Gå til innhold

Burde dødsstraff bli et alternativ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvofor, evt hvorfor ikke?

Selv mener jeg faktisk at dødsstraff skulle blitt lovlig i Norge, i svært spesielle tilfeller hvor det er snakk om massemord, alvorlig grov mishandling ol...

Anonymous poster hash: 726f7...b37
Videoannonse
Annonse
Gjest Syltebærtyttetøy
Skrevet

Jeg er imot dødsstraff. Hvordan er man bedre enn en som har voldtatt eller drept, om man setter seg ned og bestemmer at denne personen fortjener ikke leve mer? Jeg har hatt en grusom barndom selv, ble voldtatt daglig, så det er ikke slik at jeg ser blindt på saken.

Skrevet

Absolutt ikke.

Skrevet

Ja i ekstreme tilfeller som voldtekt av barn,massemordere,terrorister,vold mot barn som fører til døden osv.

Anonymous poster hash: 1f4e0...788
Skrevet

Selv om tanken kan være fristende til tider så mener jeg at det ikke burde bli et alternativ.

Ikke bare har det ingen avskrekkende effekt, men det hadde satt oss tilbake i tid, og gjort oss sammenlignbare med noen temmelig barbariske samfunn.

Skrevet

Dødsstraff harmonerer dårlig med det bildet vi har av vårt humane samfunn. Det er stort sett land som vi ikke vil sammenligne oss med som driver med det (bortsett fra USA). Man kan ta en lang debatt på dette på flere plan. Men jeg tenker at det er straff nok å bli innesperret for livet, noe som er tilfelle for enkelte som dømmes til forvaring. For meg personlig er det mer skremmende å sitte i fengsel på ubestemt tid enn å dø.

Anonymous poster hash: 7e745...4e3
Skrevet

Selvfølgelig ikke. Det er jo barbarisk.

Anonymous poster hash: 46c27...e6f
Skrevet (endret)

Sjølvsagt ikkje, det er umogleg å gjere opp for justismord om den ramma ligg i grava. Dessutan fortener dei dødsstraff er aktuelt for å leve med det dei har gjort. Lenge.

Endret av ★
Skrevet

Nei. Av opplagte grunner. 

Skrevet

Nei, jeg tror ikke dødsstraff er en god løsning.. Det kjennes ikke som om jeg skulle ha rett til å bestemme at noen andre skal dø - da dreper jeg litt av det menneskelige inni meg selv samtidig. Men jeg mener bestemt (som voldtatt regelmessig fra seksårsalder selv) at vi ikke har gode nok løsninger når det gjelder de verste typene forbrytelser - der det er sankk om sadisme, pedofili, overgrep og drap begått av mennesker som liker å begå disse handlingene og hvor det ikke er realistisk å tro at de aldri kommer til å gjøre noe lignende igjen om de få gå fri/slippe ut igjen.

Jeg tenker at de aler fleste i landet vårt er altfor naive når det gjelder disse menneskene, og at man nesten må ha møtt slike utspekulerte, kalde, utnyttende mennesker selv for å forstå at noen slike er det faktisk ikke noe håp for. De kommer alltid til å få nytelse av de samme handlingene og vil derfor komme til å skade andre igjen. Og det eneste vi som samfunn gjør er at vi slipper dem ut og venter på at de skal gjenta det grusomme flere ganger slik at vi kanskje kan gi dem forvaring i noen år (før de slippes ut på nytt med nye muligheter til jævelskap).

Jeg syns det er helt uholdbart at barn og kvinner i dette landet skal måtte ta den byrden å være offer for at kravet om gjentakelsesfare skal være oppfylt. Det er ikke riktig å ofre menneskers liv av hensyn til den kriminelle/overgriperen. Vi trenger kanskje ikke ta livet av slike, men det må da kunne finnes en måte å bli bedre til å avdekke vold og overgrep og å vurdere risikoen for at personen kommer til å fortsette med slike handlinger.

Dersom alle som har blitt utsatt for vold/overgrep/voldtekt av noen som allerede har vært involvert i en straffesak/etterforskning anmeldte politiet eller saksøkte staten for manglende beskyttelse, og vant disse sakene i form av at staten/politiet ble straffet hardt økonomisk, kunne vi kanskje kommet noen vei. Det ser jo ut til at økonomiske hensyn og en utrolig naiv tillit til menneskers vilje og evne til å forandre seg styrer hvordan vi som land behandler disse verste forbryterne våre. 

Anonymous poster hash: 4e66d...cfd
Skrevet

Staten skal ikke ta liv - uansett hvor fortjent det kanskje er.

Det har vist seg igjen og igjen at opplagte saker slett ikke er så klare likevel og det er umulig å gi oppreisning til en død person.

Ellers er jeg enig med Stjerna i at det er en for lettvint løsning for kjeltringene. De fortjener å leve med det de har gjort. Men reel livstidsdom er jeg ikke helt fremmed for. Noen mennesker bør aldri få friheten tilbake.

Skrevet

NEI, det sier noe om oss som samfunn at vi ikke har dødsstraff. 

Anonymous poster hash: 12c88...a40
Skrevet

Nei, jeg er helt i mot dødsstraff. Uansett hvor grusomt et menneske er så vil det aldri være en riktig handling å ta et menneskeliv, i mine øyne. Det er feil å drepe, uansett.

Skrevet

Heilt klart ikkje, men synes mange burde site lengre enn dei gjer.

Skrevet

Nei, absolutt ikke!

Men synes godt man i ekstreme tilfeller kunne gitt livstid i fengsel som faktisk betød livstid. Altså gi f.eks 4xlivstid som jo blir 4x21 år i fengsel, da slipper de ikke ut etter halvgått tid sånn som de uten forvaring gjør i dag.

Anonymous poster hash: d980f...f4b
Skrevet

Jeg har mer tro på rehabilitering. I de tilfellene det ikke er mulig er jeg tilhenger av fengsel på livstid.

Anonymous poster hash: 756a6...fa0

Skrevet

Og hvofor, evt hvorfor ikke?

Selv mener jeg faktisk at dødsstraff skulle blitt lovlig i Norge, i svært spesielle tilfeller hvor det er snakk om massemord, alvorlig grov mishandling ol...

Anonymous poster hash: 726f7...b37

Nei.

En stat som med loven i hånd tar livet av sine innbyggere er primitiv og kriminell.

En stat som tillater dødsstraff aksepterer henrettelsen av uskyldige som en uheldig bivirkning.

Ingen har rett til å være bøddel. Ingen skal påkreves å være bøddel.

Anonymous poster hash: c4a03...2ff

Skrevet

Nei

-En dødsstraff kan aldri omgjøres. Et justismord ville da bli et mord.

-Å dømme noen til døden ville også bety å dømme noen til å begå drap.

Anonymous poster hash: 9951e...c94
Skrevet

Nei. "Å dø er ingen straff" man dør bare, og slipper å tenke over hva man har gjort.

Dessuten blir det feil å drepe noen som har drept. Da er man like ille selv.

Anonymous poster hash: 527e2...ba4

Skrevet

Absolutt ikke. Jeg synes det er selvmotsigende og jeg har stor tro på rettssystemet vi har idag selv om straffene kunne vært strengere i mange tilfeller.

Skrevet

Nei, men livstid burde vi ha. Kan ikke skjønne hvorfor vi ikke har det

Anonymous poster hash: 65f3d...e1f

Skrevet

Jeg syns det burde være mulig i visse tilfeller! Hvor man er SIKKER på at de har gjort det: ABB som eksempel selv om jeg hater å nevne han. Hvorfor bruke millioner på hans sikkerhet når gamle som har bygd opp landet og gitt oss mulighet for et godt liv har det uverdig!?!? Skjønner ikke. Kanskje umenneskelig av meg! Men er det jeg mener. Hadde heller ikke hatt problemer med å gi pedofile overgripere dødsstraff. Syns i allefall vi må gjøre noe med soningsforholdene. Jeg driter i om de sitter på isolat, la de sitte. Kanskje de slutter å voldta på nytt og på nytt.... Mange er sikkert ikke enig! Høres ut som jeg er en kald person, men det er så langt fra sannheten man kan komme. I visse tilfeller syns jeg likevel det er passende!

Anonymous poster hash: 317d5...1d1

Skrevet

Nei, fordi:

- Fare for drap på uskyldige (justismord)

- Ta USA som eksempel, der er det mer kostbart med dødsstraff, enn livstid.

- Det har ingen preventiv effekt.

- Påtvinger en bøddel

- Forhindrer mulighet for forandring, anger og kanskje tilgivelse.

- En død person har ingen opplevelse av straff. (Hevnaspektet)

Skrevet

Nei Norge trenger ikke dødsstraff, men derimot lavere standard på fengslene (altså for fangene, de skal ikke ha det bedre enn de eldre) og lengre straffer og ingen grense på straffen hadde vært noe ;)

Eller dra frem gapestokken istede? 

Skrevet

Nei, dødsstraff bør ikke innføres i Norge, etter min mening.

MEN vi må få strengere straffer!

Livstid i Norge er 21 år, men ikke engang "fulle" år. Man slipper jo ut etter kanskje 15 år, og det er helt latterlig!

Det burde heller innføres livstidsstraff i ordets rette betydning, nemlig å sitte inne resten av livet. Til den dagen du dør! INGEN mulighet til å slippe ut før pga mangel på plass eller pga god oppførsel. Vet det kalles "forvaring", slik ABB har fått, men jeg syns det er like greit at det kalles "livstid" og at det da faktisk ER på livstid..

Anonymous poster hash: 3a30a...105

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...