikke er snakk om sameie, men det har hun ikke svart på. Jeg går derfor ut fra, enn så lenge, at min forståelse er korrekt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres bare rart ut...

Anonymous poster hash: f0dd5...db7

Skrevet

Tror det va styre tideligere, men virker ikke som om det er noe nå. Å hva kunne egentligt styre sagt?Har tatt kontakt med megler, men de ville at det skulle bli stor sak ut av dette, og vi måtte kontakte et forsikringsselskap og ligende. Vi holder på, men ville bare høre om andre hadde hatt lignende saker? Og om selger kan si boden tilhører leiligheten når den ikke gjør det osv.

Et styre SKAL ha oversikt over bl.a. slike ting som dette. Det er en forpliktelse å ha oversikt over leil og fellesarealer, og historikk i sameiet i tillegg til regnskaper og papirer ift felles utgifter osv...Anonymous poster hash: 57201...56f
Oversikten over leiligheten står jo i våre papiren. Vi har ingen fellesutgifter å lignende, så ingen utgifter å ha oversikt over.
Det stemmer bare ikke, rett og slett. Så fremt det ikke er snakk om rekkehus eller lignende. Og selv da er det så godt som umulig at det ikke finnes noen fellesutgifter. Bare for å komme med noen eksempler:1) Bygningen dere eier leilighet i står for eksempel på en tomt. DET er en felles eiendom, som potensielt sett kan forårsake fellesutgifter.2) Har hver eneste leilighet sine egne søppeldunker? Det normale er å ha et visst antall felles søppeldunker, som sameierne bruker, og dette er da en felles utgift.3) Bygningen dere eier leilighet i har en fasade. Oppussing og vedlikehold av fasade er et felles ansvar, og en felles utgift.4)Anonymous poster hash: 57201...56f
Hva er det du vil frem til? At om hun bare lytter til deg og undersøker vil hun oppdage at Joda, det er et styre og fellesutgifter? HI sier jo at det ikke er et styre, det er slettes ikke uvanlig...Anonymous poster hash: 2519c...88e
Det jeg vil frem til er at her er det MANGE ting å ta tak i. Og at for å unngå å havne i enda større problemer bør hun absolutt finne ut av også dette. Høres ut som om HI overhodet ikke vet hva det er hun egentlig har kjøpt, spør du meg. Det er definitivt mye som ikke er som det skal være i dette sameiet, og det kan dessverre lage problemer for henne, også i denne aktuelle saken. Jeg sier jo ikke dette for å kritisere HENNE, men for faktisk å hjelpe henne. Tro det eller ei...Hvis det er din mening at "det slettes ikke er uvanlig" å ikke ha styre i et sameie, noe som er påbudt ved lov, så er jo det ganske så hårreisende.Anonymous poster hash: 57201...56f
Men HVOR får du det fra at det er et sameie?!?! Det at man deler yttervegg betyr ikke at det er sameie.... Hjelp henne heller med det hun spør om, om du kan noe om det.Anonymous poster hash: 2519c...88e

Aller først: Jeg HAR svart henne på det hun spør om med følgende:Hun må ta kontakt med både megler/selger og egen advokat/eierskifteforsikringsselskap for å få hjelp til dette. Og nei, hun kan ikke få svar på om hun har en sak før hun/noen andre har fått studert absolutt all dokumentasjon i saken. DERAV er jeg også opptatt av styre, eller noen som helst form for fellespapirer for det jeg anser som et sameie, fordi noe av potensielt sett viktig dokumentasjon bør finnes der. Jeg har også bedt henne kontakte plan- og bygningsetaten (eller det som er tilsvarende etat i hennes kommune) for å forsikre seg om at de tegningene over leiligheten hun har er de korrekte. Det er jo ikke sikkert at det nødvendigvis er selger/megler som har løyet, men det kan like godt være hennes nabo som lyver eller sitter på gale opplysninger. Dette har jeg også antydet i tråden. Det er jo nemlig ganske så merkelig at han påstår han eier en bod som KUN har inngangsmulighet fra HENNES leilighet, og spesielt siden det ikke (så vidt vi vet) foreligger noen papirer på at naboen har rett på å få tilgang til denne boden via hennes leilighet... Så hva mer mener du egentlig at jeg skal svare?? Jeg synes jeg har kommet med ganske så mye svar og råd ift denne saken om jeg skal være ærlig... Slik jeg forstår det, ut fra det hun kommer med av opplysninger (som dog er veldig rotete og stykkevis referert) i denne tråden, har hun kjøpt en leilighet i en bygning hvor det er flere andre som også eier en leilighet. Altså en samling med flere selveierleiligheter i samme hus/bygning. Det er per definisjon et sameie... Jeg har også spurt om det for eksempel er rekkehus hun har kjøpt eller annen form for "leilighet" hvor det muligens ikke er snakk om sameie, men det har hun ikke svart på. Jeg går derfor ut fra, enn så lenge, at min forståelse er korrekt.  Anonymous poster hash: 57201...56f

Takker så mye for svar! Mange gode svar her! Det kommer nok til å løse seg, får mer info etter helgen så da vet vi hvordan vi skal fortsette :)

Skrevet

Takker så mye for svar! Mange gode svar her! Det kommer nok til å løse seg, får mer info etter helgen så da vet vi hvordan vi skal fortsette :)

Bare hyggelig. Jeg håper virkelig at det ordner seg. Jeg ville i alle fall ikke gitt meg sånn med det første.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...