Gå til innhold

Dere som ikke tåler hvetemel.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hveteintoleranse, og altså ikke glutenallergi. Slår heller ikke ut på tester hos legen, kun med hårprøve.

Har ikke cøliaki, tåler gluten.

 

Men symptomene er klare:

Utslett i ansiktet, typisk i pannen og på kinn. Huden blir irritert og rød, gjerne med røde irriterte partier som lett kan forveksles med kviser bortsett fra at de klør intenst og ikke har puss inni seg, de er bare helt harde. (merker stor forskjell da jeg har null hudproblemer til vanlig).

Får mye luft i magen, og kan bli hard i magen og ha litt fordøyelsesproblemer. Ekstremt lite energi, får bare lyst til å legge meg og sove. Akkurat som om klærne blir for trange og ubehagelige, blir frossen og kald og klør over hele kroppen. Veldig ubehagelig.

Om jeg har fått i meg hvete over lengre tid merker jeg at jeg blir lett deprimert, og nesten får lyst til å hoppe ut vinduet fordi kroppen min er så fæl å være i (slik var det til jeg fant synderen til dette), og det er jo temmelig rart siden jeg overhodet ikke er deprimert til vanlig, heller motsatt! Tror hveten går på kjemien i hodet eller noe. Kanskje ikke rart siden mat har stor påvirkning på kroppen og kjemien.

 

som du sikkert nå har skjønt, så er hvete bannlyst i mitt kosthold. Bruker spelt - for det tåler jeg helt fint.

Får også nedsatt immunforsvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir veldig kvalm kort tid etter inntak, og får kuldefornemmelser. Får veldig oppblåst mage, og magekramper.

Samme om jeg drikker melk, selv om ingen av delene gir utslag hos lege. Får heller bare konkludere med at kroppen er vanskelig.

 

Åh, og noen ganger bare sovner jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ble servert halvfabrikat-bakst av hvete i dag. Dette er noe jeg aldri spiser siden jeg helst lager maten fra bunnen. Jeg har vært kjempekvalm i hele dag. Lurer på om det kan være baksten jeg reagerer på :(

 

Anonymous poster hash: 55252...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg ble servert halvfabrikat-bakst av hvete i dag. Dette er noe jeg aldri spiser siden jeg helst lager maten fra bunnen. Jeg har vært kjempekvalm i hele dag. Lurer på om det kan være baksten jeg reagerer på :(

 

Anonymous poster hash: 55252...c06

 

Jeg vokste opp på hjemmelaget brød min mor laget og tålte det fint. Da jeg flyttet for meg selv og var for lat (Kremt...) til å lage selv ble jeg dårlig. De tilsetter jo mye ekstra hvetestivelse og gluten i kjøpebrød for at brødet skal se bedre ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Takk for svar. Jeg ble servert halvfabrikat-bakst av hvete i dag. Dette er noe jeg aldri spiser siden jeg helst lager maten fra bunnen. Jeg har vært kjempekvalm i hele dag. Lurer på om det kan være baksten jeg reagerer på :(

 

Anonymous poster hash: 55252...c06

Jeg vokste opp på hjemmelaget brød min mor laget og tålte det fint. Da jeg flyttet for meg selv og var for lat (Kremt...) til å lage selv ble jeg dårlig. De tilsetter jo mye ekstra hvetestivelse og gluten i kjøpebrød for at brødet skal se bedre ut.

Jeg baker mye selv og vi kjøper som regel brød fra f.eks. United Bakeries så magen min er nok ikke helt vant til dette. Jeg er så kvalm og det kjennes ut som jeg har svelget en stein :(

 

 

Anonymous poster hash: 55252...c06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som sier hun er alerigisk mot hvetemel. Hun har ingen andre symptomer på intoleranse/allergi uten om at hun legger på seg sier hun.

 

Det må jeg nesten flire litt av.. hahaha.

 

Anonymous poster hash: 4dc83...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hvetemel. Og jeg har fått det påvist gjennom blodprøve hos lege. Og godkjent av NAV. Så ikke tull her.

 

Da jeg fikk det påvist, så kunne jeg ikke helt forstå det. Tenkte at jeg fikk jo ikke noen kraftige reaksjoner. Litt luft i magen, men ikke noe ille. Så sluttet jeg å spise hvete, og etter en måneds tid, så oppdaget jeg at jeg faktisk pustet mye bedre, startet å få mer energi. Og min atopiske eksem var bedre. Hadde ikke noe vondt i magen eller oppblåst mage heller.

 

Hvis jeg i dag spiser en hvetebolle, får jeg med en gang eksem i ansiktet, vondt i mage og oppblåst mage, føler og halsen tetter seg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hvetemel. Og jeg har fått det påvist gjennom blodprøve hos lege. Og godkjent av NAV. Så ikke tull her.

 

Da jeg fikk det påvist, så kunne jeg ikke helt forstå det. Tenkte at jeg fikk jo ikke noen kraftige reaksjoner. Litt luft i magen, men ikke noe ille. Så sluttet jeg å spise hvete, og etter en måneds tid, så oppdaget jeg at jeg faktisk pustet mye bedre, startet å få mer energi. Og min atopiske eksem var bedre. Hadde ikke noe vondt i magen eller oppblåst mage heller.

 

Hvis jeg i dag spiser en hvetebolle, får jeg med en gang eksem i ansiktet, vondt i mage og oppblåst mage, føler og halsen tetter seg litt.

Hvorfor er allergien din godkjent av NAV?

 

Anonymous poster hash: 95e53...7b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er allergisk mot hvetemel. Og jeg har fått det påvist gjennom blodprøve hos lege. Og godkjent av NAV. Så ikke tull her.

 

Da jeg fikk det påvist, så kunne jeg ikke helt forstå det. Tenkte at jeg fikk jo ikke noen kraftige reaksjoner. Litt luft i magen, men ikke noe ille. Så sluttet jeg å spise hvete, og etter en måneds tid, så oppdaget jeg at jeg faktisk pustet mye bedre, startet å få mer energi. Og min atopiske eksem var bedre. Hadde ikke noe vondt i magen eller oppblåst mage heller.

 

Hvis jeg i dag spiser en hvetebolle, får jeg med en gang eksem i ansiktet, vondt i mage og oppblåst mage, føler og halsen tetter seg litt.

 

Så du mener at oss andre som ikke har testet bare er tull?

 

Anonymous poster hash: 36987...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg er allergisk mot hvetemel. Og jeg har fått det påvist gjennom blodprøve hos lege. Og godkjent av NAV. Så ikke tull her.

 

Da jeg fikk det påvist, så kunne jeg ikke helt forstå det. Tenkte at jeg fikk jo ikke noen kraftige reaksjoner. Litt luft i magen, men ikke noe ille. Så sluttet jeg å spise hvete, og etter en måneds tid, så oppdaget jeg at jeg faktisk pustet mye bedre, startet å få mer energi. Og min atopiske eksem var bedre. Hadde ikke noe vondt i magen eller oppblåst mage heller.

 

Hvis jeg i dag spiser en hvetebolle, får jeg med en gang eksem i ansiktet, vondt i mage og oppblåst mage, føler og halsen tetter seg litt.

Hvorfor er allergien din godkjent av NAV?

 

Anonymous poster hash: 95e53...7b5

 

 

Så hun kan få penger.

 

Anonymous poster hash: 36987...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener ikke at andre tuller. Vet det er mange som sliter like mye, eller mer enn meg. Som ikke får det godkjent, da det ikke kommer positivt på prøver. Så var ikke ment på den måten i det hele tatt. Ble vel og skrevet sånn, da jeg skrev rett etter hun som hadde en venninne som ble tykk av hvete, men ingen andre reaksjoner.

 

Godkjent av nav, er for at man skal få penger for fordyret kosthold. Noe jeg er veldig glad for å få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere som ikke spiser hvetemel, hva spiser dere i stedetfor?

 

Jeg må innrømme at jeg er veldig lat på å bake bare til meg selv.

Schär har veldig gode ciabattaer, baguetter og knekkebrød uten hvetestivelse. 

Pizzabunn har jeg ikke funnet en god erstatning for. Kaker spiser jeg sjeldent, så det er ikke et reelt savn, selv om jeg så de hadde noen glutenfrie muffins jeg ble litt nysgjerrig på... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en venninne som sier hun er alerigisk mot hvetemel. Hun har ingen andre symptomer på intoleranse/allergi uten om at hun legger på seg sier hun.

 

Det må jeg nesten flire litt av.. hahaha.

 

Anonymous poster hash: 4dc83...2eb

Hvorfor må du flire av det ? ?

 

Jeg gikk i 5 år og var syk, alt jeg spiste kastet jeg opp , jeg hadde diare og riesmerter HVER dag. Jeg gikk opp i vekt istedet for ned i vekt, noe som ville vært logisk, siden jeg ikke kunne holde på maten. Jeg var konstant i mangel på vitaminer, jern, b12 osv.

Jeg ble tilsutt sendt til sykehus og var under utredning der i nesten 1 år, og der kom de frem til at jeg hadde cøliaki, og der mente de at årsaken til vektøkning og det at jeg ikke gikk ned i vekt, var pga at jeg hadde ubehandlet cøliaki.

Etter at jeg startet på glutenfri diett, så raste jeg ned i vekt, og vitamin mangelen var historie.

 

Litt av en venninne du er må jeg si, er glad du ikke er min.

 

Anonymous poster hash: 86c07...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må flire av det fordi hun er sykelig overvektig, sier hun ikke tåler hvetemel pga at hun blir tykk av det. (det er ikke slått ut på prøver og hun har ingen andre symptomer på allergi)

 

Likevel trykker hun i seg hvetebakst hver eneste dag. Loff med nugatti, kanel boller, skolebrød og haugevis med annen junk food.

Hun beveger seg omtrent ikke, men mener selv bestemt at det er hvetemels intoleransen som er årsaken til at hun har BMI på 48.

 

Jeg hadde også vært ganske diger om jeg også hadde hatt samme kosthold og energi forbruk som henne.

 

Hun har ikke engang tatt allergitester for det, bare funnet ut på egenhånd at det er hvetemel hun ikke tåler og det er pga det at hun er stor.

Hun om det..

 

Jeg flirer fordi det ikke henger på greip når kostholdet hennes kun består av junk food og null aktivitet så unnskylder hun overvekten sin med en egendiagnosert diagnose, og fortsetter å spise det hun påstår hun er allergisk mot hver eneste dag.

 

Anonymous poster hash: 4dc83...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får utslett. STOR mage. Diaré. Og blir veldig uopplagt.

Men jeg har merket at jeg også er veldig følsom på gjær. Så tror den store magen kommer mest av gjæren i hvetebaksten.

 

Anonymous poster hash: 66a23...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forverret eksem, oppblåsthet, kvalme, snål og uregelmessige avføring og ekstrem trøtthet/slapphet. Jeg ble ganske overrasket over prøveresultatet, og tenkte "men jeg har jo ingen symptomer?" Så kuttet jeg hvetemelet fra kosten, og skjønte at "åååååh, det er SÅNN en kropp skal fungere?!", Store forandringer, med andre ord. 

 

Kan ikke spise glutenfritt da jeg ikke er allergisk mot hveteproteinet, men hvete i sin helhet. Spelt må jeg også være forsiktig med, da det er en gammel hvetesort.

 

Det jeg spiser istedet er hjemmebakte knekkebrød med rug, havre og masse korn. Grøt av havregryn og ruggryn, omelett/eggerøre med grønnsaker, esekielbrød, smoothies o.l til det som normalt er typiske brødmåltid for mange (frokost, lunsj, kvelds). All mat lages ellers fra bunnen av.



Anonymous poster hash: 1c9f6...49e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forverret eksem, oppblåsthet, kvalme, snål og uregelmessige avføring og ekstrem trøtthet/slapphet. Jeg ble ganske overrasket over prøveresultatet, og tenkte "men jeg har jo ingen symptomer?" Så kuttet jeg hvetemelet fra kosten, og skjønte at "åååååh, det er SÅNN en kropp skal fungere?!", Store forandringer, med andre ord. 

 

Kan ikke spise glutenfritt da jeg ikke er allergisk mot hveteproteinet, men hvete i sin helhet. Spelt må jeg også være forsiktig med, da det er en gammel hvetesort.

 

Det jeg spiser istedet er hjemmebakte knekkebrød med rug, havre og masse korn. Grøt av havregryn og ruggryn, omelett/eggerøre med grønnsaker, esekielbrød, smoothies o.l til det som normalt er typiske brødmåltid for mange (frokost, lunsj, kvelds). All mat lages ellers fra bunnen av.

 

Anonymous poster hash: 1c9f6...49e

 

Schar har masse hvetefritt :)

 

Anonymous poster hash: 36987...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som ikke spiser hvetemel, hva spiser dere i stedetfor?

Spiser en del rismel, litt mais- og mandelmel. Så må jeg innrømme at jeg bruke glutenfrie ferdigpakker med mel. Mange av dem er det hvetestivelse i, så dem som ikke tåler hvete kan ikke spise den type mel. Jeg har cøliaki, så jeg tåler det. 

 

Er veldig glad i å bake, så jeg lager eget brød, egne kaker og boller og ellers finner jeg alternativer. Rispapir er genialt til taco og lignende, og selvfølgelig supert til vårruller. 

 

Det kreves litt å sette seg inn i alt, og i starten virker hele den glutenfrie verden klin umulig, men man lærer litt hele veien, og nå går det meste lekende lett =) 

 

Vær obs på ting som kan inneholde hvete eller gluten. F.eks lakris! Hvem hadde trodd at de puttet hvetemel i det?! 

Endret av New Girl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å svare på HI, sorry... 

Jeg reagerer ulikt. I hovedsak tre forskjellige måter. Men dette er cøliaki, og ikke hveteallergi. 

#1. Magevondt. Kramper i magen. Oppblåsthet og alt som hører med. Generelt uggen, slapp, trøtt og enten varm eller kald. Reagerer heldigvis ikke såå ille på denne måten. 
#2. Kvalme og oppkast. Svimmel, sur og ikke god å ha med å gjøre. 
#3. Utslett på hendene. Rødt og litt flassette, som klør og svir noe helt vilt. 

Høyst sjeldent blir det en miks av alle disse tre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dere som ikke spiser hvetemel, hva spiser dere i stedetfor?

Spiser en del rismel, litt mais- og mandelmel. Så må jeg innrømme at jeg bruke glutenfrie ferdigpakker med mel. Mange av dem er det hvetestivelse i, så dem som ikke tåler hvete kan ikke spise den type mel. Jeg har cøliaki, så jeg tåler det. 

 

Er veldig glad i å bake, så jeg lager eget brød, egne kaker og boller og ellers finner jeg alternativer. Rispapir er genialt til taco og lignende, og selvfølgelig supert til vårruller. 

 

Det kreves litt å sette seg inn i alt, og i starten virker hele den glutenfrie verden klin umulig, men man lærer litt hele veien, og nå får det meste lekende lett =) 

 

Vær obs på ting som kan inneholde hvete eller gluten. F.eks lakris! Hvem hadde trodd at de puttet hvetemel i det?! 

 

 

Det er vel om det er visse fargestoff i? Eller dekstrose?

Lakrisen altså ;)

 

Anonymous poster hash: 36987...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg må flire av det fordi hun er sykelig overvektig, sier hun ikke tåler hvetemel pga at hun blir tykk av det. (det er ikke slått ut på prøver og hun har ingen andre symptomer på allergi)

 

Likevel trykker hun i seg hvetebakst hver eneste dag. Loff med nugatti, kanel boller, skolebrød og haugevis med annen junk food.

Hun beveger seg omtrent ikke, men mener selv bestemt at det er hvetemels intoleransen som er årsaken til at hun har BMI på 48.

 

Jeg hadde også vært ganske diger om jeg også hadde hatt samme kosthold og energi forbruk som henne.

 

Hun har ikke engang tatt allergitester for det, bare funnet ut på egenhånd at det er hvetemel hun ikke tåler og det er pga det at hun er stor.

Hun om det..

 

Jeg flirer fordi det ikke henger på greip når kostholdet hennes kun består av junk food og null aktivitet så unnskylder hun overvekten sin med en egendiagnosert diagnose, og fortsetter å spise det hun påstår hun er allergisk mot hver eneste dag.

 

Anonymous poster hash: 4dc83...2eb

OK, da kan jeg forstå at du flirer, for hvis man virkelig ikke tåler hvetemel, så stapper man det heller ikke i seg..

 

Anonymous poster hash: 86c07...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Dere som ikke spiser hvetemel, hva spiser dere i stedetfor?

Spiser en del rismel, litt mais- og mandelmel. Så må jeg innrømme at jeg bruke glutenfrie ferdigpakker med mel. Mange av dem er det hvetestivelse i, så dem som ikke tåler hvete kan ikke spise den type mel. Jeg har cøliaki, så jeg tåler det. 

 

Er veldig glad i å bake, så jeg lager eget brød, egne kaker og boller og ellers finner jeg alternativer. Rispapir er genialt til taco og lignende, og selvfølgelig supert til vårruller. 

 

Det kreves litt å sette seg inn i alt, og i starten virker hele den glutenfrie verden klin umulig, men man lærer litt hele veien, og nå får det meste lekende lett =) 

 

Vær obs på ting som kan inneholde hvete eller gluten. F.eks lakris! Hvem hadde trodd at de puttet hvetemel i det?! 

 

 

Det er vel om det er visse fargestoff i? Eller dekstrose?

Lakrisen altså ;)

 

Anonymous poster hash: 36987...654

 

Nei, det er overraskende nok hvetemel. Står i innholdsfortegnelsen i mange lakriser. ÅÅå, som jeg sikler etter Panda-lakris! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...