Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #1 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er innflytter til og har lurt litt på om dette er mitt inntrykk eller om det er slik i hele Norge: Her er det nemlig i alle sosiale sammenhenger involvert en form for kake (skuffekaker osv). På musikkøvelser i kor og korps, på møter, på besøk, alltid kakeservering og kakedugnader, er du med i organisert aktivitet går det som regel på rundgang å ha med noe til kaffen. Det morsomme er også at det ikke heter kake, men kaffebrød Og i bryllupet osv, når det er mye kake, så er det helt vanlig å forsyne seg med 3 kakestykker samtidig på fatet, og gjerne gå en runde til. Er dette typisk trøndersk? Eller kanskje mer et bygdefenomen? Eller typisk norsk? Anonymous poster hash: 6267a...5d0
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #2 Skrevet 11. mars 2014 Ha ha:) der tok du oss på fersken! Bor på bygda i Namdalen og det er som du sier kaker til enhver anledning. Har selv en svigermor som alltid har 2-3 sorter til kaffen. Gjerne skuffekake, lefse og noe formkake. Ergo har jeg lagt på meg noen kaffebrød kilo for å være høflig med svigermor;) selv prøver jeg å være sunn men jammen ikke lett. Stort press om å alltid ha noe til kaffen. Og får ofte uventet besøk (synes det er veldig koselig) så da gjelder det å ha noe i frysern eller kjeks. Anonymous poster hash: d4de3...e1b
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #4 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er innflytter til og har lurt litt på om dette er mitt inntrykk eller om det er slik i hele Norge: Her er det nemlig i alle sosiale sammenhenger involvert en form for kake (skuffekaker osv). På musikkøvelser i kor og korps, på møter, på besøk, alltid kakeservering og kakedugnader, er du med i organisert aktivitet går det som regel på rundgang å ha med noe til kaffen. Det morsomme er også at det ikke heter kake, men kaffebrød Og i bryllupet osv, når det er mye kake, så er det helt vanlig å forsyne seg med 3 kakestykker samtidig på fatet, og gjerne gå en runde til. Er dette typisk trøndersk? Eller kanskje mer et bygdefenomen? Eller typisk norsk? Anonymous poster hash: 6267a...5d0 Bor i Rogaland, og slik er det her også. Anonymous poster hash: 5e307...e60
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #5 Skrevet 11. mars 2014 Østlending du kanskje? Jeg var engang i et bryllup i Drammen, og gledet meg til et bugnende kakebord. Jeg ble sååååååå skuffet. Var bare noe fyrstekake greier. WTF? Nei takke meg til vestlandet med helst en halv kake til hver Anonymous poster hash: 5e307...e60
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #6 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er også innflytter til trøndelag (fra østlandet) og blei overrasket over hvor viktig det var å ha kaffebrød på lur! Nå er jeg solgt, fryseren er full Men dette med kakebord og at man forsyner seg av flere kaker er vel helt normalt? Man tar flere små biter for å smake på alt. Anonymous poster hash: 84360...5d4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #7 Skrevet 11. mars 2014 Er det kanskje bare på det sentrale østlandet det ikke er slik? Jeg kan ikke huske sist jeg kom hjem til noen og fikk kake. Hadde jeg kommet hjem til ei venninne å fått kake, så hadde det første spørsmålet vært om barna hadde trent på å bake... Kommer det noen hit får de kaffe, og har de flaks så setter jeg frem frukt Anonymous poster hash: ec52b...f99
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #8 Skrevet 11. mars 2014 Har svigerfamilie i Trøndelag. Kommer hjem et par kg tyngre når vi har vært der. Nesten umulig å si nei er det også Anonymous poster hash: b33b1...bc2
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #9 Skrevet 11. mars 2014 Østlending du kanskje? Jeg var engang i et bryllup i Drammen, og gledet meg til et bugnende kakebord. Jeg ble sååååååå skuffet. Var bare noe fyrstekake greier. WTF? Nei takke meg til vestlandet med helst en halv kake til hver Anonymous poster hash: 5e307...e60 Haha, jeg er fra Drammen, og det var jeg som svarte at jeg hadde blitt overrasket om noen jeg kjente hadde satt fram ei kake Anonymous poster hash: ec52b...f99
MammantilNurket Skrevet 11. mars 2014 #10 Skrevet 11. mars 2014 Kake er stas! Hva er "skuffekake"?? Ble veldig nysgjerrig. Noen som har oppskrift?
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #11 Skrevet 11. mars 2014 Er det kanskje bare på det sentrale østlandet det ikke er slik? Jeg kan ikke huske sist jeg kom hjem til noen og fikk kake. Hadde jeg kommet hjem til ei venninne å fått kake, så hadde det første spørsmålet vært om barna hadde trent på å bake... Kommer det noen hit får de kaffe, og har de flaks så setter jeg frem frukt Anonymous poster hash: ec52b...f99 [/acron Kommer man på planlagt besøk til meg er det som regel fersk gjærbakst eller kake på bordet. Uventet besøk får boller tint i ovnen Anonymous poster hash: 84360...5d4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #12 Skrevet 11. mars 2014 Kake er stas! Hva er "skuffekake"?? Ble veldig nysgjerrig. Noen som har oppskrift? Her betyr det langpannekake Anonymous poster hash: 84360...5d4
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #13 Skrevet 11. mars 2014 Kake er stas! Hva er "skuffekake"?? Ble veldig nysgjerrig. Noen som har oppskrift? Alt du har i "skuffa" = langpannen. Jeg kommer fra Nordland og det er samme der. Må alltid ha noe til kaffen når man får besøk. Anonymous poster hash: 4ac21...bb3
Jente02gutt04jente12 Skrevet 11. mars 2014 #14 Skrevet 11. mars 2014 Kak er lik kakskiv dvs brødskive. Kaffebrød er lik kake til kaffen.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #15 Skrevet 11. mars 2014 Er vel sånn her på Vestlandet og Anonymous poster hash: 128bd...3da
Iiiiik Skrevet 11. mars 2014 #16 Skrevet 11. mars 2014 Jeg som er østlending har observert det samme i familieselskaper i Trøndelag, på Sunnmøre og i Nordland.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #17 Skrevet 11. mars 2014 Jeg er opprinnelig fra østlandet (ikke langt fra drammen ) men bor i trøndelag. Der jeg kommer fra er det vanlig med kake til kaffegjester, og på dugnader og slikt Anonymous poster hash: 740b0...8ec
Lady lovely locks Skrevet 11. mars 2014 #18 Skrevet 11. mars 2014 Hahaha... Nå måtte jeg le. jeg har familie i Nord-Trøndelag, og når vi er der om sommeren så går vi fra kakefat til kakefat så lenge vi er der. når vi har vært på ferie der har vi alltid noen nye oppskrifter med oss hjem.
Ugl@ ruger... Skrevet 11. mars 2014 #19 Skrevet 11. mars 2014 Bor på nordvestlandet og jaggu er det kaker i alle anledninger her også.
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #20 Skrevet 11. mars 2014 Ja, Trøndelag er kakeland. Er født og oppvokst i Trøndelag, og har tatt med meg de voldsomme kakebordene sørover. Anonymous poster hash: 974b0...e8a
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #21 Skrevet 11. mars 2014 Sånn er det her på Sunnmøre også Minst en halv kake hver i selskap, bugnende kakebord! Ble også skuffet i bryllup på Østlandet en gang, det var kun bryllupskake (lite stykke på hver) og ikke noen flere sorter. Skuffa!! Hihi Er jo så godt med kake. Anonymous poster hash: aaa6e...e2c
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #22 Skrevet 11. mars 2014 Er fra Namdalen, og på bursdag osv er det veldig mye kake og kaffebrød ;-) Ellers er ikke jeg så glad i å bake og lage kake, så her blir det i bestefall is om noen kommer på besøk. Anonymous poster hash: 58af0...ca3
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #23 Skrevet 11. mars 2014 Min familie på Sunnmøre er også sånn! Mitt inntrykk er at de holder på sånn fra Rogaland og oppover alle fylkene langs kysten til toppen av Norge Anonymous poster hash: cf8ad...4e3
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #24 Skrevet 11. mars 2014 Kommer fra Kristiansand, og er vant til "Trønedlag-takter" som HI beskriver. Foreldremøter=kaker, dugnad=kaker, bryllup=kakebord med minst 10-15 kaker, osv Hvis vi har invitert besøk serverer vi middag i middagstid, og kake eller boller hvis det er utenom middagstid. Alternativt kyllingsalat, vafler, fruktsalat, eller i "verste fall" is og non-stop. Det fikser vi forresten til uventet besøk også, hvis ikke de bare er innom for en halvtime. Trodde dette var helt vanlig jeg, så jeg er ganske overrasket motsatt vei enn deg... Anonymous poster hash: e7d69...3dc
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2014 #25 Skrevet 11. mars 2014 Trondheim og her er det ikke sånn. Er dette et vanligere fenomen på landet/bygda? Anonymous poster hash: 46950...37a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå