Gå til innhold

Er jeg vanskelig, langt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som snart fyller 20 år og snart er ferdig med læretiden. Han har også en kjerste som nettopp har fyllt 17 år. Denne kjærsten er veldig kontrollerende. Skal bestemme og ha et ord med i det meste. Til og med i min leilighet.

Jeg har nå arvet en del penger og tenkte å kjøpe leilighet til 20 åringen min og sette av samme beløp på konto til yngste. Det skal være likt.

Har sett en 3-roms blokkleilighet til salgs. Den er egentlig perfekt til min sønn.

Han og jeg har sett på den i dag og vi kommer til å by på denne. Nå er kjærsten hans rett og slett møkk sur fordi hun mener at hun hele tiden har sagt at hun ikke vil bo noe annet sted enn i samme område som moren hennes bor. Det er mye dyrere der også.

Jeg har sagt til min sønn, og han har gått med på det også, at han og jeg skal til advokat og skrive en avtale på disse pengene jeg kjøper leilighet til han for. Leiligheten skal kun stå i hans navn. Om 5 år kan hun, om de fortsatt er sammen, kjøpe seg inn i den. Kommer egentlig til å sette i avtalen at han skal ha vært i et forhold i minst 5 år før det kan bli snakk om at noen andre kan kjøpe seg inn. Vil også ha med at dersom det flytter noen andre inn inleiligheten så skal de skrive samboerkontrakt hvor det skal spesifiseres hva som er hans del av leiligheten i tilfelle brudd. Vil også ha med noe som sier noe om evt. salg av leiligheten. Noe som gjør at han ikke blir lurt på noe vis ved et brudd.

Dette er kjærsten selvsagt rasende for. Hun mener at hun nå skal gi meg de 300 000kr hun har på sparekontoen og så skal de eie leiligheten 50/50. Jeg nekter.

Hun går på skole og jobber ikke ved siden av. Jobbet på MC Donald i 2 mnd. men så ble hun så lei av burgerlukta så hun sluttet.

Jeg nekter å ta hensyn til denne 17 åringen som sønnen min har vært sammen med i 7/8 mnd. Dette er mellom meg og han. Første kjæresten hans dette og de tror jo selvsagt blindt på at de skal være sammen for alltid. Selvsagt kan det skje, men jeg tviler på det.

Sønnen min ble skikkelig sint på henne pga oppførselen hennes og satte henne på plass.

For meg toppet det seg når moren hennes ringte meg og spurte om jeg ikke kunne kjøpe leilighet der hvor hun bor. Hun ville ha "lille" jenta si i nærheten.

Den leiligheten vi har sett på i dag er ikke i nabolaget mitt heller, men nærmere meg enn det hvor kjærstens mor bor. Samtidig er det nære jobben til sønnen min.

Jeg har nå gitt kjærsten beskjed om at jeg trenger å ha noen dager uten henne i mitt hjem for ellers er det mulig jeg legger henne over knærne og gir henne ris på blanke messingen. Hun holdt kjeft og reiste hjem. Har vært så mye spetakkel her i dag pga henne at nå har jeg fått nok. Hun mente faktisk at det bare var å ta av pengene jeg skal sette av til yngste og legge i så de får leilighet i nærheten av moren. Så lenge jeg ikke fortalte yngste det så viste jo ikke han noe. Penger til møbler måtte de også ha. Minst 100 000 kr fikk jeg beskjed om. Bare sofaen hun hadde sett på nettet kostet 28 000kr. Det var da jeg fikk nok og ba henne reise hjem. Da var jeg et svigermonster rett og slett.

Sønnen min forsto godt at jeg ble sint og ba henne dra. Han er heldigvis ikke sint på meg, men såret over oppførselen til kjersten sa han.

Alternativet er jo å ikke kjøpe denne leiligheten til han.

Er jeg veldig vrang som gjør dette på denne måten?

Anonymous poster hash: f647d...a52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

OK!

Anonymous poster hash: 17001...54c
Skrevet

Kjære vene. Nei, skriv konotrakt som sørger for at denne jenta (og moren) aldri får kloa i den. Er det mulig! Dette er mellom deg og sønnen din og du er forresten supermamma som kjøper leilighet til ham!

Skrevet

Oh lord! Jeg gruer meg til jeg får svigerdatter kjenner jeg..!!

Hadde nok kasta jenta ut jeg også ja!

Jeg synes du Gjør rett, dersom sønnen din vil bo der så har jo ikke hun noe hun skulle sagt.

Anonymous poster hash: e3c40...3d0

Skrevet

Wow, om dette er sant, så wow! Det går jo ikke an å være sånn som henne? Håper sønnen din har våknet litt :P

Skrevet

Herlighet, du er da slett ikke vanskelig. Denne jenta virker rimelig umoden. Enten kjøper du denne leiligheten tenker jeg. Eller så må sønnen din ta opp ekstra lån om han vil ha en dyrere leilighet.

Anonymous poster hash: 42580...871
Skrevet

Du er ikke vrang i det hele tatt! :)

Beklager å si det, men kanskje er sønnen din så heldig at 17-åringen avslører seg enda mer slik at han kan bli kvitt henne. Hun høres jo ikke god ut på en flekk. Og det at moren hennes ringer deg viser jo bare at det sikkert er en grunn til at jenta er som hun er.

La leiligheten stå på sønnen din og sett alle de kravene du må for å beskytte din/hans eiendom.

Hvis 17-åringen skal flytte inn i leiligheten så kan hun jo tydeligvis bruke av sine 300 000 å kjøpe svinedyre sofaer for... ;)

Anonymous poster hash: ed3ee...dcf
Skrevet

Foreldrene mine kjøpte for noen år siden leilighet i en større by, slik at mine søsken og jeg hadde muligheten til å å bo billig mens vi studerte. Jeg bodde der noen år, og nå bor broren min der. Det med studiene var i grunn ikke hovedpoenget, men det at det er en leilighet for oss "ungene".

Jeg tør vedde sjela mi på at pappa hadde håndtert dette på samme måte som deg, bortsett fra akkurat det med kjøp og innkjøp, siden det er de som eier. Men det har vært klare regler for hvordan ting skulle gå for seg om vi skulle bo sammen med andre der.

Høres ut som om du gjør dette på en ryddig og ordentlig måte, og at du har gode langsiktige planer. Ta rennafart og drit i hele ungjenta når det kommer til dette. Du er ikke vrang i det hele tatt. Din sønn. Dine penger. Din sønns fremtid. Deres valg i samråd. Hun har ingenting hun skulle ha sagt, hverken når det kommer til hvor leiligheten ligger, eller hva slags møbler du og sønnen din ønsker å betale for.

Anonymous poster hash: 3e94f...15f

Skrevet

Synes dere høres litt vanskelige ut begge to jeg da..

Jeg mener du er i din fulle rett til å sette vilkår for kjøp av denne leiligheten. At den skal stå i hans navn etc.. Og jeg skjønner at du ikke liker denne kjæresten, for det kommer tydelig frem..

Men slik det virker som du snakker til og om henne, så virker du som ei som skal kontrollere ALT sønnen din foretar seg ig beskytte han mot alle "feller".. Og du snakker nedlatende om denne jenta til sønnen din.. Og til henne.. Og det er temmelig respektløst. Du virker ikke så voksen oppi det hele du heller.

Anonymous poster hash: 3c876...b11

Skrevet

Jeg mener du er i din fulle rett til å sette vilkår for kjøp av denne leiligheten. At den skal stå i hans navn etc.. Og jeg skjønner at du ikke liker denne kjæresten, for det kommer tydelig frem..

Men slik det virker som du snakker til og om henne, så virker du som ei som skal kontrollere ALT sønnen din foretar seg ig beskytte han mot alle "feller".. Og du snakker nedlatende om denne jenta til sønnen din.. Og til henne.. Og det er temmelig respektløst. Du virker ikke så voksen oppi det hele du heller.

Skrevet

Mener du virkelig HI er vanskelig og kontrollerende, fordi hun ikke finner seg i at 17-åringen:

- vil bestemme over ting i HIs egen leilighet

- mener at HI skal gi henne en halv leilighet bare fordi hun er sammen med HIs sønn (at 17-åringen vil betale 300.000 for en halv leilighet...)

- mener at HI skal forskjellsbehandle barna sine slik at hun selv får det som andre barnet til HI skulle hatt

- av samme grunn mener at HI skal lyve til sitt yngste barn i tillegg til forskjellsbehandlingen

- krever minst 100.000 kr for å kjøpe møbler til leiligheten

- som mener det er selvsagt at hun får en sofa til 28.000

Dette er bare så hisides normal oppførsel at det er dessto viktigere at HI sikrer sin og sønnens eiendom og verdier.

Denne 17-åringen lever i en fantasiverden og trenger en ordentlig realitetsorientering!

Anonymous poster hash: ed3ee...dcf

Skrevet

Synes du gjør absolutt rett her HI. Synes jenta virker utrolig umoden, og setter egentlig sprm. tegn ved at hun i en alder av 17 år har tenkt å flytte inn i den leiligheten og bo der med sønnen din. Kan hun ikke komme på besøk?? Hun er vel litt ung til å leke mor og far.......

Anonymous poster hash: 3caee...c6e
Skrevet

Kjøp leiligheten i ditt navn, skriv testament, og la gutten din bo der. Kjøp en leilighet til i samme slengen og lei den ut. Den kan minsten arve. Husk på inflasjon og økende boligpriser. Å kjøpe 2 leiligheter nå er mest økonomisk, og mest rettferdig for dine 2 sønner.

Lei ut til en rimelig penge til en alenemor, og du gjør en god gjerning i tillegg ;)

Anonymous poster hash: 19f10...e86

Gjest Antarctica
Skrevet

Huff.

Hvis det er så viktig for henne å bo nære mamma så bør hun nok bli hos mamma.

Skjønner ikke helt hvorfor 17-åringer skal flytte ut og leke ektepar, jeg, da. De skal komme seg på skolen og på trening og gjøre det andre 17-åringer gjør, ikke sitte og planlegge interiør! Når de begynner å fantasere om sofa til 28.000 uten å ha jobb en gang, da må man bare le.

Skrevet

Kjøp leiligheten i ditt navn, skriv testament, og la gutten din bo der. Kjøp en leilighet til i samme slengen og lei den ut. Den kan minsten arve. Husk på inflasjon og økende boligpriser. Å kjøpe 2 leiligheter nå er mest økonomisk, og mest rettferdig for dine 2 sønner.

Lei ut til en rimelig penge til en alenemor, og du gjør en god gjerning i tillegg ;)

Jeg syns egentlig dette er en strålende ide. Samtidig er det dumt fordi at så lenge leiligheten står på hi så får ikke sønnen mulighet til å selge etter noen år og bygge seg oppover.

Men samtidig har han jo mulighet til å spare siden han ikke har boutgifter. Hmmm.

Men uansett fantastisk av deg hi. Du er ikke vanskelig her!

Skrevet (endret)

Har en sønn som snart fyller 20 år og snart er ferdig med læretiden. Han har også en kjerste som nettopp har fyllt 17 år. Denne kjærsten er veldig kontrollerende. Skal bestemme og ha et ord med i det meste. Til og med i min leilighet.

Jeg har nå arvet en del penger og tenkte å kjøpe leilighet til 20 åringen min og sette av samme beløp på konto til yngste. Det skal være likt.

Har sett en 3-roms blokkleilighet til salgs. Den er egentlig perfekt til min sønn.

Han og jeg har sett på den i dag og vi kommer til å by på denne. Nå er kjærsten hans rett og slett møkk sur fordi hun mener at hun hele tiden har sagt at hun ikke vil bo noe annet sted enn i samme område som moren hennes bor. Det er mye dyrere der også.

Jeg har sagt til min sønn, og han har gått med på det også, at han og jeg skal til advokat og skrive en avtale på disse pengene jeg kjøper leilighet til han for. Leiligheten skal kun stå i hans navn. Om 5 år kan hun, om de fortsatt er sammen, kjøpe seg inn i den. Kommer egentlig til å sette i avtalen at han skal ha vært i et forhold i minst 5 år før det kan bli snakk om at noen andre kan kjøpe seg inn. Vil også ha med at dersom det flytter noen andre inn inleiligheten så skal de skrive samboerkontrakt hvor det skal spesifiseres hva som er hans del av leiligheten i tilfelle brudd. Vil også ha med noe som sier noe om evt. salg av leiligheten. Noe som gjør at han ikke blir lurt på noe vis ved et brudd.

Dette er kjærsten selvsagt rasende for. Hun mener at hun nå skal gi meg de 300 000kr hun har på sparekontoen og så skal de eie leiligheten 50/50. Jeg nekter.

Hun går på skole og jobber ikke ved siden av. Jobbet på MC Donald i 2 mnd. men så ble hun så lei av burgerlukta så hun sluttet.

Jeg nekter å ta hensyn til denne 17 åringen som sønnen min har vært sammen med i 7/8 mnd. Dette er mellom meg og han. Første kjæresten hans dette og de tror jo selvsagt blindt på at de skal være sammen for alltid. Selvsagt kan det skje, men jeg tviler på det.

Sønnen min ble skikkelig sint på henne pga oppførselen hennes og satte henne på plass.

For meg toppet det seg når moren hennes ringte meg og spurte om jeg ikke kunne kjøpe leilighet der hvor hun bor. Hun ville ha "lille" jenta si i nærheten.

Den leiligheten vi har sett på i dag er ikke i nabolaget mitt heller, men nærmere meg enn det hvor kjærstens mor bor. Samtidig er det nære jobben til sønnen min.

Jeg har nå gitt kjærsten beskjed om at jeg trenger å ha noen dager uten henne i mitt hjem for ellers er det mulig jeg legger henne over knærne og gir henne ris på blanke messingen. Hun holdt kjeft og reiste hjem. Har vært så mye spetakkel her i dag pga henne at nå har jeg fått nok. Hun mente faktisk at det bare var å ta av pengene jeg skal sette av til yngste og legge i så de får leilighet i nærheten av moren. Så lenge jeg ikke fortalte yngste det så viste jo ikke han noe. Penger til møbler måtte de også ha. Minst 100 000 kr fikk jeg beskjed om. Bare sofaen hun hadde sett på nettet kostet 28 000kr. Det var da jeg fikk nok og ba henne reise hjem. Da var jeg et svigermonster rett og slett.

Sønnen min forsto godt at jeg ble sint og ba henne dra. Han er heldigvis ikke sint på meg, men såret over oppførselen til kjersten sa han.

Alternativet er jo å ikke kjøpe denne leiligheten til han.

Er jeg veldig vrang som gjør dette på denne måten?

Anonymous poster hash: f647d...a52

For det første for en slik avtale være juridisk ugyldig slik at han ikke kan stilles til ansvar ved å bryte den.

Din sønn er myndig, og du har ikke noe med hvor lenge han må ha vært sammen med noen før de sammen eier en leilighet. Hvis han og kjæresten om to år vil eie sammen og bo i et annet område, og sammen vil selge denne og hun kjøpe seg inn i den nye, så har de full rett til det.

Ja, du er vanskelig. Og overkontrollerende.

Samtidig er nok svigerdatteren din ganske umoden og litt selvsentrert her, men da er det ditt ansvar å opptre som den voksne og velge dine kamper med omhu, og samtidig gi de unge muligheter til å leve sitt eget liv.

Endret av Ibsenfrue
Gjest Antarctica
Skrevet

Er vel noen helt andre som er overkontrollerende.

Skrevet

Sønnen din kan eie leiligheten 50-90% og du feks 10%, da har du full kontroll på at ingen andre kjøper seg inn og sønnen din kan heller ikke selge eller stille leiligheten sin som realkausjon for eventuelle lån verken til seg selv eller til kjæresten.

Jeg ville også hatt leiligheten i mitt navn og latt han bo der gratis. Vil han en gang ha et større hus kan du selge og la han få pengene på et senere tidspunkt.

Husk at dersom leiligheten står i hans navn kan han selge når han (kjæresten) vil og bruke pengene som han vil.

Anonymous poster hash: 8e2d5...8ac

Skrevet

Hva for en grusom tenåringsjente er dette?! Og at moren i tillegg ringer deg og sier at DU skal kjøpe en dyr leilighet nærme moren for at hun skal ha jenta nærme seg? Er ikke snakk om en liten smågave, men en bolig til flere millioner!

Håper gutten din ser at dette ikke er akseptabel adferd og slår opp med jenta. Eventuelt får du sette denne sjenerøse (ja, jeg synes det:)  ) gaven på vent til situasjonen har roet seg.

Skrevet

Jeg ville også gjort det slik, med unntak av at ungene fikk overta leilighetene selv når de var 25-30 år og alt vettet er på plass :).

Skrevet

Syns det er flott at du tenker på barna dine!

Trur og som fleire andre her har sagt så er det nok best om du kjøper leiligheten i ditt navn og lar han bu der. Du kan evt overføre den til han når han er vaksnare. Jo, eg veit han er 20. Men han har sin første kjæreste, som verkar som litt av et stykke 17åring. Dersom du setter leiligheten i ditt navn har ho mindre å presse han på..

Skrevet

Du vet at denne jenta nok kommer til å flytte inn og bli forsørget av gutten din?

Synes du bør ha leiligheten i ditt navn. Hva om noe skjer og du må bruke de pengene du har satt av til den andre gutten din?

Det er enklest for alle parter at det blir din leilighet.

Anonymous poster hash: 8e2d5...8ac

Skrevet

Så saklig og konkret som du er virker du absolutt ikke vrang.

Der er jo dine penger.

Pga oppførselen til kjæresten burde du hvertfall stå på.

Syns det var gode og holdbare kriterier jeg.

17 åring som krever 100 000 til møbler... Og moren som bor på er dyrere sted, høres ut som en bortskjemt drittunge...

Skrevet

Forresten enig i det med å sette på ditt navn...

Da er du sikrere i hva som kan skje.

Skrevet

At sønnen din er sammen med ei slik jente vitner om at han ikke er moden. Med hennes adferd og sterke meninger, forbauser det meg at de fremdeles er sammen!

Jeg ville så absolutt ha kjøpt leiligheten i mitt navn. Når du spytter i så mye penger, er det ikke rart om du vil ha litt kontroll over hva pengene faktisk går til. Pengene skal jo gå til sønnen din og ikke denne rare, unge jenta!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...