Gå til innhold

sukker i barnehagen


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er deres syn på sukker i barnehagen?

 

Nå har det vært 5 bursdager på en og en halv uke, i tillegg til karneval. Alle gangene har barna fått kake, is eller gotteri. Denne helga gjorde jeg derfor sukkerfri, følte den lille kroppen trengte det. Jeg synes vi foreldre skal få lov å kose oss med lørdagsgodt med god samvittighet, vel vitende om at ungen ikke blir stappet full av søtsaker i barnehagen.

 

Jeg har tatt dette opp flere ganger med barnehagen, men de skyver ansvaret over på foreldrene. Vi må bli enige om hva vi skal servere på bursdager. Men, det går ikke med den gruppa vi er i, ingen våger ytre meningen sin. Dessuten har barnehagen flere festdager der de serverer kaker o.l.

Hva synes dere om dette? Vil gjerne ha synspunkter og også eventuelt forslag til hvordan jeg kan overbevise barnehagen.



Anonymous poster hash: ef63e...ca4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår barnehage får vi ikke sende med noe når barnet har bursdag. I barnehagen flagger de, bursdagsbarnet får krone og kappe, får velge sang og får velge varmrett til lunsj. For meg er det helt greit.



Anonymous poster hash: c9b09...775
Skrevet

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.



Anonymous poster hash: 4ed59...689
Skrevet

I bhg vår er det forkus på det seremonielle: barnet får være med å pynte krone. Sitter på bursdagsstol, har bursdagskappe på og får velge et eventyr. Har ikke fokus på mat i bursdagsfeiringa. Ingen kaker annet enm når fau arrangerer eller når vi baker til jul (peppekaker, potetmelstopper)

 

Anonymous poster hash: 812f9...277

Skrevet

Det du forklarer, HI - er ikke greit!

Jeg ville bedt om en samtale med styrer! I vår bhg lager de grove vafler, men de er stappfulle av sukker likevel. Med 24 barn på avdelingen blir det mye vafler. Jeg sitter (heldigvis) i FAU og har tenkt å ta det opp nå.

 

Anonymous poster hash: f7f41...075

Skrevet

 

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.

 

Anonymous poster hash: 4ed59...689

 

 

 

Jada, min venninne hadde også barnet i sukkerfri barnehage. De bakte lussekatter uten sukker til luciafeiringen, og ingen spiste dem siden de smakte som papp. Lurer på hvordan sukkerfrie pepperkaker og boller smaker...jæks

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Skrevet

Vi har bhg der vi ikke tar med mat for å feire dagen. De flagger, lager krone og har bursdagssamling.

 

Barnebursdagen holdes hjemme.

Veldig greit når de er 36 unger på avdelingen.



Anonymous poster hash: e90eb...fa4
Skrevet

 

 

 

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.

 

Anonymous poster hash: 4ed59...689

 

 

Jada, min venninne hadde også barnet i sukkerfri barnehage. De bakte lussekatter uten sukker til luciafeiringen, og ingen spiste dem siden de smakte som papp. Lurer på hvordan sukkerfrie pepperkaker og boller smaker...jæks

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Talentløs bhg. Man kan bake med f.eks sukrin, det er uten kunstig søtningsmiddel, uten kcal, men smaker som sukker. Brukt det masse!

 

Anonymous poster hash: f7f41...075

Skrevet

 

 

 

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.

 

Anonymous poster hash: 4ed59...689

 

Jada, min venninne hadde også barnet i sukkerfri barnehage. De bakte lussekatter uten sukker til luciafeiringen, og ingen spiste dem siden de smakte som papp. Lurer på hvordan sukkerfrie pepperkaker og boller smaker...jæks

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Talentløs bhg. Man kan bake med f.eks sukrin, det er uten kunstig søtningsmiddel, uten kcal, men smaker som sukker. Brukt det masse!

 

Anonymous poster hash: f7f41...075

 

 

 

Jeg har smakt kaker med sukrin og stevia, og nei, det smaker ikke som sukker overhode.

