Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #26 Skrevet 6. mars 2014 Jeg var også i 7 mnd med krykker og ingen reiste seg. Virker som det er vanlig. Anonymous poster hash: 347db...db8 Nordmenn eier ikke folkeskikk!! Her i USA gir man opp setet automatisk for eldre, gravide, foreldre med små barn etc Jeg går helt sjokk når jeg er hjemme i Norge på ferie hvor lite hensyn mennesker tar til hverandre! Anonymous poster hash: b74ec...886 Det er ikke min opplevelse i det hele tatt. Vi har vært mye på ferie i USA de siste årene, både i større og mindre byer, og jeg har ofte observert at folk ikke reiser seg for trengende der heller. Og vi tar mye lokal offentlig transport og går mye forbi få med oss mest mulig. Ellers bor jeg selv i Oslo og har aldri opplevd at noen reiser seg for meg på buss eller trikk (på banen har det alltid vært plass, så vanskelig å si). Når det er sagt har jeg tidligere ikke opplevd at ungdom ikke reiser seg for gravide og gamle, slik noen her sier. Tvert imot er det ungdom og eldre som er best på dette. Alle andre later som om de ikke ser at det kommer på folk som trenger sitteplass. En gang opplevde jeg til og med at en fyr midt i 30-årene presser seg forbi en gammel dame for å få sitte ved vindussetet (begge plassene var ledige) akkurat i det hun skulle sette seg med. DET er det sykeste jeg har sett så langt. Og jeg reiser meg alltid for andre som trenger plassen mer enn meg når det er mulig. Bortsett fra nå, når jeg er høygravid med bekkenløsning. Har opplevd et par ganger å få kjeft for det også, typ 'tror du ikke jeg greier å stå liksom'. -ler- Anonymous poster hash: 5f31d...4da
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #27 Skrevet 6. mars 2014 jeg reiser meg bestandig for de som trenger det mer enn meg,men noen ganger har jeg hatt småbarn i fanget og følt at det ikke er meg som skal reise meg,for da er det jo jeg med en litenunge som må stå istedet.men da er jeg ikke redd for å si noe veldig høyt sånn at noen kan lette seg fra ræva si. Synes det er helt usmaklig å ikke tilby plassen sin som ung og frisk til gravide,folk med småbarn,eldre eller syke folk (krykker etc) men må legge til at jeg har spurt eldre et par ganger ,og begge gangene nekta de å sette seg og ble heller snurt...og ja,de VAR gamle!80 + sikkert Anonymous poster hash: 26fd0...a28
Frk B. Skrevet 6. mars 2014 #28 Skrevet 6. mars 2014 Jeg reiser meg hvis det kommer noen som trenger plassen - hvis jeg ser dem. Jeg sitter enten helt fremmers eller nesten helt bakerts. Som regler har det vært god plass på de bussene jeg har tatt. Tog har det alltid vært god plass på. Jeg har heller ikke tatt kollektivt i rush tider da, å bor litt lanlig til og bruker somregel bil. Men jeg har det i tankene så lenge jeg tar kollektivt.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #29 Skrevet 6. mars 2014 Da jeg var gravid og gigantisk var det KUN utenlandske menn som hjalp meg, tilbydde meg plass på bussen osv. Nordmenn er elendige på å hjelpe andre. Nå har jeg blitt veldig opptatt av dette selv, og forhåpentligvis smitter det også av på andre. Anonymous poster hash: 776d9...1c5
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #30 Skrevet 6. mars 2014 Bor i Oslo og tar buss og trikk en del. Jeg gir gjerne plassen til eldre som du tydelig kan se strever med balanse eller ser skrøpelige ut. Er forsiktig med å gi plassen min ellers da jeg har hatt noen dårlige episoder med eldre som skjeller enn ut. På bussen er det stort sett ikke noe problem da det er reserverte plasser for eldre og funksjonshemmede. Flytter meg ikke for gravide med unntak av de jeg ser har stor mage eller små barn. Anonymous poster hash: 4c320...839
