mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 #1 Skrevet 7. mars 2014 Storebror er så vanvittig matlei...og uansett hva han blir tilbudt får jeg høre at han vil ha noe annet,men da jeg spørr klarer han ikke svare på hva dette annet er... Er kanskje pga han går på medisiner som gjør noe med matlysten men blir så fortvilet... Noen som har det slik?
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #2 Skrevet 7. mars 2014 Bruker han ritalin? En av bivirkningene er manglende matlyst. Anonymous poster hash: a2a08...275
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #3 Skrevet 7. mars 2014 Bruker han ritalin? En av bivirkningene er manglende matlyst. Anonymous poster hash: a2a08...275 Han står på concerta ja... vet det er en bivirkning og håper det stabiliserer seg
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #4 Skrevet 7. mars 2014 Lar du ham bli skikklig sulten? Det er fort gjort å ty til et raskt eple eller noen kjeks rett etter skolen. Da er det ikke rart om de ikke er sultne 30 min senere. Anonymous poster hash: 09d18...29c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #5 Skrevet 7. mars 2014 Lar du ham bli skikklig sulten?Det er fort gjort å ty til et raskt eple eller noen kjeks rett etter skolen. Da er det ikke rart om de ikke er sultne 30 min senere. Anonymous poster hash: 09d18...29c Han er nok ikke skikkelig sulten nei...han spiser frokost,nesten aldri lunsj,kanskje en smoothie på skolen,kommer så hjem til middag,ikke sulten i det hele tatt... så megasulten til kvelds
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #6 Skrevet 7. mars 2014 Lar du ham bli skikklig sulten?Det er fort gjort å ty til et raskt eple eller noen kjeks rett etter skolen. Da er det ikke rart om de ikke er sultne 30 min senere. Anonymous poster hash: 09d18...29c Han er nok ikke skikkelig sulten nei...han spiser frokost,nesten aldri lunsj,kanskje en smoothie på skolen,kommer så hjem til middag,ikke sulten i det hele tatt... så megasulten til kvelds Hva med å ta middagen senere slik at den mest varierte og sunne maten kommer på bordet når han er mest sulten? Anonymous poster hash: 09d18...29c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #7 Skrevet 7. mars 2014 Lar du ham bli skikklig sulten?Det er fort gjort å ty til et raskt eple eller noen kjeks rett etter skolen. Da er det ikke rart om de ikke er sultne 30 min senere. Anonymous poster hash: 09d18...29c Han er nok ikke skikkelig sulten nei...han spiser frokost,nesten aldri lunsj,kanskje en smoothie på skolen,kommer så hjem til middag,ikke sulten i det hele tatt... så megasulten til kvelds Hva med å ta middagen senere slik at den mest varierte og sunne maten kommer på bordet når han er mest sulten? Anonymous poster hash: 09d18...29c Til middag får han sunn mat ,han slipper potetene som er ett hat,men alltid grønnsaker og kjøtt. Til kvelds vil han hjerne ha egg
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #8 Skrevet 7. mars 2014 Jeg har venninne med en ADHD-gutt på 9 år. Det eneste som hjelper hos dem, og som hun har lest var veldig vanlig metode, er å sette enda tydeligere grenser for hennes gutt enn for andre barn. Faste spisetider, de bestemmer måltidet sammen, faste leggetider og rutiner. Hvis han ikke spiser maten han for 2 timer siden sa at han likte, ja, da får han gå til kvelds. Anonymous poster hash: 1b5ed...153
mams87 Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Her gir vi mat først og venter med medisinen til han har spist ferdig. Min mister matlysten helt når han får medisinen men han spiser som en løve mår effekten er over, heldigvis. Ellers har vi aldri gitt han valg. Han spiser det han får og det han får er det vi voksne spiser. Var sånn fra begynnelsen av og i dag spiser han alt fra sushi til lutefisk.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 Lar du ham bli skikklig sulten?Det er fort gjort å ty til et raskt eple eller noen kjeks rett etter skolen. Da er det ikke rart om de ikke er sultne 30 min senere. Anonymous poster hash: 09d18...29c Han er nok ikke skikkelig sulten nei...han spiser frokost,nesten aldri lunsj,kanskje en smoothie på skolen,kommer så hjem til middag,ikke sulten i det hele tatt... så megasulten til kveldsHva med å ta middagen senere slik at den mest varierte og sunne maten kommer på bordet når han er mest sulten? Anonymous poster hash: 09d18...29c Til middag får han sunn mat ,han slipper potetene som er ett hat,men alltid grønnsaker og kjøtt. Til kvelds vil han hjerne ha egg Går det ikke å spise frokost først, før medisinering, deretter godta at han spiser lite gjennom dagen og så ha felles middag sent når efekten har gått over? Da vil jeg tro han kan få i seg det han trenger selv om det ikke er på helt vanlig tidspunkt. Anonymous poster hash: 09d18...29c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2014 Han må alltid spise noe til middag,det er ikke ett valg,han må og spise det som er.. er bare ett evig mas om noe annet... Han står på 12 timer med.. så tar pillen om morgenen,alltid frokost først:-)
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #12 Skrevet 7. mars 2014 Jeg går på ritalin og selv om jeg kjenner sulten så det vrenger seg i magen klarer jeg ikke å få ned noe. Helt forferdelig på kvelden når all ritalinen går ut av kroppen og jeg ikke har fått spist skikkelig i løpet av dagen Anonymous poster hash: 42f66...283
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #13 Skrevet 7. mars 2014 Jeg hadde aldri i verden gitt barna mine medesiner som har de bivirkninger dere snakker om. Med mindre det gjaldt liv og helse såklart. Men for et adferdsproblem så ville jeg avsluttet behandlingen så fort jeg ser at barnet er plaget av det!! Hva med å heller møte barna "der de er"? Legge til rette for at er ADHD-barn får være et ADHD-barn!? Liker ikke utviklingen med disse medesinene Anonymous poster hash: 4fef9...59f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #14 Skrevet 7. mars 2014 Jeg hadde aldri i verden gitt barna mine medesiner som har de bivirkninger dere snakker om. Med mindre det gjaldt liv og helse såklart. Men for et adferdsproblem så ville jeg avsluttet behandlingen så fort jeg ser at barnet er plaget av det!! Hva med å heller møte barna "der de er"? Legge til rette for at er ADHD-barn får være et ADHD-barn!? Liker ikke utviklingen med disse medesinene Anonymous poster hash: 4fef9...59f Nå har det seg slik at barnet tross alt har bedre livskvalitet med medisiner enn uten..
*Miss Marple* Skrevet 7. mars 2014 #15 Skrevet 7. mars 2014 Jeg hadde aldri i verden gitt barna mine medesiner som har de bivirkninger dere snakker om. Med mindre det gjaldt liv og helse såklart. Men for et adferdsproblem så ville jeg avsluttet behandlingen så fort jeg ser at barnet er plaget av det!! Hva med å heller møte barna "der de er"? Legge til rette for at er ADHD-barn får være et ADHD-barn!? Liker ikke utviklingen med disse medesinene Anonymous poster hash: 4fef9...59f Tror du ikke at foreldrer og leger tar dette med i betraktning når de velger å medisinere et barn? Det blir så lettvint og enkelt å si at det og det hadde jeg aldri gjort når man ikke har prøvd det på kroppen selv. Når man vet at mange får en helt annen livskvalitet når de får medisiner, så blir det veldig kunnskapsløst å være skinnhellig å 'la ADHD være ADHD og legge til rette for det'. Å medisinere kan være med på å hjelpe barnet til å fungere sosialt, få utbytte av skolen og hjelpe det til å gire ned, og da tar man sikkert utfordringen med å skape fristende måltider på strak arm.
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #16 Skrevet 7. mars 2014 Har du forsøkt å legge middagen til senere, og bytte om kvelds til et mellommåltid i 16.00-tiden? Vi kjører kontinental middagstid fordi mannen er hjemme fra jobb først kl. 18.15. Gutten får mellommåltid kl. 16.00 om han er sulten (han får varm mat på skolen, så ikke alltid han er sulten), og vi spiser middag 18.30. Kunne spist 19.00, men han legger seg 19.30 på ukedager fordi han må opp tidlig. Er det ferie spiser vi gjerne senere. Ikke sikkert det funker, men kanskje verdt et forsøk? Anonymous poster hash: 97a74...c7a
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 7. mars 2014 Har du forsøkt å legge middagen til senere, og bytte om kvelds til et mellommåltid i 16.00-tiden? Vi kjører kontinental middagstid fordi mannen er hjemme fra jobb først kl. 18.15. Gutten får mellommåltid kl. 16.00 om han er sulten (han får varm mat på skolen, så ikke alltid han er sulten), og vi spiser middag 18.30. Kunne spist 19.00, men han legger seg 19.30 på ukedager fordi han må opp tidlig. Er det ferie spiser vi gjerne senere. Ikke sikkert det funker, men kanskje verdt et forsøk?Anonymous poster hash: 97a74...c7a Ja det er verdt er forsøk:-) bare det at 5 åringen er supersulten etter bhg og han legger seg halv 7.. men vi finner nok ut av det:-) takk for forslag
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #18 Skrevet 7. mars 2014 Dette er en av bivikningene en desverre kan få med på kjøpet ved medisinering Anonymous poster hash: 8838b...410
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #19 Skrevet 7. mars 2014 Har dere vurdert å bruke mat som medisin? Anonymous poster hash: 13c99...2ac
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #20 Skrevet 7. mars 2014 Jada,vi har prøvd det som er å prøve,denne gutten trenger medisiner
mams87 Skrevet 7. mars 2014 #21 Skrevet 7. mars 2014 Jeg hadde aldri i verden gitt barna mine medesiner som har de bivirkninger dere snakker om. Med mindre det gjaldt liv og helse såklart. Men for et adferdsproblem så ville jeg avsluttet behandlingen så fort jeg ser at barnet er plaget av det!! Hva med å heller møte barna "der de er"? Legge til rette for at er ADHD-barn får være et ADHD-barn!? Liker ikke utviklingen med disse medesinene Anonymous poster hash: 4fef9...59f Hva med å prøve å forstå at du ikke vet noen ting om oss og hva vi har eller ikke har prøvd før du uttaler deg? Tror du at du er et geni som tenker sånn? Vi er ressurssterke foreldre som vil kun det beste for barnet vårt. Vi hadde gitt opp vår egen helse om det var det som skulle til for at barnet vårt skulle ha det bra. Jeg hadde ikke tenkt 2 ganger om det var en annen vei. Og vi har prøvd alt og gjør vår absolutt beste for å tilrettelegge for barnet vårt. Nå er det sånn at han har faktisk det myyye bedre med enn uten medisiner. Så jeg er takknemlig for at det finnes noe som hjelper han i hverdagen ved siden av rutiner, et trygt hjem, en skole som samarbeider med foreldrene for å tilrettelegge, mye tålmodighet, faste rammer, osv. Ingen vet hvordan det er før de har et barn med høy grad av adhd(den som ikke blir bedre av diett eller "litt frisk luft"). Foreldrene har dårlig samvittighet fra før av uten at sånne som deg skal komme og tro at dere hadde klart det helt fint uten medisiner. Helt utrolig at noen kan være så uvitende og tro at det er så enkelt.
Nullstress;) Skrevet 7. mars 2014 #22 Skrevet 7. mars 2014 Min på 10 har heller ingen særlig matlyst. Men her gir vi hele ikke valg. Jeg sier til han at jeg forstå han ikke har lyst på mat, men at det er viktig at han spiser uansett. Og det gjør han
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #23 Skrevet 7. mars 2014 Jada,vi har prøvd det som er å prøve,denne gutten trenger medisiner Hvordan har dere rukket det da? Fikk ikke han diagnosen nylig? Anonymous poster hash: 9c361...f21
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #24 Skrevet 7. mars 2014 Jeg hadde aldri i verden gitt barna mine medesiner som har de bivirkninger dere snakker om. Med mindre det gjaldt liv og helse såklart. Men for et adferdsproblem så ville jeg avsluttet behandlingen så fort jeg ser at barnet er plaget av det!! Hva med å heller møte barna "der de er"? Legge til rette for at er ADHD-barn får være et ADHD-barn!? Liker ikke utviklingen med disse medesinene Anonymous poster hash: 4fef9...59f Nå har det seg slik at barnet tross alt har bedre livskvalitet med medisiner enn uten.. Er det du eller han som mener livskvaliteten er bedre med å ha det sånn? Anonymous poster hash: 9c361...f21
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2014 #25 Skrevet 7. mars 2014 Jada,vi har prøvd det som er å prøve,denne gutten trenger medisiner Hvordan har dere rukket det da? Fikk ikke han diagnosen nylig? Anonymous poster hash: 9c361...f21 Mange som tror at det er bare å gå tol fastlegen å få en diagnose på dagen, men det tar faktisk mange mnd med oppfølging og kartlegging før de gir en diagnose...og til da har vi (foreldre med samarbeid av f. eks BUP) prøvd en del, ja! Anonymous poster hash: 0a155...069
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå