Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #1 Skrevet 6. mars 2014 Pleier ikke å ta kollektivt men måtte i dag. Er ganske så gravid i 7 måned. Kom på en overfylt buss, men ikke noen reiste seg og ga meg sin plass. Er dette bare sånn det har blitt i Norge eller var jeg bare maks uheldig? Anonymous poster hash: 42181...443
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #2 Skrevet 6. mars 2014 Jeg var også i 7 mnd med krykker og ingen reiste seg. Virker som det er vanlig. Anonymous poster hash: 347db...db8
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #3 Skrevet 6. mars 2014 Jeg tar aldri buss, men de få gangene, så gir jeg alltid fra meg plassen til eldre og gravide.. (Hvertfall om man ser at de er gravide, vil ikke ta feil.. ) Anonymous poster hash: 0427c...25e
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #4 Skrevet 6. mars 2014 Jeg var også i 7 mnd med krykker og ingen reiste seg. Virker som det er vanlig. Anonymous poster hash: 347db...db8 Nordmenn eier ikke folkeskikk!! Her i USA gir man opp setet automatisk for eldre, gravide, foreldre med små barn etc Jeg går helt sjokk når jeg er hjemme i Norge på ferie hvor lite hensyn mennesker tar til hverandre! Anonymous poster hash: b74ec...886
Zalosalutt Skrevet 6. mars 2014 #5 Skrevet 6. mars 2014 Ja, jeg reiser meg for høygravide, gamle og små barn. Noe annet er uakseptabelt! Kan godt finne på å kommentere høylytt at andre ikke gjør det også
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 6. mars 2014 #6 Skrevet 6. mars 2014 Ja, selvfølgelig gjør jeg det, selv om jeg egentlig trenger sitteplassen selv. Gjør det også for eldre og små barn. Har selv opplevd å være høygravid og ikke fått sitteplass.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #7 Skrevet 6. mars 2014 Reiser meg alltid for eldre og gravide, generelt de som trenger å sitte. De aller fleste føler jeg heller blir sur når jeg tilbyr plassen min, noen takker nei, andre smiler og blir kjempe glad. Når jeg selv var høygravid (det var vel rundt uke 40+3 et sted) så var jeg i fin i formen, men klarte ikke stå i mer enn 10 min pga for mye vann i bena og lavt blodtrykk, ingen reiste seg - bortsett fra en eldre utenlandsk en med krykker. Jeg hadde ikke hjerte til å ta plassen hans så jeg hevet stemmen litt, så en gjeng med ungdommer å spurte om jeg kunne få sitte, nei det kunne jeg ikke. En annen eldre reiste seg mens hun sa 'ungdommen nå i dag, er så usmakelige og giddalause' mens hun hjalp meg ned i setet. Generelt opplever jeg at det oftest er de eldre, eller de fra andre land som reiser seg om jeg spør løst på bussen eller som fort er på bena når de ser at jeg kommer på. Anonymous poster hash: b1f2c...6ca
X10ne Skrevet 6. mars 2014 #9 Skrevet 6. mars 2014 Jeg gjør det alltid hvis jeg ser dem. Dessverre sitter jeg ofte i min egen verden uten å registrere de rundt meg. Kanskje dårlig folkeskikk det også, men på min rute går det av og på veldig mye folk.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #10 Skrevet 6. mars 2014 Meg med krykker i 7 mnd, det var studenter og eldre på bussen og de unge nistirret ut vinduet eller lot som de sov når de så meg. Har selv blitt oppdrag til å reise meg for eldre, gravide, funksjonnshemmede ( derunder krykker, folk med gips etc) og små barn. Må forøvrig skryte av utenlandske menn som alltid tilbyr hjelp medvognen når jeg skal på og av busser med trapper. Anonymous poster hash: 347db...db8
mamma_til_verdens_beste Skrevet 6. mars 2014 #11 Skrevet 6. mars 2014 Ja, normalt gjør jeg det...Sist jeg var høygravid så tok jeg bussen, bare et kort stykke. Jeg hadde sitteplass, og det kom inn ei dame med stokk. INGEN tilbudte henne å sitte.Jeg hadde egentlig nok med mine egne plager, men ettersom ingen tilbudte henne plassen sin så endte det opp med at jeg tilbudte henne min. Hun takket så mye selvsagt.Har jeg med sønnen min så lar jeg han sitte på fanget sånn at ingen slipper å stå, men reiser meg ikke opp å blir stående med han.Da jeg var yngre husker jeg godt at folk reiste seg for eldre, men de siste årene har jeg ikke sett noe særlig til det, selv om jeg tar kollektivt veldig sjelden.