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Skrevet

Takk for svar! Ja, det høres bra ut og rett og slett ikke ha fokus på mat når det er bursdag. Barnet mitt er egentlig ikke så opptatt av søtsaker, altså han maser aldri om det, men spiser masse når han får det servert. Synd at han da blir proppet full i barnehagen. Jeg har møte med styrer i morgen angående noe helt annet, men skal jammen meg ta det opp ordentlig da og forvente at de tar det seriøst. Hvis ikke får jeg prøve å engasjere de andre foreldrene.



Anonymous poster hash: ef63e...ca4
Skrevet

Ikke greit med masse kaker flere ganger i uken. Vår barnehage har også mer fokus på det seremonielle, eneste gangene det er kake, er ved vår og høstfest. Ellers går det mye i sunn mat.

Skrevet

 

 

 

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.

 

Anonymous poster hash: 4ed59...689

 

Jada, min venninne hadde også barnet i sukkerfri barnehage. De bakte lussekatter uten sukker til luciafeiringen, og ingen spiste dem siden de smakte som papp. Lurer på hvordan sukkerfrie pepperkaker og boller smaker...jæks

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Talentløs bhg. Man kan bake med f.eks sukrin, det er uten kunstig søtningsmiddel, uten kcal, men smaker som sukker. Brukt det masse!

 

Anonymous poster hash: f7f41...075

 

Ha ha. Tror du virkelig bhg kjøper sukrin? Da må du tro om igjen.

For det første er det det at maten ikke trenger å smake søtt for å skulle være godt ungen skal lære.

For det andre har de ikke økonomi til det.

 

Anonymous poster hash: e90eb...fa4

Skrevet

Kunne like gjerne blitt servert alkohol. Mine barn skal holdes totalt unna sukker, så lenge jeg kan bestemme!

 

Anonymous poster hash: a0fc8...6ad

Skrevet

I vår barnehage er "sukkerfri" dvs at ingen har med kake til bursdager, de får syltetøy og brunost på fredager også baker både boller og kaker med sukker en gang i blant, som til karneval, høstfest, lucia osv. Helt greit! Jeg er på ingen måte hysterisk, men kaker flere dager i uka er for mye.



Anonymous poster hash: ccf82...459
Skrevet

Vi har ikke sukkerfri bhg. Har vi foreldre vert med på å bestemme, men der er det likevel stort fokus på et sunt kosthold. Er en ganske liten bhg. Ved bursdag får ungene velge middag og dessert. Da  bruker som regel ikke foreldrene ha med noe. Bhg. har den oversikten. Er det flere bursdager en uke så slår de de sammen. En velger middag, og en dessert. Fungerer fint her. 



Anonymous poster hash: 53f4f...21b
Skrevet

I våres barnehage er det ikke lov å ta med  noe selv til bursdagen.

De har perm med bilder av masse forskjellig varmmat også får burdagsbarnet velge hvilke hun/han vil ha.

Veldig greit synes jeg.

Skrevet

 

 

 

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.

 

Anonymous poster hash: 4ed59...689

 

Jada, min venninne hadde også barnet i sukkerfri barnehage. De bakte lussekatter uten sukker til luciafeiringen, og ingen spiste dem siden de smakte som papp. Lurer på hvordan sukkerfrie pepperkaker og boller smaker...jæks

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Talentløs bhg. Man kan bake med f.eks sukrin, det er uten kunstig søtningsmiddel, uten kcal, men smaker som sukker. Brukt det masse!

 

Anonymous poster hash: f7f41...075

 

Ha ha. Tror du virkelig bhg kjøper sukrin? Da må du tro om igjen.

For det første er det det at maten ikke trenger å smake søtt for å skulle være godt ungen skal lære.

For det andre har de ikke økonomi til det.

 

Anonymous poster hash: e90eb...fa4

 

 

 

Men da må de drite i å bake pepperkaker og sånt, i stedet for å lage et kulinarisk helvete.

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Skrevet

 

 

 

 

Vi har ungene i en sukkerfri barnehage. Der serveres det aldri kaker i forb med bursdag. De kan velge mellom fruktfat, grove vafler og grov pizza. Det fungererer. I tilegg får barna være med å lage kronen sin, og de får bursdagssang med oppmerksomhet, der alle de andre sier fine ting om bursdagsbarnet.

 

De baker pepperkaker før jul, boller til fastelavn. Ellers er det ingen kaker.

 

Jeg synes det er veldig greit å forholde seg til.

Jeg tror jeg ville tatt kontakt med foreldrerepresentanten og hatt en diskusjon om dette utenom foreldremøtet. Skriv brev til barnehagen etterpå med undeskrifter.

 

Anonymous poster hash: 4ed59...689

 

Jada, min venninne hadde også barnet i sukkerfri barnehage. De bakte lussekatter uten sukker til luciafeiringen, og ingen spiste dem siden de smakte som papp. Lurer på hvordan sukkerfrie pepperkaker og boller smaker...jæks

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

Talentløs bhg. Man kan bake med f.eks sukrin, det er uten kunstig søtningsmiddel, uten kcal, men smaker som sukker. Brukt det masse!

 

Anonymous poster hash: f7f41...075

 

Ha ha. Tror du virkelig bhg kjøper sukrin? Da må du tro om igjen.

For det første er det det at maten ikke trenger å smake søtt for å skulle være godt ungen skal lære.

For det andre har de ikke økonomi til det.

 

Anonymous poster hash: e90eb...fa4

 

 

 

Men da må de drite i å bake pepperkaker og sånt, i stedet for å lage et kulinarisk helvete.

 

Anonymous poster hash: 71f3f...ecd

 

Du får si det til de da om du føler så sterkt for det :)

 

Anonymous poster hash: e90eb...fa4

Skrevet

Vi har våre barn i en sukkerfri barnehage. Og syntes det er helt topp. Særlig pga av alle bursdagene. De har smothie  istedenfor. Men de er ikke hysteriske heller. De får sjokolade til karnevalet og pepperkaker og lucekatter til jul. Så helt sukkerfrie er de ikke. Til og med Prim på brødskiva får de noen ganger. Og kakao. 



Anonymous poster hash: 20f66...789
Skrevet

Ikke noe problem i vår bhg. Her slipper vi foreldre å ta med noe, bursdagsbarnet får velge mat i bhg f.eks pizza, hamburger, skinkeboller, smoothie o.l.

Skrevet

Vi bruker også sukker til pepperkaker, luciakatter, , fastelavnsboller. .. prim har kun småbarn. Syltetøy til fastelavnsboller og påskefrokost.

 

Anonymous poster hash: 812f9...277

Skrevet

altså, det er jo ikke akkuratt fritt fram de får littegrann:) voldsomt så hysteriske da .. i bhg til jenta mi får de is på bursdager (med mindre foreldre har bakt kake) , de baker innimellom, pølser; sjokolade og ostepopp på karneval, kako med krem på tur når det har vært kaldt:) på varme sommerdager har de også fått is. det er lov med yoghurt, prim å brunost, syltetøy.. de er små barn, er ikke mye de spiser :) bare for kosen. de har pizza og grøt innimellom.. da har de jo sukker på..

 

syns det er helt greit jeg.. faktisk forskjell på litt å ta helt av!

Skrevet

Begynner å lure på om vi har barn i samme barnehage, HI. Høres helt likt ut!



Anonymous poster hash: 19644...8de
Skrevet

Vår barnehage er ikke sukkerfri. Men de prøver å være måteholdne med sukker allikevel.

 

Ved bursdagsfeiringer får de smoothie, smoothie-is eller fruktfat(busdagsbarnet får velge). De har bedt om at det ikke tas med noe til bursdager, bl a for at det skal være likt for alle.

 

De har både brunost og pris som pålegg, men ikke syltetøy

De baker boller innimellom og baker div julekaker til jul. Har is til 17(16.). mai feiringen.

Er bare ett foreldre/familiearrangement i regi av barnehagen og da selges kaker, boller og saft.



Anonymous poster hash: 76ddf...002
Skrevet

Vi har barna i en sukkerfri barnehage. Så ved bursdager er det fruktsalat med oppskåret frukt. En gang iblant er det kino for de store, og da får de popcorn. Det er greit for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...