Gå til innhold

Gartnerlosjens etter-vinterferie-rapport!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med glede meldes at blåveis er i jorden! Smått og gult/hvitt/blått og lilla, altså gule små anemoner/snøklokker/scilla/krokus titter frem. Lille nye hortensia har overlevd vinter, det samme har to peoner som har måttet overvintre litt stemoderlig.. Nå er bladknoppene på prestegårdsrosen snart to cm lange, og hagen venter på hjelp til fjerning av rusk og rask. Snart, hage! Anne-Bs akeleier er sådd inne(turde ikke bare slenge ut i fjor høst, for det har vært så harde barfrostperioder. Nå får de kos i spisestuen før de flytter ut.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vrææl! Værfast på Haukeli :( snø, snø, snø...

Skrevet

Værfast??? Ja ja, du har vel vår du også når du kommer hjem! Om det er trøst!

Skrevet

Du har ingen ide om hvor tett det snør her...

Skrevet

Ha ha, jo..fått det utførlig forklart av mitt faderlige opphav:-) nå er jeg bare glad for at vi reiste i går! Ref fjellovergangene.

Skrevet

her er det vinterferie denne uka, men snøen holder på o smelte bort, bare en god halvmeter igjen :D Det våres!

Skrevet

Lavendelen er grønn og frodig, fremdeles liv i persille, rosmarin og timian (men bare så vidt) ridderspore ser jeg tuppene på, revebjeller har grønt bladverk, stokkrose et blad på vei. Store knopper på magnolia allerede.(burde vært mindre med tanke på at de går dukken om det blir veldig kaldt) Har så vidt begynt å rydde vekk vissent i dag. Må få plantet tomater snarest.

Skrevet

OI oi, så spennende, Amandine! Her er det ikke sjans for barmark på en måned enda, tror jeg. Det kommer nok til å snø litt i midten av mars, men jeg tenker at når vi er kommet over den 15., så kan jeg kjøpe stemorsfiol og sette i jerngryta på trappa. Skal så tomater og agurk i dag, venter på frø i posten, og det gleder jeg meg sånn til!

Skrevet

OI oi, så spennende, Amandine! Her er det ikke sjans for barmark på en måned enda, tror jeg. Det kommer nok til å snø litt i midten av mars, men jeg tenker at når vi er kommet over den 15., så kan jeg kjøpe stemorsfiol og sette i jerngryta på trappa. Skal så tomater og agurk i dag, venter på frø i posten, og det gleder jeg meg sånn til!

Du har min dyptfølte sympati! Ingenting kan måle seg med vestlandet om våren! 

Skrevet

Da kan jeg også avgi rapport!

- Knopper på kirsebærtreet

- Blader på fagerbusken

- Spirende akeleie og mynte

- Blader på perleblomster og hm... var det tulipaner eller påskeliljer? (venter i spenning)

- Snøklokker og klosterklokker i all sin nydelige prakt

Og sist men ikke minst: http://instagram.com/p/lH_JEhh7-d/

:D

Skrevet

- Blader på fagerbusken

- Blader på perleblomster og hm... var det tulipaner eller påskeliljer? (venter i spenning)

Du kan ikke lytt til Bærum...

Skrevet

- Blader på fagerbusken

Du kan ikke lytt til Bærum.

Evt FLYTTE.

Skrevet (endret)

Herfra:

I ly av tåke og mørke og i sju pesende omganger hentet jeg i går sju lik opp i stua. Som en blanding av Gud og Hannibal Lecter kuttet jeg deretter av dem hvite lange syke fingre og tørre, spindelvevdekkete lemmer - til jeg kom inn til noe mer ståoppfradedøde-aktig lovende. Pelargonien vender tilbake - episode en. (en egen episode senere er i sin helhet viet de tre største, som fremdeles er igjen i boden i påvente av flere armer.) Seks ser lovende ut - sjuern kan gi meg en åpning for å shoppe. Det er vinn-vinn. Gjødslet og vannet går de nå forhåpentligvis løs på sin tredje sesong (åttende eller noe sånt for de som fortsatt er i kjeller).

Og spisebordet er nå hjem for 120 nysådde søtinger. Runde små torvpotter som gir inntrykk av at det er mulig å ha planteskole hjemme, helt til behov for utplanting beviser at det er det ikke og vi må spise srående ved benken. Same procedure as every year, med andre ord. To sorter tagetes, tre sorter kosmos, chili og kornblomster.

Og karse. Helligtrekonger-lysestaken har nå bomull i stedet for lys i krona på hodet, og får snart grønt hår. Og en liten karseplen i en nydelig keramikkbolle blir det også. Egentlig vil jeg anlegge Heston Blumenthals spiselige hage neste gang jeg har gjester,

Ah, livet leker. Men om det ikke snart blir lysere ute må jeg skaffe meg bygglampe for at noe som helst skal spire, da holder neppe taklampa lenger. Jeg trenger sol!!!!!!

Endret av sug lut
Skrevet

Herfra:

I ly av tåke og mørke og i sju pesende omganger hentet jeg i går sju lik opp i stua. Som en blanding av Gud og Hannibal Lecter kuttet jeg deretter av dem hvite lange syke fingre og tørre, spindelvevdekkete lemmer - til jeg kom inn til noe mer ståoppfradedøde-aktig lovende. Pelargonien vender tilbake - episode en. (en egen episode senere er i sin helhet viet de tre største, som fremdeles er igjen i boden i påvente av flere armer.) Seks ser lovende ut - sjuern kan gi meg en åpning for å shoppe. Det er vinn-vinn. Gjødslet og vannet går de nå forhåpentligvis løs på sin tredje sesong (åttende eller noe sånt for de som fortsatt er i kjeller).

Og spisebordet er nå hjem for 120 nysådde søtinger. Runde små torvpotter som gir inntrykk av at det er mulig å ha planteskole hjemme, helt til behov for utplanting beviser at det er det ikke og vi må spise srående ved benken. Same procedure as every year, med andre ord. To sorter tagetes, tre sorter kosmos, chili og kornblomster.

Og karse. Helligtrekonger-lysestaken har nå bomull i stedet for lys i krona på hodet, og får snart grønt hår. Og en liten karseplen i en nydelig keramikkbolle blir det også. Egentlig vil jeg anlegge Heston Blumenthals spiselige hage neste gang jeg har gjester,

Ah, livet leker. Men om det ikke snart blir lysere ute må jeg skaffe meg bygglampe for at noe som helst skal spire, da holder neppe taklampa lenger. Jeg trenger sol!!!!!!

Vi er i gang:) Tok ut pelargonia i varmen i går, de har stått lyst og kjølig (mot nord) og har egentlig ganske fine, om enn noe lyse skudd. Nå står de under takvinduer mot vest og får masse lys, i hvertfall når sola kommer. Der deler de plass med nysådde tomater, en avlegger en kollega har dratt med fra hellas og oliventreet, som faktisk har fått nye skudd. Jeg sår ikke så mye men det blir sukkerert og gulerøtter i år og. Siden det er så mildt er jeg sånn smått i gang utendørs og er glad jeg tok mesteparten av ryddingen i fjor. Har pallekarmer som jorden må forbedres i, men masse kompost som skal brukes der.

Skrevet

Heldig dere er som bor såpass til at dere kan ha planter og trær i hagen. Vi har flyttet til nybygg, og her har han som jevnet tomta revet med seg rubbel og bit - ikke så mye som en bjørkekvist igjen! Har heldigvis litt skog like utenfor vår tomt, men hva hjelper det når vi bor i nord og kun klarer å gro furu... Fikk hengt opp fuglekassa litt nedi bakken her, med fin utsikt fra kjøkkenvinduene våre. Får se om det blir no liv!

Nå er jeg relativt grønn (hoho haha) på planting og såing og diverse, så dette blir første året med hjemmegartneri. Dessuten må jeg vel gjøre det meste innendørs - i hvert fall foreløpig. I seks minusgrader er det såvidt guttungen vokser, så plantene er det vel bare å glemme for nå? Har lagt hvitløk i jorda idag, og linfrø, men aner ikke om det kommer til å bli noe, eller om det kommer til å gro. Er i første runde bare interessert i å se hvordan plantene ser ut, hehe. I neste uke tenkte jeg å prøve meg på tomater og agurk, og muligens chili. Artig å plante litt selv :)

Hvilke urter planter dere og hvordan?

(Bla bla bla, lenge siden jeg har vært på forumet!)

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Jeg har oregano og timian fra januar.

Også har jeg en rosmarin som begynner å bli noen år gammel.

Alle tre i potter på kjøkkenbenken.

Dere som har pelargonier som har overvintret inne; har dere bare tatt dem opp fra mørket, eller faktisk satt dem ut? Jeg tok mine ut av skapet i dag. I fjor stod dem i boden nede, men der fryser det faktisk og samtlige daua. I år er det bare en som ser helt død ut; de andre ser bare ganske døde ut.

Noen flere livreddende tips for dem?

Jeg har plantet rød og gul busktomat, og begge har som nevnt i elsktråden dukket opp over jordens overflate. De skal imidlertid bo inne en god stund til.

Skrevet (endret)

Dere som har pelargonier som har overvintret inne; har dere bare tatt dem opp fra mørket, eller faktisk satt dem ut? Jeg tok mine ut av skapet i dag. I fjor stod dem i boden nede, men der fryser det faktisk og samtlige daua. I år er det bare en som ser helt død ut; de andre ser bare ganske døde ut.

Noen flere livreddende tips for dem?

Søta,

nå er det tre ting som gjelder: lys, varme og vann - de skal tørke litt mellom hver gang - m flytende pelargoniegjødning (plantasjen, fx) en gang i uka. Og klipp vekk hvite villskudd.

Endret av sug lut
Skrevet

(Bla bla bla, lenge siden jeg har vært på forumet!)

Av det du nevner har jeg god erfaring med tomater og chili, som har søte små blomster i tillegg til fruktene. Kjøp torvbriketter å så i, så har du god tid før de trenger mer plass og ordentlige potter. Legg frøene i det lille hullet i brikettene når du har lagt brikettene i vann og de har blitt store, og plastfolie over til det spirer. Og drit i tomater om du ikke har plenty sol der de skal flyttes ut til, det er ellers umulig å få modent. Hadde kjempeavlinger de to forrige stedene jeg bodde, der stod de i et hjørne lunt og fint og fikk soltimer i massevis. Her er det for få timer, så jeg tenker å kjøpe planter som har kommet et stykke.

Av urter får jeg bare til timian så det kjøper jeg heller ferdig.

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Søta,

nå er det tre ting som gjelder: lys, varme og vann - de skal tørke litt mellom hver gang - m flytende pelargoniegjødning (plantasjen, fx) en gang i uka. Og klipp vekk hvite villskudd.

Med varme mener du at de bør bo inne om natta enn så lenge?

Hadde 21 grader i drivhushagen på dagen i dag!

Skrevet

Søta,

Med varme mener du at de bør bo inne om natta enn så lenge?

Hadde 21 grader i drivhushagen på dagen i dag!

Det ville jeg gjort, vet de tåler ned mot fem grader på natta når de er store men ikke nå.

Skrevet

Å hurra, linfrøene mine spirer! :) Men jeg aner ikke hva man kan gjøre med dem, og får de blomster? Har faktisk ikke peiling. Kan jeg spise planten? Hjeeelp.

Ellers har vi sådd en del i helgen, solsikker og, blir sikkert knall. Gleder meg til å få litt vår i lufta og bygge terrasse ute!

Skrevet

Å hurra, linfrøene mine spirer! :) Men jeg aner ikke hva man kan gjøre med dem, og får de blomster? Har faktisk ikke peiling. Kan jeg spise planten? Hjeeelp.

Ellers har vi sådd en del i helgen, solsikker og, blir sikkert knall. Gleder meg til å få litt vår i lufta og bygge terrasse ute!

2725_1.jpg

linblomster - sånne skal jeg så :) - vet ikke om dine blir likedan, da, mine er fra impecta-frø.

Skrevet

Steike, de var jo fine. Nå gleder jeg meg enda mer altså :))

Skrevet

Steike, de var jo fine. Nå gleder jeg meg enda mer altså :))

De er veldig fine som blomster, og når de er blomstret av står det en nydelig frøstand igjen, og inni den finner du linfrø

Gjest Fru Banderas
Skrevet

Nå trodde jeg et sekund du hadde fått så store blomster allerede, Gluteo.

Mer info til rapporten:

Jeg tror jaggø at bringebærbusken har overlevd vinteren!

Det gjorde den ikke i fjor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...