SmellyCat Skrevet 6. mars 2014 #12 Skrevet 6. mars 2014 Ja! Pendlet kollektivt i Oslo forrige graviditet (bane+trikk) nesten frem til termin. To (!!!!) ganger fikk jeg tilbud om sitteplass. Frem til da trodde jeg det var en selvfølge at gravide fikk sitte. Reiste meg selv en gang det kom inn en med enda større behov (to krykker og skjelvende ben). Det verste var hvordan folk så at jeg hadde stor mage men da plutselig ble kjempeopptatt av ålese svisen, se ut av vinduet, trykke på tlf.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 6. mars 2014 #13 Skrevet 6. mars 2014 Ja, det gjør jeg. Men har kun en gang opplevd at noen har reist seg for me, slik at barnet mitt fikk sitte på bussen etter flyreise.. Og da var det ei gammel dame.. Husker da jeg var høygravid og enda ikke hadde fått lappen. Tok buss i 25 varmegrader og måtte stå 20 minni stappfull buss. Ikke ei sjel som reiste seg, enda jeg tydelig hadde det ubehagelig. Trodde selv jeg skulle svime av. Må nevnes at halvparten av bussen besto av 15 år gamle skoleelever som kun brydde seg om å snakke om teite lærere og ta selfies men det er kanskje ikke annet å vente når man ikke ser lengre enn sin egen nesetipp..
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #14 Skrevet 6. mars 2014 Jeg reiser meg alltid for gravide, eldre og de med små barn. Står jeg allerede når de kommer på, ber jeg noen andre å reise seg. De blir ofte litt flaue over å ikke ha klart å tenke seg dit på egen hånd. Anonymous poster hash: 11b86...9d7
Nodisc Skrevet 6. mars 2014 #15 Skrevet 6. mars 2014 Få ting gjør meg så forbanna som eg blir når totalt oppegående folk ikkje gidd å reise seg for andre som trenger det! Eg hadde reist meg, men ser nesten kvar dag folk som ikkje gjer det.
Tauriel Skrevet 6. mars 2014 #16 Skrevet 6. mars 2014 Reiser meg for gravide og eldre på buss så lenge det er mulighet for det, eller at jeg ikke har for mye vondt selv (har opplevd at det rett og slett ikke var mulig og gi bort plass pga folk ikke vil flytte seg) På toget her så gjør jeg det ikke siden togene jeg har tatt så har vi alle sitteplasser
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #17 Skrevet 6. mars 2014 Jøss, skulle tro jeg bodde i et annet land. Kan ikke huske en eneste gang at jeg ikke ble tilbudt plass da jeg var gravid, heller ikke da jeg gikk på krykker. Husker at jeg synes at det var så koselig og ble nesten litt rørt. Utrolig at jeg har opplevd det så forskjellig fra mange av dere andre som skriver her. Anonymous poster hash: 7bb34...f64
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #18 Skrevet 6. mars 2014 Virker som folk i Norge har blitt skikkelig dårlig på det! Tar bussen hver i rushtrafikken å da er det alltid en liten jente på 3-4 år som må sto. På bussen er det godt voksne menneske som vurde ha vett nok i hodet til å la denne lille jenten få sitte istedenfor å stå hele veien! Selv kommer jeg på så sent at jeg må stå jeg også,ellers hadde hun selvsagt fått min plass! Anonymous poster hash: 671d2...433
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #19 Skrevet 6. mars 2014 Da jeg var synlig gravid fikk jeg bestandig sitte på toget og andre steder. Jeg kan ikke huske det noen sinne var noe problem. Anonymous poster hash: 7140c...43f
MrsMilla Skrevet 6. mars 2014 #20 Skrevet 6. mars 2014 Har vel reist med buss som høygravid kun et par ganger, og da har jeg halvparten av gangene fått tilbudt sete av noen, de andre gangene har jeg spurt noen om deres sete - og de sier selvsagt og spretter opp. Dette er i Trøndelag. Har reist endel med små barn, og der er det veldig greit, de aller aller fleste reiser seg automatisk og tilbyr plass om det ikke er det fra før. Selv gir jeg konsekvent alltid plassen min til eldre/gravide eller andre med synlige gode grunner til å ville sitte ned, og håper de som trenger det (som jeg ikke ser) ber om mitt, da blir jeg bare glad og spretter opp. Holder også døra etc. Dette er da allminnelig oppdragelse skulle man tro.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #21 Skrevet 6. mars 2014 Jeg reiser meg alltid for eldre, små barn, gravide eller folk jeg kan se har behov for å sitte, men har sjeldent fått det selv når jeg har gått gravid eller da jeg gikk med krykker i et halvt år, som oftest er det utenlandske menn som tilbyr meg plassen eller hjelper meg av buss/tog med vognen, og da gjør de det som en selvfølge. Husker en gang, var gravid i 8 mnd med toåring i vogn på toget, foran meg på vei ut døra sto en mann av afrikansk opprinnelse i tlf og i det døra gikk opp tok han å holdt tlf med skulderern og tok automatisk tak i vogna og hjalp meg av. ingen norsk mann/dame ville gjort dette. Anonymous poster hash: cc096...c5d
Våryr ✿ Skrevet 6. mars 2014 #22 Skrevet 6. mars 2014 Jeg reiser meg alltid for eldre, små barn, gravide eller folk jeg kan se har behov for å sitte, men har sjeldent fått det selv når jeg har gått gravid eller da jeg gikk med krykker i et halvt år, som oftest er det utenlandske menn som tilbyr meg plassen eller hjelper meg av buss/tog med vognen, og da gjør de det som en selvfølge. Husker en gang, var gravid i 8 mnd med toåring i vogn på toget, foran meg på vei ut døra sto en mann av afrikansk opprinnelse i tlf og i det døra gikk opp tok han å holdt tlf med skulderern og tok automatisk tak i vogna og hjalp meg av. ingen norsk mann/dame ville gjort dette. Anonymous poster hash: cc096...c5d Jeg er ikke helt enig i dette. Jeg var på besøk i Oslo noen dager, med yngstemann. Jeg tok trikken flere ganger daglig. Også i rushen. Jeg fikk hjelp av og på hver eneste gang!! (gamle trikker, med trapper). Jeg trengte aldri å spørre om hjelp. Om jeg ikke husker feil, var alle norske også. Jeg var helt imponert etter Oslobesøket
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #23 Skrevet 6. mars 2014 Jeg reiser meg for de med små barn, eldre, gravide og de med krykker osv. Men nå er det andre mennesker som gjerne trenger plassen sin, uten at vi kan se det. Jeg har ME, hatt det ra jeg var 23 år. Så da har det flere ganger vært, at jeg ikke kunne gi fra meg plassen på bussen. Men jeg så jo ung og frisk ut. Datteren min på 13, har hatt kyssesyken nå. Nå fungerer hun igjen, men blir lett sliten. Hun tar bussen en del, men nå ville ikke hun reist seg for andre, da hun trenger den hvilen selv. Men ellers så er hun opplært til at man skal reise seg på bussen, for de som trenger plassen. Dette er det faktisk viktig at vi lærer barna våres. Men ser de gangene jeg tilbyr med å reise meg for folk, eller annen hjelp, som hjelp til noen med krykker å bære bagasjen deres av toget og lignende. Så blir de ofte veldig brydd. Så tror ikke vi er så vant til å få hjelp heller. Jeg brakk benet og måtte opereres for 1 år siden, fikk krykker. Og syntes jeg fikk mye hjelp da. Spesielt da jeg punkterte dekket på bilen, aldri møtt så mange hjelpsomme menn da jeg. Anonymous poster hash: 65d40...67a
Rediken Skrevet 6. mars 2014 #24 Skrevet 6. mars 2014 Jeg reiser meg for eldre og gravide. Men jeg er alltid litt forsiktig, siden en eldre mann ble dødelig fornærmet da jeg reiste meg for han en gang. Dessverre er det mange som ikke gidder å gi plassen sin til de som trenger det. Mange sitter bare og later som de ikke ser den gravide/eldre. Av egen erfaring syns jeg menn fra ikke vestlige land er de flinkeste og høfligste på trikken
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2014 #25 Skrevet 6. mars 2014 Nei, er da ikke mitt problem at de er gravide. Anonymous poster hash: 47276...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå