Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #51 Skrevet 3. mars 2014 ;-) lykke til videre i "faget" ditt. Du kommer til å nå langt:-) Anonymous poster hash: 778a5...060 Det er skremmende at en med dine holdninger sier hun jobber i helsesektoren og påstår hun kan mye om bl a ME. Jeg tror du bare er ute etter å provosere, for det eneste du har bevist er fullstendig uvitenhet. Lykke til i ditt "fag" Du kan umulig ha kommet særlig langt Anonymous poster hash: c65f5...e5d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #52 Skrevet 3. mars 2014 Jeg tviler ikke på at enkelte ME-"pasienter" kan føle seg fysisk syke, men når man blir frisk av en papaya og/eller et par timer med lightning prosess, må man da innse at årsaken til plagene er psykiske. Anonymous poster hash: b2d46...947
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #53 Skrevet 3. mars 2014 Jeg tviler ikke på at enkelte ME-"pasienter" kan føle seg fysisk syke, men når man blir frisk av en papaya og/eller et par timer med lightning prosess, må man da innse at årsaken til plagene er psykiske. Anonymous poster hash: b2d46...947 Man blir Ikke frisk av lightening process og papaya. Hadde du lest litt mer i tråden her, så kan du se hvorfor man kan oppleve en bittelitt bedring av papaya. Det er grunnet bedring av tarmsystemet, som blr utrolig dårlig av ME. Ingen som sier at man blir frisk av papaya. Anonymous poster hash: c65f5...e5d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #54 Skrevet 3. mars 2014 Det er da svært mange som hevder at de har blitt friske av lightning prosess! Og hvorfor er det så vanskelig for dere ME'ere å innrømme at årsaken til plagene sannsynligvis/kan være er psykisk betinget? Anonymous poster hash: b2d46...947
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #55 Skrevet 3. mars 2014 Det er da svært mange som hevder at de har blitt friske av lightning prosess! Og hvorfor er det så vanskelig for dere ME'ere å innrømme at årsaken til plagene sannsynligvis/kan være er psykisk betinget? Anonymous poster hash: b2d46...947 Da jeg fikk diagnosen sa jeg til legene - "dere må gjerne sette en psykisk diagnose på meg hvis det er det som feiler meg, da kan jeg få behandling og så kan jeg komme meg tilbake i arbeidslivet igjen". Etter å ha vært gjennom et utall av utredninger osv ble det konkludert med at det ikke var tvil om at diagnosen var ME som følgeårsak av kyssesyken jeg ikke kom meg av. Alle spesialistene var enige om det. Å hevde at "det er så vanskelig å innrømme at årsaken til plagene kan være/er psykisk", det stemmer ikke på de jeg vet om som har fått/hatt ME i hvert fall. Jeg tror at de fleste som blir så dårlig som vi her snakker om ofte selv vurderer om det kan være psykisk betinget, og mange ber også selv om å bli utredet hos psykolog eller psykiater. Anonymous poster hash: d3d26...19c
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #56 Skrevet 3. mars 2014 Det er da svært mange som hevder at de har blitt friske av lightning prosess! Og hvorfor er det så vanskelig for dere ME'ere å innrømme at årsaken til plagene sannsynligvis/kan være er psykisk betinget? Anonymous poster hash: b2d46...947 Hvorfor er det så vanskelig å forstå at ME ikke er psykisk syldom. Man blir ikke bea av å tenke positivt. Da hadde veldig få vært syke. ME er en nevrologisk sykdom. Kanskje du burde lese deg opp litt om emnet for du påstår ting du ikke vet noe om. Og kanskje lese hele tråden her før du kommer med påstander;) Grunnen til at oss ME'ere som du kaller oss ikke vil innrømme det, er fordi det ikke er riktig. Det er så mange fordommer der ute. At det bare står på viljen, at vi er late. Hvis jeg hadde hatt mulighet til å jobbe, leke med barna, ha et sosialt liv med venner, hadde jeg hoppet på sjansen. Ja jeg har prøvd lightening process. Man prøver mye for å komme seg ut av dette bedritne energiløse tilværelsen. Det hjalp ikke det spor. Anonymous poster hash: c65f5...e5d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #57 Skrevet 3. mars 2014 Greit, men da er de som blir friske ved hjelp av lightning prosess egentlig ikke ME-syke i utgangspunktet, da. Er det det du sier? Anonymous poster hash: b2d46...947
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #58 Skrevet 3. mars 2014 Jeg sier ingenting for jeg personlig har ikke nok info til å uttale meg. Klipper derfor inn et tidligere svar i denne tråden:I følge legene på ME-senteret på Haukeland er det da snakk om folk som er feildiagnotisert. Man blir IKKE frisk fra ME med lightening prosess, de som blir bedre av dette har gjerne andre diagnoser som f.eks en lettere depresjon (som kan gi mange fysiske plager som ligner på de med ME så en fastlege som er litt slepphendt med ME-diagnosen kan lett ta feil). Jeg har ME, og jeg synes dette med papaya høres spennende ut, det har jeg aldri hørt om før. Jeg sliter mye med irritabel tarm, skikkelig sprutdiare og forstoppelse om hverandre, mye rumling, oppblåst osv og dette settes jo i sammenheng med ME-diagnosen min. Om papaya virkelig virker på magen vil hverdagen min allerede bli lettere selv om jeg ikke tror at jeg på mirakuløst vis kan bli kvitt ME pga et helsekostprodukt.. Anonymous poster hash: c65f5...e5d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #59 Skrevet 3. mars 2014 Klipper inn enda et tidligere svar: Det finnes det vel ingen som kan forklare pr i dag. Men hvis du spør om min mening rundt det, så tror jeg at det er ulike faktorer som kan utløse ME. Hos noen så kan det f.eks. være langvarig og ekstremt stress som en dag gjør at kroppen reagerer som den gjør og dermed tolker absolutt alt som stress, dvs overreagerer på alt av stimuli. Jeg tror at de som har effekt av det du sikter til finner en måte å hjelpe hjernen og kroppen til å koble ut det som gjør at den oppfatter normale stimuli som farlig stress. Hvis årsaken til de som blir bra er en slik faktor så tror jeg at de kan bli bra igjen raskt. De har likevel vært så syk som de har vært (husk at alt annet man kjenner - også psykiske årsaker - er utelukket før man får diagnosen). Men, jeg tror at for de som har en mer fysisk årsak til ME (i motsatt til en hjernekjemis reaksjon... vet ikke hva jeg skal kalle det, mener ikke psykisk sykdom) så kan en slik teknikk slå tilbake på dem. De lærer en metode som gjør at de demper kroppens stressreaksjoner, men hvis det er andre fysiske årsaker som ligger bak, så risikerer disse å bli verre fordi de får en foreløpig falsk følelse av å ha blitt bedre og dermed risikerer å gjøre langt mer enn kroppen egentlig tåler. Problemet er at man ikke kjenner alle mekanismene bak ME, man vet ikke hvorfor noen er disponert, hvorfor noen får det og andre ikke gjør det etter kjente risikofaktorer, man vet bare litt om hvordan man skal behandle det. Jeg tror ME er en form for sekkebetegnelse, men ikke mindre reell av den grunn. Jeg fikk det selv etter kyssesyke som ikke ble diagnostisert og slet meg ut fordi legen sa jeg var frisk. Når man får så store funksjonstap og så drastisk fall i livskvalitet som man gjør når man får ME, så er det helt naturlig at man etter hvert også får en psykisk reaksjon. Det betyr ikke at det var psykisk sykdom som utløste sykdommen. Ikke alle greier å skille dette... ME har vært klassifisert som en nevrologisk sykdom i mange tiår nettopp fordi det påvirker nervesystemet så mye. Kanskje er det en annen klassifisering som en gang vil vise seg å være riktigere ut fra hva som er årsaken bak. Kanskje vil man også få spesifiseringer som ME forårsaket av virus/bakterier/parasitter, ME forårsaket av utbrenthet, ME forårsaket av.... osv. Men uansett klassifisering så vil det alltid ligge en affeksjon av nervesystemet ved denne diagnosen. Siden det er så ufattelig mye ukjent med denne diagnosen så er det også så strenge kriterier for å sette diagnosen. Anonymous poster hash: d3d26...19c Anonymous poster hash: c65f5...e5d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #60 Skrevet 3. mars 2014 Det er da svært mange som hevder at de har blitt friske av lightning prosess! Og hvorfor er det så vanskelig for dere ME'ere å innrømme at årsaken til plagene sannsynligvis/kan være er psykisk betinget? Anonymous poster hash: b2d46...947 Vet du hva, jeg skulle virkelig ønske at årsaken til ME var psykisk, for da går det jo an å bli frisk! Jeg fikk ME etter kyssesyken og har prøvd det meste for å bli bedre. Siden mange tror og mener at ME er psykisk var jo det noe av det første jeg prøvde, fikk resept på antidepressiva og gikk i terapi (kognitiv terapi). Siden det var null effekt byttet jeg til et annet merke antidepressiva, for jeg tenkte det kunne jo hende virkemidlene i en annen type ville fungere bedre for meg. Men jeg merket virkelig ingen effekt, ble bare litt dårligere pga bivirkningene på tablettene. Men jeg er ihvertfall 100% friskemeldt for psykisk sykdom da, jeg har svart på hvitt fra en terapeut av det ikke feiler meg noen ting psykisk. Jeg har også svart på hvitt fra flere leger og spesialister at jeg har ME etter en infeksjon, kyssesyken, og at det er snakk om en autoimmun sykdom. Kroppen min tror den er syk hele tiden, immunforsvaret angriper et eller annet hele tiden. Jeg har alltid hovne lymfekjertler og vondt i halsen, magen fungere ikke som den skal (irritabel tarm), jeg har hetetokter og svimmelhetsanfall ved minste anstrengelse (som å gå opp trappen), verker i muskler og ledd (som ved influensa), alltid sliten og trøtt, feberfølelse i kroppen og kronisk hodepine. Jeg hadde villig gitt den ene armen min for at dette var psykisk, for psykisk sykdom vet vi mye om i dag, og det er fullt mulig å behandle. Det er 5 år siden jeg ble syk, og på de 5 årene har jeg prøvd antidepressiva (flere typer over minst et halvt år for å være sikker på om det virker eller ei), terapi, akupunktur, naprapat, kiropraktor, fysioterapi, homeopat, kostholdsendringer, moderat trening (svømming og mosjon), hardere trening (ble sengeliggende), ingen trening, lett mosjon, kosttilskudd og til slutt healing (desperate mennesker lar ingenting være uprøvd). Jeg er fremdeles syk. Jeg jobber to 5-timers dager i uken, og har funnet en balanse mellom bevegelse, restitusjon og hvile som gjør at jeg fungerer så godt som mulig med de forutsetningene jeg med min kropp og min helse har, men jeg er uten tvil syk. Det skal en veldig liten tue til for å velte lasset, et foreldremøte, en bursdagsfeiring, en ferie eller andre ting gjør at min finjusterte balansegang vipper og jeg blir verre i mange dager etterpå. Jeg kan ikke skjønne at noen tror dette er psykisk... Anonymous poster hash: 4900c...80d
Anonym bruker Skrevet 3. mars 2014 #61 Skrevet 3. mars 2014 Man kan tro og mene mye om ME. Vet at sykdommen er veldig omstridt blant leger også. Og det er masse diffuse plager/symptomer. Og veldig veldig mange av de som har det er psykisk syke i tillegg. Men som sagt, mange leger som fnyser av diagnosen også. Er sikkert slitsomt å være syk uansett hva grunnen er. God bedring. Anonymous poster hash: 71248...93c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #62 Skrevet 14. juni 2014 Noen som har prøvd papaya mot ME og hvordan har det gått? HI Anonymous poster hash: b88fa...97e
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #63 Skrevet 14. juni 2014 Hvordan gikk det med deg HI? Anonymous poster hash: 383c8...b94
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #64 Skrevet 14. juni 2014 Sant som hun over jeg sier. ME er omstridt blant leger og. Jobber sammen med mange av dem som mener det er psykisk. Og en grei diagnose å få for unnasluntrere. Anonymous poster hash: 71248...93c
Anonym bruker Skrevet 14. juni 2014 #65 Skrevet 14. juni 2014 Sant som hun over jeg sier. ME er omstridt blant leger og. Jobber sammen med mange av dem som mener det er psykisk. Og en grei diagnose å få for unnasluntrere. Anonymous poster hash: 71248...93c Greit for leger som ikke forstår diagnosen å hevde at det er unnasluntrere som "får" diagnosen. De som mener det bare er psykisk er ikke oppdatert - men mange av dem. Anonymous poster hash: d3d26...19c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå