Gå til innhold

Er det ikke viktig for dere at barna blir selvstendige?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg blir stadig litt paff over hvor uselvstendige veldig mange barn er. Har tenkt på det lenge, men kom på det igjen nå med tråden om hun som står opp med en 6-åring. Nå kan det jo selvsagt være at det er noe galt med barnet der som gjør at vedkommende må stå opp med det, men jeg fikk likevel lyst til å ta opp temaet.

For å ta noen eksempler på ting som overrasker meg av barn til venninner eller barnas venner:

6-åring som ikke tørker seg selv på do.

8-åring som ikke kunne skrelle potet.

4-åring som ikke klarer å smøre seg mat selv (brødet er ferdig oppskåret).

5-åring som ikke klarer å lukke en helt vanlig glidelås.

9-åring som ikke kunne knyte sko.

7-åring som ikke klarer å gå en 300 meter lang helt bilfri skolevei alene.

7-åring som ikke klarer å dusje selv (gutt med kort hår, blir noe annet med jenter med langt og tykt hår).

11-åring som ikke kan lage noen middagsretter selv, ikke en gang sette på stekeovnen.

9-åring som aldri har laget lunsj eller pakket gymtøy selv.

Og mye, mye mer. Ser jo her inne også at mange rydder etter ungene, lager all mat til dem og aldri forlanger noe som helst av dem. Nå snakker jeg så klart om barn som er over 4-5 år, men selv barn som er yngre enn dette bør kunne bidra litt hjemme. Hva er det som gjør at dere ikke lærer barna deres å klare seg selv? Mestring og oppgaver gir stolte og selvstendige barn, og det trodde jeg faktisk var noe folk flest ønsket seg?

Anonymous poster hash: 48219...931
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har en kollega som har et datter på 16 år som ikke tør ta bussen alene.

Hun er helt normal og ingen diagnoser men de må kjøre henne over alt da hun er redd for å ta buss??

Skjønner ikke at det er mulig jeg.

Anonymous poster hash: 19499...027

Skrevet

Ja tent at en 16 åring ikke tørr ta bussen alene.

Hva med voksne som skylder på angst og ikke tør være ute blant andre mennesker. Det er rart det.

Jeg syns du HI hadde litt for høye forventninger til en del av aldersgruppene.

Anonymous poster hash: 6a422...90c
Skrevet

Det er trist å si det, men du beskriver min lillesøster. Hun er 17 år..Hun har verdens største puter under armene og foreldrene mine skjønner ikke at de ikke akkurat gjør henne en tjeneste..Min bror og jeg har en helt annen oppdragelse, hadde jeg ikke visst det, hadde jeg ikke trodd det var snakk om samme foreldre.

Jada, litt utenfor tema :P

Anonymous poster hash: 8f867...62e
Skrevet

Blir litt fascinert over hvordan  du (og mange andre her inne) "snakker til" oss alle ("er det ikke viktig for DERE…") når du skriver. Det ligger en anklagelse i innlegget ditt. Hvorfor ikke heller gå konkret på de det gjelder?

F.eks: "dere som ikke lærer barna deres å bli selvstendige, hvorfor gjør dere ikke det?". Eller noe lignende.

Bare et tips.

Anonymous poster hash: 51357...236
Skrevet

Klart det er viktig og det er vels å viktig at barna får prøve seg i tygge omgivelser med veiledning og mulighet for hjelp.

Jeg har en 3åring som gjør flere av tingene på lista di og det er utrolig morsomt å utfordre henne. Men jeg snakker ikke høyt om det, det oppfattes som skrytete, men å se barnet vokse på å få til og av å få lov til å få til er fantastisk :)

Anonymous poster hash: f486d...cde
Skrevet

Hva med voksne som skylder på angst og ikke tør være ute blant andre mennesker. Det er rart det.

Virkelig? Dette er ting alle barna mine har klart lenge før de har nådd den alderen jeg oppgav, og da har jeg enda til et diagnosebarn som er litt sent moden og trenger ekstra mye trening på ting for å mestre dem. Hvilke ting mente du jeg hadde for høye forventinger til da?

HI

Skrevet

Blir litt fascinert over hvordan  du (og mange andre her inne) "snakker til" oss alle ("er det ikke viktig for DERE…") når du skriver. Det ligger en anklagelse i innlegget ditt. Hvorfor ikke heller gå konkret på de det gjelder?

F.eks: "dere som ikke lærer barna deres å bli selvstendige, hvorfor gjør dere ikke det?". Eller noe lignende.

Bare et tips.

Anonymous poster hash: 51357...236

Du har helt rett, det var en upresis formulering av meg. Beklager så mye! Jeg retter selvsagt spørsmålet til dem som gjør alt for barna sine, ikke til de som oppdrar til selvstendighet. Det ble bare litt klossete formulert på slutten.

HI

Skrevet

Klart det er viktig og det er vels å viktig at barna får prøve seg i tygge omgivelser med veiledning og mulighet for hjelp.

Jeg har en 3åring som gjør flere av tingene på lista di og det er utrolig morsomt å utfordre henne. Men jeg snakker ikke høyt om det, det oppfattes som skrytete, men å se barnet vokse på å få til og av å få lov til å få til er fantastisk :)

Anonymous poster hash: f486d...cde

Jeg snakker heller ikke høyt om det, men jeg har tenkt mitt for meg selv lenge og følte at dette kanskje var plassen å lufte tankene mine siden nå alt annet også blir diskutert her inne :)

HI

Skrevet

Nei, det er ikke viktig for oss.

Anonymous poster hash: 7adea...f44

Skrevet

Virkelig? Dette er ting alle barna mine har klart lenge før de har nådd den alderen jeg oppgav, og da har jeg enda til et diagnosebarn som er litt sent moden og trenger ekstra mye trening på ting for å mestre dem. Hvilke ting mente du jeg hadde for høye forventinger til da?

HI

Ja virkelig.

Orker faktisk ikke bruke tid på å gå gjennom listen din.

Liker ikke måten du oppfører deg på så kanskje du skal bruke litt tid på å lære opp deg selv også og ikke bare barna dine.

Skrevet

Veldig enig med deg HI. Veldig ofte hjelper nok foreldre litt for mye, og glemmer at barna fint kan klare det selv. Men, selvfølgelig; barn er forskjellige også.

Anonymous poster hash: a685d...b4f
Skrevet

HI

Ja virkelig.

Orker faktisk ikke bruke tid på å gå gjennom listen din.

Liker ikke måten du oppfører deg på så kanskje du skal bruke litt tid på å lære opp deg selv også og ikke bare barna dine.

Det er da ikke lange listen :) Får litt inntrykk av at du følte deg truffet siden du svarer på denne måten. Hvordan skulle jeg formulert dette på en god måte da? Jeg synes mange barn virker veldig uselvstendige og nevner eksempler for å vise hva jeg mener. Om du har forslag til hvordan jeg kan spørre om dette på en bedre måte, så må du gjerne komme med forslag :)

HI

Skrevet

Nei, det er ikke viktig for oss.

Kan jeg spørre om hvorfor det ikke er viktig? Jeg er oppriktig nysgjerrig på det :)

HI

Skrevet

Nei, det er ikke viktig for oss.Anonymous poster hash: 7adea...f44

Kan jeg spørre om hvorfor det ikke er viktig? Jeg er oppriktig nysgjerrig på det :) HI Anonymous poster hash: 48219...931

Jeg svarer på samme generelle grunnlag som du spør. Du spør "dere" - altså alle som leser innlegget ditt, og jeg svarer for alle "oss".

Skrevet

Jeg er helt enig med HI, har stusset på det samme selv.

Unger på 8 år som omtrent "sulter" foran brødboksen.

Anonymous poster hash: 8d3c0...f03

Skrevet

Nei, det er ikke viktig for oss.Anonymous poster hash: 7adea...f44

Kan jeg spørre om hvorfor det ikke er viktig? Jeg er oppriktig nysgjerrig på det :) HI Anonymous poster hash: 48219...931

Jeg svarer på samme generelle grunnlag som du spør. Du spør "dere" - altså alle som leser innlegget ditt, og jeg svarer for alle "oss".

Formuleringen min ble litt upresis. "Dere" kom like etter setningen om alle de som gjør alt for barna sine hele tiden, det var dem jeg refererte til med "dere", ikke alle som leser innlegget :)

HI

Skrevet

Mine barn er tidlig ute med noe der andre barn er sene og motsatt. Men når de nærmer seg tenårene og er i tenårene bør man forvente at de kan gjøre det meste selv. Utover det vil det vel være variabelt. Noe har man kanskje glemt å fokusere på. Men selvsagt en fordel å kunne kle på seg og tørke seg selv når man begynner på skolen..Helt klart! :-)

Anonymous poster hash: 1e5b2...a2b

Skrevet

Min på 4 1/2 år ksn ikke smøre brødskiva skikkelig selv. Er hun uselvstendig da? Hun prøver så godt hun kan, men det blir litt klumpete, ikke lett for henne å smørd utover hele skiva og skiven kan gjerne bli litt ødelagt

Anonymous poster hash: 2c7bd...4ca

Skrevet

Jeg er også enig med deg hi. Men så er jeg nok preget av hvor uselvstendig jeg selv var da jeg ble 20 år og skulle flytte for meg selv. Jeg visste jo ingenting om livet! Jeg håper jeg klarer å forberede barna mine mye bedre på voksenlivet og prøver å jobbe for selvstendige barn selvom ingen av dem er på noe "klare selv"- stadie lengre ;)

Skrevet

Har en kollega som har et datter på 16 år som ikke tør ta bussen alene.

Hun er helt normal og ingen diagnoser men de må kjøre henne over alt da hun er redd for å ta buss??

Skjønner ikke at det er mulig jeg.

Anonymous poster hash: 19499...027

Dette er jo noe helt annet! Angst må man arbeide med på en helt annen måte. Forhåpentligvis kan jenta få hjelp, men å ikke kjøre henne rundt er antakelig ikke en løsning. Jeg hadde selv skikkelig angst for buss på den alderen og gikk gjerne over to timer hjem fra skolen istedetfor å ta buss. Det løste ikke min bussangst at jeg ikke ble kjørt og hentet. 

Skrevet

Min på 4 1/2 år ksn ikke smøre brødskiva skikkelig selv. Er hun uselvstendig da? Hun prøver så godt hun kan, men det blir litt klumpete, ikke lett for henne å smørd utover hele skiva og skiven kan gjerne bli litt ødelagt

Anonymous poster hash: 2c7bd...4ca

Nei, da er hun ikke uselvstendig, for hun prøver og får det til godt nok til å kunne spises. Har dere litt hardt smør i tillegg så er det ikke rart at det er litt vanskelig. I det tilfellet jeg nevnte er det snakk om et barn på 4 år som aldri har gått i barnehagen og som da hun og mor var her faktisk ikke visste hvordan hun skulle bruke kniven en gang! Moren smurte på, tok bort skorpen og matet faktisk barnet med siste resten. En helt normal 4-åring.

HI

Skrevet

Min på 4 1/2 år ksn ikke smøre brødskiva skikkelig selv. Er hun uselvstendig da? Hun prøver så godt hun kan, men det blir litt klumpete, ikke lett for henne å smørd utover hele skiva og skiven kan gjerne bli litt ødelagtAnonymous poster hash: 2c7bd...4ca

Hvis hun ikke forsøker men forventer at dere ordner det for henne hele tiden er hun uselvstendig, forsøker hun er hun det ikke selv om resultatet ikke er perfekt.

Anonymous poster hash: 3d5dc...af8

Skrevet

Jeg blir stadig litt paff over hvor uselvstendige veldig mange barn er. Har tenkt på det lenge, men kom på det igjen nå med tråden om hun som står opp med en 6-åring. Nå kan det jo selvsagt være at det er noe galt med barnet der som gjør at vedkommende må stå opp med det, men jeg fikk likevel lyst til å ta opp temaet.

For å ta noen eksempler på ting som overrasker meg av barn til venninner eller barnas venner:

6-åring som ikke tørker seg selv på do.

8-åring som ikke kunne skrelle potet.

4-åring som ikke klarer å smøre seg mat selv (brødet er ferdig oppskåret).

5-åring som ikke klarer å lukke en helt vanlig glidelås.

9-åring som ikke kunne knyte sko.

7-åring som ikke klarer å gå en 300 meter lang helt bilfri skolevei alene.

7-åring som ikke klarer å dusje selv (gutt med kort hår, blir noe annet med jenter med langt og tykt hår).

11-åring som ikke kan lage noen middagsretter selv, ikke en gang sette på stekeovnen.

9-åring som aldri har laget lunsj eller pakket gymtøy selv.

Og mye, mye mer. Ser jo her inne også at mange rydder etter ungene, lager all mat til dem og aldri forlanger noe som helst av dem. Nå snakker jeg så klart om barn som er over 4-5 år, men selv barn som er yngre enn dette bør kunne bidra litt hjemme. Hva er det som gjør at dere ikke lærer barna deres å klare seg selv? Mestring og oppgaver gir stolte og selvstendige barn, og det trodde jeg faktisk var noe folk flest ønsket seg?

Jeg antar at du reagerer mest over ting som blir skrevet her inne, men det er vel ikke sånn at man må skrive hele livshistorien når man skriver et innlegg?

Jeg har et barn på 6,5 år. Han kan smøre seg mat selv, tørke seg etter dobesøk, rydde rommet, spise med kniv og gaffel osv, MEN han kan ikke stå opp alene. Hender at han gjør det ofte da de sniker seg opp og ut av rommet når vi sover, men han går ikke ned på stuen og slår på barnetv (selv om han vet hvordan man gjør det). Han gjør heller tusen ting han ikke har lov til og jeg vet aldri hva jeg kan våkne til, så nå har jeg begynt å stille klokka i helgene for å prøve å redusere egentiden de har. Ingen av barna har diagnose, men 6 åringen er under utredningen. Minste på 4 år kunne fint stått opp alene ;)

Poenget mitt er at det blir for min del feil å dømme folk bare fordi de ikke skriver årsaken. Og jeg tror de fleste vil ha selvstendige barn og prøver å lære dem mest mulig. Noen få vil vel gjerne beholde "babyen" sin lengst mulig eller er på grensen til hysterisk, men igjen, det er nok fåtallet.

Anonymous poster hash: acbff...3d0

Skrevet

Jeg har vært på besøk en gang hvor noen ble sjokkert over at 4 åringen klarte seg alene på do. Dette hadde han faktisk klart lenge. Det klarte nemlig ikke deres barn. Tror det har litt til hva man gjør det selv. Og for meg er viktig å oppdra selvstendige barn. Ikke noe jeg tenker så mye på, det kommer naturlig. 

Anonymous poster hash: edbf7...f83

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...