Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #1 Skrevet 10. mars 2014 Jeg har en søster som har tre barn. Jeg bruker å stille opp som barnevakt når de spør og det er sjelden eller aldri at jeg sier nei. Nå har de ikke bare meg å spørre da, så det blir vel fordelt. Men nå ringte min søster meg på lørdag og lurte på om jeg kunne ha de tre barna hennes i helgen, siden ingen av besteforeldrene kunne ha dem. De måtte begge jobbe til helgen, det var derfor de trengte barnevakt. Ungene er fra 3 til 8 år gamle, og krever endel egentlig. Jeg sa jeg måtte høre med mannen min først, om vi hadde noen planer ikke jeg visste om. Det var greit. Jeg må helt ærlig si at jeg ikke har veldig lyst til det. Vi jobber begge fullt, har selv to barn og har ei hektisk uke framfor oss. Jeg sa til min søster at jeg muligens hadde planer, men da lurte hun på om ikke mannen min kunne ha dem selv om ikke jeg var hjemme? Men han hadde jo også det, selv om han blir hjemme på kvelden. Ungene hennes måtte evnt. komme til oss ganske tidlig på lørdagen og blir hentet sent ettermiddag på søndagen. Jeg kjenner at jeg føler meg litt låst i forhold til hva jeg selv muligens hadde tenkt, og jeg kjenner også at jeg ikke føler et overengasjement for å passe unger omtrent hele helga. Nå har jeg ringt henne og sagt at vi har litt forskjellige planer og at det derfor passer dårlig. Men jeg får så dårlig samvittighet! Jeg har ikke noen helt bestemte planer sånn egentlig, men likvel så har jeg muligens det (hvis dere skjønner). Ikke helt avklart ennå. Synes dere jeg er slem? Anonymous poster hash: 4f70b...179
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #2 Skrevet 10. mars 2014 Hvis søsteren din stiller like mye opp for deg er du slem. Hvis ikke kan du jo ta de bare en av dagene? Anonymous poster hash: a5782...38d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #3 Skrevet 10. mars 2014 Nei, jeg synes ikke det. Jeg forstår veldig godt at du vil hjelpe søsteren din, men at dette blir litt mye. Egentlig synes jeg det er litt hensynsløst av henne å spørre om dette. Det å passe tre barn mellom 3 og 8 er ikke småtteri, og særlig ikke når dere har to egne barn også. Det er dessuten veldig kort varsel å spørre om noe slikt på. Jeg kunne ha forstått det dersom det var noe utenom det vanlige, begravelse eller liknende, men dette er faktisk å be om veldig mye. Anonymous poster hash: 26433...83b
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #4 Skrevet 10. mars 2014 Hvis søsteren din stiller like mye opp for deg er du slem. Hvis ikke kan du jo ta de bare en av dagene? Anonymous poster hash: a5782...38d Jeg tror vi er ganske like der. Det er sjelden de også har sagt nei, men vi har også først og fremst spurt foreldrene våre. Tror ikke det hjelper å ta en av dagene, pga vaktordningene deres i forhold til jobb. Det blir liksom hele helgen. HI Anonymous poster hash: 4f70b...179
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #5 Skrevet 10. mars 2014 Nei, du er ikke slem. Men jeg hadde nok likevel passet de, ettersom de skal jobbe. Hadde det vært snakk om fest, ville jeg ikke gjort det. Anonymous poster hash: 9ae37...4fe
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #6 Skrevet 10. mars 2014 Skjønner at du får dårlig samvittighet, men synes ikke du er slem. Er jo litt mye å passe tre barn i tillegg til deres to, blir ikke mye "helg" for dere da. Synes det må være greit å si nei hvis man ikke orker og jeg ville nok også brukt unnskyldningen om at dere hadde andre planer. Men jeg hadde aldri bedt noen som hadde to barn frafør om å passe mine tre barn. Synes egentlig det er litt frekt.. Anonymous poster hash: e22fb...6c1
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #7 Skrevet 10. mars 2014 Hvis søsteren din stiller like mye opp for deg er du slem. Hvis ikke kan du jo ta de bare en av dagene? Anonymous poster hash: a5782...38d Jeg tror vi er ganske like der. Det er sjelden de også har sagt nei, men vi har også først og fremst spurt foreldrene våre. Tror ikke det hjelper å ta en av dagene, pga vaktordningene deres i forhold til jobb. Det blir liksom hele helgen. HI Anonymous poster hash: 4f70b...179 Da hadde jeg nok stilt opp. Anonymous poster hash: a5782...38d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #8 Skrevet 10. mars 2014 Jeg ville sagt ja. Men jeg ville også sagt at jeg ikke egentlig har lyst til å være barnevakt for flere barn i hele helgen, og at jeg bare ville blitt brukt som kriseløsning. Jeg forstår godt at du synes det er slitsomt med 5 barn en hel helg, det begrenser vel hva du får gjort av husarbeid, handling og aktiviteter med ungene. Si til søsteren din at du gjerne vil ha besøk av hele familien, eventuelt ett og ett barn hvis det lar seg gjøre. Anonymous poster hash: efcb7...a01
Våryr ✿ Skrevet 10. mars 2014 #9 Skrevet 10. mars 2014 Skjønner at du får dårlig samvittighet, men synes ikke du er slem. Er jo litt mye å passe tre barn i tillegg til deres to, blir ikke mye "helg" for dere da. Synes det må være greit å si nei hvis man ikke orker og jeg ville nok også brukt unnskyldningen om at dere hadde andre planer. Men jeg hadde aldri bedt noen som hadde to barn frafør om å passe mine tre barn. Synes egentlig det er litt frekt.. Anonymous poster hash: e22fb...6c1 Det er vel ikke frekt å spørre sin egen søster og svoger om barnepass? Spesielt når HI skriver at det går begge veier. Visste de ikke før nå, at begge skulle jobbe til helga? Jeg forstår godt at det er mye arbeid for dere. Men jeg hadde kanskje sagt ja likevel. Hvis det ikke ordnet seg på annet vis.
*Miss Marple* Skrevet 10. mars 2014 #10 Skrevet 10. mars 2014 Ut fra mitt ståsted syns jeg det er dårlig gjort å ikke hjelpe til når det er snakk om jobbehelg. Klart det blir ekstra jobb med tre små ekstra, men tenk så koselig å ha tre små søskenbarn på besøk da. Slem er du ikke, men litt lusen syns jeg du er og jeg hadde ikke hatt samvittighet til å si nei til noen av mine søsken som stiller opp når det er vi som trenger hjelp.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #11 Skrevet 10. mars 2014 Jeg er selv den som stilte opp i hytt og pine for andre før til slutt var jeg rett og slett utbrent. Å passe 3 ekstra unger i helga betyr gjerne at man ikke får hvilt seg ut selv for det er mer jobb med unger som ikke er sine og 3 av dem i ung alder er mye. Jeg syntes det må være helt greit å få nei når du ikke orker, det er ikke ditt ansvar at de har skaffet seg jobb som kræsjer slik. Men jeg syntes faktisk du skulle vært ærlig med din søster. Mye bedre å gi et ærlig jeg orker ikke å trenger å hvile, om hun så skulle bli litt sur der og da. Mot at hun senere finner ut at du ikke hadde planer og jugde for henne for å ikke ta barna hennes. Jeg hadde kan hende tilbudt å ta en dag og så fikk de heller finne barnevakt for den andre dagen eller ta seg fri fra jobb en dag isteden for å måtte ta fri 2. Anonymous poster hash: c3f96...82c
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #12 Skrevet 10. mars 2014 Skjønner at du får dårlig samvittighet, men synes ikke du er slem. Er jo litt mye å passe tre barn i tillegg til deres to, blir ikke mye "helg" for dere da. Synes det må være greit å si nei hvis man ikke orker og jeg ville nok også brukt unnskyldningen om at dere hadde andre planer. Men jeg hadde aldri bedt noen som hadde to barn frafør om å passe mine tre barn. Synes egentlig det er litt frekt.. Anonymous poster hash: e22fb...6c1 Det er vel ikke frekt å spørre sin egen søster og svoger om barnepass? Spesielt når HI skriver at det går begge veier. Visste de ikke før nå, at begge skulle jobbe til helga? Jeg forstår godt at det er mye arbeid for dere. Men jeg hadde kanskje sagt ja likevel. Hvis det ikke ordnet seg på annet vis. Neida, jeg synes heller ikke det er frekt å spørre om pass til alle tre. Det pleier de å gjøre. Men hun har en jobb som krever at hun er litt fleksibel. De kan ringe henne og be henne om å jobbe, men hun står jo også fritt til å si nei derson det ikke passer da. HI Anonymous poster hash: 4f70b...179
Stjernemagnolia Skrevet 10. mars 2014 #13 Skrevet 10. mars 2014 Hmm, passe tre barn i alderen 3 til 8 år i helgen hadde vært uaktuelt for oss! Vi har egne planer og vil gjerne gjøre noe sammen og kose oss ekstra i helgen. Du har egne barn og en mann å ta hensyn til først og fremst. Ville til nød/krise passet barna de timene de var på jobben om alle andre alternativer var prøvd ut først. Men å bruke hele helgen på å passe 3 barn fordi foreldrene skal jobbe, nei takk! Synes egentlig det er frekt å gå utifra at andre skal passe barna fordi de skal jobbe! Da kan en av dem kanskje jobbe hjemmefra eller så kan bare en av dem jobbe den aktuelle helgen. Du kan fint si nei om du ikke har lyst uten å ha dårlig samvittighet. Du har ditt liv og tar dine egne valg.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #14 Skrevet 10. mars 2014 Det jeg tenker er at denne måten å jobbe på passer veldig dårlig for dem om de har tre små barn. De kan jo faktisk ikke ta vare på dem selv slik ordninga er nå. På sikt burde de få seg jobber som tillater dem å passe egne barn, mener nå jeg, ellers vil jo dette bare fortsette. Anonymous poster hash: 93f62...223
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #15 Skrevet 10. mars 2014 Takk for svar dere. Godt å høre forskjellige synspunkter på dette. Jeg er en sånn type som får dårlig samvittighet for det meste, uansett hva det er HI Anonymous poster hash: 4f70b...179
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #16 Skrevet 10. mars 2014 Eg hadde passa dei, eg kunne til og med ha endra på planer om søstra mi trengte barnevakt for noko slikt. Om det var stadig vekk, hadde det stilt seg annleis. Anonymous poster hash: ca5bc...b97
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #17 Skrevet 10. mars 2014 Det er ikke frekt av henne å spørre, men du er heller ikke slem som sier nei. Jeg mener vel egentlig at enten din svoger eller søster burde finne seg en annen jobb når de er avhengige av barnevakt for å kunne gå på jobb. Anonymous poster hash: 1a83f...cf5
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #18 Skrevet 10. mars 2014 Det jeg tenker er at denne måten å jobbe på passer veldig dårlig for dem om de har tre små barn. De kan jo faktisk ikke ta vare på dem selv slik ordninga er nå. På sikt burde de få seg jobber som tillater dem å passe egne barn, mener nå jeg, ellers vil jo dette bare fortsette. Anonymous poster hash: 93f62...223 Ja, det er ugunstig å ha en slik jobbsituasjon. Og de har fryktelig mye barnevakt også pga dette. Jeg skjønner ikke at de orker å ha det slik, men så er det jo ikke min sak heller. HI Anonymous poster hash: 4f70b...179
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 10. mars 2014 #19 Skrevet 10. mars 2014 Personlig synes jeg det er litt rart at begge foreldrene har jobber som krever at de stiller opp i helgen når man har valgt å få tre barn. Da vi tok vurderingen to eller tre barn, tenkte vi veldig på dette med barnevakt, men det er sjelden vi har behov for det. Og ytterst, ytterst sjelden at alle tre er på samme sted. Da fordeler vi heller barna hos flere i familien. Synes det høres voldsomt ut for dere med fem barn hele helgen, skjønner deg godt. Ville kanskje sagt det rett ut, så kanskje de finner ut at de må endre jobbsituasjonen.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #20 Skrevet 10. mars 2014 Jeg skjønner ikke helt hva de driver med. Forhåpentligvis får de iikke flere barn de ikke kan passe på. Anonymous poster hash: 93f62...223
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #21 Skrevet 10. mars 2014 Jeg må bare tilføye at de er gode foreldre altså, så ingen tror noe annet Men de er nok veldig bortskjemte på tilgjengelige barnevakter. Det bruker aldri å være noen problem for dem å få barnepass, men jeg tror de godtar et nei altså. Det er bare det at jeg får så dårlig samvittighet, når jeg egentlig ikke har noe spesielt avtalt enda, og sier nei..... Men det blir for kavete kjenner jeg. Blir veldig mange timer med krangling, slåssing og herjing..... HI Anonymous poster hash: 4f70b...179
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #22 Skrevet 10. mars 2014 Flere meninger om dette? Anonymous poster hash: 4f70b...179
*Miss Marple* Skrevet 10. mars 2014 #23 Skrevet 10. mars 2014 Flere meninger om dette? Anonymous poster hash: 4f70b...179 Jeg syns ikke du skal bry deg så mye om hva alle andre mener. Du har tatt et standpunkt på grunnlag av hva du føler og det er det helt greit å stå for
Salomine Skrevet 10. mars 2014 #24 Skrevet 10. mars 2014 Jeg er nok litt slik som deg, får dårlig samvittighet for det meste. Dette er pga jobb, ikke fest eller ferie, så jeg hadde nok passet barn, og ergret meg over søsteren min i tillegg, (og det er jo ikke noe fint gjort). Men det er mye med tre barn ekstra for noen og enhver. Så jeg tror nok jeg hadde sagt ett eller annet om at de kanskje bør forandre jobbsituasjonen. Synes det er litt merkelig å ha to jobber der begge må jobbe samme helg samtidig. Da har man lagt opp til at andre skal være rede til å passe barna, og det kan man ikke ta som en selvfølge. Den dagen må komme der alle er opptatt. Synes du skal gjøre det du har bestemt deg for, og ikke ha dårlig samvittighet for noe.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2014 #25 Skrevet 10. mars 2014 Hvis det er lenge, som 2 mnd, siden du passet dem ville jeg passet dem. Om du derimot stiller opp bortimot ukentlig synes jeg du kan si nei med god samvittighet. Anonymous poster hash: 9020a...a37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå