Gå til innhold

"Rar" gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

I klassen til min datter går det en gutt som er veldig spessiell. Han er veldig flink i enkelte fag, spesielt matematikk, og helt elendig i andre fag. Han forstår ingenting av sosiale koder og både sier og gjør mye rart. Fysisk er han mer tafatt og klønete enn noe annet barn jeg har møtt.

De andre barna vil naturlig nok ikke ha mer enn høyst nødvendig med ham å gjøre. Han fungerer ikke i vanlige leker og klarer ikke å snakke med dem om noe de andre interesserer seg for. Ofte finner han på å slå. Heldig vis er han så svak og klønete at det ikke blir mer enn irriterende, men det gjør jo ikke at noen vil være sammen med ham.

Det virker heller ikke som om han forstår at han blir holdt utenfor. Han gir seg aldri med å følge etter dem han har lyst til å være sammen med.

Hvordan forholder vi voksne oss til en slik gutt? Hva sier vi til ungene? Bør vi ta opp problemene med skolen eller kan vi regne med at han får den hjelpen han trenger?

Anonymous poster hash: de934...91b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å fortelle barna at alle ikke er like,og oppmuntre dem til å ta denne gutten slik han er.søke forståelse og kunnskap.

Jeg ville satt utrolig pris på at foreldre som lurer hadde tatt kontakt med meg hvis det var jeg som var mamma til dette barnet

Skrevet

Hvordan vet du at han er flink i matte, men elendig i andre fag? Det er ikke for å være frekk, men jeg lurer på det. Jeg har tre skolebarn og aner virkelig ikke hvordan deres klassekamerater gjør det på skolen.

Har desverre ingen råd å komme med!

Skrevet

Hva med å fortelle barna at alle ikke er like,og oppmuntre dem til å ta denne gutten slik han er.søke forståelse og kunnskap.

Jeg ville satt utrolig pris på at foreldre som lurer hadde tatt kontakt med meg hvis det var jeg som var mamma til dette barnet

De ser jo godt at han ikke er som andre, men hva vil det si å ta ham som han er? Skal vi oppfordre dem til å la ham bli med på leken når det uten unntak endre med at han ødelegger for de andre eller betyr det at det er greit å holde seg unna og ta bena på nakken når han nermer seg?

Anonymous poster hash: 93df0...b5e

Skrevet

herregud så trist :( stakkars gutt.. er nok en ond sirkel det der.. Se på filmen Bully så skjønner du hva jeg mener. Dette var skikkelig trist å lese HI! Voksne har et spesielt ansvar ovenfor barn som ikke kommer så lett inn.

Anonymous poster hash: daca8...29d
Skrevet

Skrevet

Hvordan vet du at han er flink i matte, men elendig i andre fag? Det er ikke for å være frekk, men jeg lurer på det. Jeg har tre skolebarn og aner virkelig ikke hvordan deres klassekamerater gjør det på skolen.

Har desverre ingen råd å komme med!

Datteren min går i samme klasse og det er såpass at han bruker bøker for to trinn høyere i matte. Det blir jo lagt merke til. Samtidig har han hatt "gruppearbeid" sammen med min datter et par ganger. Han forstår virkelig ingen ting av fag som har med mennesker å gjøre. Han spiller også ok på piano, men han kan ikke spille sammen med noen eller for den del synge en sang sammen med de andre uten å ødelegge for eksempel.

Skrevet

Du må oppdra han og ta han til deg. Det er viktigst nå at du tar hensyn til han, og om så tvinger egne barn til å være venner med han.

Seriøst- du bør ikke spørre om sånt her inne.

Anonymous poster hash: 9ed3d...39a

Skrevet

Han er utenfor. Det er riktig, men jeg klarer ikke å se det som mobbing. Den eneste som faktisk slår er denne gutter selv. Han går ofte bort til jenter og forteller dem hvor stygge de er ol. Han finner på merklige ting og er virkelig ikke på nett. Det er klart han har der vansklig, men hva gjør man sån konkret?

Skrevet

Gutten har trolig Aspergers syndrom. Jeg tror og håper at foreldre vet det og hjelper ham...det er tøft for sånne barn å gå på vanlige skole...

Anonymous poster hash: 7eaf3...402

Skrevet

Høres helt klart ut som Aspergers, ja! :) Du kan jo spørre læreren om han får hjelp? 

Anonymous poster hash: 1da02...3ca
Skrevet

For meg hørtes det også ut som aspergers syndrom.

Anonymous poster hash: 0a9d9...772
Skrevet

Gutten har trolig Aspergers syndrom. Jeg tror og håper at foreldre vet det og hjelper ham...det er tøft for sånne barn å gå på vanlige skole...Anonymous poster hash: 7eaf3...402

Hva de vet og ikke vet aner jeg ikke. Jeg vet heller ikke hva skolen vet eller gjør. Spørsmålet er hva jeg bør gjøre.

Skrevet

Han er utenfor. Det er riktig, men jeg klarer ikke å se det som mobbing. Den eneste som faktisk slår er denne gutter selv. Han går ofte bort til jenter og forteller dem hvor stygge de er ol. Han finner på merklige ting og er virkelig ikke på nett. Det er klart han har der vansklig, men hva gjør man sån konkret?

uff, virker ikke som du har så mye peiling på mennesker selv HI. Kanskje det er den eneste måten han vet å få kontakt på? Hvis den eneste måten man får kontakt på er å være irriterende så fortsetter de med det.. til slutt så bare tenker barnet at det er sånn mennesker skal være mot meg fordi jeg ER _virkelig_ så teit som de sier. 

Seriøst se filmen, du får se et glimrende eksempel på dette der. Gutten i filmen oppsøker til slutt situasjoner selv og unnskylder utestengelsen med å skylde på seg selv. "Jeg er jo dum, så de bare tuller med meg". Utrolig trist.. Du bør snakke med datteren din om dette tilpasset hennes nivå og du bør ta det opp med læreren. Også bør du ikke omtale han som rar eller annerledes foran barnet ditt :)

Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg tatt kontakt med læreren, og rett og slett sagt at du er usikker på hvordan du skal forholde deg til gutten og hva du skal si til ditt barn. Læreren kjenner til gutten bedre enn du gjør og kan kanskje komme med noen gode råd.

I tillegg har læreren kontakt med foreldrene til gutten og formidle videre at andre foreldre i klassen blir usikre. Slik du beskriver det høres det ut som at gutten antageligvis har en diagnose eller utredes for noe. Foreldrene kan da få muligheten til å velge å være åpne med de andre foreldrene, og få være med på å avgjøre hvor mye som eventuelt skal blir fortalt til de andre elevene. Hvis foreldrene til gutten ikke ønsker å si noe om gutten sin, så må dette selvsagt respekteres! Det er mange som har vanskeligheter med å fortelle slikt, spesielt hvis han er midt i en diagnostiseringsprosess så er det tungt for foreldrene også. 

Jeg tror det beste er at du tar kontakt med læreren og så får læreren bedømme om det er hensiktsmessig å ta det videre med foreldrene. Jeg ville nok ikke anbefalt deg å gå direkte til foreldrene, selv om mange foreldre sikkert ville satt pris på det, så tror jeg ikke at det gjelder alle. 

Skrevet

sønnen min har en gutt på skolen som var slik. han er ett år eldre, og (i følge min sønn) ikke hadde noen venner fordi han var slem. han dyttet, slo, snakket stygt, viste finger, spendte bein osv...

jeg sa til min sønn, som da var 9 år, at han kanskje var ensom og at han var sint og lei for at han alltid var alene. min sønn mente at det ikke var så rart ingen ville leke med han, for han var jo slem. og jeg forstår hvorfor han og alle andre tenkte slik. de er barn, og ser kun "fasaden".

jeg sa til min sønn "spør om han vil være med å leke"

min sønn gjorde det og fikk beksjed om å holde kjeft. jeg ba han om å spørre igjen neste dag. og svarte han stygt tilbake, skulle min sønn bare svare "ok, bare lurte på om hadde lyst"

Dagen etter fikk han samme svar.

neste dag igjen, dag 3, spurte min sønn igjen om han ville være med å leke. og gutte viste han fingeren.

neste dag sa han bare nei. dagen etter det sa han ingenting, men han ble ikke emd å lekte.

og til slutt, etter over en uke, svarte gutten "ok".

han ble med på leken, var litt "sjenert" som min sønn sa, men han ble med, og det uten å slå, sparke osv...

barn som er utenfor viset ofte en agresiv og utagerende atferd, og det for å bli sett. all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. ved å slå og sparke blir han i allefall lagt merke til. selv om det er negativ oppmerksomhet...

Skrevet

Han er utenfor. Det er riktig, men jeg klarer ikke å se det som mobbing. Den eneste som faktisk slår er denne gutter selv. Han går ofte bort til jenter og forteller dem hvor stygge de er ol. Han finner på merklige ting og er virkelig ikke på nett. Det er klart han har der vansklig, men hva gjør man sån konkret?Anonymous poster hash: 93df0...b5e

uff, virker ikke som du har så mye peiling på mennesker selv HI. Kanskje det er den eneste måten han vet å få kontakt på? Hvis den eneste måten man får kontakt på er å være irriterende så fortsetter de med det.. til slutt så bare tenker barnet at det er sånn mennesker skal være mot meg fordi jeg ER _virkelig_ så teit som de sier.  Seriøst se filmen, du får se et glimrende eksempel på dette der. Gutten i filmen oppsøker til slutt situasjoner selv og unnskylder utestengelsen med å skylde på seg selv. "Jeg er jo dum, så de bare tuller med meg". Utrolig trist.. Du bør snakke med datteren din om dette tilpasset hennes nivå og du bør ta det opp med læreren. Også bør du ikke omtale han som rar eller annerledes foran barnet ditt :)Anonymous poster hash: daca8...29d
Så du mener at jeg ikke skal fortelle henne at ikke alle er like men derimot forsøke å overbevise henne om at denne gutten er akkurat som alle andre, på tross av at han helt tydelig ikke er det?

Det kan godt hende jeg ikke har så god greie på andre mennesker og det kan godt hende måten han oppfører seg på er den eneste han vet om, men det hjelper jo hverken meg eller ungene i forhold til hva vi bør gjøre og hvordan vi kan få en grei hverdag. Jeg ser at gutten har problemer og vil gjerne gjøre det riktige, men jeg vet ikke hva som er best å gjøre.

Skrevet

man kan si at alle er forkjelige. og om han oppfører seg slik, kan det hende at det er noe som plager han. istede for å fortsette snu ryggen til, fordi det er det enkleste å gjøre, kan man forklare hvordan man skal inkuldere.

Skrevet

man kan si at alle er forkjelige. og om han oppfører seg slik, kan det hende at det er noe som plager han. istede for å fortsette snu ryggen til, fordi det er det enkleste å gjøre, kan man forklare hvordan man skal inkuldere.

Tanken er fin, men det er feil å forvente at Hi sitt barn skal ta støyten her og ordne opp så gutten blir inkludert hos alt og alle. Om mitt barn hadde fått en finger i retur og stygge ord om han prøvde inkludere noen, hadde jeg sagt det vr greit å ikke spørre igjen. For det er faktisk ikke ensbetydende med at en vil si nei om de ønske være med.

Skrevet

Tanken er fin, men det er feil å forvente at Hi sitt barn skal ta støyten her og ordne opp så gutten blir inkludert hos alt og alle. Om mitt barn hadde fått en finger i retur og stygge ord om han prøvde inkludere noen, hadde jeg sagt det vr greit å ikke spørre igjen. For det er faktisk ikke ensbetydende med at en vil si nei om de ønske være med.

nei, selvsagt skal man ikke forvente at hun skal snu hele denne "trenden" :) men ved å forklare for henne at alle er forkjellige, og det er ulike grunner til at noen oppfører seg slik skaper det forhåpentligvis en større forståelse hos jenta, så hun ikke ser på han som "sær bølle" (i mangen på andre ord). og hun trenger ikke gå direklte til gutten, men si til son venninne det mor har lært henne, som igjen sier det til sin venninne og slik kan en større forståelse spre seg.

Skrevet

sønnen min har en gutt på skolen som var slik. han er ett år eldre, og (i følge min sønn) ikke hadde noen venner fordi han var slem. han dyttet, slo, snakket stygt, viste finger, spendte bein osv...

jeg sa til min sønn, som da var 9 år, at han kanskje var ensom og at han var sint og lei for at han alltid var alene. min sønn mente at det ikke var så rart ingen ville leke med han, for han var jo slem. og jeg forstår hvorfor han og alle andre tenkte slik. de er barn, og ser kun "fasaden".

min sønn gjorde det og fikk beksjed om å holde kjeft. jeg ba han om å spørre igjen neste dag. og svarte han stygt tilbake, skulle min sønn bare svare "ok, bare lurte på om hadde lyst"

neste dag igjen, dag 3, spurte min sønn igjen om han ville være med å leke. og gutte viste han fingeren.

neste dag sa han bare nei. dagen etter det sa han ingenting, men han ble ikke emd å lekte.

han ble med på leken, var litt "sjenert" som min sønn sa, men han ble med, og det uten å slå, sparke osv...

barn som er utenfor viset ofte en agresiv og utagerende atferd, og det for å bli sett. all oppmerksomhet er bedre enn ingen oppmerksomhet. ved å slå og sparke blir han i allefall lagt merke til. selv om det er negativ oppmerksomhet...

Denne gutten er faktisk ofte med. Problemet er at han ikke forstår hva han skal gjøre. Om de for eksempel sparker fotball og han blir med forsøker han ikke å skåre mål men kan heller legge seg ned oppå ballen eller ta den med seg og kaste den over gjerdet. Etterpå forstår han ikke hvorfor de andre blir sure og slår eller sparker om de sier noe på oppførselen hans.

Skrevet

Hvorfor man skal inkludere er ikke problemet. Hvordan man skal inkludere er problemet.

Skrevet

Denne gutten er faktisk ofte med. Problemet er at han ikke forstår hva han skal gjøre. Om de for eksempel sparker fotball og han blir med forsøker han ikke å skåre mål men kan heller legge seg ned oppå ballen eller ta den med seg og kaste den over gjerdet. Etterpå forstår han ikke hvorfor de andre blir sure og slår eller sparker om de sier noe på oppførselen hans.

Syns du bør ta det opp med læreren. Syns nesten barna- og dere foreldre fortjener noen svar. En kan ikke forvente at barna hele tiden skal tåle alt uansett hva noen gjør mot dem.

Skrevet

Denne gutten er faktisk ofte med. Problemet er at han ikke forstår hva han skal gjøre. Om de for eksempel sparker fotball og han blir med forsøker han ikke å skåre mål men kan heller legge seg ned oppå ballen eller ta den med seg og kaste den over gjerdet. Etterpå forstår han ikke hvorfor de andre blir sure og slår eller sparker om de sier noe på oppførselen hans.Anonymous poster hash: 93df0...b5e

Syns du bør ta det opp med læreren. Syns nesten barna- og dere foreldre fortjener noen svar. En kan ikke forvente at barna hele tiden skal tåle alt uansett hva noen gjør mot dem. Anonymous poster hash: 9ed3d...39a

Jeg har snakket med helsesøster. Hun kunne ikke si noe hverken om gutten eller hva vi kunne gjøre, men hun kunne ta det opp med læreren. Dette er noen uker siden uten at jeg vet om noen av dem har gjort noe spesielt. Jeg er fortsatt helt i villrede om hvordan vi best håndterer dette i praksis.

Skrevet

Hvor gammel er denne gutten?

Anonymous poster hash: ef950...43c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...