Gå til innhold

Jeg som ville gi opp ammingen..Oppdatering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Greier ikke linke til tråden med mobil. Kort fortalt var jeg utrolig gåen og lei av at babyen skulle spise hele tiden, og ikke sov noe på dagtid. Ikke sovet på dagen siden han var en uke gammel. Nå er han åtte uker. Vært utrolig kavete og irritabel (logisk nok!!), og jeg var på randen av sammenbrudd. Virkelig. Selv broren min med kolikk var piece of cake i forhold, sier mamma... Her har det vært kaving og gråt morgen til kveld. Morgen har det vært fra kl fire... Men gutten min fulgte sin egen vektkurve fint.......

I går kjøpte jeg likevel mme, og gav ham det etter amming til kvelds. Sov lenger enn han har gjort på lenge! Ammet deretter en gang kl tre i natt og så kl 7.30, og nå sover han!! Han har jo bare vært sulten, stakkars..:( Søren at jeg ikke har fulgt morsinstinktet mitt før!!!!!

Anonymous poster hash: 69d6c...d4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg måtte også gå over til mme, men det var få dager etter fødselen. Jeg fikk aldri opp melkeproduksjonen til tross for alle råd i boka. Tok tid før jeg kom meg over skuffelsen, men ha til gjengjeld hatt et mett og svært fornøyd barn. Som sov hele natten fra hun var 6 uker. Hun fikk de dråpene som kom frem til hun var 3 mnd. Da var det ikke mer å hente...

Anonymous poster hash: 8f825...c77

Skrevet

Synd at du ikke får ammehjelp og kan gi barnet ditt det beste.

Anonymous poster hash: 4ed9b...7fc

Skrevet

Kanskje du faktisk ikke hadde så mye melk? Eller så er det jo også sånn at de fleste barn sover tyngre med mme enn mm. Mitt barn også spiste hver time de første månedene omtrent hele døgnet, men det var ikke så mye kaving og gråt da.

Anonymous poster hash: 1cb28...81e
Skrevet

Greier ikke linke til tråden med mobil. Kort fortalt var jeg utrolig gåen og lei av at babyen skulle spise hele tiden, og ikke sov noe på dagtid. Ikke sovet på dagen siden han var en uke gammel. Nå er han åtte uker. Vært utrolig kavete og irritabel (logisk nok!!), og jeg var på randen av sammenbrudd. Virkelig. Selv broren min med kolikk var piece of cake i forhold, sier mamma... Her har det vært kaving og gråt morgen til kveld. Morgen har det vært fra kl fire... Men gutten min fulgte sin egen vektkurve fint.......

I går kjøpte jeg likevel mme, og gav ham det etter amming til kvelds. Sov lenger enn han har gjort på lenge! Ammet deretter en gang kl tre i natt og så kl 7.30, og nå sover han!! Han har jo bare vært sulten, stakkars.. :( Søren at jeg ikke har fulgt morsinstinktet mitt før!!!!!

Flott :) 

Skrevet

husk at mm er mye mer lettfordøyelig og det er helt normalt å spise oftere med mm enn med mme! Så siden han fulgte en god vekstkurve og la på seg tilstrekkelig så er det ikke sikkert han har vært sulten. Jeg fikk my hjelp av videoen på youtube om babyens eget språk. husker ikke hva den heter, men der lærte jeg å skille lydene for sult, tretthet og luft. hjalp meg mye da jeg trodde babyen var sulten hele tiden og dermed fikk en tulle med mageknip av for mye mat. :) ellers anbefaler jeg osteopat om baby kaver mye og er urolig! =)

Skrevet

Hi her.

Osteopat/manuellterapeut er prøvd.

Gutten trenger mer mat enn jeg har, rett og slett! Han får mme i tillegg til at jeg ammer som vanlig. Han har gått opp under 100 gram pr ukr. Synes ikke det er bra jeg, når jeg ser hvor han kaver og styrer.

Skrevet

Ikke hør på de kjerringene her inne som mener du ikke gjør en god jobb. Flott at baby nå er fornøyd :) Stol på deg selv!

Anonymous poster hash: e9fea...faa
Skrevet

Hi her.

Osteopat/manuellterapeut er prøvd.

Gutten trenger mer mat enn jeg har, rett og slett! Han får mme i tillegg til at jeg ammer som vanlig. Han har gått opp under 100 gram pr ukr. Synes ikke det er bra jeg, når jeg ser hvor han kaver og styrer.

Ja 100 gram er lite. Er vel 300 gram det skal ligge på. Da kan han vel umulig å fulgt sin egen vektkure?

Anonymous poster hash: 1cb28...81e

Skrevet

Så flott at det ordnet seg med mme!!

Min første datter fikk også mme i tillegg til pupp fra ca 3 mnd og ble endelig fornøyd, hun var kjempesulten og begynte å bli ganske tynn. Ser bilder av henne nå, og forstår ikke at ikke helsesøster grep inn, så tynn var hun, og lei seg.

Mme gjorde susen for oss, og så spedde jeg på med litt morsmelk her og der slik at hun fikk begge deler.

Men med gutten min som kom etterpå funket ammingen kjempebra, så du skal se at det ikke er noe hinder for at du kan amme senere. Er sikker på at det har litt med teknikken til barnet i tillegg til stress hos mor og en rekke andre årsaker. Altså ulike barn og situasjoner kan gi ulik ammesituasjon hos samme mor!

Skrevet

Amming er flott, men MME er blitt så bra at de er helt opp mot amming, og så slipper du å gi ekstra D-vitamin.

Anonymous poster hash: e6862...a39
Skrevet

Nå kan du senke skuldrene og forhåpentligvis også nyte tida med babyen. Ble så glad av å lese at det ordnet seg:)

Anonymous poster hash: 69235...2c7

Skrevet

Når eldste vår var baby så slet jeg med ammingen. Helsestasjon hang over meg med argusøyne for at jeg skulle amme, han var en kraftig kar når han ble født, over 4 kg. Har noen bilder av han der han nesten er mager. Pipestilker til armer og bein. Når jeg tenker på det når, synes jeg det er skremmende å tenke på. Det kunne jo faktisk gitt han skader for livet, mentalt, ved at utviklingen hadde blitt hemmet pga manglende tilførsel av næring. Etter at han fikk mme vokste han og ble en glad og fornøyd gutt. Før det bare skrek han, og livet som førstegangsmamma var tungt. Jeg strevde og strevde og pumpet så blodet skvatt. Livet var før og etter mme. Er faktisk glad for at han, til tross for sultingen han ble utsatt for i starten av livet sitt, nå er en oppegående 17-åring som mestrer både skole og jobb.

Anonymous poster hash: 3b6a8...0a3
Skrevet

Så bra at dere har funnet ut av det.

Og du gir babyen din det beste! Du gir han nok mat, kjærlighet og omsorg - blås i de som prøver å få deg til å føle deg som en dårlig mor. De har nok sitt målte med, stakkars.

Anonymous poster hash: 2ba74...327

Skrevet

Så fint at det set ut til å ordne seg:) Du skal ikke ha dårlig samvittighet fordi at de du gir litt mme i tillegg! Noen barn trenger mer enn bare mm, men ser at det kan være vanskelig for enkelte å skjønne.

Anonymous poster hash: 6b248...9dd

Skrevet

Tusen takk for all støtte! Har fått et nytt barn!!!!

Hi

Skrevet

Du gjør det beste for barnet ditt hvertfall!! :)

Jeg har slitt med for lite produksjon, og barna har ikke lagt nok på seg.

Det værste da er alle som kommer med at du gjør det nestbest.

Nei, du gjør det beste!

Alt er ikke like lett for alle. Og jeg husker den følelsen da jeg måtte innse at slaget var tapt på den fronten.

Men da babyen ble "bedre" av mme så ble alt bra!

Masse lykke til!

Skrevet

Så bra for deg:) delammet andre barnet som nå er 5 mnd. Pupp først så mme etterpå. Glad og fornøyd baby:) så får jeg både kosen med amming og en baby som er mett og fornøyd. Gjør det som passer deg best og ikke fortvil om baby ikke vil ha pupp mer. Du har gjort ditt aller beste:) kos deg med barseltiden!

Anonymous poster hash: cf1cb...361

Skrevet

ammet hele natten i begynnelsen. Det er vanlig. Du vil bare gjøre det lettere for deg selv

Anonymous poster hash: 59c75...e90

Skrevet

Hi her.

Til dere forståsegpåere som mener innsatsen min ikke har vært god nok:

Jeg har ammet konstant, men har tydeligvis ikke hatt nok melk likevel. Jeg har brukt ammehjelpen aktivt, fulgt kjerringråd om havresuppe etc. Jeg har tilbragt dager i sengen med puppen ute osv. Mamma sa for flere uker siden at jeg burde gi ham en flaske, han virker mer sulten. Jeg nektet det, og ammet enda mer. Resultatet er en baby som har hatt søvnproblemer, grått, fektet med armer og bein konstant, ikke har smilt, men sutret og vært ute av seg. Jeg gjør det IKKE lettere for meg selv. Jeg ammer først, og gir flaske etterpå. Bruker masse tid på matingen, mer enn før, men det er det verdt! Babyen min trenger å bli mett, samtidig som jeg vil gi ham det beste jeg kan. Mamma sa jeg kunne kutte ammingen så slapp jeg å slite meg mer ut, men det har jeg ingen planer om. Jeg ammer, og tilbyr flaske når det er "tomt".

Til dere som kommer med konstruktive, ikke snerpete, svar: Tusen takk! Godt å lufte tankene litt. Ikke gøy å måtte innse at min fullamming ikke tilfredsstiller sulten til gutten min.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

HI, ikke bry deg. Man kjenner igjen en sulten baby, det er forskjell på en kveldsurolig baby og en SULTEN baby. Under 100 gram i uka sier sitt, han er ikke fornøyd. Bare lukk ører og øyne for sånne forståsegpåere som ikke vet hva de snakker om, for hadde de visst det, hadde de aldri sagt noe sånt. Slemt er det. Gratulerer med fornøyd baby :)

Skrevet

Tusen takk UndrendeUllteppe:) Nå koser jeg meg med å være mor. Det er helt fantastisk! :) Gutten har smilt hele dagen, og jeg har vært så rørt og stolt. Nydelige gutten min...♡

Hi

Skrevet

Grunnen til at det blir anbefalt å gi mm er at de skal få i seg antistoffer fra deg. De antistoffer vil babyen få i seg uansett om du ammer litt en gang om dagen eller om du fullammer. Melka blir mer "konsentrert" med antistoffer når du ammer lite. Jeg syns mange gir opp raskt, for det er veldig vanlig med såre, blødende pupper i begynnelsen og det er vanlig å amme ofte, men det er ikke dermed sagt at det er riktig å uansett skulle fortsette å amme.

En i min barselgruppe ammet hver time døgnet rundt til barnet var ca 4 mnd, da begynte hun med mme og grøt og for første gang siden før fødselen fikk hun sove mer enn en time sammenhengende. Plutselig ble hun seg selv igjen og hun fikk tilbake overskudd det er umulig å ha hvis man ikke får sove nok. Babyen ble mye mer fornøyd og begynte å sove. Selv om både hun og babyen fikk det mye bedre, klarte helsesøster å kjefte på henne på kontrollen etter og ga henne beskjed om at hun ga opp for tidlig. Hun gikk ikke flere ganger til den helsesøteren, men ba om en annen på de neste kontrollene...

Jeg er helt sikker på at du har gjort det riktige, HI, for du hadde blitt helt ødelagt hvis du skulle fortsatt som du har holdt på til nå.

Anonymous poster hash: 4b353...1b2
Skrevet

Man kan fint kombinere amming og gi litt mme i tillegg. Det ene utelukker ikke det andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...