Tennis66 Skrevet 12. mars 2014 #1 Skrevet 12. mars 2014 Når er min datter 9 mnd gammel. Vi har en hund på ca 8 år. En mops. Hele sitt liv har hunden vært veldig nervøs og redd for andre hunder. Til daglig står hun å bjeffer i vinduet når barn eller hunder passerer. Hun er ikke aggressiv i form at hun biter eller lignende men bare veldig redd. Det er veldig slitsomt å gå tur med hund og barn da jeg må gå omveier når vi ser andre hunder. En annen sak er at hun stadig slikker datteren min i munnen uansett hvor mange ganger jeg sier nei. Dette er jo av kjærlighet men uansett så begynner det hele å bli slitsomt. Når hun lille tar sine naps på dagtid må jeg alltid passe på at hunden er rundt meg å ikke står ved vinduet. Kommer det noen vekkes vi alle! Nå kommer våren å jeg ønsker å grille å kose meg ute. Ser for meg en slitsom tid i møte hvis jeg ikke tar noen grep. Føler litt min kosetid med datteren min blir borte i denne slitsomme situasjonen. Mitt spm til dere. Kan jeg avlive hunden eller er jeg bare en gal person da??
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #4 Skrevet 12. mars 2014 Hadde ikke avlivet. Anonymous poster hash: e90c9...16f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #5 Skrevet 12. mars 2014 Du kan jo prøve omplassering først, men nervøse bikkjer og barn hadde ikke jeg tatt sjansen på. Mine besteforeldre hadde en nervøs bikkje som bjeffa på alt og alle og den gikk plutselig til angrep og beit meg i ansiktet når jeg var liten (tror jeg var 3-4 år). Jeg var heldig og har heldigvis bare et lite arr på overleppa/nesa. Den ble ikke omplassert for å si det sånn. Anonymous poster hash: e3894...363
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #6 Skrevet 12. mars 2014 Jeg hadde forsøkt å omplassere først, men jeg hadde ikke beholdt en nervøs hund i samme hus som et lite barn. Vi hadde en nervøs hund da jeg var liten, og den bet et barn i ansiktet helt uprovosert. Den ble levert tilbake til kennelen, og omplassert til veldig hundevante mennesker uten barn. Anonymous poster hash: 92e5e...e3e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #7 Skrevet 12. mars 2014 Jeg hadde avlivet. Datteren din er viktigst. Det skal ikke være sånn at hun vokser opp og alltid må tilpasse seg et nervevrak av en hund. Du har prøvd i mange måneder, men det går ikke. Du skal ikke ha dårlig samvittighet. Anonymous poster hash: d308d...849
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #8 Skrevet 12. mars 2014 Hadde forsøkt å omplassere først. Det er de der ute som tar til seg hunder, prøver å bedre de (fjerne frykt, aggressivitet, passivitet osv osv) og finner ny eier til dyret, eller beholder det selv. Har selv ei søster som tar til seg hunder og gir de en sjanse til på livet, reddet en del hunder fra sikker avlivning Men vær 100% klar på problemene med hunden, og ikke vurder det engang, om det er mennesker med barn/andre hunder som ikke kan å håndtere slike situasjoner. Anonymous poster hash: 8face...12d
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #9 Skrevet 12. mars 2014 Jeg hadde prøvd å få noen til å overta hunden. Om ingen ville ha den hadde jeg avlivet den. Anonymous poster hash: a7cdf...527
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #10 Skrevet 12. mars 2014 Nei, jeg synes ikke det du beskriver er noen grunn for avliving. At den slikker barnet ditt i munnviken, tolkes gjerne som at den er underdanig, altså et godt tegn. Det burde derimot ikke være vanskelig å unngå dette, egentlig uansett rase og spesielt når det er snakk om en liten mops. Jeg skjønner ikke at du må gå omveier for å ikke møte andre hunder. Har du bikkja i bånd, så ser jeg ikke problemet. Kipt med bjeffing, det er det ofte vanskelig å få bukt med. Forsøk å unngå situasjoner der du vet det kommer til å oppstå. For eksempel kan du bestemme at bikkja ikke får lov til å stå i vinduet. Still deg i mellom og bruk dempede signaler, kjefting hjelper ikke. Hvis du virkelig ikke vil ha bisken, så er ikke en mops så vanskelig hund å omplassere. Det er ihvertfall galskap å avlive en hund på sine eldre dager bare fordi det ikke lengre passer å ha hund. Til de som skriver om hunder og aggressivitet: HI skriver selv at den ikke er aggressiv mot mennesker. I tillegg er det en mops vi snakker om her. Det skal jævlig godt gjøres å klare å bli bitt av en mops. Anonymous poster hash: 920bf...216
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #11 Skrevet 12. mars 2014 Jeg hadde ikke avlivet. Anonymous poster hash: 1f6ce...0ec
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #12 Skrevet 12. mars 2014 Jeg hadde gått til en hundepsykolog, prøvd å få hunden til å bli mindre nervøs. Anonymous poster hash: 2cb34...070
monson Skrevet 12. mars 2014 #13 Skrevet 12. mars 2014 Nei, jeg synes ikke det du beskriver er noen grunn for avliving. At den slikker barnet ditt i munnviken, tolkes gjerne som at den er underdanig, altså et godt tegn. Det burde derimot ikke være vanskelig å unngå dette, egentlig uansett rase og spesielt når det er snakk om en liten mops. Jeg skjønner ikke at du må gå omveier for å ikke møte andre hunder. Har du bikkja i bånd, så ser jeg ikke problemet. Kipt med bjeffing, det er det ofte vanskelig å få bukt med. Forsøk å unngå situasjoner der du vet det kommer til å oppstå. For eksempel kan du bestemme at bikkja ikke får lov til å stå i vinduet. Still deg i mellom og bruk dempede signaler, kjefting hjelper ikke. Hvis du virkelig ikke vil ha bisken, så er ikke en mops så vanskelig hund å omplassere. Det er ihvertfall galskap å avlive en hund på sine eldre dager bare fordi det ikke lengre passer å ha hund. Til de som skriver om hunder og aggressivitet: HI skriver selv at den ikke er aggressiv mot mennesker. I tillegg er det en mops vi snakker om her. Det skal jævlig godt gjøres å klare å bli bitt av en mops. Anonymous poster hash: 920bf...216 Helt enig! For meg så høres det ikke ut som om du har store problemer med hunden din. Jeg tror dere kunna ha godt av et kurs, eller at du virkelig begynner å sette deg inn i hvordan du kan løse det. Annet enn å si "nei".. Jeg synes ikke det er forsvarlig å avlivehunden pågrunn av dette! Du valgte å annskaffe deg hund. Du har hatt hunden i 8år og hunden har alltid hadd de problemene du nevner. Og du valgte å ikke jobbe godt nok med det før du fikk barn.. Her synes jeg du må ta annsvar!
Tennis66 Skrevet 12. mars 2014 Forfatter #14 Skrevet 12. mars 2014 Takk for mange gode svar. Nettopp blitt medlem her inne. Sykt at folk svarer så raskt:) jeg er ikke redd for at hunden skal bite. Slik er hun bare ikke. Da hun er så gammel og hører ikke etter har jeg ikke tro på ny oppdragelse. Har prøvd med godbit etc, fått skikkelig proff hjelp. Min personlige mening er at hun ikke har det bra innvendig! Og det er derfor jeg kan lufte tanken på avlive. Da min samboer også merker at vi begynner å krangle mer enn vanlig pga dette med hunden så må jeg ta dette i betraktning. Besøkte faren min i dag tror etter fa 30 min hadde jeg sagt nei minst 20 ganger å prøvd å fjerne hund fra slikkingen i munnen på datteren min. Prøvde så å slippe ut hunden i Hagen men det endte bare med bjeffing konstant. Jeg blir stresset, datteren min ser dette og alt min far sa. Fix it! Må si jeg har vært veldig tålmodig siste mnd. Men ønsker heller ikke bli han sure fyren i gata med en gal hund og på sikt singel:(
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #15 Skrevet 12. mars 2014 Takk for mange gode svar. Nettopp blitt medlem her inne. Sykt at folk svarer så raskt:) jeg er ikke redd for at hunden skal bite. Slik er hun bare ikke. Da hun er så gammel og hører ikke etter har jeg ikke tro på ny oppdragelse. Har prøvd med godbit etc, fått skikkelig proff hjelp. Min personlige mening er at hun ikke har det bra innvendig! Og det er derfor jeg kan lufte tanken på avlive. Da min samboer også merker at vi begynner å krangle mer enn vanlig pga dette med hunden så må jeg ta dette i betraktning. Besøkte faren min i dag tror etter fa 30 min hadde jeg sagt nei minst 20 ganger å prøvd å fjerne hund fra slikkingen i munnen på datteren min. Prøvde så å slippe ut hunden i Hagen men det endte bare med bjeffing konstant. Jeg blir stresset, datteren min ser dette og alt min far sa. Fix it! Må si jeg har vært veldig tålmodig siste mnd. Men ønsker heller ikke bli han sure fyren i gata med en gal hund og på sikt singel:( Det at du sa nei 20 ganger bekrefter at du vet for lite om hunder. Du skal ikke behøve å si nei mer en én gang hvis bikkja vet hva det betyr, 20 ganger er mange ganger og jeg skjønner at du stresser deg selv og de rundt deg. Det er vanskelig å få go'biter til å fungere på bjeffing, ofte blir det heller til at man da belønner bjeffingen. Til slutt: Jeg fatter ikke at det er så vanskelig å fjerne bikkja fra datteren din. Anonymous poster hash: 920bf...216
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #16 Skrevet 12. mars 2014 Avlive?! Herregud! Hva med å JOBBE MED HUNDEN istede!!? Evt. omplassere den til hundevante mennesker uten små barn... Gi nå stakkaren en sjangse!! Anonymous poster hash: 696fd...ec1
zrah Skrevet 12. mars 2014 #17 Skrevet 12. mars 2014 Avlive? Herlighet for en holdning enkelte har til dyr. Hva med å gå i dybden, jobbe med hunden, ta kontakt med hundepsykolog, finne ut av problemet? Eller omplasere den.
skinnfilla Skrevet 12. mars 2014 #18 Skrevet 12. mars 2014 Lillebror ble bitt i og ved øyet , av familiehunden. Den ble da avlivet. Han måtte sy tre sting under øyet og operere tårekanalen. Lillebror var 2 år Hadde aldri beholdt hunden hvert fall!
Verpus Skrevet 12. mars 2014 #19 Skrevet 12. mars 2014 Syns det blir litt for dumt å gå rett til alternativet om å avlivet. Det er ikke noe galt med hunden i den forstand, den trenger bare å være hos noen som har tid til å ta vare på den og kunnskap til å trene den. Omplassere ville jeg gjort. Det går jo også an å avtale med ny eier om å besøke hunden senere om du ønsker det. Ikke bare bare å gi slipp på en hund.
Superdolly Skrevet 12. mars 2014 #20 Skrevet 12. mars 2014 På 30 minutter hadde du sagt nei minst 20 ganger og prøvd å fjerne hunden fordi den slikket din datter i munnen? Seriøst? Du sier nei EN gang, og så fjerner du bikkja. En mops er absolutt flyttbar for et voksent menneske. Løft den vekk, snu ryggen til den og så plasserer du datteren din et sted der bikkja ikke kan komme til med slikkingen. Og,sånn for fremtiden: trappegrinder kan settes opp i døråpninger og fungerer fint som sperrer for hund, i tillegg til å hindre barn i å falle utfor trapper. Den enkleste måten å stoppe stadig bjeffing på, er faktisk først å lære bikkja å bjeffe på kommando. Deretter kan du øve inn en kommando for å stoppe bjeffingen. Når du stadig maser og sier nei, mister du all effekt og bikkja tror at det er radioen som står på (les: den ignorerer maset). Du bør absolutt gå på kurs og lære deg å håndtere denne hunden. Jeg får likevel inntrykk av at du har gitt opp og bestemt deg for avliving, noe jeg synes er synd. Ingenting av det du forteller er umulig å bøte på, men det krever at du jobber med saken og ikke bare maser på med neineinei.
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #21 Skrevet 12. mars 2014 du kan jo levere den på fod gården? de er flinke med "problem" hunder kansje de finner en erfaren person som vet hvordan man hanskes med en sån hund? Anonymous poster hash: 07966...84f
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #22 Skrevet 12. mars 2014 Det høres ut som hunden din får for lite stimuli og blir for lite sosialisert med andre hunder. Hvor mange ganger går du tur med hunden per dag? Hvor mye leker dere med den osv? HVis hunden får det den trenger fysisk og mentalt har den ikke behov for å stå å bjeffe vinduet hele dagen. Har selv en rottweiler og hvis jeg har en travel uke hvor hunden blir nedprioriert så merker jeg godt på henne at hun ikke er fornøyd. HUn blir mye vanskeligere med å ha å gjøre. Men i normale uker hvor hun får alt hun trenger av tur,lek,kos,osv så merker jeg nesten ikke at hun er her inne. Da gjør hun ingenting av seg. Dessuten hvis du med vilje unngår andre hunder så ovefører du din frykt over til hunden. Dette vet jeg mye om da jeg slet med dette selv før. Men da gikk jeg ikke med en liten mops men en rottweiler på 40 kg. Heldigvis greide jeg etter mye slit og trening å begynne å stole på hunden min. Nå er det ingen problemer med å gå tur, eller møte andre hunder. Håper dere finner en løsning på det. Jeg personlig mener det ikke er en grunn til å gi opp hunden ved å avlive den. Prøv å jobb med dette. Du er jo i permisjon og har masse tid til å gå tur ute med vogn og hund. Ta med hunden ut i hagen eller i en park og lek med den. Masse lykke til Anonymous poster hash: f8144...b79
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #23 Skrevet 12. mars 2014 Lillebror ble bitt i og ved øyet , av familiehunden. Den ble da avlivet. Han måtte sy tre sting under øyet og operere tårekanalen. Lillebror var 2 år Hadde aldri beholdt hunden hvert fall! Det er ikke snakk om at denne bikkja er aggressiv, det er ikke noen fare for biting. Det er snakk om at den er nervøs i noen situasjoner, uoppdragen i andre og at Hi ikke vet hvordan hun skal håndtere det. Man avliver ikke et dyr fordi det er ubeleilig å ha det. Anonymous poster hash: 920bf...216
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2014 #24 Skrevet 12. mars 2014 Jeg ville absolutt ha kvittet meg med hunden på beste mulige vis. Anonymous poster hash: 34644...725
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå