Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #1 Skrevet 13. mars 2014 Ser mange roper ut at HI i innlegget om babyen som var under vann må ringe 113. Det er jeg forsåvitt enig i. Men jeg har en sperre når det kommer til å bli oppfattet som overhysterisk mor, masete og det å være til "bry"... Hvis det skulle vise seg å ikke være noe. Er andre slik? Ofte ser jo ting, ulykker, fall og hendelser verre ut enn hva de er. Og jeg kan jo ikke ringe hver gang barnet gråter i smerter. Men på de tre hendelsene vi har hatt så har instinktet slått inn og jeg har ringt etter hjelp. Men jeg husker de følelsene av å være til bry, masete og / eller overhysterisk. Håper jeg mister den egenskapen og heller ringer 1 gang for mye enn for lite. I det minste ta samtale med legevakten... Hvordan er dere andre? Erfaringer å dele? Anonymous poster hash: 8d544...d9d
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #2 Skrevet 13. mars 2014 Nå jobber jeg på legevakta (landets største) og besvarer telefoner (sykepleier ), og kan på vegne av maaange si: JA. De ringer lett legevakt. Og jeg forstår de godt og, ikke noe med det, er småbarnsmor selv ikke greit å være bekymret for sik lille... Anonymous poster hash: 91ba9...8eb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #3 Skrevet 13. mars 2014 Ringer lett lege vakten, mest for å få svar på spørsmål. Høy feber, går det noe virus, komme innom for crp ol. AMK har jeg ringt EN gang.. Da var jeg første bilen til en kraftig bilulykke. Anonymous poster hash: 4fd72...d25
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #4 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har jobbet på legevakten én ettermiddag, så jeg vet ikke om jeg skal uttale meg om noe, men i løpet av de timene var det stort sett mødre som ringte. De fleste fikk råd om hva som kunne hjelpe barnet, med beskjed om å ringe opp igjen et par timer senere om barnet ble verre eller fortsatt var like dårlig. Ingen ringte opp igjen. Telefonen ringte i ett, men det var vel tre pasienter vi hadde inne den ettermiddagen. En ringte bare for å få råd, og forlangte ikke legetime sånn som mødrene. Dette var en liten legevakt, med én sykepleier og én lege. En halvtime unna Bergen Legevakt. Anonymous poster hash: 1db22...6d8
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #5 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har ringt en gang (trengte ikke å komme og det var mest for å være sikker), men de gangene jeg har vært på legevakten har det vært nødvendig og riktig. Har også dessverre litt høy terskel for å ringe. Men i tråden om drukning så er jeg litt sjokkert over at det var tvil. Anonymous poster hash: 9e00a...0d3
mamma_til_verdens_beste Skrevet 13. mars 2014 #6 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har ikke ringt AMK enda, heldigvis. Men jeg har ikke høy terskel for å kontakte lege hvis det gjelder barnet mitt.Han er jo det kjæreste jeg har, og jeg kan jo ikke risikere at det skjer noe med han.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #7 Skrevet 13. mars 2014 Skjer det sånne ting, som i tråden om druknet baby. Så ringer jeg legevakt eller AMK. Nå har vi hatt brannskade, kutt og brudd. Jeg blir hysterisk, ringer legevakten og drar rett ned. Med brannsåret var det vel litt bra at jeg er hysterisk, dyttet barnet rett i dusjen, med klær og alt. Så ringte og fikk det umiddelbart på legevakten. Takket være at jeg hadde reagert så raskt, så gikk det bra. Men jeg følte selv jeg hadde null kontroll, og bare var hysterisk. Men jeg har klart å gjøre det rette i situasjonene, selv om jeg bare føler meg hysterisk og nesten som en hodeløs høne. Anonymous poster hash: a8a5b...5a0
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #8 Skrevet 13. mars 2014 Jeg er også litt redd for å bli oppfattet som hysterisk så ringer ikke så ofte nei. Ringer gjerne mamma eller søsteren min som har to unger,å hører hva de mener. Er de også beskymret så ringer jeg legevakten. Anonymous poster hash: 6e3a3...58f
Klønemor Skrevet 13. mars 2014 #9 Skrevet 13. mars 2014 Til en viss grad, JA. Og viss det kan stå mellom liv og død, slik som med den babyen som nesten drukna(eller forsåvidt KAN drukne) så hadde det vært det første jeg hadde gjort. Absolutt ingen tvil. Og det burde vert tilfelle for alle der andre mødre der ute. Nå har jeg bare vert nær å ringe 113 en gang, da skrek gutten min som da var ett par mnd, til han slutta å puste. Blå i fjeset, ble vekke i øynene. Trodde både han og jeg skulle dø, virkelig. I det jeg slår nr så blir han noelunde vanlig igjen, og ringer legevakt istedet. Legen kom på døra, og beroliget oss med at dette kunne skje. Har ingen problem med å virke som en hysterisk mamma da nei! For det syns jeg vi SKAL være, om du virkelig tror at noe kan være veldig alvorlig. Det er for faen jobben vår! (Ja, er full i frustrasjon og sinne etter å nettopp ha lest denne forferdelige tråden om den nesten drukna babyen.. Såå, derfor jeg virker veldig brå og sint..)
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #10 Skrevet 13. mars 2014 I løpet av mine 12 år som mamma har jeg aldri ringt eller vært innom legevakta med mine barn! Heller aldri ringt AMK Jeg har lav terskel for å ringe fastlegen dersom det er noe, men har heldigvis aldri hatt noe akutt med barna. Jeg har 2 ganger ikke mitt liv dratt på legevakta selv, begge gangene hadde jeg slag... (burde heller ringt 113 da, men jeg følte meg så dumt... så har kanskje høy terskel ) Anonymous poster hash: d1481...1f2
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #11 Skrevet 13. mars 2014 Jeg føler at jeg har ringt der mye! En gang var det fordi jeg var dagmamma å passet ett barn som hadde melkeallergi,å med ett uhell så hadde hun tatt sønnen min sin flaske som var melk i. Visste jo ikke hvor allergisk hun var så ringte hysterisk til legevakten. Også har jeg ringt når sønnen min hadde 40 i feber,for jeg syns det var så veldig høy feber.Vet nå at det er ganske vanlig at små får så høy feber. Jeg ringte selvsagt den gangen småen på 1.5 år brant seg på en panelovn å fikk blemmer. Jeg har ringt når jeg har vært beskymret fordi at han har vært syk å hatt veldig tørre bleier itellegg til veldig slapp. Å har flere ganger ringt når han har hatt halsbetennelse å kaster dermed opp all mat. Anonymous poster hash: 6e3a3...58f
Husbygger Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Har ringt 113 to ganger, den ene gangen var når eldstemann var rett over 4 år og fikk feberkrampe. Ambulansen kom og henta oss og kjørte oss på sykehuset. Andre gang var når minstemor som da var 6 år gikk inn i nybgget vårt. Tok en snudde og gikk feil vei og datt rett i betong gulvet 2.5 meter nedfor. I det jeg snakket med de på AMK reiste hun seg opp å kom gående mot oss. Vi hadde sprunget rundt huset for å komme oss ned i kjelleren til henne. Fikk da beskjed om å kjøre på legevakten for en sjekk. Jenta hadde skrubb sår på albuen, det var det.
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #13 Skrevet 13. mars 2014 Har ringt legevakta noen ganger for råd og noen ganger for å få time. Vært heldig med lite syk 3 åring og lite uhell (bank i bordet). Vært 3x til legen med jenta vår på 3 år og 1x med baby på 6 mnd. Har mye lavere terskel for å ringe ang barna enn meg selv. Anonymous poster hash: 3f130...145
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #14 Skrevet 13. mars 2014 Har ringt legevakt mange ganger, men så har jeg ett kronisk sykt barn, har og ringt ambulansen en gang. Anonymous poster hash: 92ac5...848
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #15 Skrevet 13. mars 2014 Har kun ring 113 to ganger iløpet av livet (er 32 nå). Ene gangen pga en gærning av en x som tok overdose av moren sine piller av ett eller annet slag.. Andre gangen var da datteren min falt ned trappa og slo hodet. Jeg har generelt veldig høy terskel for å oppsøke lege. Men det er egentlig bare når det gjelder meg selv. Om noe skjer med ungene hadde jeg ikke nølt. Hadde iallefall ikke falt meg inn å lage innlegg her for å spørre.. Anonymous poster hash: 04629...42b
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #16 Skrevet 13. mars 2014 Jeg har høy terskel for å ringe 113, det har jeg aldri gjort, men ville ha ringt dersom jeg hadde en akutt bekymring som for eks drukning. Legevakten har jeg ringt en del og fått gode råd. Anonymous poster hash: 04edb...905
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2014 #17 Skrevet 13. mars 2014 Koster meg ikke en kalori å ringe legevakt. Heller ikke å sette spørsmålstegn når de uttaler seg. Har aldri vært i en akutt situasjon så har aldri vurdert amk. Det er heller ikke sikkert jeg hadde ringt legevakt umiddelbart om jeg hadde vært mammaen til babyen i badekaret. Jeg hadde garantert ringt legevakt ved hurtig respirasjon. Men alt er ikke svart eller hvitt. Anonymous poster hash: 3f400...d64
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #18 Skrevet 14. mars 2014 Har ringt legevakta en gang, det var da gutten min på halvannet fikk feberkramper, de sendte ambulanse og kjørte oss på sykehuset. Utenom det så har vi ikke hatt noen ulykker etter at han ble født. Tidligere har det bare vært meg som har skadet meg og da blitt ringt etter ambulanse. Anonymous poster hash: f8676...c76
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #19 Skrevet 14. mars 2014 Kan godt ringe legevakt for å konferere. Ringt AMK 3 ganger: - når barndomsvenn mange mil unna ringer og sier han har kuttet seg opp, nå ville han ta farvel. - mannen min falt på krykker og med nyoperert og gipset fot. - jeg falt på mage ned trappa høygravid. De responderte på minutter alle gangene. Anonymous poster hash: 01487...660
soleia Skrevet 14. mars 2014 #20 Skrevet 14. mars 2014 Har vel rimeleg høg terskel, har berre ringt legevakten for råd ein gong og aldri kontakta AMK. Har vore på legevakten med baby ein gong, og eit par gonger med meg sjølv, men har heldigvis ikkje opplevd større skader eller alvorleg sjukdom i vår vesle familie. Er sjølv sjukepleiar, og det gjer kanskje at eg ikkje kjenner så mykje behov for å rådføre meg, men møter opp når eg vurderer at det trengs.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #21 Skrevet 14. mars 2014 Vi ringer lett legevakten ja, men som flere sier så er det for å få råd. Men vi har alltid blitt tatt seriøst og har fått kommet inn om det skulle være. AMK har vi aldri ringt, men som i tilfelle med det barnet som ble druknet så hadde jeg ringt tvert! Hadde aldri i verden tilgitt meg selv om barnet mitt hadde dødd og jeg ikke hadde forsøkt å ringe 113. Anonymous poster hash: 4696e...2de
☆☆☆ Skrevet 14. mars 2014 #22 Skrevet 14. mars 2014 Har aldri ringt AMK i privat samanheng, men har ringt legevaksentral når eg er usikker. Men det har endt med legevaktbesøk kvar gong eg har ringt.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #23 Skrevet 14. mars 2014 Er jeg redd og usikker så dra jeg til legevakten uansett vær og transport. Alltid fått hjelp. Er ikke helseutdannet selv så jeg fatter ikke bæret av sykepleier språk på tlf. I forkant har jeg da vært hos fastlege og fått hjelp og beskjed skjer det noe i natt så drar dere rett på legevakten. Selv om jeg er redd så holder jeg igjen alt av tårer så ikke legen for en ekstra pasient i meg. Når det gjelder tørr drukning tråden så ble det litt for mye present time drama for meg. Irriterte meg heller over sang valget Gloomy Sunday i norske talenter til en syv år gammel jente. Huff, føler meg som den gamle heksen når vi ser på norske talenter og jeg sier barn bør ikke bli presset til slikt. Det var en stressende tråd. Legevakten har nok å slite med om ikke de skal få tlf fra hysteriske mødre som sitter på nettet! Anonymous poster hash: cabbe...56c
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #24 Skrevet 14. mars 2014 Jeg ringer legevakt/fastlege for å rådføre meg om jeg lurer på noe angående mine døtre. Er selv lege, men har sluttet å være mine barns lege for lengst. Det kan skje uheldige ting når man blander det emosjonelle inn i det faglige. Anonymous poster hash: 9e5d2...e71
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2014 #25 Skrevet 14. mars 2014 Har ringt AMK en gang for noe annet, men de tok hverken meg eller politiet på alvor. Jeg har aldri ringt eller reist til legevakta uten at det har vært nødvendig, men så anser jeg meg selv som erfaren nok til å kunne ta slike avgjørelser selv all den tid jeg jobber på legekontor. Om ungene må syes (skjedd en gang) så har jeg nok kompetanse til å vite at det skal sys, jeg ringer ikke for å spørre om det bør gjøres. Synes forøvrig mange ringer for lett til legevakt, enkle ting de kunne ringt legen med f.eks. Men av erfaring vet jeg at mange velger å ringe legevakt fordi det er enklere å komme gjennom på telefon enn til et travelt legekontor. Anonymous poster hash: 91572...30f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå