Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #26 Skrevet 28. februar 2014 Hvor gammel er denne gutten?Anonymous poster hash: ef950...43c 3. Klasse. Anonymous poster hash: 93df0...b5e
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #27 Skrevet 28. februar 2014 sønnen min har en gutt på skolen som var slik. han er ett år eldre, og (i følge min sønn) ikke hadde noen venner fordi han var slem. han dyttet, slo, snakket stygt, viste finger, spendte bein osv... jeg sa til min sønn, som da var 9 år, at han kanskje var ensom og at han var sint og lei for at han alltid var alene. min sønn mente at det ikke var så rart ingen ville leke med han, for han var jo slem. og jeg forstår hvorfor han og alle andre tenkte slik. de er barn, og ser kun "fasaden". jeg sa til min sønn "spør om han vil være med å leke" min sønn gjorde det og fikk beksjed om å holde kjeft. jeg ba han om å spørre igjen neste dag. og svarte han stygt tilbake, skulle min sønn bare svare "ok, bare lurte på om hadde lyst" Dagen etter fikk han samme svar. neste dag igjen, dag 3, spurte min sønn igjen om han ville være med å leke. og gutte viste han fingeren. neste dag sa han bare nei. dagen etter det sa han ingenting, men han ble ikke emd å lekte. og til slutt, etter over en uke, svarte gutten "ok". han ble med på leken, var litt "sjenert" som min sønn sa, men han ble med, og det uten å slå, sparke osv... barn som er utenfor viset ofte en agresiv og utagerende atferd, og det for å bli sett. all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. ved å slå og sparke blir han i allefall lagt merke til. selv om det er negativ oppmerksomhet... Denne gutten er faktisk ofte med. Problemet er at han ikke forstår hva han skal gjøre. Om de for eksempel sparker fotball og han blir med forsøker han ikke å skåre mål men kan heller legge seg ned oppå ballen eller ta den med seg og kaste den over gjerdet. Etterpå forstår han ikke hvorfor de andre blir sure og slår eller sparker om de sier noe på oppførselen hans.Anonymous poster hash: 93df0...b5e Syns du bør ta det opp med læreren. Syns nesten barna- og dere foreldre fortjener noen svar. En kan ikke forvente at barna hele tiden skal tåle alt uansett hva noen gjør mot dem. Anonymous poster hash: 9ed3d...39a Jeg har snakket med helsesøster. Hun kunne ikke si noe hverken om gutten eller hva vi kunne gjøre, men hun kunne ta det opp med læreren. Dette er noen uker siden uten at jeg vet om noen av dem har gjort noe spesielt. Jeg er fortsatt helt i villrede om hvordan vi best håndterer dette i praksis. Anonymous poster hash: 93df0...b5e Hvor gammel er gutten? Mener fremdeles du skal snakke ned læreren, og gi beskjed om at dere ikke vet hvordan gå frem. En ting er at de nå leker med gutten på skolen, men hadde ikke involvert meg på privat grunn. Siden dere vet så lite virker det ikke som foreldrene gjør så stor innsats på det plan heller, og det syns jeg også du kan si til læreren. Anonymous poster hash: 9ed3d...39a
Anonym bruker Skrevet 28. februar 2014 #28 Skrevet 28. februar 2014 Hmm... Jeg har også ei jente i tredje og beskrivelsene dine passer helt på en gutt på trinnet hennes. Jeg skjønner spørsmålene dine veldig godt. Anonymous poster hash: ef950...43c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #29 Skrevet 1. mars 2014 Hmm... Jeg har også ei jente i tredje og beskrivelsene dine passer helt på en gutt på trinnet hennes. Jeg skjønner spørsmålene dine veldig godt.Anonymous poster hash: ef950...43c Kanskje vi har barn på samme skole. Har dere snakket med datteren deres om dette eller gjort noe annet spesielt? Anonymous poster hash: 93df0...b5e
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #30 Skrevet 1. mars 2014 Jeg forstår liksom ikke helt hva du er ute etter. Hva konkret ønsker du at læreren skal fortelle deg? Synes det høres merkelig ut at andre barns foreldre skal ha møte med lærer ang et annet barn. Det er ikke barns iboende ondskap som gjør at de oppfører seg på denne måten. Gutten har åpenbart problemer, stakkars. Du får fortelle dattera di at hun ikke skal akseptere å bli dårlig behandlet, men at hun gjennom ord og handling kanskje kan være et stort menneske som kanskje kan utgjøre noe positivt i denne guttens liv. Vi mennesker kommer med ulike forutsetninger og utfordringer, sånn er det bare. Og vi må alle forholde oss til det. Anonymous poster hash: 1fcfc...681
Iiiiik Skrevet 1. mars 2014 #31 Skrevet 1. mars 2014 Både lærer og helsesøster har jo taushetsplikt og inntil de blir fritatt fra denne, kan de ikke snakke om gutten med deg. Nå synes jeg imidlertid det høres ut som om barn og voksne burde fått informasjon om guttens diagnose, men det er altså opp til foreldrene hans. Hadde jeg vært deg ville jeg sagt at "Petter har kanskje litt problemer med å skjønne hvordan han skal leke sammen med andre. Han er jo veldig flink i matte. Du synes deling er litt vanskelig og det å leke med andre er kanskje vanskelig for ham. Jeg kan ikke bestemme at du skal være vennen hans, men du må huske at ingen blir greiere hvis ingen vil være sammen med dem. Han trenger kanskje å øve seg sånn som du øver på gangetabellen" Og så får du bare prøve å stole på at han er utredet, at han får hjelp og kanskje også at han får en assistent som kan følge ham opp også i friminuttene.
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #32 Skrevet 1. mars 2014 Du, som voksen, bør si at det er viktig at de inkluderer han. Kan han være med de andre å leke i friminuttene? Hva gjør han på i friminuttene? Har han noen interesser? Jeg stusser litt på setningen: de andre barna vil natulig nok ikke ha mer enn høyst nødvendig med han å gjøre. Den holdningn må vekk, alle barn skal få være med uansett, men av og til trenger barna hjelp til hvordan de kan inkludere han. Anonymous poster hash: 37193...9e1
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #33 Skrevet 1. mars 2014 Jeg får vondt av å lese slike tråder. Jobber i skole selv og der er det mange barn som sliter. Noen er psykisk syke og går til psykolog, noen har ADHD, noen har tilknytningsvansker, noen er ødelagt pga psykisk ustabile foreldre. Ta i mot alle barn med åpne armer, det er som regel en grunn til at de har annen atferd. Anonymous poster hash: 2f7e5...adb
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #34 Skrevet 1. mars 2014 Høres ut som Asperger. Vi har alle ansvar for hverandre, så jeg ville tatt opp med lærer hvordan han er. Lærer har taushetsplikt overfor deg, men kan ta det videre med foreldre og helsepersonell slik at gutten kan bli utredet. Dersom han har asperger kan han få ekstra ressurser. De får sosial trening, og det hjelper. Mitt barn har også en med asperger i klassen som tydeligvis faller utenfor. Han har lagt sin elsk på min sønn, som blir fotfulgt rundt i skolegården. Konsekvensen har vært at barna også skygger banen når min sønn kommer. Det har jeg tatt opp med skolen, som nå prøver å lære han hvordan man skal oppføre seg. Anonymous poster hash: e8f6f...de4
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2014 #35 Skrevet 1. mars 2014 Høres ut som Asperger. Vi har alle ansvar for hverandre, så jeg ville tatt opp med lærer hvordan han er. Lærer har taushetsplikt overfor deg, men kan ta det videre med foreldre og helsepersonell slik at gutten kan bli utredet. Dersom han har asperger kan han få ekstra ressurser. De får sosial trening, og det hjelper. Mitt barn har også en med asperger i klassen som tydeligvis faller utenfor. Han har lagt sin elsk på min sønn, som blir fotfulgt rundt i skolegården. Konsekvensen har vært at barna også skygger banen når min sønn kommer. Det har jeg tatt opp med skolen, som nå prøver å lære han hvordan man skal oppføre seg. Anonymous poster hash: e8f6f...de4 Jeg venter jo ikke at lærer skal si noe de ikke har lov til til meg, men det hadde vært veldig mye enklere å forholde seg til gutten om vi viste hva som egentlig er problemet. For hva jeg vet kan det være han bare liker å ødelegge for andre (tror ikke det da). Jeg vil ikke utsette barnet mitt for å måtte være mye sammen med noen de ikke har glede av å leke med og som aldri gir noe tilbake. Samtidig ser jeg jo at gutten sliter og ikke har det godt. Nå har jo jeg jente og dette dreier seg om en gutt. Det re derfor enkelt å la være å gjøre noe som helst og heller si at dette er noe gutteforeldrene får finne ut av. De er nærmere til det, men det blir feil det også. Anonymous poster hash: 93df0...b5e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå