Gå til innhold

Norske menn gjør mest husarbeid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fremdeles gjør kvinnen mest husarbeid i Norge. Mange menn er flinke til å hjelpe med husarbeid. Det ser jeg her hjemme og hos andre jeg kjenner. Men, ja, jeg er vel den som gjør mest.

Anonymous poster hash: 83310...25e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her e det vel han som gjer mest av vasking å eg som lager mat mest men stort sett så gjør vi alt dette i lag for begge syns det er like kjedelig ;)

Anonymous poster hash: d5f4b...93b

Skrevet

Ingen av oss bruker vel så mye tid på husarbeid :D Jeg noe mer enn han, men han noe mer ute. Menn er jo de som normalt fikser bil, vasker, mekker, klipper plen og annet utearbeid. Hvor står damene der i forhold til mennene?

Jeg klarer helt godt å vaske mer inne hvis jeg slipper å klippe plena! Så jeg synes vi har det perfekt fordelt :)

Joda, må hjelpe til med dekkskifte å slikt, men noen ting får jeg slippe unna. Samme som han bare har vasket toalettskåla 2 ganger på 18 år :D

Anonymous poster hash: 37d5c...7bc
Skrevet

Mannen min gjør like mye husarbeid som meg, om ikke mer. :)

Skrevet

Jeg tar meg av 95% av matlaging, 100% bilen, 99% av husarbeidet, 80% av snømåking/gressklipping.

Anonymous poster hash: 49258...1bf

Skrevet

Jeg tar meg av 95% av matlaging, 100% bilen, 99% av husarbeidet, 80% av snømåking/gressklipping.

What a catch!!! :P

Skrevet

Her stemmer det faktisk. Jeg gjør jo mye jeg også, men han er flink å se når det trengs og når han er hjemme fra nordsjøen kan jeg fint komme hjem til nyvasket hus. Deilig :) 

Anonymous poster hash: 118ba...2a5
Skrevet

Ja ikkesant ;) Han jobber ekstremt mye da, og jeg er hjemme på AAP, så skulle bare mangle at jeg tar meg av mest. Men han kunne godt satt inn i oppvaskmaskinen innimellom ;)

Skrevet

Hahaha! Stemte ikke med hvordan jeg og eksen hadde det i hvertfall!

Han prøvde å fremstå bedre og sa til andre og sa at vi delte på alt sammen.. Om han tok oppvaskmaskinen, så støvsugde jeg... Blablabla... Jeg tok ALT!

Anonymous poster hash: 6d78c...722

Skrevet

Tja, verken han eller jeg bruker så mye tid som dette forsåvidt. Eller kanskje bare jeg undervurderer hvor mye tid vi bruker....

Her stemmer vel dette ganske bra, men kan vel ikke skryte på meg å gjøre mer enn min mann...

Skrevet

Haha, det der er jo bullshit. Her er det nok mange menn som har overrapportert. 180 min pr dag???!!! *ler hånlig*

Skrevet

Menn har enn tendens til å overdrive ja... :-)

Anonymous poster hash: 3e75d...0f1

Skrevet

Fremdeles gjør kvinnen mest husarbeid i Norge. Mange menn er flinke til å hjelpe med husarbeid. Det ser jeg her hjemme og hos andre jeg kjenner. Men, ja, jeg er vel den som gjør mest.

Anonymous poster hash: 83310...25e

Det er vel kanskje nettopp det man reagerer på i likestillingens navn... altså at menn er "flinke til å hjelpe til".

Synes det er helt utrolig at de hjelper til i eget hus, altså at de ikke regnes som like ansvarlige for husarbeidet.

På samme måte som at mange menn "sitter barnevakt" for egne barn.....

Tenker her på generell basis, ikke akkurat hos deg :-). Det var den der "hjelpe til" jeg bare ville vise.

Skrevet

Ingen av oss bruker vel så mye tid på husarbeid :D Jeg noe mer enn han, men han noe mer ute. Menn er jo de som normalt fikser bil, vasker, mekker, klipper plen og annet utearbeid. Hvor står damene der i forhold til mennene?

Jeg klarer helt godt å vaske mer inne hvis jeg slipper å klippe plena! Så jeg synes vi har det perfekt fordelt :)

Joda, må hjelpe til med dekkskifte å slikt, men noen ting får jeg slippe unna. Samme som han bare har vasket toalettskåla 2 ganger på 18 år :D

For å si det sånn, jeg har bodd alene i en rekke år med barn på 100%. Jeg har gjort både innearbeid og utearbeid, og timebruk på utearbeid kan overhode ikke sammenlignes med innearbeid!

Innearbeid MÅ gjøres hver dag - oppvask, klesvask, middagslaging, tørking av overflater, bading av unger, mating av dyrene osv. Enkelte oppgaver gjør man 1 gang i uka eller oftere - gulvvask, støvsuging, rydding i kjøleskapene, vasking av do og bad, rydding i gangen, skift av sengetøy.

Klippe plen gjør man vanligvis annenhver uke. Skifter dekk 2 ganger i året. Vasker bil i bilvask og mekke bil? På de nye bilene er det så å si ikke lov til å røre noen ting med mindre du har avansert utstyr hjemme, du skal på service med bilen til bilverksted. De små ting som skifte olje (annenhver måned eller sjeldnere), sjekke oljenivå og spylervæske (ca 1 gang i uka) og lignende tar veldig lite tid. Med mindre man har designerhage med masse krevende planter så bruker man kanskje 1 uke på sommeren på å klippe hekk, rydde steiner og ordne hagen ellers. Skru inn lyspærer, montere vegglamper, reparere ødelagte møbler osv gjør man heller ikke oftere enn kanskje et par ganger i måneden.

Så etter å ha sammenlignet tidsbruk i forhold til inne og utearbeid har jeg skjønt at menn som sier at "de gjør alt ute og dama gjør alt inne, vi er likestilt" er noen store luringer. Man får mindre fritid av å gjøre husarbeid inne, enn å gjøre "mannfolkjobb" ute.

Anonymous poster hash: 716e9...3d1

Skrevet

Haha, det der er jo bullshit. Her er det nok mange menn som har overrapportert. 180 min pr dag???!!! *ler hånlig*

De har sikkert tatt trøkking på tastaturet som husarbeid i beregningen :D

Skrevet

De påstår jo ikke at norske menn gjør mer husarbeid enn norske kvinner, men at de gjør mer enn menn i andre land. Det tror jeg nok stemmer.

Anonymous poster hash: 90ab3...695
Skrevet

Hos oss er det mannen som gjør 90 % av husarbeidet når han er hjemme, men siden han er borte såpass mye så gjør vi vel kanskje 50/50 iløpet av en mnd da jeg selvsagt gjør alt når han er på reis. Men så skal det godt gjøres å gjøre noe når man ikke er hjemme da. Kanskje han burde leie en hushjelp til meg ;)

Man kommer ikke så langt med likestillingen før flere snur på tanken om at mannen hjelper til med å rydde og vaske eget rot og er barnevakt for egne barn.

Skrevet

De gjør 180 minutter ulønnet arbeid, noe som er 3 timer. Det kan ikke alene være husarbeid, og jeg tipper menn regner enkelte "arbeid" som arbeid, mens kvinner ikke gjør det.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

De gjør 180 minutter ulønnet arbeid, noe som er 3 timer. Det kan ikke alene være husarbeid, og jeg tipper menn regner enkelte "arbeid" som arbeid, mens kvinner ikke gjør det.

De inkluderer sikkert lek med egne barn som "ulønnet arbeid", mens kvinner ser på det som utslag av morsrollen og foreldreansvaret.

Skrevet

De inkluderer sikkert lek med egne barn som "ulønnet arbeid", mens kvinner ser på det som utslag av morsrollen og foreldreansvaret.

Så dårlige tanker mange av dere har om menn? De aller fleste menn jeg har i min omgangskrets er delaktige både i barn, hus og hage. Jeg trodde at det var en litt sånn dib-myte alle disse udugelige mennene? Men er det virkelig så galt at man ikke tror på denne undersøkelsen som sier at norske menn gjør mest husarbeid av alle?

Skrevet

Så dårlige tanker mange av dere har om menn? De aller fleste menn jeg har i min omgangskrets er delaktige både i barn, hus og hage. Jeg trodde at det var en litt sånn dib-myte alle disse udugelige mennene? Men er det virkelig så galt at man ikke tror på denne undersøkelsen som sier at norske menn gjør mest husarbeid av alle?

Det er så galt ja, i hvert fall her jeg bor. Kjenner INGEN som er likestilt i hjemmet. To av menn som er i nær omgangskrets går arbeidsledige mens dama jobber fulltid, en av dem har små barn, og likevel er det begge damene som vasker hjemme, menn sitter for det meste inne og spiller eller er på besøk hos kompiser mens dama er på jobb.

Skrevet

Poenget mitt var at tidsbruken det er snakk om gjaldt ulønnet arbeid, ikke husarbeid. Jeg tipper alle ser litt ulikt på hva som er ulønnet arbeid og hva som er vanlig fritid i en familie. Jeg kjenner ikke mange udugelig menn, men jeg kjenner ingen som gjør like mye som kvinnen når det gjelder husarbeid. Men hos folk flest er det er helt fair fordi de har lagt opp livet sitt slik, de fordeler jobbene som det passer de. Det si at kvinnen jobber redusert for å ta unna en del husarbeid og andre oppgaver som må gjøres for å få ting til fungere i en familie.

Skrevet

Hehe absolutt ikke. Hender han setter på en vaskemaskin etter å ha vært på trening, det syntes han selv er et godt bidrag innenfor husarbeid.

Anonymous poster hash: 2c855...d52

Skrevet

Hvorfor i alle dager godtar dere som forteller om menn som ikke bidrar at det er sånn? Jeg kjenner at jeg blir litt flau på deres vegne når dere forteller om menn som ikke gjør noe annet enn å sitte ved tastaturet. Det høres jo mer ut som om dere beskriver håpløse tenåringer heller enn voksne menn. Det må jo delvis være et resultat ikke bare av mennenes tiltaksløshet, men også av at dere tillater at det er sånn. Hvorfor?

Takke meg til ansvarlige voksne menn som forstår hva som må til for å få hverdagen til å gå rundt på en god måte og tar sin del av arbeidet med å drifte familien og som ikke oppfører seg som egoistiske ansvarsløse lømmler.

Anonymous poster hash: 3365b...980

Skrevet

Hvorfor i alle dager godtar dere som forteller om menn som ikke bidrar at det er sånn? Jeg kjenner at jeg blir litt flau på deres vegne når dere forteller om menn som ikke gjør noe annet enn å sitte ved tastaturet. Det høres jo mer ut som om dere beskriver håpløse tenåringer heller enn voksne menn. Det må jo delvis være et resultat ikke bare av mennenes tiltaksløshet, men også av at dere tillater at det er sånn. Hvorfor?

Takke meg til ansvarlige voksne menn som forstår hva som må til for å få hverdagen til å gå rundt på en god måte og tar sin del av arbeidet med å drifte familien og som ikke oppfører seg som egoistiske ansvarsløse lømmler.

Anonymous poster hash: 3365b...980

Vel, jeg sier til mannen at han skal for eksempel sette på en maskin med klær, gå over gulvene og brette sammen klesvask mens jeg er på jobb. Når jeg kommer hjem er jeg heldig hvis en av oppgavene er gjort. Hva skal jeg gjøre? Kjefte på ham foran ungene? La det ligge? Mase mer med samme resultat som første gang?

Livet er nå sånn det er. Man kan ikke endre en voksen mann. Har også bodd alene med barn og nei, det er verken bedre, lettere og man blir ikke mer lykkelig av det. Synes singeltilværelsen med barn over flere år var det jævligste jeg har vært med på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...