Gå til innhold

3dje klassing....når legge seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får ikke mi i seng før "engang". Forde vennene går hjem 19:30. Så er det mammakos og kveldsmat, og så ser vi noe koselig sammen på tv, som 4 stjernes middag eller opptak av koslige program.

Leggetid er 20:30.

Det tar iallefall 15 minutt.

Så skal det leses høyt og så skal 4 sanger synges (dette ritualert har vert siden hun var omlag 1 år)

Da er klokka gjerne 21:15 og mot 21:30........

Noen kvelder sovner hun mens jeg leser/synger, men andre kvelder,da skal hun absolutt tegne ol i senga etter at jeg er ferdig å synge,,,,

Jeg står opp 06:15, og vekker henne 06:30.......og hun er såååååååååå vanskelig å vekke. Når jeg omsider får liv i henne nekter nekter hun å stå opp...stikker tåa ut av dyna og nekter forde det er kaldt, hun er trøtt, hun vil ikke stå opp, hun vil ikke på skolen osv..

Ett evig slit dette. Hver morgen.

Og jeg blir sur.......

Men på helg, nei da vekker hun meg i 06-07 tia og maser om å få opp å se morgenbarnetv.....

Usj...

Anonymous poster hash: 15a5f...670
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er ferdige med lesing 20.15. Etter det hører han litt på lydbok. Han vet at det ikke er lesing lenger uansett, det får ham i seng. I hvert fall hvis det er noe morsomt som leses. Som nå for tiden - Harry Potter lokker når han lurer på å finne på ting.

Skrevet

Vi starter leggingen ca 20.15. Da er vi ferdige ca 20.45. Det er egentlig litt sent når hun skal opp 07.00, men ikke ille. Legger hun seg senere noen dager etter hverandre blir hun også veldig vansklig å få opp.

Anonymous poster hash: 0c5d7...2c0

Skrevet

Har en på samme alder og hun skal ligger i sengen senest kl 20.30, dvs ferdig og under dyna.

Om hun vil får hun lov til å lese i 30 min etterpå men får ikke lov til å gjøre andre ting. Lysets lukkes uansett og senest kl 21. Hun står opp kl 7 og skal være utvilt til skole så leggetiden er deretter i ukedagene.

Anonymous poster hash: 173ba...40a

Skrevet

Har en i 4 klasse. Her går venner stort sett hjem kl 19 om vinteren. Legger seg ca halv 9 og da leser vi gjerne et kvarters tid. Sovner da kjapt. Hvis jeg var deg ville jeg enten kuttet ned kveldsprogrammet litt ellers startet tidligere

Anonymous poster hash: 3b029...e1f

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Det har sklidd ut nå som de kan sove lengre, men til vanlig er de i seng kl 19 og får lese til 19.30,da skal lys av og de skal sove. De går i 1 og 4 klasse

Skrevet

Oj, forstår at vi er veldig tidlige her i huset :P

Min går i 4 klasse. Her sendes kompiser hjem i 19 tiden, da spiser vi kveldsmat og så er det kveldstell . Rundt 19.30 er han i sengen og hører lydbok. Dette elsker han, velger seg ut på biblioteket selv.

I 20 tiden prater vi litt om dagen og ting han tenker på. Rituale vi har hatt lenge, veldig koselig :)

20.15 sånn ca slukket lyset og han sovner raskt.

Står opp fin og uthvilt klokken 07.00 :D blid som ei sol :D

Anonymous poster hash: 44a8b...e96

Skrevet

Er hun så vanskelig å vekke om morgenen, får hun for lite søvn. Så enkelt er det. En tredjeklassing er stor nok til at du kan prate om dette med henne. For mine barn er regelen den at står de opp greit om morgenen beholder vi situasjonen slik den er. Må de vekkes mange ganger og er kjempetrøtte og nekter å stå opp, blir leggetiden forskjøvet. Feil vei, sett fra deres synspunkt.

I ditt tilfelle ville jeg enten kuttet ned på tv-tiden og sendt henne tidligere på badet. Eller sagt at du leser til kl xx.xx. Hva som måtte passe deg. Er hun kjapp på badet, får hun lengre lesetid. Somler hun på badet, velger hun bort lesing og sang.

Ta en prat en gang dere begge er rolige og i godt humør, og ikke legg opp til diskusjon og krangler.

Skrevet

Vi sender hjem eller får vår hjem kl.19.00. Da er det kveldsmat.

Opp å pusse tenner kl.19.45 etter at lillesøster er ferdig på badet.

Koser og snakker litt sammen og så er det litt "leketid". Sier natta ca. kl.20.30

Noen kvelder tuller de mer enn andre.

De må opp kl.06.50

Om dere har hatt ritualet så lenge er det på tide å forandre på de nå. Hun er ikke baby lengre.

Si fra på forhånd hvordan det kommer til å bli fra nå på dagtid før du innfører det nye ritualet.

Anonymous poster hash: 338c6...b54
Skrevet

vanskelig dette.

Men å sende Hjem vennene kl 19 høres så tidlig ut.

Vi er ikke hjemme fra sfo før kl 17, så lekser til 17:30-17:45.

Middag 18:00 eller 18:15,  Ferdig med middag og sånn nærmere 18:30. Da er det kjipt å sende hjem vennene etter 30 minutt.................

sukk.........

Skrevet

Her sovner som regel ikke 3. klassingen før klokka 23 han :S

Vi står opp 7-7.30, og han er stuuptrøtt.

Anonymous poster hash: edd34...dfe

Skrevet

Vi går på badet kl 20. Senest. Høres ut som du kanskje bør kutte ned på all "kosen" de dagene hun har besøk, om ikke du vil sende besøket hjem før. Om hun er vanskelig å få opp om morgenen, får hun jo helt klart for lite søvn.

Anonymous poster hash: a53a2...403

Skrevet

Min tredjeklassing legger seg kl 19.30, leser til ca kl 20.00. Våkner ca kl 07.00, alltid blid ;) Venner må gå hjem kl 19.00.

Skrevet

vanskelig dette.

Middag 18:00 eller 18:15,  Ferdig med middag og sånn nærmere 18:30. Da er det kjipt å sende hjem vennene etter 30 minutt.................

sukk.........

Er det mulig at ungen og besøket går hjem selv?

Skrevet

vanskelig dette.

Middag 18:00 eller 18:15, Ferdig med middag og sånn nærmere 18:30. Da er det kjipt å sende hjem vennene etter 30 minutt.................

sukk.........

Det går jo som regel bra om ungene er oppe en halvtime lenger en dag i uka, men har de besøk blir det selvfølgelig mindre tid til tv og kos med familien den dagen. Om de spiser middag kl. 18 trenger de heller ikke kveldsmat hvis de legger seg to timer senere.

Selv om besøket går hjem 19.30 burde det ikke væte noe problem å ligge i senga til 20.00.

Anonymous poster hash: 0c5d7...2c0

Skrevet

Storesøster hadde leggetid kl.20. Men det ble bare tull. Hun lekte, gikk på gangen, på lekerommet, tullet med kattene og ja, bygde hytte i senga. Så etter et par sjanser ble det 19.30 igjen.

Da blir ofte kl.19.40 - 19.50 før jeg går ned siden 1.klassingen også legger seg da. Og da har hun enda noen minutter før hun finner roen og jeg trenger ikke å mase sånn på at hun skal ligge rolig med en gang.

Dette funker fint. Tenker å prøve igjen når hun begynner i 4.klasse med å gi henne muligheten til å legge seg kl.20.

Skrevet

Har en på 7 og en på 10 (2 og 4 trinn)

Venner på besøk, må dra ca kl 1900 i ukedagene.

Ca kl 2000 går de på badet for å stelle seg.

Ca kl 2030 er de i seng og får lese litt for seg selv. Vil de bli lest for, må de være i seng kl 2000. Det er et valg de har.

Kl 0700 står de opp.

Anonymous poster hash: aa29c...a7f
  • 4 uker senere...
Skrevet

Her blir klokka stadig mye. For det er så godt å kose i sofaen og hamammatid fra 19:30 til 20:30, da er det kos, og mamma tid.

Så klokka blir no ca 21 før hun er i seng, og så vil hun leke,så lokka er gjerne 21:30 og opp mot 22 før hun sover.

Men det føles alt alt for sent.

Skrevet

Her blir klokka stadig mye. For det er så godt å kose i sofaen og hamammatid fra 19:30 til 20:30, da er det kos, og mamma tid.

Så klokka blir no ca 21 før hun er i seng, og så vil hun leke,så lokka er gjerne 21:30 og opp mot 22 før hun sover.

Men det føles alt alt for sent.

Der Er alt for sent.

Om du må ha en time mamma tid kan dere begynne tidligere enn kl.19.30 når hun burde gå på badet for å stelle seg.

Skrevet

Mbarn går i 2. og 5. klasse. De er i seng til 20.30 senest. Eldste får da lese litt det optimale er at eldste er i seng før 20.30 og er ferdig å lese til 20.45, sover til Kl 21.

Hva i alle dager mener du med at hun vil tegne etter det? Bestemmer hun det helt selv så sent?

Skrevet

Størstejenta vår går i 2. Klasse, og vi slukker lyset klokken åtte. Hvis hun somler på badet blir det mindre lesetid, så det er opp til henne.

Når vi leser en spennende bok, prøver hun selv å være tidlig i seng, slik at det blir mest mulig lesing ;)

Jeg ser at det blir litt lite leketid noen dager, siden middag, treninger og lekser tar sin tid, så vurderer å utvide lesetiden til 20.30, men synes egentlig at det er litt seint.

Jeg synes det er viktig at hun er uthvilt på skolen, så da må hun tidlig i seng, selv om det hadde vært både hyggelig og praktisk å ha henne oppe litt lengre.

Klokken 22 er uten tvil for seint!

Husk at det er du som er sjefen!

Skrevet

Jeg får ikke mi i seng før "engang". Forde vennene går hjem 19:30. Så er det mammakos og kveldsmat, og så ser vi noe koselig sammen på tv, som 4 stjernes middag eller opptak av koslige program.

Leggetid er 20:30.

Det tar iallefall 15 minutt.

Så skal det leses høyt og så skal 4 sanger synges (dette ritualert har vert siden hun var omlag 1 år)

Da er klokka gjerne 21:15 og mot 21:30........

Noen kvelder sovner hun mens jeg leser/synger, men andre kvelder,da skal hun absolutt tegne ol i senga etter at jeg er ferdig å synge,,,,

Jeg står opp 06:15, og vekker henne 06:30.......og hun er såååååååååå vanskelig å vekke. Når jeg omsider får liv i henne nekter nekter hun å stå opp...stikker tåa ut av dyna og nekter forde det er kaldt, hun er trøtt, hun vil ikke stå opp, hun vil ikke på skolen osv..

Ett evig slit dette. Hver morgen.

Og jeg blir sur.......

Men på helg, nei da vekker hun meg i 06-07 tia og maser om å få opp å se morgenbarnetv.....

Usj...

Så mye styr på kvelden for et så stort barn. Hvorfor må dere se på tv etter at venner har dratt kl 19.30?

Anonymous poster hash: 51775...5b8

Skrevet

Jeg leste et skriv på helsestasjonen. Der sto det at 8 åringer "skal" legge seg kl 20, og så skal man øke med 15 min for hvert år etter det. Denne bruker jeg som en pekepinn. Da eldste var 10 år la hun seg 20.30 f.eks..

Den ene sønnen min på 8 år trenger mye mindre søvn enn de andre, men han legger seg kl 20 for det. Så får han heller ligge å svime litt før han sovner. Min 6 åring legger seg ca 19.30-19.45, men han blåser av på 5 min. 8 åringen står gjerne opp kl 6, mens 6 åringen må hales ut av senga kl 7 ;)

Så det varierer jo litt fra barn til barn hvor mye søvn de trenger også..

Anonymous poster hash: 41237...62e

Skrevet

Jeg leste et skriv på helsestasjonen. Der sto det at 8 åringer "skal" legge seg kl 20, og så skal man øke med 15 min for hvert år etter det. Denne bruker jeg som en pekepinn. Da eldste var 10 år la hun seg 20.30 f.eks..

Den ene sønnen min på 8 år trenger mye mindre søvn enn de andre, men han legger seg kl 20 for det. Så får han heller ligge å svime litt før han sovner. Min 6 åring legger seg ca 19.30-19.45, men han blåser av på 5 min. 8 åringen står gjerne opp kl 6, mens 6 åringen må hales ut av senga kl 7 ;)

Så det varierer jo litt fra barn til barn hvor mye søvn de trenger også..

Anonymous poster hash: 41237...62e

Kanskje greit å tenke selv også! Det er ingen regel på når barn skal legge seg.

Anonymous poster hash: edd34...dfe

Skrevet

Du legger alt for sent, ikke rart ungen er trøtt. Prøv å tenke at de trenger som regel 10 timer søvn, noen klarer seg med 9 mens andre må ha 11. 

Husker når vi fikk velge selv hvor lenge vi skulle være oppe, var et helvete å stå opp dagen etterpå. Foretrekker at foreldrene tar grep og bestemmer at ungene skal i seng til fornuftig tid.

Anonymous poster hash: e966c...6ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...