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #31 Skrevet 6. mars 2014 Bor i Oslo og tar buss og trikk en del. Jeg gir gjerne plassen til eldre som du tydelig kan se strever med balanse eller ser skrøpelige ut. Er forsiktig med å gi plassen min ellers da jeg har hatt noen dårlige episoder med eldre som skjeller enn ut. På bussen er det stort sett ikke noe problem da det er reserverte plasser for eldre og funksjonshemmede. Flytter meg ikke for gravide med unntak av de jeg ser har stor mage eller små barn. Anonymous poster hash: 4c320...839
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #32 Skrevet 6. mars 2014 Da jeg var gravid og gigantisk var det KUN utenlandske menn som hjalp meg, tilbydde meg plass på bussen osv. Nordmenn er elendige på å hjelpe andre. Nå har jeg blitt veldig opptatt av dette selv, og forhåpentligvis smitter det også av på andre. Anonymous poster hash: 776d9...1c5 Har flere utenlandske venner som synes at mange nordmenn har holdning "vi er best i verden og skal ikke behøve å tenke på andre enn oss selv". Dessverre. Anonymous poster hash: e62fe...a15
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #33 Skrevet 6. mars 2014 Ja. Alltid. Har lagt merke til at Oslo folk generelt er dårligere til det i forhold til andre storbyer. For meg er det en selvfølge. En gang reiste jeg meg for en eldre dame og da fikk jeg høylytt kjeft av henne for HUN var ikke så gammel. Gud da ble jeg lei meg og flau. 😳 Anonymous poster hash: cca97...448
Mamma med 2 små Skrevet 6. mars 2014 #34 Skrevet 6. mars 2014 Nei det gjør jeg ikke, liker å sitte på bussen selv.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #35 Skrevet 6. mars 2014 Selvfølgelig gjør jeg det. Dvs trodde det var selvfølgelig inntil jeg selv ble gravid. To svangerskap (Oslo) og buss til termin begge gangene. Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg ble tilbudt sete. Hadde stort sett både barn og mage i siste svangerskap så da stod vi og balanserte. Samme erfaring som flere andre her, utenlandske menn reiser seg, ellers ytterst få. Anonymous poster hash: 53eb4...217
itb Skrevet 6. mars 2014 #36 Skrevet 6. mars 2014 Vanligvis gjør jeg alltid det, men når jeg var rundt 4 måneder gravid så var jeg så kvalm at hadde jeg beveget på meg hadde jeg kastet opp. Jeg var ikke synlig gravid. Det kom ei høygravid dame på som jeg vanligvis hadde reist, meg for, men akkurat den dagen gikk det ikke. Følte meg kjempe slem og hadde så dårlig samvittighet! Det kan jo hende at flere av de som ikke reiser seg har gode grunner til å sitte selv....
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #37 Skrevet 6. mars 2014 Jeg gir alltid plassen min til gravide, eldre, foreldre som har med småbarn osv. Forrige uke skulle jeg ta bybane. Jeg er også veldig gravid i uke 36. Hadde med med minste på 2 år som ikke er helt stødig på beina om hun må stå på buss o.l og eldste på 5 som var ekstremt klengete da. Ikke en kjeft reiste seg. Der stod jeg med minste i armene mens jeg prøvde å holde fast eldste som var midt i et "jeg vil sitte fordi jeg er trøtt, humør".. blæh, jeg var helt sjokkert faktisk! Hadde turen vart i 5 min ekstra hadde det blitt fødsel! Kjenner jeg er glad det er skjeldent jeg må ta buss o.l altså. Anonymous poster hash: 0f128...932
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #38 Skrevet 6. mars 2014 Om om jeg har en god dag og jeg ser at noen trenger det mer enn meg gjør jeg det. Jeg syns av og til det er ekkelt når jeg ser det er noen som kunne trengt å sitte og ingen reiser seg. Spesielt på de dagene jeg virkelig trenger å sitte selv. Har kronisk sykdom i tillegg til feilstillinger i bena. Ikke noe som andre ser. Anonymous poster hash: 3ec32...abc
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #39 Skrevet 6. mars 2014 Jeg gir alltid plassen min til gravide, eldre, foreldre som har med småbarn osv. Forrige uke skulle jeg ta bybane. Jeg er også veldig gravid i uke 36. Hadde med med minste på 2 år som ikke er helt stødig på beina om hun må stå på buss o.l og eldste på 5 som var ekstremt klengete da. Ikke en kjeft reiste seg. Der stod jeg med minste i armene mens jeg prøvde å holde fast eldste som var midt i et "jeg vil sitte fordi jeg er trøtt, humør".. blæh, jeg var helt sjokkert faktisk! Hadde turen vart i 5 min ekstra hadde det blitt fødsel! Kjenner jeg er glad det er skjeldent jeg må ta buss o.l altså. Anonymous poster hash: 0f128...932 Hvorfor da du ikke om en plass? Det er også din jobb å be om det og ikke bare vente på at andre skal tilby seg. Anonymous poster hash: 3ec32...abc
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #40 Skrevet 6. mars 2014 Jeg gir alltid plassen min til gravide, eldre, foreldre som har med småbarn osv. Forrige uke skulle jeg ta bybane. Jeg er også veldig gravid i uke 36. Hadde med med minste på 2 år som ikke er helt stødig på beina om hun må stå på buss o.l og eldste på 5 som var ekstremt klengete da. Ikke en kjeft reiste seg. Der stod jeg med minste i armene mens jeg prøvde å holde fast eldste som var midt i et "jeg vil sitte fordi jeg er trøtt, humør".. blæh, jeg var helt sjokkert faktisk! Hadde turen vart i 5 min ekstra hadde det blitt fødsel! Kjenner jeg er glad det er skjeldent jeg må ta buss o.l altså. Anonymous poster hash: 0f128...932 Hvorfor da du ikke om en plass?Det er også din jobb å be om det og ikke bare vente på at andre skal tilby seg. Anonymous poster hash: 3ec32...abc Fordi jeg føler at det ville vært frekt å spørre :/ Anonymous poster hash: 0f128...932
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #41 Skrevet 6. mars 2014 Jeg gir alltid plassen min til gravide, eldre, foreldre som har med småbarn osv. Forrige uke skulle jeg ta bybane. Jeg er også veldig gravid i uke 36. Hadde med med minste på 2 år som ikke er helt stødig på beina om hun må stå på buss o.l og eldste på 5 som var ekstremt klengete da. Ikke en kjeft reiste seg. Der stod jeg med minste i armene mens jeg prøvde å holde fast eldste som var midt i et "jeg vil sitte fordi jeg er trøtt, humør".. blæh, jeg var helt sjokkert faktisk! Hadde turen vart i 5 min ekstra hadde det blitt fødsel! Kjenner jeg er glad det er skjeldent jeg må ta buss o.l altså. Anonymous poster hash: 0f128...932 Hvorfor da du ikke om en plass?Det er også din jobb å be om det og ikke bare vente på at andre skal tilby seg. Anonymous poster hash: 3ec32...abc Fordi jeg føler at det ville vært frekt å spørre :/ Anonymous poster hash: 0f128...932
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #42 Skrevet 6. mars 2014 Nei det gjør jeg ikke, liker å sitte på bussen selv. For et sjokk! Anonymous poster hash: 1663d...ab7
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #43 Skrevet 6. mars 2014 Jeg gir tilbud om min plass. Men kan ikke huske at jeg har opplevd det selv som gravid. En gang ble jeg løpt ned av en dame som absolutt skulle ha den siste sitteplassen på t-banen før meg, gravid i 7 mnd og hun snakket til og med med meg om graviditeten på holdeplassen! En annen gang reiste jeg meg for en ung mann som så skikkelig syk ut på venterommet hos legen. Alle andre så en annen vei, jeg var gravid i uke 38. Man skal være forsiktig med å dømme andre som ikke reiser seg for man vet aldri hva som kan plage folk. Men har vondt for å tro at alle som ser en annen vei ikke kan reise seg. Anonymous poster hash: b06b2...9fc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå