Gå til innhold

Here's a test....baby or embroy??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

Selvfølgelig sier det seg selv at en fullbåren baby er mer verdt enn et embryo.

Når det er sagt, så er det sjelden man kommer bort i denne problemstillingen. Hvor ofte er det snakk om å velge mellom embryo og baby??? Et embryo blir jo en baby!

Dersom du vender på det så om du slipper embryoet blir det jo ingen baby, dermed kunne en potensiell baby blitt reddet dersom du ikke slapp embryoet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1b...153

 

Dette går jo på abortspørsmålet. Mange prevensjonsmidler hindrer et befruktet egg i å feste seg. Er da alle som bruker slike prevensjonsmidler mordere? For det er jo det abortmotstandere kaller de som tar abort. Eller er det greit fordi at det bare er en liten celleklump? Hvor går i så fall grensen? Når er det ikke lenger greit å hindre noe som alt er et liv å utvikle seg videre? Testen her viser oss at de fleste nok tross alt vil tenke på et embryo som noe som det går an å ofre dersom det er gode grunner til det, som f.eks. å redde et annet liv. For noen trenger ikke grunnen å være så god heller. Men teksten får en til å tenke, og det var vel hele poenget til HI

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Nå snakker du om noe annet. Før egget fester seg, er det nettopp det, - et egg. Celledelingen har enda ikke skjedd, og det er fra celledelingen at embryo - foster - baby blir til. Derfor mener jeg at prevensjon er ok.

 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

Celledelingen skjer umiddelbart etter befruktning - før egget ev. fester seg i livmorveggen. Med andre ord har man skapt noe som potensielt kan bli et nytt menneske i det en sædcelle trenger gjennom membranen på egget. Da er det ikke bare et egg lenger, men et potensielt nytt liv. Som da mange prevensjonsmidler vil hindre i å feste seg og utvikle seg. Så da gjenstår likevel spørsmålet, når går grensen? Skal man først være ekstrem å insistere på at et liv er et liv og like verdifull uansett, så bør man jo være det gjennomført, og det er vel nettopp det folk egentlig ikke er når alt kommer til alt og man virkelig må være ærlig med seg selv :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Enig med deg!

Når man bruker spiral, sørger spiralen for at det befruktede egget ikke får festet seg, ergo det skjer en provosert spontanabort (samme som abort før uke 12).

Sånn sett mener jeg det er inkonsekvent å være abortmotstander, men allikevel mene at spiralbruk er greit.

Skrevet

 

 

 

 

Selvfølgelig sier det seg selv at en fullbåren baby er mer verdt enn et embryo. 

Når det er sagt, så er det sjelden man kommer bort i denne problemstillingen. Hvor ofte er det snakk om å velge mellom embryo og baby??? Et embryo blir jo en baby!

Dersom du vender på det så om du slipper embryoet blir det jo ingen baby, dermed kunne en potensiell baby blitt reddet dersom du ikke slapp embryoet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1b...153

 

Dette går jo på abortspørsmålet. Mange prevensjonsmidler hindrer et befruktet egg i å feste seg. Er da alle som bruker slike prevensjonsmidler mordere? For det er jo det abortmotstandere kaller de som tar abort. Eller er det greit fordi at det bare er en liten celleklump? Hvor går i så fall grensen? Når er det ikke lenger greit å hindre noe som alt er et liv å utvikle seg videre? Testen her viser oss at de fleste nok tross alt vil tenke på et embryo som noe som det går an å ofre dersom det er gode grunner til det, som f.eks. å redde et annet liv. For noen trenger ikke grunnen å være så god heller. Men teksten får en til å tenke, og det var vel hele poenget til HI

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

 

Nå snakker du om noe annet. Før egget fester seg, er det nettopp det, - et egg. Celledelingen har enda ikke skjedd, og det er fra celledelingen at embryo - foster - baby blir til. Derfor mener jeg at prevensjon er ok.

 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

 

Celledelingen skjer umiddelbart etter befruktning - før egget ev. fester seg i livmorveggen. Med andre ord har man skapt noe som potensielt kan bli et nytt menneske i det en sædcelle trenger gjennom membranen på egget. Da er det ikke bare et egg lenger, men et potensielt nytt liv. Som da mange prevensjonsmidler vil hindre i å feste seg og utvikle seg. Så da gjenstår likevel spørsmålet, når går grensen? Skal man først være ekstrem å insistere på at et liv er et liv og like verdifull uansett, så bør man jo være det gjennomført, og det er vel nettopp det folk egentlig ikke er når alt kommer til alt og man virkelig må være ærlig med seg selv :)

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

 

Ser at jeg svarte feil. Celledeling skjer underveis til egget fester seg. Men det er først når det er festet at det blir kalt et embryo. 

 

Jeg er for øvrig verken motstander av prevensjonsbruk eller abort, bare så det er sagt. Jeg mener bare teksten var en idiotisk sammenligning, fordi embryo og baby ikke er sååå ulike, fordi de til slutt blir det samme. Den ene er "uferdig" mens den andre er "ferdig" menneske. Jeg ville personlig aldri tatt abort, og er imot de som tar abort bare fordi fordi... Fordi de ikke egentlig har noen "god" grunn. Er man 16 og gravid, så har man i hvert fall et realt grunnlag for abort. 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

Gjest lykkeliggift
Skrevet

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

 

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

 

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

 

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Finnes ikke sammenheng engang. Dette ble bare dumt for å være ærlig.

Skrevet

 

SELVSAGT er en baby mer verdt enn et embryo. Må jeg virkelig STAVE det for at dere skal forstå hva jeg mener?

Da er dere enda dummere en først antatt.

 

 

Anonymous poster hash: 718fe...580

Men du fremstår som lynende intelligent?

 

Anonymous poster hash: b2ffb...f50

Faktisk er jeg ganske smart ja. ;-)

Hvis dette er ditt bidrag anbefaler jeg deg å holde kjeft.

 

Anonymous poster hash: 718fe...580

Skrevet

 

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

 

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

 

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

 

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Finnes ikke sammenheng engang. Dette ble bare dumt for å være ærlig.

Det samme syntes jeg enkelte av de andre svarene var. Forøvrig sa jeg ikke at det var ment som en sammenlikning. Men du vil kanskje ikke svare, og det er i grunn ett fett for meg.

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Skrevet

Det som avgjør om en abort er riktig eller ikke er utelukkende det faktum at et embryo og et foster er et liv, et menneske, om man skal ikke drepe mennesker,

 

Anonymous poster hash: d4ce6...5c2

Skrevet (endret)

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

 

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

 

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

 

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Fremdeles åpenlyst. Ikke uproblematisk i ettertid, noe heller ikke en annen abort nødvendigvis er, men fremdeles åpenlyst.

Endret av sug lut
Skrevet

 

 

 

 

 

Selvfølgelig sier det seg selv at en fullbåren baby er mer verdt enn et embryo.

Når det er sagt, så er det sjelden man kommer bort i denne problemstillingen. Hvor ofte er det snakk om å velge mellom embryo og baby??? Et embryo blir jo en baby!

Dersom du vender på det så om du slipper embryoet blir det jo ingen baby, dermed kunne en potensiell baby blitt reddet dersom du ikke slapp embryoet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1b...153

Dette går jo på abortspørsmålet. Mange prevensjonsmidler hindrer et befruktet egg i å feste seg. Er da alle som bruker slike prevensjonsmidler mordere? For det er jo det abortmotstandere kaller de som tar abort. Eller er det greit fordi at det bare er en liten celleklump? Hvor går i så fall grensen? Når er det ikke lenger greit å hindre noe som alt er et liv å utvikle seg videre? Testen her viser oss at de fleste nok tross alt vil tenke på et embryo som noe som det går an å ofre dersom det er gode grunner til det, som f.eks. å redde et annet liv. For noen trenger ikke grunnen å være så god heller. Men teksten får en til å tenke, og det var vel hele poenget til HI

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Nå snakker du om noe annet. Før egget fester seg, er det nettopp det, - et egg. Celledelingen har enda ikke skjedd, og det er fra celledelingen at embryo - foster - baby blir til. Derfor mener jeg at prevensjon er ok.

 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

Celledelingen skjer umiddelbart etter befruktning - før egget ev. fester seg i livmorveggen. Med andre ord har man skapt noe som potensielt kan bli et nytt menneske i det en sædcelle trenger gjennom membranen på egget. Da er det ikke bare et egg lenger, men et potensielt nytt liv. Som da mange prevensjonsmidler vil hindre i å feste seg og utvikle seg. Så da gjenstår likevel spørsmålet, når går grensen? Skal man først være ekstrem å insistere på at et liv er et liv og like verdifull uansett, så bør man jo være det gjennomført, og det er vel nettopp det folk egentlig ikke er når alt kommer til alt og man virkelig må være ærlig med seg selv :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Enig med deg!

Når man bruker spiral, sørger spiralen for at det befruktede egget ikke får festet seg, ergo det skjer en provosert spontanabort (samme som abort før uke 12).

Sånn sett mener jeg det er inkonsekvent å være abortmotstander, men allikevel mene at spiralbruk er greit.

 

Jeg syns ikke man kan sammenligne at man hindrer et befruktet egg fra å feste seg til å ta en abort på et foster som allerede har festet seg, har utviklet et hjerte som slår og begynner å få definerte menneskelige trekk. Et befruktet egg som ikke fester seg til livmorveggen slutter å utvikle seg og dør, noe som skjer med velig mange egg, det er fremdeles bare et befruktet vegg og har enda ikke fått livets rett som jeg mener et egg som har festet seg til livmorveggen har. Der går min grense. For noen går det tidligere,for veldig mange før uke 12 som jeg syns er en rar grense, og for mange går grense først når babyen kan overleve utenfor livmoren.

Skrevet

 

 

SELVSAGT er en baby mer verdt enn et embryo. Må jeg virkelig STAVE det for at dere skal forstå hva jeg mener?

Da er dere enda dummere en først antatt. Anonymous poster hash: 718fe...580

Men du fremstår som lynende intelligent?Anonymous poster hash: b2ffb...f50

Faktisk er jeg ganske smart ja. ;-)

Hvis dette er ditt bidrag anbefaler jeg deg å holde kjeft. Anonymous poster hash: 718fe...580

Like hyggelig som smart, ja.

 

Jeg vil jo ikke kalle ditt bidrag til diskusjonen særlig mer givende enn mitt, eller?

 

Anonymous poster hash: b2ffb...f50

Skrevet

Selvfølgelig ville man ha reddet babyen, men det betyr ikke at embryoet ikke er verdt noe.

Skrevet

 

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

 

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

 

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

 

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Finnes ikke sammenheng engang. Dette ble bare dumt for å være ærlig.

Kanskje litt hjerterå sammenligning, men anno er ikke helt på trynet her. Det ligger til naturen å velge det sterkeste, derfor velger man den friske babyen. Av samme grunn mener jeg hovedteksten ikke er så god som den ved første øyekast kan virke. Vi velger med instinktenr våre, ikke med meningene.

Skrevet

 

 

 

 

 

Selvfølgelig sier det seg selv at en fullbåren baby er mer verdt enn et embryo.

Når det er sagt, så er det sjelden man kommer bort i denne problemstillingen. Hvor ofte er det snakk om å velge mellom embryo og baby??? Et embryo blir jo en baby!

Dersom du vender på det så om du slipper embryoet blir det jo ingen baby, dermed kunne en potensiell baby blitt reddet dersom du ikke slapp embryoet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1b...153

Dette går jo på abortspørsmålet. Mange prevensjonsmidler hindrer et befruktet egg i å feste seg. Er da alle som bruker slike prevensjonsmidler mordere? For det er jo det abortmotstandere kaller de som tar abort. Eller er det greit fordi at det bare er en liten celleklump? Hvor går i så fall grensen? Når er det ikke lenger greit å hindre noe som alt er et liv å utvikle seg videre? Testen her viser oss at de fleste nok tross alt vil tenke på et embryo som noe som det går an å ofre dersom det er gode grunner til det, som f.eks. å redde et annet liv. For noen trenger ikke grunnen å være så god heller. Men teksten får en til å tenke, og det var vel hele poenget til HI

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Nå snakker du om noe annet. Før egget fester seg, er det nettopp det, - et egg. Celledelingen har enda ikke skjedd, og det er fra celledelingen at embryo - foster - baby blir til. Derfor mener jeg at prevensjon er ok.

 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

Celledelingen skjer umiddelbart etter befruktning - før egget ev. fester seg i livmorveggen. Med andre ord har man skapt noe som potensielt kan bli et nytt menneske i det en sædcelle trenger gjennom membranen på egget. Da er det ikke bare et egg lenger, men et potensielt nytt liv. Som da mange prevensjonsmidler vil hindre i å feste seg og utvikle seg. Så da gjenstår likevel spørsmålet, når går grensen? Skal man først være ekstrem å insistere på at et liv er et liv og like verdifull uansett, så bør man jo være det gjennomført, og det er vel nettopp det folk egentlig ikke er når alt kommer til alt og man virkelig må være ærlig med seg selv :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Enig med deg!

Når man bruker spiral, sørger spiralen for at det befruktede egget ikke får festet seg, ergo det skjer en provosert spontanabort (samme som abort før uke 12).

Sånn sett mener jeg det er inkonsekvent å være abortmotstander, men allikevel mene at spiralbruk er greit.

 

Jeg syns ikke man kan sammenligne at man hindrer et befruktet egg fra å feste seg til å ta en abort på et foster som allerede har festet seg, har utviklet et hjerte som slår og begynner å få definerte menneskelige trekk. Et befruktet egg som ikke fester seg til livmorveggen slutter å utvikle seg og dør, noe som skjer med velig mange egg, det er fremdeles bare et befruktet vegg og har enda ikke fått livets rett som jeg mener et egg som har festet seg til livmorveggen har. Der går min grense. For noen går det tidligere,for veldig mange før uke 12 som jeg syns er en rar grense, og for mange går grense først når babyen kan overleve utenfor livmoren.

 

Ja stor forskjell på et befruktet egg og et foster som har et hjerte som slår.

Skrevet

Selvfølgelig ville man ha reddet babyen, men det betyr ikke at embryoet ikke er verdt noe.

Og skjønner at dette går på abort. Men når det gjelder abort så står man sjelden( eller aldri) mellom å redde en baby eller den som bor i magen.

Skrevet

Den var genial, HI :D



Anonymous poster hash: 333a6...78e
Skrevet

 

 

 

 

 

 

Selvfølgelig sier det seg selv at en fullbåren baby er mer verdt enn et embryo.

Når det er sagt, så er det sjelden man kommer bort i denne problemstillingen. Hvor ofte er det snakk om å velge mellom embryo og baby??? Et embryo blir jo en baby!

Dersom du vender på det så om du slipper embryoet blir det jo ingen baby, dermed kunne en potensiell baby blitt reddet dersom du ikke slapp embryoet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1b...153

Dette går jo på abortspørsmålet. Mange prevensjonsmidler hindrer et befruktet egg i å feste seg. Er da alle som bruker slike prevensjonsmidler mordere? For det er jo det abortmotstandere kaller de som tar abort. Eller er det greit fordi at det bare er en liten celleklump? Hvor går i så fall grensen? Når er det ikke lenger greit å hindre noe som alt er et liv å utvikle seg videre? Testen her viser oss at de fleste nok tross alt vil tenke på et embryo som noe som det går an å ofre dersom det er gode grunner til det, som f.eks. å redde et annet liv. For noen trenger ikke grunnen å være så god heller. Men teksten får en til å tenke, og det var vel hele poenget til HI

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Nå snakker du om noe annet. Før egget fester seg, er det nettopp det, - et egg. Celledelingen har enda ikke skjedd, og det er fra celledelingen at embryo - foster - baby blir til. Derfor mener jeg at prevensjon er ok.

 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

Celledelingen skjer umiddelbart etter befruktning - før egget ev. fester seg i livmorveggen. Med andre ord har man skapt noe som potensielt kan bli et nytt menneske i det en sædcelle trenger gjennom membranen på egget. Da er det ikke bare et egg lenger, men et potensielt nytt liv. Som da mange prevensjonsmidler vil hindre i å feste seg og utvikle seg. Så da gjenstår likevel spørsmålet, når går grensen? Skal man først være ekstrem å insistere på at et liv er et liv og like verdifull uansett, så bør man jo være det gjennomført, og det er vel nettopp det folk egentlig ikke er når alt kommer til alt og man virkelig må være ærlig med seg selv :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Enig med deg!

Når man bruker spiral, sørger spiralen for at det befruktede egget ikke får festet seg, ergo det skjer en provosert spontanabort (samme som abort før uke 12).

Sånn sett mener jeg det er inkonsekvent å være abortmotstander, men allikevel mene at spiralbruk er greit.

 

Jeg syns ikke man kan sammenligne at man hindrer et befruktet egg fra å feste seg til å ta en abort på et foster som allerede har festet seg, har utviklet et hjerte som slår og begynner å få definerte menneskelige trekk. Et befruktet egg som ikke fester seg til livmorveggen slutter å utvikle seg og dør, noe som skjer med velig mange egg, det er fremdeles bare et befruktet vegg og har enda ikke fått livets rett som jeg mener et egg som har festet seg til livmorveggen har. Der går min grense. For noen går det tidligere,for veldig mange før uke 12 som jeg syns er en rar grense, og for mange går grense først når babyen kan overleve utenfor livmoren.

 

Ja stor forskjell på et befruktet egg og et foster som har et hjerte som slår.

 

Hjertet til embyoet begynner å pulsere lenge før det er ferdig. Er det i uke 5 (om jeg ikke tar feil) hjertet begynner å pulsere?

Er det da "greit" å foreta en provosert spontanabort før uke 5? Blir jo veldig teoretisk, da mange ikke oppdager graviditet før uke 5, men bare lurer.

 

Folk får ha sine meninger. Det vil aldri bli enighet rundt abortsaken, men det er interessant å høre hva folk mener :)

Gjest lykkeliggift
Skrevet

 

 

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

 

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

 

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

 

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Finnes ikke sammenheng engang. Dette ble bare dumt for å være ærlig.
Det samme syntes jeg enkelte av de andre svarene var. Forøvrig sa jeg ikke at det var ment som en sammenlikning. Men du vil kanskje ikke svare, og det er i grunn ett fett for meg.

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Jo, jeg kan fint svare. For meg hadde det i dette tilfellet blitt kron og mynt.

 

En baby med downs og hjertefeil er like fullt en fullbåren baby som den andre babyen uten hjertefeil og downs.

 

Enormt stor forskjell på en fullbåren baby og et embryo som sagt. Men det er i mine øyne ikke en stor forskjell på en baby og en baby. Som disse to eksemplene jo er.

Skrevet

 

 

 

 

 

 

 

Selvfølgelig sier det seg selv at en fullbåren baby er mer verdt enn et embryo.

Når det er sagt, så er det sjelden man kommer bort i denne problemstillingen. Hvor ofte er det snakk om å velge mellom embryo og baby??? Et embryo blir jo en baby!

Dersom du vender på det så om du slipper embryoet blir det jo ingen baby, dermed kunne en potensiell baby blitt reddet dersom du ikke slapp embryoet.

 

 

 

Anonymous poster hash: 65a1b...153

Dette går jo på abortspørsmålet. Mange prevensjonsmidler hindrer et befruktet egg i å feste seg. Er da alle som bruker slike prevensjonsmidler mordere? For det er jo det abortmotstandere kaller de som tar abort. Eller er det greit fordi at det bare er en liten celleklump? Hvor går i så fall grensen? Når er det ikke lenger greit å hindre noe som alt er et liv å utvikle seg videre? Testen her viser oss at de fleste nok tross alt vil tenke på et embryo som noe som det går an å ofre dersom det er gode grunner til det, som f.eks. å redde et annet liv. For noen trenger ikke grunnen å være så god heller. Men teksten får en til å tenke, og det var vel hele poenget til HI

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Nå snakker du om noe annet. Før egget fester seg, er det nettopp det, - et egg. Celledelingen har enda ikke skjedd, og det er fra celledelingen at embryo - foster - baby blir til. Derfor mener jeg at prevensjon er ok.

 

 

Anonymous poster hash: 948ba...b1f

Celledelingen skjer umiddelbart etter befruktning - før egget ev. fester seg i livmorveggen. Med andre ord har man skapt noe som potensielt kan bli et nytt menneske i det en sædcelle trenger gjennom membranen på egget. Da er det ikke bare et egg lenger, men et potensielt nytt liv. Som da mange prevensjonsmidler vil hindre i å feste seg og utvikle seg. Så da gjenstår likevel spørsmålet, når går grensen? Skal man først være ekstrem å insistere på at et liv er et liv og like verdifull uansett, så bør man jo være det gjennomført, og det er vel nettopp det folk egentlig ikke er når alt kommer til alt og man virkelig må være ærlig med seg selv :)

 

 

 

Anonymous poster hash: 9cb79...ef9

Enig med deg!

Når man bruker spiral, sørger spiralen for at det befruktede egget ikke får festet seg, ergo det skjer en provosert spontanabort (samme som abort før uke 12).

Sånn sett mener jeg det er inkonsekvent å være abortmotstander, men allikevel mene at spiralbruk er greit.

 

Jeg syns ikke man kan sammenligne at man hindrer et befruktet egg fra å feste seg til å ta en abort på et foster som allerede har festet seg, har utviklet et hjerte som slår og begynner å få definerte menneskelige trekk. Et befruktet egg som ikke fester seg til livmorveggen slutter å utvikle seg og dør, noe som skjer med velig mange egg, det er fremdeles bare et befruktet vegg og har enda ikke fått livets rett som jeg mener et egg som har festet seg til livmorveggen har. Der går min grense. For noen går det tidligere,for veldig mange før uke 12 som jeg syns er en rar grense, og for mange går grense først når babyen kan overleve utenfor livmoren.

 

Ja stor forskjell på et befruktet egg og et foster som har et hjerte som slår.

 

Hjertet til embyoet begynner å pulsere lenge før det er ferdig. Er det i uke 5 (om jeg ikke tar feil) hjertet begynner å pulsere?

Er det da "greit" å foreta en provosert spontanabort før uke 5? Blir jo veldig teoretisk, da mange ikke oppdager graviditet før uke 5, men bare lurer.

 

Folk får ha sine meninger. Det vil aldri bli enighet rundt abortsaken, men det er interessant å høre hva folk mener :)

 

Ja er vel  rundt uke 5 hjertet begynner å slå. Personlig syntes jeg det er stor forskjell på et befruktet egg og et som har festet seg i livmoren. og ikke lenge etter det begynner hjertet å slå.

Skrevet

 

 

 

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?Anonymous poster hash: 6f044...054

Finnes ikke sammenheng engang. Dette ble bare dumt for å være ærlig.
Det samme syntes jeg enkelte av de andre svarene var. Forøvrig sa jeg ikke at det var ment som en sammenlikning. Men du vil kanskje ikke svare, og det er i grunn ett fett for meg.Anonymous poster hash: 6f044...054

Jo, jeg kan fint svare. For meg hadde det i dette tilfellet blitt kron og mynt.

En baby med downs og hjertefeil er like fullt en fullbåren baby som den andre babyen uten hjertefeil og downs.

Enormt stor forskjell på en fullbåren baby og et embryo som sagt. Men det er i mine øyne ikke en stor forskjell på en baby og en baby. Som disse to eksemplene jo er.

Der har vi jo noe av essensen. For det er forskjell på folk. Noen ser et embryo og en baby for det samme, altså en baby, slik som du ser på utfallet av eksemplet mitt. I dine øyne er dette et irrelevant spørsmål, eller et spørsmål du ikke kunne svart på uten å slå kron eller mynt. For andre igjen tar hovedinnlegget for seg et like absurd valg. Nå er jeg ikke så interessert i å dra mine egne synspunkter inn i akkurat denne debatten, men det jeg ønsket å formidle med det første innlegget er nettopp forskjellen på hva vi ser på som "verdt å redde".

 

De aller fleste ville reddet babyen fremfor embryoet, men det er nok ikke sikkert like mange ville valgt å redde det friske barnet fremfor et barn med utfordringer. Likevel finnes det unntak i begge eksemplene. For noen er valget enkelt i tilfellet med baby og embryo, og enkelt i tilfellet mitt. Mens for andre er ett, eller begge, valgene komplett umulig.

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Gjest lykkeliggift
Skrevet

 

 

 

 

Man kan jo alltids dra den litt lengre:

I den ene hånden har du en frisk og fin baby

I den andre hånden har du en baby med downs syndrom og hjerteproblemer

Hvem slipper du? Provoserende spørsmål?

Kjenn litt på det.. Er det en forskjell? Ville du måttet avgjøre med mynt og kron denne gangen, eller er svaret fremdeles åpenlyst?Anonymous poster hash: 6f044...054

Finnes ikke sammenheng engang. Dette ble bare dumt for å være ærlig.
Det samme syntes jeg enkelte av de andre svarene var. Forøvrig sa jeg ikke at det var ment som en sammenlikning. Men du vil kanskje ikke svare, og det er i grunn ett fett for meg.Anonymous poster hash: 6f044...054
Jo, jeg kan fint svare. For meg hadde det i dette tilfellet blitt kron og mynt.

En baby med downs og hjertefeil er like fullt en fullbåren baby som den andre babyen uten hjertefeil og downs.

Enormt stor forskjell på en fullbåren baby og et embryo som sagt. Men det er i mine øyne ikke en stor forskjell på en baby og en baby. Som disse to eksemplene jo er.

Der har vi jo noe av essensen. For det er forskjell på folk. Noen ser et embryo og en baby for det samme, altså en baby, slik som du ser på utfallet av eksemplet mitt. I dine øyne er dette et irrelevant spørsmål, eller et spørsmål du ikke kunne svart på uten å slå kron eller mynt. For andre igjen tar hovedinnlegget for seg et like absurd valg. Nå er jeg ikke så interessert i å dra mine egne synspunkter inn i akkurat denne debatten, men det jeg ønsket å formidle med det første innlegget er nettopp forskjellen på hva vi ser på som "verdt å redde".

 

De aller fleste ville reddet babyen fremfor embryoet, men det er nok ikke sikkert like mange ville valgt å redde det friske barnet fremfor et barn med utfordringer. Likevel finnes det unntak i begge eksemplene. For noen er valget enkelt i tilfellet med baby og embryo, og enkelt i tilfellet mitt. Mens for andre er ett, eller begge, valgene komplett umulig.

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Forstår veldig godt hva du mener, selv om jeg personlig ikke er enig i case 1 konklusjonen om at begge er det samme.

 

Og det er langt ifra noen her som har " rett" og noen som har " feil".

 

Vi har alle bare forskjellige meninger og grenser.

Skrevet

 

 

 

meaning what? at det e forskjell på et embryo og en baby,sånn at abort er ok?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med teksten..?Anonymous poster hash: 5cd85...4bb

Jeg personlig ville ingenting med teksten, den lå ute på Facebooken min.

Valgte å poste den her, til ettertanke og en Saklig debatt.

Det er et stort og interessant tema i mine øyne.

Du ville ingenting med teskten? Hvorfor legge den ut da?

Hva får DU ut av teksten da? Jeg skjønte virkelig ikke hva hovedformålet med den var... Alle vet jo at det er forskjell på en baby og et embryo. Hadde det ikke vært det,hadde det hatt samme navn begge deler...Anonymous poster hash: 5cd85...4bb

Igjen sier jeg : la den ut, fordi det et et stort og interessant tema.

Hva jeg får ut av den er vel en bekreftelse på hva jeg personlig tenker ang dette temaet.

Jeg mener 100 % at det er en enormt stor forskjell på en baby og et embroy.

Og nei, ikke alle forstår dette. Da hadde det vel ikke vært en debatt rundt det vel ?

Jeg synes det er håpløst å lage en slik sammenlikning. Det blir som å gi valget mellom å redde en baby eller en tiåring. Altså, tåpelige sammenlikninger. Hva med å tenke to tanker samtidig? Hvorfor kan man ikke redde begge?

 

Anonymous poster hash: 1b05f...179

Skrevet

Var bare et ønske om å kjøre litt debatt, HI ;)

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Skrevet

 

 

 

 

meaning what? at det e forskjell på et embryo og en baby,sånn at abort er ok?

Jeg skjønner ikke helt hva du vil med teksten..?Anonymous poster hash: 5cd85...4bb

Jeg personlig ville ingenting med teksten, den lå ute på Facebooken min.

Valgte å poste den her, til ettertanke og en Saklig debatt.

Det er et stort og interessant tema i mine øyne.

Du ville ingenting med teskten? Hvorfor legge den ut da?

Hva får DU ut av teksten da? Jeg skjønte virkelig ikke hva hovedformålet med den var... Alle vet jo at det er forskjell på en baby og et embryo. Hadde det ikke vært det,hadde det hatt samme navn begge deler...Anonymous poster hash: 5cd85...4bb

Igjen sier jeg : la den ut, fordi det et et stort og interessant tema.

Hva jeg får ut av den er vel en bekreftelse på hva jeg personlig tenker ang dette temaet.

Jeg mener 100 % at det er en enormt stor forskjell på en baby og et embroy.

Og nei, ikke alle forstår dette. Da hadde det vel ikke vært en debatt rundt det vel ?

Jeg synes det er håpløst å lage en slik sammenlikning. Det blir som å gi valget mellom å redde en baby eller en tiåring. Altså, tåpelige sammenlikninger. Hva med å tenke to tanker samtidig? Hvorfor kan man ikke redde begge? Anonymous poster hash: 1b05f...179

Strengt tatt blir vel ingen av dem reddet ved en eventuell abort uansett..

 

Anonymous poster hash: 6f044...054

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...