Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #1 Skrevet 26. februar 2014 Har forklart hundre ganger at dersom barna har feber må de ha en feberfri dag hjemme. Sjefen er dritsur og mener jeg misbruker sykt barn dagene og ser på det som skulk fra jobb og burde ikke fått betalt. Må i møte med sjefen når jeg kommer tilbake i morgen. Uff, som jeg vil ha ny jobb Anonymous poster hash: 1e3bc...12c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #2 Skrevet 26. februar 2014 Ta med et eksemplar av reglene for dykdom i barnehagen.. Og lykke til!! Anonymous poster hash: 817f6...a29
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #3 Skrevet 26. februar 2014 Kan du gi en god grunn for at barnet må ha en feberfri dag hjemme egentlig? Om allmenntilstanden tilsier at hun kan gå i bhg, så ser jeg ikke noe problem med at hun hadde feber dagen før. Små barn får jo gjerne lett feber uten at det behøver å være noe alvorlig.. Anonymous poster hash: 3f1da...e47
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #4 Skrevet 26. februar 2014 Ungen hadde over 40 i feber igår. Feberfri nå, men nesa er en kran, hun er slapp og hoster. God nok grunn for meg. Kan vel også nevne at sjefen er 21 år gammel uten barn eller tidligere arbeidserfaringer ... Anonymous poster hash: 1e3bc...12c
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #5 Skrevet 26. februar 2014 Hehe... den sjefen driter seg ut Som ei skriver, ta med deg reglene for sykdom fra bhg, utskrift fra nav, men jeg ville også tatt barnet mitt til lege for å få tilstanden dokumentert. Hadde han vært min sjef ville han fått mye problemer oppover i systemet pga dette. Anonymous poster hash: 44037...87c
Jallow B Skrevet 26. februar 2014 #6 Skrevet 26. februar 2014 Ungen hadde over 40 i feber igår. Feberfri nå, men nesa er en kran, hun er slapp og hoster. God nok grunn for meg. Kan vel også nevne at sjefen er 21 år gammel uten barn eller tidligere arbeidserfaringer ... Anonymous poster hash: 1e3bc...12c Det er noe heeelt annet, ungen er jo forkjøla. Si dèt da, ikke "feberfri" dag.
Tjofsen Skrevet 26. februar 2014 #7 Skrevet 26. februar 2014 Blir nok andre boller den dagen sjefen får barn selv. Si det som det er, at barnet er forkjøla.
Soleie m/3 gull :) Skrevet 26. februar 2014 #8 Skrevet 26. februar 2014 Kan du gi en god grunn for at barnet må ha en feberfri dag hjemme egentlig? Om allmenntilstanden tilsier at hun kan gå i bhg, så ser jeg ikke noe problem med at hun hadde feber dagen før. Små barn får jo gjerne lett feber uten at det behøver å være noe alvorlig.. Anonymous poster hash: 3f1da...e47 Grunnen til feberfri dag er jo fordi barnet gjerne ikke har feber på morningen, men så kommer den igjen etter et par timer. Dette er jo noe man ikke kan vite på forhånd , men som ofte er normalt . Greit å vite at barnet faktisk er ordentlig friskt før man sender i Bhg igjen 😃
Hjertefru Skrevet 26. februar 2014 #9 Skrevet 26. februar 2014 Er det regler på det, at de skal ha feberfri dag? Aldri hørt, må være noe nytt... Unger får jo fort feber og den forsvinner jo ofte like fort som den kom, så det har ikke vært avgjørende for meg i hvert fall. Noe helt annet hvis almentilstanden skranter, da er det jo grunn for å holde de borte men ikke bare fordi de liksom SKAL ha en feberfri dag.....min mening
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #10 Skrevet 26. februar 2014 I følge Folkehelseinstituttet trenger man ikke en feberfri dag lenger, men man skal se an formen til barnet. Flere og flere barnehager går vekk fra denne regelen Anonymous poster hash: 435a3...e38
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #11 Skrevet 26. februar 2014 Her i kommunen er det regler på en feberfri dag og to dager uten oppkast/diare før barna får komme i barnehagen igjen. Det er vel vanlig? Anonymous poster hash: 70b7f...ea9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #12 Skrevet 26. februar 2014 Tror ikke jeg hadde klart og tatt den sjefen seriøst.. Hva er han sjef for? Anonymous poster hash: b8090...b89
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #13 Skrevet 26. februar 2014 Du har rett til å være hjemme med sykt barn. Det er du som vurderer om barnet er sykt nok til å måtte være hjemme - ikke sjefen din. Spør sjefen om det er noe du kan gjøre i forbindelse med sykt-barn-dager, f.eks. gi beskjed dagen før hvis det er mulig eller lignende. Hvis du ikke er alene med barnet kan du kanskje også se på fordeligen av sykt-barn-dager mellom deg og faren. Min mann og jeg fordeler sykt-barn-dager i henhold til hva vi skal de aktuelle dagene, den som har møter/kurs/osv går på jobb, den som ikke skal noe spesielt den dagen blir hjemme. Anonymous poster hash: 5de1e...fb0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #14 Skrevet 26. februar 2014 Skulle jeg vært hjemme en ekstra dag med feberfrie barn hadde sykedagene gått fort, gitt. Mine får feber brått og plutselig er den borte igjen, like fort som den kom. Enig med sjefen at dersom du er hjemme en ekstra dag med friskt barn, så misbruker du sykedagene dine. MEN som du sier her, barnet er fortsatt slapt og i dårlig form, og DA er du jo faktisk hjemme m sykt barn. Barnet MÅ jo ikke ha feber for å være sykt. Så kanskje det er der du må være tydelig overfor sjefen din. Anonymous poster hash: 1726d...022
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #15 Skrevet 26. februar 2014 Med 40 i feber i går, så bør barnet, uansett allmenntilstand, være hjemme i dag. Selv om hun ikke har feber nå, så er sannsynligheten stor for at hun kommer til å få feber utover dagen. Hvis et barn har 38,5 med god allmenntilstand en dag og så ingen feber dagen etter, så er det i de fleste tilfeller greit å sende barnet i barnehagen igjen dagen etter. Sjefen din har ingenting med hvordan sykt barnet ditt er, HI. Neste gang du må være hjemme, sier du bare i fra at barnet ditt er sykt og du må være hjemme, noe mer har hun ikke krav på å få vite. Det samme gjelder når du er syk, hun har kun krav på å vite at du er syk (og så raskt som mulig å få vite om du tror du kommer på jobb dagen etter), ingenting annet. Hvis man blir sykemeldt, står det ingenting på arbeidsgiver sin del om hvorfor man er sykemeldt heller, det er privat og ikke noe arbeidsgiver har krav på å vite. Anonymous poster hash: 947c0...c63
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #16 Skrevet 26. februar 2014 Skjønner jo at han blir litt sur når du skal bruke egenmelding på å være hjemme med friskt barn da. For min del at jeg alltid sagt at barnet var sykt når jeg bruker sykt barn dager, selv om barnet i grunn er friskt.. Anonymous poster hash: 6e838...4c8
Superdolly Skrevet 26. februar 2014 #17 Skrevet 26. februar 2014 I ditt tilfelle er jo barnet fremdeles sykt, selv om det ikke har feber. Jeg skjønner ikke helt hvorfor du fortalte sjefen at du måtte gi barnet ditt en feberfri dag hjemme, det gir jo fort inntrykk av at barnet er friskt igjen. Du visste vel hvordan sjefen er, så hvorfor kunne du ikke bare sagt at barnet ikke er friskt igjen enda? Noen ganger må man bare velge sine kamper.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #18 Skrevet 26. februar 2014 Jeg har ikke sagt det nå, men både jeg og flere foreldre på jobb har forklart hvordan reglene er og at i barnehagene her så gjelder det en feberfri dag hjemme også Anonymous poster hash: 1e3bc...12c
Cat_Woman Skrevet 26. februar 2014 #19 Skrevet 26. februar 2014 Barnehagens regler gjelder jo, uansett hva sjefen måtte mene. Flere ganger når barnet mitt har fått feber i barnehagen, og jeg har måttet dra og hente ham, går dette over i løpet av noen timer. Jeg må likevel være hjemme neste dag, fordi barnehagen krever det.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #20 Skrevet 26. februar 2014 Hvordan kan barnehagen "kreve" at et barn skal være hjemme fordi det hadde feber dagen før? Same bhg som krever at barnet skal starte med antibiotika for øyebetennelse før det kommer i bhg? Har INGENTING for seg, det er allmenntilstanden som gjelder!! Anonymous poster hash: 3f1da...e47
mamma_til_gutt Skrevet 26. februar 2014 #21 Skrevet 26. februar 2014 Hvorfor i all verden forteller du det på den måten da?! Jeg sier bare at barnet fremdeles ikke kan gå i barnehage. Hva som feiler barnet mitt eller hva som ligger til grunn for den vurderingen har ikke sjefen noe med!
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #22 Skrevet 26. februar 2014 Retningslinjene til folkehelseinstituttet sier ingenting om feberfri dag ihvertfall, skjønner ikke at barnehagene kan "finne opp" en slik regel. Men svekket allmenntilstand vil jo i aller høyest grad gjelde barnet ditt om det hadde 40 i feber i går og er sause forkjølet i dag, det er du og ikke sjefen din som avgjør allmenntilstanden til barnet altså.. Det er heller ikke skulk å bruke de 10 dagene du har i året på sykt barn til å være hjemme med dem når de faktisk er syke. Om sjefen din tviler på deg kan han/hun kreve en legeattest på at barnet er sykt og det hadde det ikke vært noen sak for deg å skaffe i dag så det hadde jeg gjort og tatt med meg til sjefen i morgen. I barnehagen vår er det bare anbefalingene til folkehelseinstituttet som gjelder og i hovedsak er de vel sånn: Barna bør holde seg hjemme dersom de har feber 38,0° C eller høyere, målt med termometer i endetarm Barna bør også holde seg hjemme dersom de har svekket allmenntilstand. Det vil si dersom de er uopplagte, slappe og virker syke Anonymous poster hash: 188fb...80f
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #23 Skrevet 26. februar 2014 Barnehagens regler gjelder jo, uansett hva sjefen måtte mene. Flere ganger når barnet mitt har fått feber i barnehagen, og jeg har måttet dra og hente ham, går dette over i løpet av noen timer. Jeg må likevel være hjemme neste dag, fordi barnehagen krever det. Du må ikke være hjemme fordi barnehagen krever det, vel? En sånn regel hadde jeg nok glatt gitt fullstendig blaffen i, gitt. Mange barn er slike, de får plutselig litt feber, og så er den lite plutselig borte igjen. Jeg har ikke tid til å være hjemme fra jobb med et friskt barn. Anonymous poster hash: 49ca4...9ea
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #24 Skrevet 26. februar 2014 Retningslinjene til folkehelseinstituttet sier ingenting om feberfri dag ihvertfall, skjønner ikke at barnehagene kan "finne opp" en slik regel. Men svekket allmenntilstand vil jo i aller høyest grad gjelde barnet ditt om det hadde 40 i feber i går og er sause forkjølet i dag, det er du og ikke sjefen din som avgjør allmenntilstanden til barnet altså.. Det er heller ikke skulk å bruke de 10 dagene du har i året på sykt barn til å være hjemme med dem når de faktisk er syke. Om sjefen din tviler på deg kan han/hun kreve en legeattest på at barnet er sykt og det hadde det ikke vært noen sak for deg å skaffe i dag så det hadde jeg gjort og tatt med meg til sjefen i morgen. I barnehagen vår er det bare anbefalingene til folkehelseinstituttet som gjelder og i hovedsak er de vel sånn: Barna bør holde seg hjemme dersom de har feber 38,0° C eller høyere, målt med termometer i endetarm Barna bør også holde seg hjemme dersom de har svekket allmenntilstand. Det vil si dersom de er uopplagte, slappe og virker syke Anonymous poster hash: 188fb...80f FHI hadde feberfri dag i sine retningslinjer frem til ganske nylig. Anonymous poster hash: 66832...623
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2014 #25 Skrevet 26. februar 2014 Ungen hadde over 40 i feber igår. Feberfri nå, men nesa er en kran, hun er slapp og hoster. God nok grunn for meg. Kan vel også nevne at sjefen er 21 år gammel uten barn eller tidligere arbeidserfaringer ... Anonymous poster hash: 1e3bc...12c Hvis sjefen kun er 21 år gammel, så bør dere vel innføre litt opplæring på denne sjefen, kanskje? Da har nok vedkommende en del å lære, både om regler i arbeidslivet, syke barn og trivsel på arbeidsplassen. Og en del andre ting, vil jeg tro. Jeg kan komme å holde et lite kurs, jeg, bare å si ifra! Jeg er gammel nok til å være moren hans/hennes, og har lang erfaring fra arbeidslivet og kan en del om lover og regler. ;-) Anonymous poster hash: 49ca4...9ea
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå